Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun ensiöhihnan kesto?

Aloittaja asavolai2, 25 kesäkuu 12, 21:49:29

« edellinen - seuraava »

asavolai2

Miten on voorumilaisten ensiövedon remelit kestäneet?
Pannussa on ilmeisesti BDL hihnasatsi ja muun huollon yhteydessä huomasin että 7500km ajettu remmi on puoliksi poikki. Saisinkohan kuvia liitettyä. Ainoastaan yksi hampaanväli näyttää siltä että kudokset on alkanut purkautumaan, muualta näyttää ihan hyvältä.
Olevinaan linjauskin on kunnossa. Kireydestä taitaa olla monenlaista ohjetta?

Tuntuu vähän lyhyeltä vaihtoväliltä, vai miten on muilla kestäneet?

t.antti

ma^ko

Toi kyllä vaikuttais jonkinsorttiselta valmistusvialta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Mä yritin joskus suomenennätystä enskaremmien katkonnassa, tais mennä neljä samana kesänä, kaikki tien päällä. :o
Siirryttyäni kevlariremmiin, on sama vieläkin paikalla, oisko tolla 20tkm takana. Kaikkeni mäkin tein, jotta tavan remmit ois kestänyt, mut neuvoista huolimatta ei vaan kestänyt. Kato nyt ainakin, että on mielummin löysässä, kuin kireellä, suorassa ja että remmipyörät ovat ehjiä ja kulumattomia.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

...ja Makolle; ei oo valmistusvika, tollaan ne lähtee välillä purkautuun.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Jaa? Onks noi jotenki oleellisesti huonontuneet viimeises kaheskyt vuodessa? Koska ilman selkeet osumaa katkennutta/katkeamas olevaa enskahiihnaa en ole nähnyt ja '80-luvulta '90-luvun alkupuoliskolle oli tallil about joka vermees joko kapee hihna koteos tai 3" avoimena. Kolmosii meni joskus reissus ku joku stemu väliin, mut en mä tuollaist ole koskaan nähnyt ja nuorna vieläpä ajettiin ihan kohtuu paljokin. Eli onko nykyhihnat jotain kuraa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

asavolai2

Jos ei seuraavakaan kestä tuota pitempää pitää etsiä jostsain semmonen kevlarhihna sitten. Pyörät on suorassa, sai linjata aika pitkään kun vaihteen johteet on aika kuluneet.
Pyörät on ok, muutamia jälkiä on mutta jos ne tekisi jotakin niin varmaan useammassa kohtaa olisi hihnassa jälkiä? kaikki muuta hampaat tosiaan näyttää hyvältä ja siltä, että veto olisi ollut tasainen.
Jossain oli ohjetta että tiukkuus siten että kohtuuhelpoisti saa hihnaa käännettyä 90 astetta. En ole ihan niin löysällä uskaltanut pitää, nyt heiluu ehket 20mm puolesta välistä ilman voimailuja.

Spöke

Sittenkun tilaat hihnan, ota jokin muu kuin toi BE (Bulsseye) remmi, ST tais olla stanu. Tuo on vähän pidempi ollen kuitenkin myös 132 hampainen. Näinollen hammaskin on oltava pidempi, voi vaikuttaa tuohon kestoon. Tiedä häntä. BE-remmi kesti mulla stroukkikoneessa jotain 250 kilsaa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

asavolai2

Onko ne hihnapyörät sitten kuitenkin samat? Olenkin ihmetellyt miksi pitää olla 8mm jaolla ja sitten "melkein" 8mm jaolla eli tuo BE hihna.
En ole uskaltanut harkitakkaan muuta kuin tuota BE hihnaa kun sellainen siinä olikin, ajattelin että ST hihna ei kestä siinä yhtään. Mutta jos pyörät on samat ja ne on tehty ST:lle niin silloin varmasti kannattaa käyttää ST:tä?

Rautahauli

Minä näistäkään mittään tiiä mut lukenut että jos hihna on umpikopassa niin sille saisi lisää elinaikaa kun tekee koppaan tuuletusreikiä että hihna ei kuumenisi liikaa.
FXEF-81

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 26 kesäkuu 12, 03:23:17
Minä näistäkään mittään tiiä mut lukenut että jos hihna on umpikopassa niin sille saisi lisää elinaikaa kun tekee koppaan tuuletusreikiä että hihna ei kuumenisi liikaa.
IMO ei mitään merkitystä, avoin tahi koteloitu, vrt. Auton jakopään remmi.
Mun mielestä hihnapyörät ovat aina samat hihnasta riippumatta. Ei oo ainakaan koskaan tullut vastaan BE/ST hihnapyöriä
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Ainakin BDL ilmoittaa samat hihnapyörät molempiin setteihin - jostain syystä 1979-84 toimitetaan BE- ja 1965-78 ST-hihnalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Ulkomuistista veikkaisin, että toi on just se paskahihna mikä ei ole ihan 8mm jaolla.

ma^ko

Eli siinä on valmistusvika, hieman pielessä oleva jako.  :P
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

makkepuu

meillä ollu pannussa vähän samaa vikaa, yks hihna kesässä menny riekaleiksi. en ole ite koskaan asentanu remmiä, mutta tämän viimeisimmän kanssa rupesin pähkäilemään että ei niitä noin vaan luulisi poikivan. pyörä on siis äiten äijäkaverilla ja sillä ajetaan varmaan 300 kilsaa kesässä. remmi änkee ja kinkee hihnapyöriltä aika voimalla ulospäin ja on niin kireä että ei painu kuin muutaman millin järkivoimilla. uus hihna roikkuu tallissa naulassa, täytynee kehua äijälle että tarkistaa koneen ja lootan linjauksen ja laittaa remmin järkevälle tiukkuudelle.


jannu

Hihnan linjauksen tulee olla kunnossa, mutta itse jääräpäisyyttäni rikoin kaksi vaihteiston pääakselin stefaa liialla hihnan kiristyksellä.

Mutta kun viimein kyllästyin joka paikan sotkevaan ketjujen heittämään vaihteisöljyyn, niin lopulta maltoin jättää 3":n hihnan riittävän löysälle ja nyt on koko kesä menty puhtaalla takapyörällä sekä nahkatakin selällä  :)
Uutena asiana kyllä nyt tuli yllättäin tarpeelliseksi ketjujen rasvaus..... ;)

Kyseessä siis nelivaihteinen sohvelin loota.