Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Delkron lohkot

Aloittaja Thomas, 12 kesäkuu 09, 16:05:22

« edellinen - seuraava »

Thomas

Pistetääs tänne keskustelun perään vielä hyvä linkki, jottei pääse itseltäkään unohtumaan :

Mid-USA Powerhouse

Eli lyhyesti referoituna.. Vern Ott (V.M.O. Products) niminen kaveri toteutti yhdessä MID-USA firman kanssa hieman erilaisen moottorin. Lohkonvalmistajana Delkron, veivit Carrillo'lta, Falicon'in limput jne. eli selkeänä tarkoituksena saada hyvä moottori aikaiseksi. Muutoin Powerhouse näyttää suht normaalilta kasaukselta, mutta sisuskaluista löytyvät Falicon'in limput ja Carrillo'n veivit ovat yllä olevien kuvien kaltaisia. Lisäksi veivien laakerointi on perinteisen rullalaakerin sijasta mallia small-block Chevy (linkin takaa kuvista löytyy lisäinfoa). Tuollaisen kokoonpanon etuna on koneen tasapainoitus, joka sallii hieman normaalia kovemmat kierrokset, esimerkin mukaan turvallisesti yli 7500rpm (4" isku ei lisää männän nopeuttakaan samalla tavoin kuin stroukatuissa koneissa).

Muilta foorumeilta ja interwebistä löytyy myöskin jonkin verran infoa. Kokemuksia näistä on varmaankin enempi tuolla dragster-puolella, mutta yhtälailla antavat vertailupohjaa muihinkin toteutuksiin. Noiden side-by-side veivien asennuksesta johtuen on sanottu nitro- ja muissa viri-viri-koneissa esiityvät mäntien sivuttaisliikkeen mahdollisuutta, mutta kovin yleisesti niistä ei olla valiteltu. Tosin saattaapi olla että kisakoneilla ei ajeta niin paljoa ilman koneen avaamista että mahdolliset ongelmat kärjistyisivät. Katukäytössä ei pitäisi ongelmia esiintyä. Öljynpaine pitää olla noiden speciaali-laakerointien takia kunnossa (esimerkin mukaan 43-44psi kaikilla kierrosluvuilla).

Powerhouse-koneen valmistus loppui jokunen vuosi sitten, ilmeisesti kiristyneiden EPA-säännösten vuoksi. Yksittäisiä osia löytyy aika ajoin myynnistä, kuten myös ADHRA'n palstalta kokonaisia koneita käytettyinä.

Teknisinä tietoina vielä, että alkuperäiset Mid-USA Powerhouse 114cid koneet olivat
4" iskulla
4.25" porauksella
7.75" veiveillä (josta saadaan 1:1.9375 stroke-rod suhde)
135 hp & 130 lb-ft of torque essonbaarilukemina..


Itsellä tosiaan oli tuollainen suht' vastaava kokoonpano ajatuksena, mutta tällä hetkellä on vain 3-5/8" pannun lohkot tyrkyllä. Ja hieman mietin josko tuon kokoiseen lohkoon noita veivejä/limppuja kannattaa 'uhrata'. Ja arvatenkin sähköstartti saattaa olla aika must tuollaisessa motissa.. Eli täytyykö tästä suunnata bigbore-hankinnoille, että saisi lisää leluja millä leikkiä.. (huono kysymys, tietenkin täytyy;-)

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Juhana H

Ite hamstrailin samanlaisia palikoita,"Sulo Vileeninä":)
Ja koitin etsiä lisää kmomponentteja,eli pyttyjä&mäntiä,
vaan eipä oo näkyny toistaiseksi missään...
Ja ne Powerhousen Keith Blackit,lie pudotettu tuotannosta?

Kaavailemasi kombinaatio voi olla hankalasti toteutettavissa.
Tossa Faliconissa on nimittäin pitkä pinioniakseli,ton 4,25"porauksen takia,
ja se p-akseli on hitsattu limppuun kiinni.

Uskoakseni pääsyy 114Powerhousen valmistukseen on ollut pirun kova hinta,
noi koneet maksoi 2xS&S:n verran.

Virkeimmän kombinaation tosta liukulaakeri systeemistä ois saanu,
kun oisivat tehneet siitä 4-nokkaisen,ois venttiiligeometria ollu paremmin
kohdillaan noille kierroksille.
Delkronhan tekee myös 4-nokka big twin lohkoja...

Thomas

#17
Lainaus käyttäjältä: Juhana H - 21 joulukuu 09, 22:11:37
Virkeimmän kombinaation tosta liukulaakeri systeemistä ois saanu,
kun oisivat tehneet siitä 4-nokkaisen,ois venttiiligeometria ollu paremmin
kohdillaan noille kierroksille.
Delkronhan tekee myös 4-nokka big twin lohkoja...

Natking'hän tuossa puolittain jo kaupitteli 4-cam lohkoja.. täytyy katsoa josko lähtisi kaupoille kunhan kotimaahan taas ehditään.. Se hyvä puolihan noissa osissa on, että hyvin rasvattuina ne ei hyllyssä pilaannu..

Toi pinionakseli-homma oli tiedossa, mutta käytäntöön asti en ole noita suunnitelmia vielä ehtinyt viemään, kunhan ensin saadaan taivaanrannat valmiiksi maalailtua.. ei hämeessä auta hättäillä.. Jotain itse kasattuja kombinaatioita tuntuu netistä löytyvän, kuten myös aika ajoin noita pisteosia.. täytyy vain olla tarkkana..

Pinion-akseli on .25" orgista pidempi, ja käytännössä taitaa kaikki big bore -lohkot yli 4" porauksella vaatia tuota pidempää akselia. Jotenkin olin siinä uskossa että Delkron'in 3-5/8" lohkotkin olisivat tuon vaatineet, mutta se meneekin vielä orgis-osilla. Eli taitaa pannusta tulla strokeri ja rakennellaan noista muista osista jotain muuta kivaa.. Tänä jouluna ei tainnut pukki muuta tuodakaan kuin Carl'sin kaasarin - nam..

-t-

ps. oli omissa linkkivarastoissa vielä tämmöinenkin linkki tuosta Powerhouse koneesta: tejasthumpcycles.com
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Juhana H

3 13/16" saakka nostajan pesät orggis paikoillaan,eli vakiomittainen pinioniakseli käy.
Joo,ei happane hyllyssä,eiköhän niille jotain käyttöä tuyle.Kun noita Powerhouseja tehtiin,niin Delkron oli eri omistuksessa kuin nykyään...

Joo,Typhoonhan on joululahja parhaasta päästä:)
Mulla on siihen säätöohjeistus,mikä tosin löytynee netistäkin.
Tosin itellä on Dille-Kallen pojan,Dougin kirjoittamina joitain lisäyksiä.