Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

EFI Twin Camin tyhjäkäynti

Aloittaja BB883, 18 kesäkuu 09, 16:56:23

« edellinen - seuraava »

BB883

-06 Street Bob johon vaihdettu Vance&Hines Short Staggered (Quiet Baffles), SE putsari ja V&H Fuel Pack (se siinä piti olla). Asennettu liikkeessä.
Alusta alkaen käynyt tyhjäkäyntiä korkeilla kierroksilla, etenkin ajosta esim. liikennevaloihin tai risteykseen pysähtyessä kierrokset jää ryntäämään ja laskee pikkuhiljaa, jos laskee ( vaikuttaisi ilmavuodolta imusarjassa, mutta kiinnitys tehtaan jäljiltä).
Imuläpän aukioloasennolla ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Nyt foorumista apua etsiskellessäni näin V&H:n Fuel Pacin säätöohjeet ja ajattelin ryhtyä tuumasta toimeen ja pienentää tyhmäkäyntikierroksia...mutta... Yllätys yllätys, satulan alta kaivaessa löytyikin Screamin Eaglen hieman tulitikkulaatikkoa pienempi säätöyksikkö, missä useampi "potikka" sisällä. Varmaankin joku niistä vaikuttaa tyhjäkäyntiin...?
Voiko säätää itse tyhjäkäyntiä pienemmälleen ja mistä "potikasta" ???

EDIT: Otsikkoa muutettu, Kokkonen

Kokkonen

Jos kyseessä on "add on module", saattaa olla, ettei siinä ole tyhjäkäyntisäätöä, vaan potikat ovat eri kierrosalueelle vaikuttavia seosuhteen säätöjä.

LainaaDepending on the brand of module, add-on devices include up to four pots, which allow setting between one and three rpm ranges for air/fuel mixture. Basically, you set the transition points for the rpm ranges and then adjust the air/fuel ratio within those ranges. Potentiometer-based devices include the Cobra FI2000, Dynatek F.I. Controller, Harley-Davidson SE Pro EFI Race Fueler, Kryakyn Wild Things FI Controller, Rev Tech Digital Fuel Optimizer (DFO), and the Total Fuel Systems EFI Control Module. Several pot-style devices are currently undergoing design updates to digital where the pot adjusters are reduced to three buttons, a mode select, and plus and minus capability.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Heritage_100

Et ja voit.

Moottorin tyhjäkäyntinopeus määräytyy moottoriin päästettävän ilman määrällä. Kaasuläppä tai tyhjäkäyntikontrollori (IAC) hoitavat homman. Kaasuläppä on asetettu valmistajan toimesta oikeaan lepoasentoon ruuvin avulla. Tyhjäkäynnillä osa moottorin tarvitsemasta ilmamäärästä johdetaan kaasuläpän kautta ja loput IAC:n kautta. Homman hoitaa se kuuluisa musta boxi (ECM). ECM käyttää tyhjäkäynnin säätämiseen keräämäänsä sensoritietoa, jota se saa mm. kaasun asennosta, ajoneuvon nopeudesta sekä moottorin lämpötilasta.

Mikäli moottori ryntää tyhjäkäynnillä vikana on että moottori saa liikaa ilmaa. Vika voi olla mainituissa komponenteissa, esim. kaasuläppää on rukattu, tai imuvuodossa. Mittaamaan.
Tarkastaisin aluksi että kaasuvaijerien säädöt ovat kunnossa.
ECM:n toimintaa pääset itse rukkaamaan esim. Race tai Super Tunerin avulla.

Vuoden 2006 ruiskuista tehdas laski käyttölämpöisen moottorin tyhjäkäynnin
1000 -->950 RPM, sekä kuuman mootorin 900 --> 800 RPM.

Järjestelmä on ohjelmoitu myös siten että tyhjäkäynti säilyy asetettua korkeampana mikäli akun jännitteen ylläpito sitä vaatii. Onhan akku kunnossa?

PS. Mersuissa mukavuussähkön käyttö on estetty kunnes auton sähköjärjestelmän jännite on "riittävän" korkea. Em. toiminnallisuudella on haluttu turvata moottorin käynnistyvyys. 

Trampas

Lainaus käyttäjältä: Heritage_100 - 27 elokuu 09, 11:04:32
Homman hoitaa se kuuluisa musta boxi (ECM). ECM käyttää tyhjäkäynnin säätämiseen keräämäänsä sensoritietoa, jota se saa mm. kaasun asennosta, ajoneuvon nopeudesta sekä moottorin lämpötilasta. 

Sen ECM:n voi myös heittää romukoppaan ja asentaa tilalle Thundermaxin yksikön.
Sillä voipi säädellä tyhjäkäynnin ( ja kaikki muutkin säädöt ). Eikä tartte edes dynoon viedä.

Liian alhainen tyhjäkäynti taitaa vaan heikentää voitelua. Eli jos kone leikkaa kiinni, niin olet säätänyt kierrokset liian alas ;)
How many windows - koira meni ikkunasta

jaajo

-01 ruisku kingi.saako millään opilla tyhjäkäyntiä pienemmäksi.ois korvalle mukavamman kuulonen jos pikkuisen sais puotettua

Kokkonen

Muutama tarkentava kysymys:
- Onko kone alkuperäinen?
- Entä ilmanputsari ja pakoputket?
- Onko jotain muutoksia tehty edellämainittuihin ja sen jälkeen tyhjäkäynti on muuttunut?
- Onko pyörässä vielä Marellin ruisku?
- Onko alkuperäinen ohjausyksikkö vai muutettu tai lisätty jotain palikkaa?
- Onko tyhjäkäynti kylmänä vai kuumana korkealla?
- Mikä on nyt tyhjäkäyntinopeus?

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jaajo

kaikki muu alkuperäistä paitsi putket avarammat.ei se mitenkään erityisen kovalla oo kylmänä eikä kuumanakaan aattelin vaan että jos sais hivenen pienemmälle jollain konstilla kierroksista ei oo tietoa.

mikira

Ei saa muuten kuin ostamalla ruiskunsäätöboxin jossa on mahdollista säätää tyhjäkäyntiä.

Kokkonen

#8
Tyhjäkäynnin pitäisi olla 950 - 1150 rpm kun moottori on normaalissa käyntilämmössään.
Marellin ruiskulla varustetuissa on jopa tyypillistä että kylmänä tyhjäkäynti on 1500, se laskee muutaman sekunnin kuluttua 1200:n ja sitten jonkun minuutin jälkeen edelleen 1000:en.
Marelli on valitettavan kuuluisa myös epätasaisesta tyhjäkäynnistään.
Syynä saattaa olla:
- Pieni ilmavuoto imusarjassa.
- Usein koneen lämpötilatunnistimessa.
- IAC, eli tyhjäkynti-ilman säätömoottorin toiminnassa, jumittaa.
- Läppärungossa oleva kaasuläppä saattaa jumittaa mekaanisesti.
- TPS (kaasun asentotunnistin) väärin säädetty tai viallinen.

MM ruisukussa on kaksi säätöpiiriä, korkea ja matala. Säätö löytyy läppärungosta, kun ottaa ilmaputsarin pois. Pitää vaan tietää mitä tekee.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hannu_L

Jos jatketaan aiheesta/ aiheen vierestä, niin oma ongelma olisi seuraava:

Pyörä sammuu välillä vähän starttauksen jälkeen. Esimerkiksi vaihdettaessa kun laittaa kytkimen pohjaan. Uudelleen startattaessa huono lähtemään käyntiin.

Road King -99 EFI
Big Bore
K&N filtteri
Sliparit
Power Commander II
Tyhjäkäynnin säätöruuvia käännetty 3/4-osa kierrosta tiukemmalle, eli tyhjäkäyntiä korkeammalle.
"ryypyn" säätömoottori toimii
NGK tulpat vaihdettu keväällä

Kun pyörä käy tyhjäkäyntiä, niin Commanderin näyttö näyttää, että kävisi ihan laihalla. Nousee normaaliksi heti kun antaa kaasua.

Kokkonen

#10
Tulee ensiksi mieleen tuosta laihalla käymisestä, että se tyhjäkäynti-ilman ohjausmoottori ei sitten hoida hommiaan kunnolla.
Mut PCII pystyy säätämään ala-aluettakin erikseen, toisaalta ihmetyttää, jos taas kaasun käytön jälkeen on ok. Tsekkaa liittimet.

Jos edelleen kiusaa, irrota PCII kokonaan ja kokeile pelkällä alkuperäisellä ECUlla.... :-\  tai ainakin resetoi se. PCII ei resetoi itseään, eikä menetä sinne syötettyjä arvoja vaikka sen irrottaakin.  MM ruiskun saat resetoitua ottamalla sulakkeen irti 15 minuutiksi. Sanovat tuon joskus auttaneen….

Tyhjäkäynnistä, MM EFI ssä on kaksi säätöä, se ilmanputsarin alla oleva vaikuttaa kuumaan koneeseen, toinen (kylmäsäätö)  pitäs olla siellä läppärungossa ja vaikuttaa suoraan läpän asentoon.

Homma tekeen hieman kimurantimmaksi se, kun noihin säätöihin koskee, niin jossain kohtaa pitäs myös TPS säätää.

Kun konetta starttaa, kaasua ei sais kääntää yhtään.

Kommentteja kaivataan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Tuli mieleen kun kerran ruuveja on käyty rukkaamassa niin onko TPS nollattu säätöjen jälkeen?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hannu_L

Hemuli, tuota TPS:sää ei ole nollattu. Siinä voisi olla yksi syy, koska tuo 3/4-osakierrosta vaikuttaa jonkin verran läpässä. Ja tämä nimenomaan tuo kylmän koneen säätöpiiri. Tuosta ruiskusta olen perillä vain sen verran, mitä Clymerista tentannut.

Onko tuohon TPS:n nollaukseen jotain konstia ilman ohjelmistoja vai pitääkö käyttää diilerillä? Jos pitää, niin kokeilen varmaan tuon tyhjäkäynnin säätöä takaisin vanhaan asetukseen.

Ei tietysti pitäisi mennä kaikkea ronkkimaan, kun ei tiedä mutta tuo hiton alhaiseksi säädetty tyhjäkäynti vaan häiritsi...

Hannu_L

Nyt on tyhjäkäynti säädetty samaan kuin olikin. Löysin lisäksi ohjeet TPS:n nollaukseen. Se asiaa auttoikin, mutta vieläkin tekee sellaista, että käy tyhjäkäyntiä jonkun aikaa jonka jälkeen sammuu itsekseen.

Näyttää jostain syystä käyvän aika rikkaalla kuitenkin pienillä kierroksilla. Voiko sellainen teettää ongelmia, että nuo putket ovat tyhjät, ainoastaan sellainen säätölaippa jäljellä. Loppu äänenvaimenninosa on joskus katkaistu pois. Nyt PC:ssä on sellainen ohjelma, joka ei sovi tuolle kombinaatiolle? Ei ole tuon Commanderin kanssa tullut pelailtua, niin löytyy paljonkin tyhmiä kysymyksiä tuon toimintaan.

Hannu_L

Hieman Ameriikan poikien foorumien lukua ja vikakoodien tsekkaus. CKP-vikaa ilmoitteli. Pitääpi katsoa siitä liitokset läpi, jos ne ovat ok niin ilmeisesti auta muu kuin uuden hakuun.