Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

12V laturin jännitteen mittausohjeistusta (esim. Pannu, Shoveli ja Rautis)

Aloittaja Webmaster, 04 helmikuu 09, 20:25:14

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Tässäpä yksi tapa mitata kotikonstein 12V laturin (esim. Pannu, Shoveli ja Rautis) toimintakuntoa, jos epäilyttää paljonko laturi antaa jännitettä ulos tai että onko se kenties viallinen.

Laturi tässä tapauksessa irrotettu moottorista, kytkennässä ei ole mukana jännitteen säädintä.

Kytkentä (katso kaaviokuva):
A (=Armature) johto kytketään yleismittarin + (plus) napaan
F (=Field) johto kytketään yleismittarin - (miinus tai com) napaan
Lisäksi F navasta pitää kytkeä johto laturin runkoon (esim. laturin kiinnitys pultin alle)


Itse olen pyörittänyt laturia ihan tavallisella porakoneella, jossa suunnan vaihto ja kierrosten säätö mahdollisuus.
Varo ettei poran istukka syö laturin akselin kierteitä kun pyörität, suojaa kierre osuus hyvin, esim. kumiletku tai vastaava.
Pyöritys suunta on VASTAPÄIVÄÄN.
Kun sitten pyörität laturia poralla ilman jännitteen säädintä, niin tarkkaile jännite mittarin lukemaa. Älä laita liikaa kierroksia.
Jännite pitäisi helposti nousta 17 volttiin. Älä ylitä tätä jännite arvoa, joten tarkkaile poran kierroksia.

Jos laturi antaa helposti tuon 14V-17V on laturisi mitä todennäköisimmin kunnossa.
Sähkö vika saattaa olla esim. jäänniteen säätimessä.

Tällä kytkentäkaaviolla sen voit toteuttaa:

Sepixlh

Tämähän pätee myös rautapään "dynamoon" eli OEM#29975-65A laturiin. Eroina on tuo sportsterin ja bigtwinin välillä on pyöritysratas...
Siis mitä nyt taas..

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Jarppi
Pyöritys suunta on VASTAPÄIVÄÄN.

Niin kummastako suunnasta katsottuna? Olettaisin että porakoneen tulee pyöriä vastapäivään?


Lainaus käyttäjältä: Sepixlh - 11 helmikuu 09, 12:29:28
Tämähän pätee myös rautapään "dynamoon" eli OEM#29975-65A laturiin. Eroina on tuo sportsterin ja bigtwinin välillä on pyöritysratas...

Tuo ratas on sit vaihdettavissa. Just laitoin pannusta laturin rautikseen vaihtamalla rattaan ja rattaan alla olevan suojan päikseen keskenään.

A.K.A. Rambe

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 21 toukokuu 09, 19:02:55
Niin kummastako suunnasta katsottuna? Olettaisin että porakoneen tulee pyöriä vastapäivään?
Juu, porakoneeseen pyöritys vastapäivään. Sieltä laturin rataspuolelta katsottuna laturia, niin akseli pyörii moottorin mukana vastapäivään.

Sitä kun alkaa pyörittää tuolla esimerkki kytkennällä, niin pitäisi myös hieman ns. vasta vääntöä tuntua kun jännite alkaa nousta. Tue laturi kunnolla että ei vahingossa pyörähdä poran mukana johdot oikariin.

Raimo-Raato

On nää DC-laturit kyllä niin henkimaailman vehkeitä että oksat pois. Tosiaan rautiksen laturi ei talven jälkeen suostunut lataamaan polarisoinnista huolimatta ja sisältä paljastui että A-navalta hiilelle menevä johto oli jossain vaiheessa päässyt ottamaan maihin ja kärventynyt. No fiksasin tuon johdon ja mittailin vastusmittarilla että sähkö menee juuri niin kuin pitääkin. Laturi ei vaan tästä huolimatta suostunut antamaan jännitettä ulos niin ruuvipenkissä kuin prätkässä paikallaankaan. Ruuvipenkissä laturi antoi uuden polarisoinnin jälkeen hetkellisesti lupaavasti pientä jännitettä mutta sitten tipahti lähes nollaan. Kävin lukemassa nämä ohjeet uudelleen, polarisoin ja mittasin ruuvipenkissä jälleen ja sainkin kuin sainkin tulemaan jonkun 17 volttia jo suhkot maltillisilla kierroksilla ulos. Tämän jälkeen laturi nopeasti innosta puhkuen pannuun kiinni ja testaamaan. Alkuun näytti lupaavalta eli latasi jotain pientä mutta sitten se taas loppui. No jälleen uusi polarisointi ja alkoi tulemaan reilun 13 voltin latausta. Juhlaa. Enää en koskenut mihinkään. Parin tunnin päästä testasin uudestaan ja nyt tuli jo 14-15 voltin lukemia...

Nyt joku viisas voisi sitten spekuloida että miten 2 eri laturia pystyy antamaan aivan eri jännitelukemia samalla jännitteensäätimellä??? Eli kun tässä tuli nyt vaihdettua pannun ja rautiksen välillä laturit päikseen säätimien pysyessä mopoissa ennallaan, niin pannu latasi omalla laturillaan pikkuakkua vain maltillisilla juuri ja juuri yli 13 voltin lukemilla. Nyt kun sain tuon rautiksesta otetun laturin vihdoin lataamaan niin se antoi tosiaan kierroksilla päälle 15 voltin lukemia. Vastaavasti tiedän tuon rautiksen laturin ladanneen aiempina kesinä juuri tuollaisia reiluja 15 voltin lukemia. Nyt pannun laturilla parin tonnin kiekoilla jännite nousee akussa vain pikkuhiljaa. 13,5 v näytti eilen kun hetken aikaa pyöritin.

No lähempä vielä mittaamaan mitä lataukset näin yön jälkeen ja saatampa vaihtaa vielä laturit päikseen ennen kuin lähen rautiksen sisäänajoja ajamaan heittämällä Kemin reissun...
A.K.A. Rambe

Webmaster

#5
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 22 toukokuu 09, 13:15:23
On nää DC-laturit kyllä niin henkimaailman vehkeitä että oksat pois.

No älä muuta sano ! Itsekkin tuossa viime talvena tappelin laturi + säädin mysteerin kanssa monta päivää ja vihdoin kun sain tuon yhdistelmän toimimaan. En sitten enää tiennyt, että missä loppujen lopuksi se vika oli. Johdotukset ja laturi tuli käytyä läpi kaikella mahdollisella kytkennällä. Siinä testailujen aikana tuli laturikin purettua ja kasattua useaan otteeseen.
Erillaisia jännitten säätimiä mekaanisesta->elektroniseen tuli kokeiltua.
Mutta nyt kun on päässyt pannua ulkoiluttamaan, niin hyvin se taitaa kuitenkin latauksen hoitaa mittausten perusteella.

Mulla on siinä elektronisessa jännitteen säätimessä punainen ja vihreä ledi helpottamassa tutkiskelua laturin jännitteen syötöstä akulle.

Tyhjäkäynnillä säätimen ledi pysyy punaisella, tarkoittaen että nyt imetään akkua samalla ja lataus jännite ei riitä.
Kun antaa kierrosta lisää, niin alkaa palaa punainen ja vihreä yhtä aikaa. Se taasen tarkoittaa että lataus jännite alkaa olla ok tasolla mutta ei vielä riittä akkua lataamaan.
Lisää kiekkaa ja palaa pelkkä vihreä ledi. Silloin ollaan lataus tasolla ja akku saa tarpeeksi virtaa.

Pitää nyt ajella jokunen aika ennen kuin voin sanoa että tuo kaava todellakin pitää akkua latingissa.


ZZ

Tässä olen ihmetellyt pannun 12-volttista laturia. Nyt se on ruuvipenkissä ja kytketty aloitusviestin mukaisesti mittariin. Vehje antaa porakoneella pyöritettäessa ulos kokonaisen voltin verran jännitettä. Kokeilin sitten polarisointia kytkemällä hetkesi akun miinuksen F-napaan/laturin runkoon ja plussan A-napaan. Laturi kyllä alkaa pyörimään moottorina, mutta ei tuon toimenpiteen jälkeen anna yhtään enempää jännitettä ulos. Jotenkin hämää se, että jos kerta toimii moottorina niin miksei sitten laturina? Siinähän pitää silloin olla ankkuri ja kenttäkäämit ainakin jonkin verran älyissään, jos pyörii sähköä annettaessa.

Olen myös mitannut kenttäkäämit eli A:n ja F:n väli ilman hiiliä, niin tulos oli n. 5 ohmia. Myöskään A ja runko tai F ja runko eivät ole mittarin mukaan yhteydessä. Osaiskohan joku viisas selittää miten ankkurin kunto mitataan ja/tai mikä tässä mittailussa menee pieleen?

Springveli

 
Lainaus käyttäjältä: ZZ - 25 elokuu 09, 19:30:58Kokeilin sitten polarisointia kytkemällä hetkesi akun miinuksen F-napaan/laturin runkoon ja plussan A-napaan.

Laitoitko miinus johdon F-napaan vai laturin runkoon?
Mulla sellainen mielikuva jotta runko maadoitetaan ja +-johdolla tuikataan A-napaan...
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Kokkonen

Polarisointi: akun plus laturin A-napaan ja miinuksella kosketetaan hetkellisesti F-napaan.

Ankkurin mitauksesta löytyy tietoa: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=450.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Springveli

No noinhan se olikin, kuinka Kokkonen asian ilmaisi.
Ja jos laturi paikallaan niin "Flashing the A" niin kuin Jenkeis sanotaan... :)
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

013

Mikähän mahtaa olla rautiksen laturissa vikana kun edellä annetun ohjeen mukaan testasin ja laturista tuli ulos vain kymmenisen volttia?
Ankkurin olen putsannut kun oli vähän mustana. Latauksensäätimen vaihdoin c-e:n elektroniseen ja sen kanssa en saanut mitään tolkullisia jännitteitä ulos. Hiilissä on pituutta ja liikkuvat hyvin. Akku on latingissa ja ehjä sekä polarisointi tehty onnistuneesti ennen mittauksia.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Kiwi

Onko se ennen toiminut? Jos ei tietoa niin voihan se olla 6v laturi... ;)

013

On toiminu, viime kesänä vaikeudet alkoivat kun startin kaapeli halus mennä maihin. Poltti mekaanisen tasurin kärjet. Latas kuitenkin sen verran ettei laturin valo palanut.
Täytyy vielä mittailla ankkuri ja kentät uudemman kerran
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.