Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ylikuumenee?

Aloittaja Gnarkill, 11 heinäkuu 12, 22:08:09

« edellinen - seuraava »

Gnarkill

Moro.
Missä mahtaa olla vika, vai onko vaan omaa mielekuvitusta kun shoveli tuntuu käyvän liian kuumana. Moottori vielä sisäänajossa oleva vakio early shoveli uusilla wisecon männillä, sytkä on vakio ja kaasarina on s&s super e.
Jo alle 30min ajon jälkeen koko moottori tuntuu todella kuumalta ja edes jakopäänkoppaan on turha koskea. Öljytankki on suht kuuma, mutta ei polta sormia kuitenkaan. pakoputkien alkukäyrätkin ovat siniset.
Kone kuitenkin käy nätisti eikä pidä ylimääräisiä ääniä, vetää hyvin jne. En kuitenkaan ole kuormittanut tai revitellyt, kun on ihan ensikilometrit menossa...
Sytkän olen säätänyt tän foorumin ohjeiden mukaan, mutta en ole vielä lampun kanssa tarkistanut. Kuitenkin käy nätisti ja tuntuu olevan kunnossa. Joskus kun potkii käymään niin yskäisee kaasariin, mutta ei sen vakavampaa.
Öljyt kanssa tuntuisi kiertävän, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla pumppailee takasin säiliöön. Öljy on tosin ollut vähän vaahtoista, mutta meneeköhän se uusien öljyjen ja tuoreen remontin piikkiin..?
Kaasaria en ole säädellyt, kun tuntuu toimivan ihan hyvin noinkin, lähtee suht helposti käymään, jos jotain niin kastelee tulpat ellei ole kaasun kanssa varovainen. Tulppien värikin on ok, ehkä hiukan liian mustat mutta hyvin vähän.
Tiedä sitten onko mitään vikaa, mutta tuntuu vaan ihmeen kuumalta koneelta, noinkin lyhyellä ajolla ja vielä suht kylmänä päivänä.
Jos sitä lähtisi mittailemaan infrapunalämpömittarilla niin millaisia lukemia hyvä moottori antaa? Vai meneekö jo naurettavaksi  :D

Jensen

  Jos syttö liian aikasella niin käyrät sinistyy. Jos liian pieni välialuuen suutin niin sama homma. Mulla oli vanha honda ja kävi pirun kuumana ja oli laiska niin pyöräytin syttöä vähän myöhemmälle niin tuli potkua ja jäähtyi.
      Mie olen pohjalevyä liikutellut kun kone käy ja hakenut passelin kohdan.

trumpetti

en nyt tiiä liittyykö mitenkään tuohon asiaan mutta oma mopo kävi kuumana katsastus reissulla kun joutui tukkimaan nuo drag pipet niin ahtaaksi ettei oikeen ilma kulkenut ja ei kiertänyt kunnolla vaan alkoi röpöttämään ,mosa oli niin kuumana että hohkas nahkojen läpi vaikka keli oli aika kylmä,kun sain kilvet kouraan niin huilut helevettiin ja taas on kone viileämpi.

Kiiski

Ei mene naurettavaksi! Tuore kone ottaa helteitä ja leipoo kiinni todella helposti, kannattaa välttää tyhjäkäyntiä ja liikennevaloja jos suinkin mahdollista. Laiha seos ja myöhäsellä oleva sytkä saa aikaan noi tulikuumat pakoputket ja tietty ralli-nokka(aikasin aukeava pakoventtiili), onko tietoa suuttimista ja mikä jakaja, minkä kokoinen kone kyseessä.
Tosta öljyjen vaahtoamisesta ei kyllä tartte kantaa huolta rataspumppu vatkaa aina öljyyn ilmaa.


Hemuli

Tosta kaasun varovaisesta käytöstä päätellen sulla on S&S:n kaasari? Kiihdytyspumppua pystyy säätämään ja se pitäisikin noissa kaasareissa olla mahdollisimman pienellä, muuten kastuu tulpat. Moottorin kuumeneminen voisi johtua liian laihasta seoksesta, kone kyllä toimii mainiosti vähän laihanpuoleisella mutta lämmöt nousee.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SOHVELI-76

 Minunkin Shovelista sinistyi käyrät kun jäi S&S seosruuvi laihalle putsin jälkeen. Aika vähästä oli kiinni.
0405691644

Gnarkill

Okei, eli siis tarvii tsekata sytkä lampun kanssa kohdilleen.
Suuttimista ei ole mitään tietoa, kaasari varmaan ainoa osa mikä ei ole ollut pöydällä.
Jakaja on orkkis early shovelin automaattijakaja, nokka on vakio ja kovat nostajat. Tönärit olen tarkastanut kertaalleen ja tuntui olevan säädöissään.
Kone on yhden ylikoon 1200:nen.
Kannattaako kaasaria lähteä lainkaan säätämään, vai otanko suosiolla auki ja tarkistan/vaihdan suuttimet?
Ja kaasari on tosiaan sössön super e shorty, eli kiihdytyspumpulla olevaa mallia. Tarvinnee senkin säädöt käydä läpi.
Kone ei tunnu kuumanakaan kauhean "tiukalta", ei ole sen vaikeampi potkia käyntiin. Vähän silti takaraivossa kummittelee lämpöleikkaaminen tms. mukava...
Niin ja putket on suorat, eli ei pitäisi ahdistaa.

erakko

Minkä verran sä oot sitä sisäänajoa nyt ajanut?
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Gnarkill

Ihan sisäänajon alussa. Kerran kiristellyt sylinterin ja kannenpultit sekä tönärit säätänyt. Nyt ihan muutamia kilometreja ajellut.

72shovel

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 11 heinäkuu 12, 22:24:42
 Jos syttö liian aikasella niin käyrät sinistyy. Jos liian pieni välialuuen suutin niin sama homma. Mulla oli vanha honda ja kävi pirun kuumana ja oli laiska niin pyöräytin syttöä vähän myöhemmälle niin tuli potkua ja jäähtyi.
      Mie olen pohjalevyä liikutellut kun kone käy ja hakenut passelin kohdan.
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 11 heinäkuu 12, 23:00:47
Ei mene naurettavaksi! Tuore kone ottaa helteitä ja leipoo kiinni todella helposti, kannattaa välttää tyhjäkäyntiä ja liikennevaloja jos suinkin mahdollista. Laiha seos ja myöhäsellä oleva sytkä saa aikaan noi tulikuumat pakoputket ja tietty ralli-nokka(aikasin aukeava pakoventtiili), onko tietoa suuttimista ja mikä jakaja, minkä kokoinen kone kyseessä.
Tosta öljyjen vaahtoamisesta ei kyllä tartte kantaa huolta rataspumppu vatkaa aina öljyyn ilmaa.



eli siis jensenin toimintatavalla sytkän myöhäistäminen viilentää konetta, ja kiiski:n tavalla kuumentaa, onko kyse siitä että toinen on honda ja toinen HD? itsellä kans puolentunnin ajon jälkeen palaa käsi nokkakopassa ja rokkerikopissa, eikä ollenkaan tyhjäkäyntiä, matelua tai liikennevaloja vaan 80+ kmh...

Kiiski

Kaasarin säätäminen kannattaa aina, tai pitäiskö sanoa että se täytyy säätää, muuten missään ei ole mitään järkeä. Vähän sama juttu kuin sytytyksen kanssa, sekin pitää säätää. Jos se kaasari on ollut ennenkin kiinni siinä koneessa ja mitään suuria kuutiotilavuuden, nokan, pakoputkien ja puristuksien muutoksia ei ole tapahtunut niin vois olettaa että on alueella,  olettaen että on ennen remonttia ollut säädöissä. Välialue 0,295 ja pääalue 72 niin luulisin että olet turvallisilla vesillä sisäänajovaiheessa.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 12 heinäkuu 12, 09:31:41
eli siis jensenin toimintatavalla sytkän myöhäistäminen viilentää konetta, ja kiiski:n tavalla kuumentaa, onko kyse siitä että toinen on honda ja toinen HD? itsellä kans puolentunnin ajon jälkeen palaa käsi nokkakopassa ja rokkerikopissa, eikä ollenkaan tyhjäkäyntiä, matelua tai liikennevaloja vaan 80+ kmh...
Ei koneen merkillä ole mitään tekemistä asian kanssa.  Sytytys on siitä hassu juttu niinkuin moni muukin että ei liian aikasella eikä myöhäsellä vaan oikeaan aikaan. Jos sytytys liian myöhäsellä mäntä tavallaan pakenee palotapahtuman tieltä alaspäin ja paljastaa sylinterinseinämää turhaan palokaasuille tässä tapauksessa itse palotapahtumalle pahimmassa tapauksessa se liekki lepattaa ihan putkessa asti, siitä seurauksena tulikuumat pakoputket. Palotila on kannessa siellä sen palon pitäisi tapahtua ei sylinteri putkessa. Liian aikanen sytytys taas pyrkii lyömään mäntää vasten pyörimissuuntaa ja se jos mikä on ihan helvetin huono juttu, sen hiffaa helistämisestä.Eli oikea kohta sytytykselle on se kun ei helistä missään tilanteessa, sen löytää kokeilemalla.

leafhill

Ystäväni shovel otti liikaa lämpöjä poraamisen jälkeen. Viileällä kelillä varovasti ajelemalla sisään ja liiallinen lämpeneminen tasoittui pikku hiljaa ja kone toimii nykyään normaalisti. Oli luultavasti porattu hiukan liian tiiviiksi (?).

JPP

Mä olen laittanut sisäänajon ajaksi 2T-öljyä bensatankkiin noin 0.5% ettei leikkais niin helposti lämmöstä kiinni.

Gnarkill

Tuli nyt ruuvailtua tota mopoa ja pari "vikaakin" löytyi.
Ensiksi otin kaasarin pöydälle ja kävin sitä vähän läpi. Suuttimet oli oikeat, eli pääsuutin 72 ja välialue 0.295. Irrotin suuttimet ja putsasin ne huolella. Kaasari vaikutti tosi hyvältä ja puhtaalta. Sitten tsekkasin sen säädöt, kaikki muut oli ok paitsi seosruuvin kierteissä oli jotain mähnää ja ruuvi oli n.2 kierrosta auki. Putsasin kierteen ja ruuvin ja kiersin sen 1.5 kierrosta auki.
Sitten räpelsin hiukan sytytyksen kanssa ja huomasin että kärkiväli oli vain 0.2 milliä, säädin sen 0,5 milliin. Sitten koitin säätää sytkää ajoituslampulla ja sainkin sen suurinpiirtein kohdalleen. Siinä öljysumun ja avoimen beltin keskellä ei kuitenkaan mitään tarkkuushommia tehdä ::)
No tarkistin sytkän vielä testilampulla korjauskirjan ohjeiden mukaan, pitäs olla nyt kohdallaan. Aiemmin oli ihan vähän liian myöhäisellä.
Sitten ku oli sytkä säädöissä rupesin ruuvailemaan seosruuvia ja se on nyt sen 1,5 kierrosta auki, siitä kun kiersi vartin kiinni niin alkoi nostamaan kierroksia eli vissiin vetää laihalle ja jos kiersi vartin enemmän auki niin alkoi rötäämään, eli meni liian rikkaalle.
Testilenkillä kulki ihan hyvin. Veti nätisti kun vähän antoi happea eikä paukuttanut tai mitään. Ajossa kättä pystyi pitämään venakopilla, eikä tuntunut miltään kihisevän kuumalta.
Ajon jälkeen taas lämpö leviää ja koko motti hohkaa kuumaa. Öljyt kuitenkin on aika normaalilämpöiset...
Tiedä sitten onko mitään vikaa, vai ihan vaan rempan jälkeistä nahkeutta, taidan pian itekkin lirauttaa 2-T öljyä tankkiin.