Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kytkin murhe

Aloittaja laakkone, 27 kesäkuu 12, 22:24:29

« edellinen - seuraava »

laakkone

moro. 69 rautiksessa ei saa kytkintä pelaa. tuntus että matoruuvin ja kytkimen välissä oleva työntötanko lajitelma ei liiku tarpeeks. kysymys onkin paljonki sen pitäs liikkua kun kohtuulisellakaan voimalla ei tunnu menevä juuri yhtää. alakerta on ollu ammatilaisella laitossa ja sen jälkeen ei oo ajettu metriäkää. voisko kytkimessä olla livahtanu joku väärin ja pitäskö niinden kaikkien 3 tankon tulla sieltä pääakselin sisältä kun mopon heittää kyljellee?

lint

Yleensä sieltä tippuu jos tippuu se viimeisin ja lyhin tanko. Onhan siinä 6 jousinen kytkin?
Rautiksen kytkin pitää säätää kohtuu tarkasti eli kytkimen jousten kiristys on tehtävä vähän kerallaan ja ohjearvo on muistaakseni 3/16 tuumaa eli jotain 5-6mm. Tämä on siis jousien päälle tulevan kiristys levyn ja kytkinlevyjen päällä olevan kuvun väli.
Suosittelisin että otat vielä kytkimen irti ja tökkäät tapit myös pois jollain ja tarkastat että ne on kunnossa ts. pääsee liikkumaan vaivatta reiässä. Sitten kytkin läjään ja huolellinen jousien kiristys tuohon n. 5-6mm. Kiristys pulteissa on hahlot ja itse olen kiristänyt vuorotellen pultteja yksi kierros kerrallaan. Mulla on lähtenyt aina näillä eväillä toimimaan ja fillari on -68.

ma^ko

3/16" = 4.7625mm eli vajaa 5mm.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

lint

niinpä onkin, itse oon käyttänyt n. 5,5mm ja hyvin on irrottanut, en omista digitaalista työntömittaa.
ja korjaus edelliseen viestiin, hahlot on tietenkin muttereissa joilla jouset kiristetään  :)
tuossa laakkone tapauksessa on hyvinkin voinut käydä niin että ammattilainen joka on kasannut alakerran ei kuitenkaan ole kiristänyt jousia tasaisesti ja levyt on jääneet vähän vinoon, silloin ei kyl liiku. itelle kävi alkuun kans niin.

laakkone

no nyt tuli tietoo mitä kaipasin, kitos. tarvii avata kytkin vielä ite ja kattoo onks säädöt ok. toi kyllä liikkuu mut irrottaan ei saa millää. olihan se ennenkin sellane ryömiä mut nyt irrota yhtää. ite epäilen että sen lyhkäsen tapin liikeessä on jotain häröö mut sehän selviää sitten kun kytkin on auki. mato ruuvviakin pitää hiukka päivittää kun ne käpälät mihin vaijeri tulee on aika huonossa hapessa. onneks ei tarvi lähtee metästää osia varaosa tiskiltä vaan koitaa rakentaa ne ite ilman isonpaa käsitystä rautapään sielun elämästä ;D ;D