Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel VS Rautis (bigtwin/sporty) sana Vapaa (toivottavasti).

Aloittaja rodchop, 31 heinäkuu 12, 17:28:46

« edellinen - seuraava »

rodchop

(Ilman sen enempää. Tässä ensimmäisessä viestissä tähän kantaa ottamatta)

Niin nostetaampas kissa ronskisti pöydälle & Käydään tämä kaikkien ajatuksissa jatkuvasti pyörivä asia läpi !

KUMPI ON PAREMPI ?  Siis oikeesti. Kumpi on parempi, kyllähän se nyt on saatava selville !

Miksi ?
Perustele, muuten kuin että siks kun mulla on se, niin silloin sen on pakko olla paras jne.. .


Joo joo molemmista kone tyypeistähän tehdään ihan muikean näköisiä häksättimiä. Mutta!
Silti näissä leireissä vallitsee pienoista vastakkain asettelua, ellei peräti huvittuneisuutta. Toisten niin puritaaniseen näkemykseen.. . Jne.  ::)

Kumpi kone on hienompi ?

Kumpi kestää paremmin ?

Kumman sinä haluaisit ?

Kumpi on tehokkaampi ?

Kummalla tykkää ajaa ?

Kumpaa tykkäät tuunaa ?

Kummassa on se juuri oikea fiilis ?

Jne Jne Jne .. . Näitähän löytyy. Eli miksi   ???  ???  ???

Miksi sinä valitsit juuri sen: Hinta,luotettavuus,ulkonäkö,moottorin luonne vai sanoiko kenties kaverisi että toi on parempi, vai oliko sinulla kenties jokin muu syy ?

JK:
Miksi ihminen paskojakin ostoksia tehtyään pyrkii perustelemaan / kultaamaan sitä (juttua) Mihin on kätensä tunkenut ?
(Kenties noloa myöntää muille, vai ajatteleeko jälleenmyynti arvoa, vai sitä että kaverit selän takana naureskelee ?)
Itsekkin erittäin paskoja kauppoja tehneenä, tämä käytös mallin syy kovasti kiinnostaisi selvittää ???

Harvemmin kukaan tulee sanomaan että ostin sen ja sen 10000e ja ihan paska & ei mitään arvoo, kyllä korpee.
Sen sijaan usein kuulee ylistäviä kommentteja uuudesta hankinnasta vaikka olisikin rikki.

Tästä (ehkä) Hyvä jatkaa. (Totuus on aina olemassa & Mielipiteistä löytyy aina se oikea)
HOG Forever Forever HOG

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 31 heinäkuu 12, 17:28:46
Kumpi kestää paremmin ?

Yhtä kestäviä.


Lainaus käyttäjältä: rodchop - 31 heinäkuu 12, 17:28:46
Kumpi on tehokkaampi ?

Rautis. Tötteröshovel on vakiona auttamattoman lussu. (No ok, tää perustui siihen että rautiksessa P-nokat eikä saaste-Q:t)
A.K.A. Rambe

Rezi

Big Twinissä erilliset kone ja laatikko. Tekniikka näyttää siksi Sportyä paremmalta ja siihen pystyy laittamaan avoenskan.

Big Twinissä on hienompi runko. Kehtopuket leveämmällä ja kaunis valettu emäputkihässäkkä. Istunputki koneen ja lootan väliissä on hieno.

Kaikesta huolimatta makuasioita. Sportykin on hieno ja Rautis saattaa hyvinkin olla meikäläisen seuraava projekti. Rautiksen huono maine nimenomaan kestävyyden kannalta arvelluttaa, mutta on varmaan OK meikäläisen ajamilla kilometreillä.

Make

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 31 heinäkuu 12, 22:16:20
Rautiksen huono maine nimenomaan kestävyyden kannalta arvelluttaa

Mä enimmäkseen kyllä lähettäisin omista ongelmistani rautiksen kanssa sylttytehtaalle ja Taiwaniin palautteen. En tiedä miten se palaute jaetaan, mutta omavastuu ainakin 60% luokkaa.  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

tase


013

sovelista lentää tulpat ajossa, viriteltiin nörteljessä redbulltölkin kylkeä tulpan ja kannen väliin ::)
ja pakarien tiivistys kansiin ilmeisesti tarkempaa hommaa...

Rautiksessa sitä vastoin mitään vikaa ole, kukas sitä nyt omansa haukkuisi. ja tietäkää se että
virheen myöntäminen on toinen virhe
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

tase

kyllähän noi yksittäiset ongelmat on ylensä asentajan kädessä, tekniikasta riippumatta mutterinvääntäjä ratkaisee.

ma^ko

Kumpi kone on hienompi? Shoveli, early eritoten.

Kumpi kestää paremmin ? Koneen osalta, tuskin mainittavaa eroa jos asiallisist kilkkeist.

Kumman sinä haluaisit ? Shovelin.

Kumpi on tehokkaampi ? Mitä väliä?

Kummalla tykkää ajaa ? BigTwinillä.

Kumpaa tykkäät tuunaa ? BigTwiniä.

Kummassa on se juuri oikea fiilis ? Molemmat soi oikein.


Sporty on pieni ja kompakti, yöäksis. BigTwinikin on pieni ja kompakti johonkin Rocket 3:seen verrattuna, onneks Rocketis on über tyhmä ääni, ni sellaist ei tartte haluta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rodchop

Ei nyt näin aamusta vielä tämäkään vähä järki juokse mutta.
Mä annan ääneni Shovelille, koska se on paljon parempi, hienompi & kestävämpi  ;D

Pidän Shovelin luonteesta enemmän, vääntöä piisaa eikä tarvii vinguttaa, tuntuis myös suht kestävältä.

Mielestäni kone pitää olla ehdottomasti erillään laatikosta, saa belttiä & erilaista askia jne.

Työntötangot hienommassa kulmassa & sylinterit ei suhteessa muuhun koneeseen lyhyen näköiset

Rautiksessa taas etuja:
                               
Kapea & Tehokas kone, öö oliko niitä muita ?
Tietenkin helppo rakentelu kohde alkajille kun ei tarvii kun nostaa paketti paikoilleen, ilman aski yms. Jumppaa
(näitä tuunaa yleensä ne ketkä haluaa mennä siitä mistä aita matalin)
Siis edellyttäen että se kone toimii ::)


Ei tarvii vertailla, vaan parempi ois kiva löytää.
HOG Forever Forever HOG

JuhaP

Noh nämä on nyt näitä hiekkalaatikkojuttuja, mutta kyllä rautis vie kakun. Rautiaisessa on parhaat pakoäänet ja onko jollain muulla merkitystä? ;D

Huono maine johtuu siitä että iso osa vanhoista sporista on kiertopalkintoja, joita persaukiset kyläsepät on hankkineet kun "pitää olla h-d" ja sitten ne on korjattu nippusiteillä ja silikonilla. AMF-laatua turha haukkua :P.
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

Tuusulan T-Bone

Jos täälä olis äänestys "Vuoden ketju", äänestäisin ehdottomasti tätä ketjua! ;D

Vaan hankalaapa noita millään asiallisilla perusteilla paremmuusjärjestykseen on laittaa. Itsehän tykkään enempi Big Twineistä, aika samoin perustein kuin mr rodchop. Toisaalta pari kertaa on testissä ollu sellainen rautaporsteri, josta oon jollain tavalla digannu. Esimerkiksi Kinkun rakkine. Koneilla on erilainen luonne, mistä seuraa, että niillä luonnostaan ajaakin vähän eri tavoin.

Mitä taas tulee kestävyyteen ja laatuun, niin paskojahan ne kummatkin ovat, ei siitä mihkään pääse. Mitä vanhempia, sitä paskempia. Mut se kuuluu lajiin. Toisaalta mulla on utopia rakentaa suhteellisen luotettava shoveli... ::)

Evoluutio taitaa olla ensimmäinen kehitysversio, jolla voi oikeasti ajaa suhtkoht huolettomia kilsoja. Mä ajoin vähän toistasataa tonnia evolaisella, eikä ajokausien aikana tarvinnu isompia remppoja juuri tehdä. Ja suht hyvässä hapessa oli sisuskalutkin vaikka kilsoja oli yhteensä ties kuinka paljon. Shovelin kanssa taasen on vähän väliä näpit rasvassa ja tuntuis että esimerkiksi venttiilikoneiston osat yksinkertaisesti kuluvat paljon nopeammin kuin evolaisessa.
Long John Stroker

Rezi

Tämä jos mikä on makuasia-topikki ;D

Rautiksen etu on pari-kolme tonnia halvempi hinta aihiolle. Puhtaasti ulkonäkösyistä (mikä nyt vain on aika tärkeää näissä hommissa) Shovel vaan on hienompi.

Rautiksessa se miten kehtoputket tulee kapeana koneen alta käiritsee. Ja koneen etuosan kiinnitys runkoon ei näytä hyvältä.


Shovelin rungossa koneen alta leveämmältä kaartuvat putket vain on paljon paremman näköiset. Koneen kiinnitys runkoon on hienompi ja tuo sitsiputki laatikon ja koneen välistä on hieno. Kuvan pyörässä pellitetty emäputki. Valukappaleena olisi hienompi.


Kuviin valitsin nämä pyörät pelkästään värikkään ja erottuvan runkon vuoksi.

Jos on tekemässä pyörää, jossa runko erottuu ja sen linjukset on jonkinlaisessa roolissa (niinku Rodshopin pyörissä on), niin kyllä Shovel vain on parempi lähtökohta.

Lisäksi Rautiksen etupytyn putken linjaus on hankalampi toteuttaa nätisti. Varsinkin Tötteröshovelissa alakautta tuotaessa putkelle on paremmin tilaa.

Rautiksessa on hyvällä tuurilla käyttökelpoinen kapea keula ja pikkutankki. Ja Rautiksen mekaaninen rumpujarru takana on hieno.


Kiiski

Prätkässä on valitettavasti muutakin kuin runko, keula ja bensatankki. Kaikki toki tarpeellisia ja mukavia jos ehjiä, mutta eivät tee pyörästä paskaa, ehkä kauhean näköisen.

Tekniikka tekee hyvän pyörän / ihan paskan.

Rautapää kallis korjata= paljon osia joista kaikki samassa lohkossa. Valurautakannet hankalat ja kalliit korjata. Kaikkiin malleihin ei saa kaikkia kulutusosia koneeseen tarvikkeena, eikä ainakaan laadukkailta toimittajilta. Tekniikan täysremppa helposti kalliimpi kuin koko prätkä.

Shoveli varsinkin tötterö, ei voisi paljon yksinkertaisempi olla, pieni ja kompakti ja pari hassua osaa varsinkin jakopäässä. Jokaista kilkettä saa varmaan kymmeneltä osa toimittajalta, joilla ainakin osalla laatuvalmistajan maine. Käytettyjä käyttökelpoisia osia viljalti saatavilla. Helppo tehdä toimiva ja luotettava prätkä, kun ei yritä liikoja ja jos yrittää niin turha haukkua prätkää vaan kandee tuijottaa peiliin niin sieltä se vika löytyy.

mista

Molemmat yhtä hienoja. En perustele, koska kyseessä kaksi aivan eri kategorian pyörää. Rautiksessa kyllä jo mainintutkin äänet on sitä jotain.. Mikään ei vedä niille vertoja.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

jannu

Jätkät murehtii jonkun raudankappaleen muotoa tai toisen kestävyyttä.....ei pojjaat, ei se mee niin, tärkein ominaisuus on luonne ja se kuinka peli lunastaa paikkansa meidän perheessä.
Esimerkkeinä käytän nyt vaikka meidän perheen pyöriä, itsellä sohveli ja rouvalla rautapää.

Oma pyörä tuli aikoinaan meille paksupyöräisenä läskilokareilla ja iskarit persiissä.
Hyvinkin nopsasti tuo alkoi vonkaamaan eippi-tankoa ja kidemaalia ja saihan se kun kiltti oli ollut.
Kuitenkin peli ei sellaisena kauaa vaikuttanut tyytyväiseltä itseensä, vilkuili totisena itseään näyteikkunoista, ilmeisesti pelkäsi näyttävänsä jollain lailla sukupuolisesti poikkeavalta tyypiltä kun kimalteli hullun lailla.

Loppusyksystä muutama vuosi sitten pyörän käyntiääni alkoi aina vaan enemmän muistuttaa -70-luvun sukkahousu-jytän rytmiä (heviä ei silloin oltu vielä keksitty), ja mikään ei pelastanut kun tuo ajokauden päälle potki iskarit pois takaansa, veti eteensä vanhan springeri-keulan ja puki ylleen mustaa nahkaa ja niittejä ja HURAA...identiteetti oli löytynyt.
Pystyssä olevista putkista kaikui väkevästi hammondeilla ryyditetty "I Was Made Of Lovin´You", ja kaikilla meni lujaa.
Pyörä on nyt aivan erottamaton osa meidän perhettä tänä päivänä...

Entäs se vaimon Ironhead, Rauno, ystävien kesken Rauski vaan ?!
Peli tuli meille muutama vuosi sitten eräänä syksyisenä päivänä tutulta pohjois-karjalaiselta pyöräkauppiaalta. Ässä (nimi muutettu) kehui peliä niin paljon puhelimessa, että pakko sinne oli ponnistaa siitä paikasta. Lähtökynnystä madalsi myös hyvän ystävän positiiviset lausunnot hänen tutkittuaan samaa laitetta aikaisemmin sen ollessa liikkeen etelämmässä olleessa haarakonttorissa.

Hyvin rallatti tyhjää kaupan pihassa, ja vaimokin hyrisi myös tyytyväisenä, niin kauppahan oli nopeasti kätelty.
Koska elettiin loppusyksyä, sai peli olla siinä kuosissa sen viimeisen ajokuukauden, mutta talven tullen tuokin kiemurteli hermostuneena.
Merkkejä yritettiin tulkitä ja niinpä pyörästä tuli hempeän baby-blue.
Ymmällään kyllä olin silti, koska Rauski oli aina vaan niin herkillä ja aina jollain nätillä komponentilla sen sai hetkeksi tyytyväiseksi, mutta ei kauaksi aikaa. Tuli punaista tuppea ja satulaa, jossa oli söpöjä kissatassun jälkiä ynnämuuta "kivaa jutskaa". Huippuna se sai tankin päälle seeprannahka-karvasta tehdyn puuhkankin...

Alkukesä meni näin, mutta juhannusyönä kun olimme kahden Rauskin kanssa tallissa melkoisesti virvokkeilla käsitellyn illan jälkeen, avautui tuo minulle, niinkuin mies miehelle..."olisin aina halunnut syntyä tytöksi ", nyyhkäisi Rauno hiljaa korvaani...?!?!
Meille oli muuttanut luultavasti maailman ainoa transu-rautapää !!!

Veti aika hiljaiseksi...enhän minä tätä kellekään kehtaa kertoa...
No kesä kului ja olimme Raunon tukena joka käänteessä, olihan hän meidän poika, tuimme kun oli tarvetta, ja ajateltiin että katsotaan mihin maailma meitä kuljettaa.

Puolitoista vuotta sitä hajuveden tuoksua riitti, kunnes viime syksynä, taas kerran myöhäisenä ja kosteana viikonlopun iltana Rauski puuskahti ihan puskista, että "alkaa jo kuule hiukka vituttaa tää perkeleen söpöily", mitä jos hän vaihtais taas itsensä miehiseksi mieheksi ja heitettäin nää hiton hörselöt hornan kuuseen !!!

Siitä paikasta autoin häntä riisunaan kaikki feminiiniset merkit ja värit päältään ja hoidettiin tilalle aimo annos asennetta.
Laitettiin ankanpyrstö pystyyn taakse ja tankkiin kaikki temput mitä huippu-maalariystävämme siihen taikoikaan, oli flakea ja candyä, viivaa ja suomua, satulaan pääkallo ja niin ne kuuluisat rautapään mahtavat mylväisyt kaikuivat todella vapautuneina tallin ovesta pihalle, niin että naapurin rouvakin muisti mainita niistä seuraavana päivänä.
Hienoa kun hekin myötäelävät meidän lasten kasvukipuja.

Mutta nyt viimeistään Rauno on osoittanut kuuluvansa meille, ja tuskin muuttaa pois koskaan...
Olisin tuohon voinut muutaman kuvankin laittaa jos osaisin, tarinan tueksi, mutta laittakoon ken osaa...

Tässä tiivistetty lyhennelmä meidän perheen jäsenistä.

Ei noita osaa paremmuusjärjestykseen laittaa, niin kovin erilaisia pojat ovat, mutta ihan yhtä rakkaita iskälle jä äidille.