Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljyn syötön rajoitus venttiilikoppaan

Aloittaja seppo, 26 heinäkuu 12, 23:43:23

« edellinen - seuraava »

seppo

Koitin hakua mutta en osannut oikein termein kysellä. Eli nyt haluttaisi rajoittaa tuota öljyreiän kokoa kansiin ja kysyisinkin minkä kokoista reikää olette käyttäneet? Mulla on kaikki oireet taas sitä luokkaa että taitaa kansiin mennä ihan luvattoman paljon öljyä. Muistelen Hessun tästä joskus maininneen?

Lyytinen


Hemuli

Mulla on tällä hetkellä rautapään rockereille menevien putkien juuressa 0,9 mm mig-suuttimesta sorvatut napit. Tuntuis edelleen olevan aika paljon öljyä kansissa, rocker-akselin päässä oleva painemittari näyttää lukemia vielä kuumallakin koneella.

Ongelmaahan tuskin on jos käytetään alkuperäistä öljypumppua, mullakin toi alkoi vasta sen evolaisen pumpun asennuksen jälkeen. Bigtwineissä samaan tilanteeseen joudutaan varmaan jollain S&S-pumpulla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

#3
Kiitos Lyytiselle, tuota keskustelua haeskelinkin. Alkoiko Hemulilla öljyn syönti helpottaa kun rajoitit tuota öljyn määrää kansiin?

Mulla öljynpaine on lukemissa noin 35-40 psi:tä kun päristelen 80-100kmh, öljyn lämpötila on tuolloin tankissa noin 90. Tyhjäkäynnillä paineet lämpöisellä öljyllä 15-20psi. Mittari näyttää täysin oikein, testasin sen vaimennetulla teollisuusmittarilla, samoin öljyn lämpötilamittari on suhteellisen tarkka.

Rajoitin tuota öljyn määrää kansiin pari vuotta sitten mutta en muista yhtään minkä kokoisen reiän tuonne silloin tein. Mulla on ohjareita lyhennetty melkoisesti joten pähkin että tässä saattaa olla samoja peruja kuin HD:lla 80-luvulla kun tekivät sen ohjareiden lyhennyksen jolloin kone savutti ja söi öljyä. Eli olen melko varma että venttiilikopissa on liikaa öljyä ja se menee noiden kumienkin läpi. Eihän tuo syönti nyt keskikesällä muuten haittaa mutta huolettaa että karstaa kertyy pakoventtiilin varteen ja se lopulta sitten leikkaa kiinni...

EDIT: Otin yläkertaan menevän öljyputken irti ja sen ylimmän liittimen johon olin tehnyt 2mm reiän. Pistin tigillä reiän umpeen ja pitää lähteä hakemaan 1mm poranterä. Lieneeköhän tuo reikä jo liian pieni? Netistä lueskelin että joku oli rajoittanut yläkertaan menevän öljyn 0.04" halkaisijaksi eli juuri tuoksi milliseksi. Kokemuksia?

Luulen että tuo 1mm on ihan ok koska esim Hemulilla on 0.9 (tosin molempiin kansiin). Mulla tuo TP engineeringin pumppu ylläpitää ihan kunnon paineita joten 1mm reikä ei liene ongelma.

Tuukka

s&s suosittaa minimissään 1.5mm reikää. Viimekesänä omassa fillarissa oli pöllytys ongelmaa ja korkeat öljynpaineet, tein tollasen 1.5mm rajoittimen. No pöllytys loppujenlopuksi johtui huonosti asennetusta ohjurinkumista... öljynpaineet tietysti nousi entisestään. pariviikkoa sitten suurensin reikää 2mm kokoon. Rapina kansissa hiljeni ja varmaan jouset/kannet käy vähän viileenpänä.
C.O.G.

seppo

Vähän lisätietoa. Vähän yli tonni on nyt takana 1mm reiällä eikä ainakaan ihan selvää öljynkulutuksen vähenemistä ole havaittavissa. Yllättävää oli huomata ettei öljynpaineet kannessa pienentyneet pätkääkään vaikka reikä pieneni 2mm -> 1mm. Eli tämä tarkoittanee että pullonkaula virtauksessa on noissa keinujen puslissa, ei tuossa kanteen menevässä reiässä.

Mulla venttiilivarren kumit on takuulla paikallaan, käytän aina lukitetta kun pistän nuo paikoilleen. Kokemus on osoittanut että aina on vähintään yksi kumi irrallaan jos ei lukitetta ole käytetty. Tämä siis metallirunkoisilla kumeilla ja ilman lukitusuraa ohjurissa.

Hemuli

Mä oon huomannu ihan saman jutun noiden paineiden kanssa - vaikka reikää on nyt pienennetty alkuperäisestä kolmesta millistä sinne alta milliin niin edelleen vetää kylmänä mittarin tappiin ja kuumanakin näyttää vielä paineita kierrosluvun mukaan.

Pitäiskö jotain reikää avartaa ennen kansille haarautuvaa linjaa? Että sais sen paineen purkautumaan esim. keskitapille ennemmin kuin kansiin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Hemuli varmaan tarkottaa sporstereita. Niistä en osaa sanoa, mutta big twineissä pinioniakselin päässä olevaan reikään s&s tarjos aikoinaan snadia pidätinruuvia johon porattiin fiiliksellä reikä. Nykyään akselin mukana tulee messinkinen kuppi joka painetaan reikään ja jolla saa kuristettua keskitapille menoa. Sen kun jättää veks, varmaan menee kansille vähämmän.

Se että kannessa oleva painemittari näyttää samoja lukemia, vaikka on kuristanut kanavaa, ei tarkota sitä, että sinne nousee öljyä yhtä paljon. Ja sitä öljyn määräähän tässä on tarkoitus rajoittaa.  Jos sitä painetta haluaa saada alemmaksi, pitäisi sitä reiän kokoa pienentää vielä huomattavasti lisää. Stetsonista veikkaan että koko pitäisi olla muutama kymppi (mm).

Lyytinen

Oonko minä ihan kujalla kun muisteleisin, että keskitapinkaan ei olisi hyvä saada liikaa öljyä.