Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vakio shovelin virityskestävyys?

Aloittaja Jasse, 15 kesäkuu 09, 21:54:58

« edellinen - seuraava »

Jasse

En löytänyt suoraa vastausta googlesta niin kysympä täältä viisaammilta:

Eli kuinka hyvin kestää esim vakio shovel suurempien pyttyjen vaihtamisen(lämpenemä muutos jne)?

Muiden kokemuksia/kokeiluja olisi mukava kuulla.

T:Jarno

Hemuli

Ei kai siinä mitään lämpenemisen kanssa ole ongelmia, bigboren vaatima lohkonporaus vaan ohentaa pyttyjen välisen kannaksen varsin ohueksi ja jos kaikki ei ole kohdallaan saattaa jossain vaiheessa napsahtaa. Vähemmän niitäkin tapauksia ollut.

Myyhän S&S:kin 93 kuutiotuumaisia Shoveleita (3 5/8" poraus ja 4.5" isku) ja mainostaa sellaisen kestävän hyvin päivittäisessä käytössä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jasse

Ok, kiitokset tästä.

Eli  ymmärsinkö oikein, ilmajäähdytyksen puute/tarve ei ole  niin oleellinen tekijä ko. moottorin kestävyyden kannalta? Pitääpäs selailla noita S&S-sivuja...

Hemuli

Onhan noita huomattavasti isompiakin moottoreita ja hyvin toimii. Hessu voi kertoa kuinka tarpeellinen kapistus öljynjäähdytin on stroukkerikoneessa :D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Joo yhtä turha laite suomen ilmastossa kuin arpakuutiot venttiilinhattuina.
Päinvastoin, kun tuntuu että öljyä pitäis lämmittää jollaina sähkövastuksella, jotta sais sen optimaalisen lämpimäksi. Ikinä en saanu 85 asteessa toimivaa termostaattia aukeamaan valurautakantisella strokermotilla. Ei Manskun ruuhkassa eikä motarilla ylinopeutta ajaessani.

Meniskö se teoriatasolla jotenkin näin? Ei moottorin koon kasvattaminen lämpenemistä lisää. Oikeastaan päinvastoin. Kun motin teho ja vääntö ja varsinkin hyötysuhde kasvaa (siis jos mottia virittää muutenkin ja hengitystä parantaa), voi välityksiä pidentää ja sama vauhti saavutetaan vähemmällä rääkkäämisellä.
Se on sitten eri asia, kun tehoa on, sitä tulee hanakammin käytettyä... mut joo lämpökuorma ei oo ongelma.

Jack

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 16 kesäkuu 09, 07:44:52
Joo yhtä turha laite suomen ilmastossa kuin arpakuutiot venttiilinhattuina.

Ton lauhdutinhomman mäkin allekirjoitan, sehän oli eka kikotin mikä aikoinaan pannusta 80-luvulla lensi roskiin. Mutta ton arpakuutiojutun saat ottaa takasin.  ;D mikään ei oo tarpeellisempaa kuin arpakuutiot. Tosin niissäkin pitää olla reikä kulmassa jotta ovat oikeassa asennossa ;)

Jack
Flatheads!!!

Hessu

Mähän en vedä sanojani takas. Rystyssäkin on vaan 6 noppaa ;D

Jack

Flatheads!!!

Hemuli

Nyt soitat äkkiä 341 ja tilaat neljä lisää ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Sami

Ennen suhteellisen työlästä stroukkausta suosittelisin kokeilemaan shoveliin Wood performancen "night prowler" (WS6) -nokkaa. Vaihdoin omaan vakioon (tosin varmaan orkkista jonkin verran kevyempään) tonnikakssataseen kyseisen nokan pari viikkoa sitten, ja koneen luonne muuttui aivan täysin, vaikka edellinen nokkakin oli Andrewsin AB.

Voimaa tuli lisää läpi kierrosalueen, mutta varsinkin suuremmissa nopeuksissa tapahtuva ohituskiihtyvyys on nyt aivan toista maata. Ajelin Saimaa Picnic:iin evo-koneisten porukassa, ja ripeissä ohituksissa ei omalla jäänyt vakioevoille nyt käytännössä lainkaan.

Lainaisin tässä melelläni tallikaverini jo woodin sivuille kirjoittamia sanoja: Mr. Wood, You are my hero!

Ai niin, bensankulutuskin putosi!

Nokkien tilaaminen suoraan tästä yhden miehen oli konstikasta, kas kun heppu ei myy tuotteitaan mihinkään maahan, joka ei tue varauksetta USA:n terrorisminvastaista liittoumaa. Kieltää sivuillaan ottamasta kyseisistä maista edes yhteyttä. Vaikka Suomi ei ole mustalla listallaan, vaati meiltäkin useampia kaunokielisiä sähköposteja "kunnollisuutemme" vakuutteluun.