Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynan perään jäykistystä

Aloittaja -mikko-, 16 kesäkuu 09, 16:09:41

« edellinen - seuraava »

-mikko-

Tuli viikon vaihteessä päästeltyä Dynalla oikein urakalla ja tuppinurin tietenkin ;D
Ongelma, tai no ei ongelma vaan ominaisuushan tämä, on perän lievä eläminen sivusuunnassa.
Zodiac:in luettelosta huomasin setin millä tämän saisi kuriin => tankoja ja rautoja hirmuinen nippu pultaten kiinni! Onko näistä oikeasti mihinkään!? Minkä valmistajan tuotteita suosittelette? Vai kannattaako nämä "tanko_viritykset" unohtaa?

Alustan alkuperäiset kumit ovat kunnossa ja se eläminen ei tunnu kuin vasta "hieman kovemmissa" vauhdeissa ja huonokuntoisella tielläkin on varmasti vaikutusta asiaan...
- shine can never replace attitude -

Hemuli

#1
Ei ne lisätuennat ole mitään "virityksiä" vaan parantavat oikeasti alustan toimintaa. Mietipä tuollaisen kumiripusteisen rakennetta - kone, laatikko ja takahaarukka pyörineen on yksi kokonaisuus ja runko, keula ja etupyörä toinen. Nämä on sitten toisissaan kiinni kumiripusteilla ja ainoa mikä pitää sivuttaissuuntaista liikettä edes vähän kurissa on Dynassa yksi ainoa reaktiotanko sekä takaiskarit. Putkirunkobuelleissa on sentää kolme reaktiotankoa ja FXR/FLH-runkoisissakin kaksi. Silti noihin jälkimmäisiin (varsinkin touringmalleihin) suositellaan kolmannen tuen asentamista.

Suoraan ajettaessa Dynakin saattaa toimia ihan ok mutta kun kantataan lujasti kurviin lähtee takapyörä helposti pyrkimään eri suuntaan kuin etupyörä, tällöin kumiripustukset antavat myöten ja pyörä lähtee woblaamaan. Woblausta saattaa esiintyä myös suoraan ajettaessa mikäli etu- ja takapyörä eivät kulje tarkasti samassa linjassa samaan suuntaan.

Uranuurtajana tällä alalla lienee www.true-track.com - nykyäänhän vastaavia löytyy monelta eri valmistajalta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 16 kesäkuu 09, 16:21:54... kun kantataan lujasti kurviin lähtee takapyörä helposti pyrkimään eri suuntaan kuin takapyörä ...

No jospa se kuume jo juhannukseksi helpottaisi  ;D

Hemuli

Sitkeää laatua tuntuu tämä tauti olevan ;D ... Tänään yritin jo vähän asennushommia mutta meinas aika hakemista olla. Sain kuitenkin FXR:ään rattaat oikeinpäin kiinni ja ketjutkin niitattua yhteen.

Ai niin, korjasin jopa yllä olleen typonkin... 8)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

-mikko-

#4
Tuossahan tulee etupäähän, mielestäni aika karkean näköinen systeemi  :P! Itse en netistä löytänyt parempia kuvia (kuin true-trackin sivuilla olevat) miltä sarja näyttää asennettuna, saisiko sen esim. piiloon vaikka pienen bug-spoilerin taakse ::)
Välittyykö asennuksen myötä myöskin koneen värinät entistä paremmin runkoon?
- shine can never replace attitude -

mikira

Ei se ole karsean näköinen se on sitä "industrial lookkia"  ;) Mutta voihan tuollaisen aina piilottaa mainitsemasi spoilerin alle, saattaa vain olla että joudut tekemään spoilerin itse kun tuo etu linkku tulee aika ylös.

Väittävät että tuollainen systeemi ei välitä värinöitä runkoon.

Ite tilasin maanantaina true-trak systeemin omaan dynaani ja trackinging kanssa sen pitäis olla jossakin tullissa. Kerron sitte kokemuksia kunhan saan sen asennettu ja ajettua muutaman kilometrin.


-mikko-

Aikani selailtuani noita jenkkifoorumeita Sputhe Engineeringiltä löytyi hieman sirompi malli, liekö sitten heiveröisempi?


LainaaIte tilasin maanantaina true-trak systeemin omaan dynaani ja trackinging kanssa sen pitäis olla jossakin tullissa. Kerron sitte kokemuksia kunhan saan sen asennettu ja ajettua muutaman kilometrin.
Hienoa, varmaan täytyy itsekin tilata, mutta tosiaan kerro heti kokemuksia kun saat asennettua ja hieman kurvailtua 8)
- shine can never replace attitude -

mikira

Sain vihdoinkin asennettua tuon systeemin eilen illalla, ajokomuksia nyt ei kovasti ole, tuntuuhan se tukevammalta mutta lisää testiä tarvitaan. Väsymys iski asennuksen aikana ja pitää tänään katella töitten jälkeen että mitkä pultit ei oo kiristetty.

Kovasti yritin eilenkin miettiä kuinka sais dynan haarukkan linjattua rungon kanssa? Pyöränosturilla kun dynaa yrittää nostaa niin nosturi ottaa samalla konepakettiin kiinni eikä pelkästään runkoon, eli vetää koneen ja haarukan jotenkin vinksalleen.

mikira



Mikäköhän tarkoitukseen true-tackissä on tuo etukiinnikkeen mutteri stoppari? Väliksi ohjeiden mukaan piti laittaa about sentti, en muista paljon se ny tuumina olikaan.

Itehän olin sen tiettysti unohtanu kiristää ja motarilla kovaa ajettaessa se nappas tuon etuhärvellyksen lukkoon, tuli villi tunne persauksiin kun pyörä ruppes hakkaamaan takalistoon. Joten jäi taas nuo testiajelut vajavaiseksi.

tertsi

joko on ajo kokemuksia tullut.Mistä tilasit ja minkä verran maksoi.Täytyy varmaan itellekkin tilata kun samanlaista ilmiötä huomannut omassa pyörässä.

mikira

Ei oo kerinny kunnolla testaamaan, sportsterikin kun pitäis saada katsastuskuntoon.

Tilasin osat suoraan http://www.true-track.com/ sivulta kun oli tarjouksessa, postikulut oli 50$.

mikira

Nyt tuli jonkun verran ajeltua ja voinen suositella kyseisen systeemin rakentamista taikka ostamista kaikille dyna gliden omistajille. Oikein kun anto lämää pyörälle, oikein yrittäen saada pyörän vispaamaan, sai pientä samanlaista sivuttainvispaus/woblaus tuntumaa esille kuin ilman noita reaktiotankoja, taikka sitten se oli harhaluulo ja/tai renkaista/jousituksesta johtuva juttu. Kaikilta osin pyörä tuntuu huomattavasti tukevammalta, vielä pitää jossain testata yli 150km/h nopeudet, nyt tuli vain ajeltua lähimotareilla ja kaikissa liikenneympyröissä. Värinöitä ei tunnu yhtään enempää kuin ennenkään.

-mikko-

LainaaMikäköhän tarkoitukseen true-tackissä on tuo etukiinnikkeen mutteri stoppari?
Eikös sillä ja itse pultilla säädetä välys (kuinka paljon kone voi liikkua/täristä eteen-taakse suunnassa), itse muu systeemi vähentää poistaa moottorin ja laatikon mahdollisen sivuttaisliikkeen!? :-\

LainaaNyt tuli jonkun verran ajeltua ja voinen suositella kyseisen systeemin rakentamista taikka ostamista kaikille dyna gliden omistajille.
Hienoa saada ihan käytännön kokemuksia => nyt tilaus vetämään omaan Dynaan :P
- shine can never replace attitude -

mikira

Eilen kun takaisin kotiin ajellessa sain dynaani samanlaisen peräpän vispaus efektin kuin ennen true trakin asennusta, nyt tuo tulee vain huomattavasti vaimeampana kuin ennen ja ei tarvitse kaasua hellittää että sen saa hallintaan. Joku hotrodeista tuttu four linkkiä vastaava tuenta pitäisi vielä saada rungosta takahaarukkaan niin olisi dyna kunnossa.