Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

JIMS 6 speed OD sivuakselin päätylaakerin hajoaminen

Aloittaja mikjus, 05 kesäkuu 12, 15:36:15

« edellinen - seuraava »

mikjus

Saksan superista martkalla Norrtäljeen laukesi Jimsin 6 spd OD lootasta jotain Tanskassa. Kuitenkin ainakin 2 ja 5 vaihteet toimivat ongelmitta niin päätin ajaa loppureissun 600+ km silläkin riskillä että remontin hintalappu voi kasvaa 10x. No kotiin päästiin hienosti.

Eilen purin lootan ja päätylaakeri sieltä oli jostain syystä lauennut. Oli enään yksi kuula paikallaan mutta onneksi oksentanut rojut lootan ulkopuolelle koppaan. Rattaat näyttäisi ihan hyviltä joten tilasin vain jimsin rebuild kitin ja toivon että sillä korjaantuu.

Googlettamalla löytyy samankaltaisia vikoja jimsin kuin muidenkin 6 spd lootien kanssa. Johtuukohan nämä nyt huonosta laadusta, väärästä öljystä, "normaalista kulumisesta" vai käyttäjästä. Tulee aika surutta köröteltyä 6 vaihteella kun 113 motti vääntää alhaaltakin. Öljynä olen käyttänyt sitä kallista redlineä. Pyörä on softail '98 mutta loota liene vaihdettu joskus 2000 vuonna sarjanumeroiden perusteella. Ajokilometreistä ei muuta tietoa kuin että mulla ajettu noin 10000km.

Voiko mulla olla liian tiheät välitykset jotka aiheuttaisi rikon. rattaat on 24/51 ja jossain 100-110 vauhdissa kutosella kierroksia kai joku 2200-2300? Loota hajosi täydestä laukasta kun lennätettiin Tanskan läpi jotain reiluu 120 vauhtii pidemmän matkaa.



lisää kuvia -> https://picasaweb.google.com/111523055889676359971/Jims6Speed#

Hemuli

Mulla oli toi sama loota FXR:ssä 124 cid koneen perässä. Mukavasti väänsi ja kutosta ei alta satasen viittinyt käyttää. Ei kyllä ollut mitään ongelmia, tosin en ehtinyt pyörällä ajamaan kuin alta kymppitonnin mutta eipä seuraavatkaan omistajat ole raportoineet vaurioista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Mä ymmärrän että Red Line on parasta, kalleinta ja ihanaa, mutta kannattasko käyttää valmistajan (siis laatikon) suosittelemaa viskositeettia. Liian tiheisiin välityksiin toi homma ei ainakaan kaatunut.

mikjus

Juu näköjään jimsin instruction manuaalissa käsketään käyttää 75w-140 synteettistä öljyä. Täytyypä sitten ruveta sellasta käyttämään varmuuden vuoksi. Laatikossa kaikki muut laakerit ok paitsi noi päädyn kuulalaakerit.

mikjus

Meinasin viikonloppuna lähteä äänestysreissulle mopetilla kun oli niin nätti keli. Vaihde silmään, metri eteenpäin, paukahdus ja vaihteet jumiin. Työnnellessä rahisee laatikossa eli game over.

Melkein tasan 2 vuotta sitten sama juttu ja kilometrejä sillä välin ehkä max 20000. Trap doorin countershaftin laakeri päreiksi. Nyt oli kooli jo monessa palassa ja sylki kuulat ja romut laatikon puolelle. Laakeripesä oli jo viimekerrasta kärsinyt hieman.

Melkeen jo menee hermot ja täytyy varmaan jostain etsiä sopivasti softailin 5-speed loota tilalle. Katselin laakeria joka oli peräisin JIMSin rebuild kitistä ja laakerissa ei mitään merkintöjä. 20x47x14 on koko eli esim. SKF 6204 (C3). Onko kitistä tullut lie joku tosi huono laakeri kun ei merkintöjäkään? Liian heikko se kuitenkin on jos näillä ajoilla pettää.

Tilalle koitetaan nyt kairata 6304 laakeri joka muuten sama mutta ulkomitta 52mm ja leveys 15mm. Jännä juttu ettei kestä, mielestäni en aja liian suurella vaihteella enkä muutenkaan normaalisti rytkyttele. No joskus ehkä vähän ottanut nopeita lähtöjä ja kumia pyörittänyt mutta ei mitenkään "järjettömästi".

Onhan HD:kin siirtynyt uudemmissa laatikoissa isompiin laakereihin (8992A jossa od 2.047" =51.9938mm) mutta jostain lueskelin että silti on ollut uusissa 6-spd hd lootissa samanalaisia ongelmia. JIMSin uudemmissa lootissa kai tämä hieman isompi laakeri mutta onko oma 2000 vuodelta oleva sitten joku heikko välimalli? Olen laittanut jo JIMSille kyselyä kuvien kera mutta vastausta ei ole kuulunut vielä.


mikjus

Velipoika sorvaa pesät 52 millin laakerille sopivaksi.


Isommat laakerit paikallaan. 6304 20x52x15 laakeri. Nämä ovat JIMSin laakerit 8992K eli 99-06 BT jolloin siirrytty tuohon isompaan malliin. Olisin laittanut SKF mutta ei ollut tähän hätään C3 malleja käsillä. Mitä lie on nuo JIMSit, lukee made in USA mutta voi olla oikeesti hinkukiina :D

SKF mukaan vakio 6204 arvot on Dynamic C 12,7kN Static C0 6,55kN ja 6304 taas 13,5kN / 7,65kN. Eli jotain parannusta sentään kestävyyteen.


Vastapuoli josta näkyy räpelöä mistä kuulat menneet sisään (paineilma vingulla höyläilty rösöjä pois).


Lukitelevy mutkilla koska laakeri millin leveempi. Pitäisiköhän tuohon tehdä jytkympi lukitelevy? Nyt jouduin höyläämään millin pois päälle tulevan kopan sisäreunasta ja nyt tuo sivukselin laakerin kooli jää hieman kopan puristuksiin, pitänee sekin sitä hieman paikallaan.

Sivuakseli pystyy liikkumaan sivusuunnassa muutaman millin silloin kun päätylaakeri on irti. Sivuakselia pitää paikallaan rattaisto siirtäjineen ja tämä päätylaakeri, toisessa päässä on neulalaakeri joka ei estä liikettä kuin toiseen suuntaan.

Aina kun laakeri on räjähtänyt niin lukitelevykin on ollut mutkalla. Liekö sitten sen takia että laakeri hajonnu ja kuulat vääntäneet sen, vai olisiko akseli voinut liikkua sivusuunnassa ja se rasitus hajottaisi ajan kanssa laakerin?

Rattaat on tässä suorahampaisia joten sivuttaisvoimia ei tule kuten kartiorattaissa. Pääakselin samanlainen laakeri ei ole koskaan hajonnut mutta siinä onkin toisessa päässä kaksi isoa laakeria, eikä paketti mitenkään pääse liikkumaan sivusuunnassa kuten sivuakseli.


Raimo-Raato

Tässä just tuli vastaan aivan samalla tavalla hajonnut aski johon kuukausi sitten asennettiin Revtechin 6 vaihteinen OD sarja. Twin camin aski eli 99-up isommilla trap doorin laakereilla ja muutenkin uusilla laakereilla kasattu. Pyörä touring-malli 106" koneella. Eli paska keksintö tuo ylivaihde?
A.K.A. Rambe

mikjus

Sain vastauksen JIMSiltä:

Thank you for your e-mail. JIMS does not manufacture an upgraded bearing, however you may want to check for run out on your countershaft? This sounds like there is something outside of the bearing itself that is contributing to the failure. In addition your bike has a lot of horsepower and torque.

JIMS Transmissions evolved in 2005 and some changes were made to the way they were manufactured. If your gears were manufactured in 2000 as your trap door was, I do not offer those gears any longer for your transmission as we no longer offer the race cut gears. If you were to run the race cut gears against our current gears they would chew each other up and you would have a major failure. With that said, you may want to look into purchasing a whole new 6 speed Superkit as it would be the same price as remanufacturing the one you have currently.

Eipä siellä lootassa ollut mitään vikaa minun nähdäkseni.

the dog

Sama aski minullakin pyörässä. Ja mitattu takapyörä teho 159hp ja 230 nm. 120km/h ajonopeus niin
pudotan vitosen päälle, kun lähden ohittamaan. Siinä alakerta, ensiöveto ja laatikko lujilla jos isolla moottorilla ajelee liian iso vaihde päällä. Hajoaa varmasti.

"Vääntää mahtavasti. Ei tarvitse pykältää" kehuvat miehet ovat moottori koneistamoiden vakio asiakkaita :)

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 kesäkuu 12, 15:52:43
Mulla oli toi sama loota FXR:ssä 124 cid koneen perässä. Mukavasti väänsi ja kutosta ei alta satasen viittinyt käyttää. Ei kyllä ollut mitään ongelmia, tosin en ehtinyt pyörällä ajamaan kuin alta kymppitonnin mutta eipä seuraavatkaan omistajat ole raportoineet vaurioista.

Lainaus käyttäjältä: the dogSama aski minullakin pyörässä. Ja mitattu takapyörä teho 159hp ja 230 nm. 120km/h ajonopeus niin
pudotan vitosen päälle, kun lähden ohittamaan. Siinä alakerta, ensiöveto ja laatikko lujilla jos isolla moottorilla ajelee liian iso vaihde päällä. Hajoaa varmasti.

"Vääntää mahtavasti. Ei tarvitse pykältää" kehuvat miehet ovat moottori koneistamoiden vakio asiakkaita  :)

The Dogilla siis mun entinen fillari jossa edelleen sama aski kuin mikä oli tuon "vajaatehoisella" satakaksnelosen kanssa. Ei tosiaan mitään ongelmia joskin itsekin ajoin juuri noin että kutonen oli ihan vaan kruisailuvaihde yli 120 kmh nopeuksille. Kierrokset ei voimansiirtoa riko, vaan niiden puute.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957