Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

FLH SuperSport ja renkaiden paineet!

Aloittaja Kiiski, 27 kesäkuu 12, 16:28:51

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Onko viimesten 4 kymmenen vuoden aikana standardit muuttunut kun puhutaan renkaiden ilmanpaineista? Tänään tuli vihdoin SuperSportin käyttö-opas ameriikasta ja sivulla 5 oli erittäin häkellyttävä tieto. Olenko pilannut pyöräni ajo-ominaisuudet liian kovilla ilmanpaineilla? Asiantuntevassa alan liikkeessä ne vaan nauro mulle? Eli en edelleenkään tiedä mitä tässä nyt pitäis tehdä, uskallanko enään ajaa?

flhx

Olethan myös muistanut ostaa tuollaiset tyypin"100" renkaat viralliselta HD myyjältä kuten ohjekirja sanoo? Jos et niin nyt sitten heti viralliselle HD diilerille, pyydät niiltä tyyppi"100"renkaat, ostelet rengasasennuksen valmistumista ootellessa virallisen HD-nahkatakin(vaikka niitä hei sais tosi halvalla netistä, siis ihan virallisia!)sieltä liikkeestä. Äläkä kysele niistä rengaspaineista ni kukaan ei naura sulle, viet vaan sit aina viralliselle HD-diilerille pyörän rengaspaineiden tarkastukseen jos tuntuu että niis ois jotain feelua. Kato kyl ne siellä osaa noi hommat. Ja sit jos haluut esim lepuutustappeja säätää ni et tee ite vaan viet pyörän tietty valtuutettuun HD huoltoon. Muistat ainakin virallisen HD-paidan sit aina ostaa kans. Helppoa tää on, tervetuloa joukkoon, oot valinnu hienon harrastuksen.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Melkoiset "paineet", 12 psi on noin 0,83 bar ;D...

Kaiken huulenheiton lomassa niin onhan paineissa tapahtunut aika lailla muutoksia aikojen saatossa - muistan kun autoihin suositeltiin ihan virallisilta tahoilta 2,0-2,2 bar paineita, nykyään kukaan ei aja alta 2,7:n. Suositus taitaa olla lähempänä kolmosta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Miten niin huulenheiton?

Noissa Hemulin mainitsemissa autonrenkaissa lienee syy rengaskokojen radikaali muuttuminen? Vai meinaatko että noi muutokset on ollu suunnilleen samoille kokoluokille? Mulla muuten autossa(pikkufarmari,vm2010) erikseen annettu painesuositukset sille miten haluaa ajaa, ECO ja COMFORT...COMFORT näytti siltä että renkaat sais vaihtaa melko usein, oli aika iso ero ns.normaali rengaspaineisiin.(eli siis alhaiset rengaspaineet)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kiiski

Tämähän onkin mielenkiintoinen juttu, tosiasia on että jos meinaa 2,5 kilolla ajella tolla mun vehkeellä niin parempi kun ei edes yritä ajaa yli kahdeksaakymppiä se menee ihan minne sattuu renkaat seuraa spooreja ja highspeed wobble on käsin kosketeltava, runko tuntuu kuin olis kumista tehty. Jäykkäperäsissä olen pitänyt 1-1,5 kg paineita takana tai sinne päin,mutten koskaan enempää. Eturenkaalla ei niin väliä kuhan on ilmaa,joskus on voinut olla 2 kg mutta tuskin enempää.

Nyt on SuperSportissa 18 PSI:tä eturenkaassa kokeeksi ja ihan hyvältä tuntui, tota 12 Psi:tä ei uskaltanu ihan näin harrastuksen alussa laittaa. Takarenkaan paineita en jaksanut mulkata siitä olis ollut niin paljon vaivaa. Selvennyksen vuoksi mainittakoon vielä että nää renkaat millä pyrin ajelemaan on tietty kaikenmaailman museohuussi renkaita eikä mitään rantapallo/kyykkypyörä matalaprofiili humpuukki kumeja.

flhx

Pari tuttua piti luvulla jäykkäperäsissä autonrenkaassa alle kiloakin, tais yhen kaverin trumpassa/myöhemmin Fireblade-chopperissa olla jotain 0,5 kieppeilläkin. Saman siemenlingon nykyään omistamassa jäykässä lapiossa tainnu välillä avonin amfetamiinimestareissa ja sittemmin firestonen motskarirenkaissa olla rengaspaineet takana jossain 0,8 kieppeillä...Oli kuulemma metka ajaa kun jousti hyvin mutta kaarteissa sai sudittaa kuin jäällä...(ja juu, tyyppi on vielä hengissä,parempi ollakin kun on varmistanut että vanhainkotiin riittää jälkipolvea vierailijoiksi)-Rupee vaan noin alhasilla paineilla takarengas murtamaan niin pahasti että ei oo kovin pitkäikänen.Ei tosin välttämättä kuskikaan.

Taitaa olla sitten noissa kumeissa vähän eroja kun en omaan TC glideen voi juuri kuvitellakaan alle 2,5 paineita sen renkaisiin. Tosin saattaa olla painoakin tossa TC:ssä reilusti enemmän?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 27 kesäkuu 12, 20:27:31
Tämähän onkin mielenkiintoinen juttu, tosiasia on että jos meinaa 2,5 kilolla ajella tolla mun vehkeellä niin parempi kun ei edes yritä ajaa yli kahdeksaakymppiä se menee ihan minne sattuu renkaat seuraa spooreja ja highspeed wobble on käsin kosketeltava, runko tuntuu kuin olis kumista tehty. Jäykkäperäsissä olen pitänyt 1-1,5 kg paineita takana tai sinne päin,mutten koskaan enempää. Eturenkaalla ei niin väliä kuhan on ilmaa,joskus on voinut olla 2 kg mutta tuskin enempää.

Samat vaivathan mulla on ollu lehmässä omistuksen alusta asti. Rengaspaineita oon sinksaillu, mutta eihän mulla oo tullu mieleenkään laittaa alle puolentoista kilon painetta 350 kiloseen prätkään taakse. Toki noi arvot on noille vanhanaikaisille pehmeä kylkisille kumeille (joita jotkut kutsuvat rättirenkaiksi. Onhan ne niitä, mutta niin on ultra moderni Avonin Venomikin), mutta uskon että ajettavuus paranee.
Mulla meno vakautuu mitä kuluneempi takarengas on.
Olin tossa pari viikkoa sitten Italian dolomiiteilla vetämässä mutkalatua kolme päivää astinlaudat maata viistäen. Kun tulin vuoristosta veks, pyörä meni kuin mato. Luulin että päässä on vikaa. Vetäsin siirtymän 400 kilsaa motaria ja meno vakautu. Rengas kulu sen verran kantikkaaksi takas ja matalammalla tietysti myös renkaan paine laski.
Uskomattoman vähästä noissa näyttää homma olevan kiinni.

Kiiski

Luin tossa jotain amerikan foorumia aiheesta ja sielläkin mielipiteet jakautu aika pahasti. Toiset oli sitä mieltä että ilma renkaassa on hifistelyä ja että vanhat renkaat on sivuistaan niin jäykkiä että ilma niissä on haitta. Samat tyypit dumas uudet paavot veteliksi letkuiksi joihin ei vanhat säännöt päde. Jotkut oli sitä mieltä että 15 Psi on just paras paine nykyäänkin jäykkikseen. Toi jäykän ilmanpaine ei varsinaisesti ole koskaan ollut mikään ongelma mulle, mutta swingi perän holtiton käytös kyllä. Paskoja nää modernit vehkeet.