Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mutteriarvoitus varttuneemmille

Aloittaja Make, 05 kesäkuu 12, 23:24:13

« edellinen - seuraava »

Make

Rautista käpistellessäni hokasin että kampuran jakopään puoleinen mutteri oli löysällä. Itseasiassa sen kierteistä oli jäljellä vain muisto, ja mutteri pysyi lähinnä lukkolevyn avulla paikallaan.
Hotbikestä ostin uuden joka ei sopinut. Lähdin palauttamaan, ja sanottiin että kyllä se sopii, 5/8 UNF oli kierre, ja kokeiltiin vielä paikan päällä pyöritellä sitä 5/8"-mutteria 5/8"-urospuoliseen vastineeseen (taka-akseli)jossa tiedettiin olevan sama kierre. Eikun takaisin talliin päkistämään. Eikä taaskaan, ei mene edes sen pinionakselin sileän pään yli.
Neronleimauksena riipaisin taka-akselista mutterin irti ja kokeilin kierittää sen sinne kampuran päähän, ja katso: Sinne upposi. Kierrekammalla tarkistin että taas 5/8UNF kyseessä.

Miksi toinen sopii ja miksi toinen ei? Tönärillä mitattuna karkeesti kolmekymmenystä (milliä) eroa sisämitassa.
Tietysti uuden sisäreiästä saa sen pari kolmekymppää pois, mutta tieto siitä että jossain koneen sisällä on jotain melkein irti, ei takuulla paranna yöunen laatua.

Vasen akselin mutteri ja oikea uusi kampuran mutteri:



En ole nyt ihan varma mikä oli kysymys jonka esitin. Mutta kysynpähän nyt kuitenkin.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Ei kai sulla muuta vaihtuehtoa ole, kuin hieman madaltaa kierteen harjoja jollei se mutteri muuten mestaansa mahdu?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Periaatteessa ei mutta kun vaivaa että miksi tuo toinen menee sinne ja tuntuu ihan napakalta?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Sillä on hieman matalampi harja kierteellä. Jos kierre on eheä, niin ei se ryhdy klappaan siitä että harjaa hieman, siis hieman, madaltaa. Joskus tuollaiseen törmää, et sama persaatteessa vaan ei käytännössä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

eeko

Ootko kokeillut sitä uutta mutteria sinne taka-akseliin?
Kolme kymppiä on aika paljon, vaikka halkaisija
on kuitenkin 5/8".
Oisko joskus joku vääntänyt väkisin sen kampiakselin
mutterin ja se ois "kaatunut" se kierre?
-eeko

Kiiski

Siitä lähetään tässä lajissa, varsinkin tarvikeosissa. Että jos osassa on reikä. A se liian pieni, B se on liian suuri, C se on väärässä kohdassa, D joskus kaikki yhtäaikaa (kartio). Paras mahdollinen vaihtoehto on A ja sulla on se. Tarkista saako Jimiltä jotain erikois kierrehoonia kilpailukykyiseen hintaan? Niin tai tilaa jostain orgis mutteri (tai S&S/ Jims jos tekee).

leafhill

Joskus auttaa kun putsaa mutterin kierretapilla auki. Yleensä mutterista lähtee kevyt lastu ja välys kasvaa.

Make

Kyllähän täällä taas oltiin oikeassa. Vanhalla kierretapilla kun yritti vetää läpi mutterista kuului vaan kauhea kirskunta, mutta jotain pölyä sieltä irtosi, sitten kun pyöräytti santapaperilla kierteen harjat pari kertaa ni johan upposi. Uituttaa tollaset kikkareet ku omakin sählääminen aiheuttaa ihan tarpeeksi ylimääräistä jumppaa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave