Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun öljynsuodatin

Aloittaja Mopopoika, 14 kesäkuu 12, 13:51:27

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Mulla on Pannussa öljynsuodatin irtojalalla eli jälkiasennettu. Ongelmana on että joka kerta kun haen paikallisesta kaupasta suodattimen niin arvotaan sopiva suodatin.

Onko väliä millaisen suodattimen laittaa jos vain kierre sopii? Jossain suodatimessa on Bypass Valve, onko merkitystä?

Osaako joku sanoa ton kuvan perusteella millainen suodatin pitäisi olla?

Tässä huono kuva mistä vähän näkee millainen toi suodatisysteemi mulla on.


t. suodatinarpajaisiin kypsynyt

Hemuli

Kunhan sulla on letkut oikein päin - eli reunoilta sisään ja keskeltä ulos - ja kierre käy niin ei muuten isompaa merkitystä. Sulla lienee se yleisin UNF 3/4" kierre? Toki kannattaa löytää joku mahdollisimman yleinen suodatin jota löytyy mistä vaan. Itse olen suosinut Championin C116 (pienin mahdollinen 3/4" kierteellä) tai sitten C106 joka on kooltaan lähellä evolaisten vakiota. Tuon jälkimmäisen korvaa nykyään Hengstin H14W13.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

on kai silla valvella jotain merkitystä.  ;D

Kunhan kierre OK, lienee sama mitä filtteriä käytät.

Tarina eiliseltä ja tältä päivältä:

Öljynvaihtoa Inkkariin eilen, samalla filsu. Samanlainen kuin oli paikalla (ainakin muistin mukaan, samalta näytti, ja muistaakseni ostopaikka sama kuin uudella filsulla, Champion C306. Filsu ostettu joskus viime kesänä)

Aamulla kone tulille ja kurkkimaan tankkiin, että öljy lähtee kiertämään. No, pariin minuuttiin ei tapahdu mitään, ruuvasin korkin kiinni ja ajattelin nostaa kytkintä, etten häiritse naapureita aamusella enempää. Meinasin siirtyä läheiselle bussipysälille tarkistamaan öljynkierron.
Pykälä silmään ja juuri kun olin kääntämässä kahvasta kuului poksssssiiiuuuhhh.

Mitä helevattua.? vilkuilin takakumia, et puhkesko se. Ei puhjennu, mutta öljyt tuli filsun ja jalan välistä katuun. Mitä vittua. No fillari talliin ja toisella duuniin. Kiukuttelin jo myyjälle filsusta ja hommasin toisen samanlaisen.
Asiaa pohtiessa (ja asiasta juteltuani muiden harrastehenkisten bikerin kaltaisten hahmojen kanssa) todettiin, että letkut on ns. väärinpäin, eli keskeltä sisään ja reunasta ulos, ollut siis sen varmaan 10 vuotta tolleen.

Filsuun on sitten vissiin tullut parannus tässä jossain välissä, koska jonkun sortin venttiili on uudessa filsussa, joka estää öljyn kierron reunoilta ulos. Ei ollut ennen.

No nyt tarvii sitten kääntää letkut ja painaa taas menemään.
Flatheads!!!

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 14 kesäkuu 12, 14:34:39
on kai silla valvella jotain merkitystä.  ;D...

Eipä juuri jos suostuu laittamaan ne letkut oikein päin ;D. Vai että harrastehenkinen bikerin kaltainen hahmo 8)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

se määrittelyhän oli monikossa... ;D

Letkujumppaa tänään.
Flatheads!!!

Raimo-Raato

Joo 3/4 kierteellä noissa pitäis olla kuten Hemuli jo totes. Eli sama kierre kuin Evon  ja TC:n sudeissa. TC:n sutia tahi muuta liian tiheellä seulalla olevaa ei kannata laittaa koska alkaa sitten vastustamaan paluukiertoa liikaa ja kone alkaa täyttymään öljystä. Lopulta alkaa sit tulla huohottimesta öljyä.
A.K.A. Rambe

flhx

Oiskohan toi sit sama kierre kuin CIH koneisissa Opeleissa(mm. Rekord C), noita öljysuteja tuli aikoinaan käytettyä kun maksoivat tarvikeliikkeissä muutaman markan. Taitaa kaverilla olla shovelissa nykyäänkin suodatinjalka johon tollanen opelin putsari sopii,ei liene vieläkään Motonetissä tollanen putsari missään hinnan kiroissa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: flhx - 14 kesäkuu 12, 23:53:14
Oiskohan toi sit sama kierre kuin CIH koneisissa Opeleissa(mm. Rekord C), noita öljysuteja tuli aikoinaan käytettyä kun maksoivat tarvikeliikkeissä muutaman markan. Taitaa kaverilla olla shovelissa nykyäänkin suodatinjalka johon tollanen opelin putsari sopii,ei liene vieläkään Motonetissä tollanen putsari missään hinnan kiroissa.

Pakkohan se oli tarkistaa, 2,90â,¬.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Mopopoika

Kiitoksia vastauksista, nyt luulen tietäväni millaisen suodattimen ostan. Tohon pienenä tarkennuksena että HD:hen tarkoitettua suodatin meinaan käyttää koska ne on kromisia, kylläheän te sen sanonnan tiedätte "Kromi vie kotiin"  ;D

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: flhx - 14 kesäkuu 12, 23:53:14
Oiskohan toi sit sama kierre kuin CIH koneisissa Opeleissa(mm. Rekord C)...

UNF 3/4" on kaikkein yleisin sutikierre, se löytyy varmaan 80% suodattimista.

No jos kromattuja pitää olla niin sitten on vaihtoehdot vähissä ja autotarvikeliikeen tiskillä on turha norkoilla. Kyllä mä tän perusteella ymmärsin että haetaan sitä helpoiten saatavaa filtteriä:

Lainaus käyttäjältä: MopopoikaMulla on Pannussa öljynsuodatin irtojalalla eli jälkiasennettu. Ongelmana on että joka kerta kun haen paikallisesta kaupasta suodattimen niin arvotaan sopiva suodatin.

Onko väliä millaisen suodattimen laittaa jos vain kierre sopii? Jossain suodatimessa on Bypass Valve, onko merkitystä?

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mopopoika

Multa tää kirjallinen anti on vähän heikkoa. Mutt hyvä sen on tietää että autofiltterikin käy.

flhx

Tuosta Opelin suodattimesta vielä, kaveri vaihtoi juuri shovelissaan hieman isompaan (6koneisen obelixin) sutiin ja sai aikaan lievän öljykatastrofin. Tuo isompi suodatin lieni sitten tiheämpi tms ja esti paluuvirtausta, tuloksena kampikammio täyteen öljyä ja lientä pihalle huohottimen kautta ihan v.tusti. Onneksi toinen kaveri ajoi takana ja huomasi että alkaa öljyä lentää, äkkiä pata sammuksiin ja ihmettelemään että mikä tälle nyt tuli.

Ei onneks ollu kuin reilu kilsa tallille, kaverin oma Sprinter kuskaushommiin ja lapio talliin. Erinäisten pähkäilyjen ja kokeilujen jälkeen öljynputsari takaisin samanlaiseen kuin ennenkin eli 4koneisen opelin versioon ja liemen lento maisemaan loppui. (Tuo putsari nyt oli jo tietysti heti ykkösepäilty mutta varuiksi ja huumoripohjalta tsekattiin pari muutakin juttua samalla).Koeajolenkillä luonnollisesti akku antautui joten sitten alkuviikolla ostamaan semmoinen.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

ranze

Kävin Hotbiken tiskillä. No neljättä tuntia siinä meni, kun oli pitkä lista. Toki päästin muita väliin, kun oli vähäisemmät ostokset. Hyviä ohjeita sain tavaroiden mukana, niinkuin ne muutkin asiakkaat.

Tarkoitushan oli etten tee vielä isosti mitään, mutta lapasestahan se aina on lähtenyt. Jalkakytkimestä lähtien.. no ne ei tähän säikeeseen kuulu. Pitäis kai tehdä projektitopikki.

Samalla ostin täytettä filsuun, kun arvasin että kuvan perusteella löytyy suodatinpatruuna. Manne sanoi että tää tunnetaan nimellä "vuototakuu".  ;D Niin ja lisäsi että älä kiristä liikaa.

Tuolla toisessa keskustelussa tuli esiin että tuo koppa kannattaa oikaista sorvissa ja Jameksella on vulkanoitu tilke metallirunkoisena. Ja Hylomaria.

No tuohan ei vielä vuoda. Tiivistelotto vetämään. Mullahan on tunnetusti hyvä tuuri.  ;D Kuis teillä vuotaa?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jack

Ei vuoda, kun mulla on samannäkönen mutta modernilla filsulla....  ;D  (ja se on Inkkarissa, nehän ei vuoda lainkaan)
Flatheads!!!

rautapannu

Ei vuoda täälläkään ?? Ja ihan orkkis mersu tyylin patruunalla ladattu ja joo se musta metallia sisältävä tiivari käytössä.  54 Pannu kyseessä