Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

pannun sytytyksen säätö

Aloittaja Tommihki, 03 kesäkuu 12, 20:09:21

« edellinen - seuraava »

Tommihki

Terve,

Pannun kone oli levällään talvella. Tuli uusi (vakio)nokka, pakoventtiilit ja jakopäähän rattaita.

Sytytys yhdellä kärjellä ja automaattisella ennakolla (limpuilla).
Kaasari sössön super E

viimekesänä oli laakin peli, nyt ei halua lähtee käyntiin.

eli sytkän säätö ohjeilla vois aloittaa:
oon säätänyt seuraavasti: etu pytty puristustahdille ja kärjet juuri aukeamaan ykk:n kohdalla (kun merkki puolessa välissä kurkistusluukkua). En oo säätänyt ennakon merkkiin kun ei noi kädet riitä pitämään limppuja ja samalla säätämään ennakkoa (sitä paitsi se akseli on sen verran väljä että tuntuu sotkevan säätöjä jos sitä menee vääntämään). Jääkö liian myöhäselle? Kone hörähtää muttei lähde käyntiin.

oisko jotain "varmaa" tapaa säätää sytkä niin ettei kädet lopu kesken?



Spöke

Etupytyn ennakkomerkki kohdalle. tulpat pois, etupytyn tulppa hattuun kii ja pyttyjen välistä oikealle puolelle konetta. Jakajan ruuvi löysään, pyöräytä jakajaa vähän myötäpäivään. Virrat päälle, limpuista ennakot kaakkoon ja lähdet kääntämään jakajaa vastapäivään, kunnes tulppa lyö kipunaa. Virrat pois, jakaja kii, tulpat ja johdot kii ja PAM, ajoa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tommihki

Kiitos Spöke.

Mulla on tossa akselissa sen verran klappia, että sotkee tota säätämistä. Nyt kipinä tulee antamillasi ohjeilla koskematta limppuihin YKK kohdalla, eli pitäis olla suunnilleen oikein. silti ei lähde tulille.

Jack

Venojen säätö? Imuvuoto? Bensan vähyys?, vai liikaa soppaa?

Tuliko muuta uutta kuin mainitsemasi jutut? Voi olla remppanahkeutta, eli helpottuu kun saat pelin käymään.
Flatheads!!!

Kiiski

Missä akselissa klappia? Automaattijakaja ja säädetty yläkuolokohtaan, en tiedä siitä sun jakajasta, mutta epäilen että ei anna lähellekkään 35° ennakkoa. Eli mun veikkaus että rajusti myöhäsellä (15°). Koittasit vaan säätää ennakko merkkiin puristustahdilla sen sytkän.

Tommihki

moro,

siis pyörijän akselissa on sitä klappia akselin suuntaisesti n. 2mm eli kun pyörittelen konetta hitaasti niin akseli nousee ylös pari milliä samalla kun kärjet aukee. Ja jostain hemmetin syystä kun limput kääntää auki ja kärjet aukeaa, niin irti päästäessä kärjet ei menekkään kiinni, eli joku jumittaa. -> täytyy purkaa ja rasvata... mutta saako tossa akselissa olla kuinka paljon klappia?

Yritän säätää sen ennakkomerkkiin nyt uudestaan. Jotenkin toi limppujen kääntäminen samalla kun säätää ennakon ja kattoo kipinää tuntuu vaan aina epävarmalta.

Jack: Venttiilit on säädetty ja imupuoli pitäisi olla ok (ei oo käyny kun kerran, joten ei oo päässyt vielä liikaa perehtymään mutta pitäisi olla siis ok).

Joo ja kaasari putsattu ja tuoreet bensat vaihdettu.

Kiiski

No kaksi milliä on kyllä aika paljon eiku ratas irti ja shimmaamaan, mitä vähemmän välystä sen parempi kuhan ei ihan kiinni ole. Muistankohan väärin että toisissa tarvike jakajissa on jonkun näkönen jousiprikka ottamassa päittäistä pois oisko se poikki, siellä limppujen alla? Mä itte laitan jakajan nahkeesti kiinni ja koitan vääntää siitä nokasta kärjet auki, sitten kun onnistuu on melko lailla siinä.

Tommihki

Vähän lisäraporttia ja kysymyksiä:

sytkä säädetty seuraavasti:
Kärkiväli 0,5
kampuralla tulee ensin merkki F 1 (ennakko) ja sitten T:F (yläkuolokohta). Kone pyöritelty niin että etupytyn imuventtiili tulee alas ja siitä F 1 merkki keskelle kurkistusluukkua (joka on 11mm ennen YKK).
Jakajan ruuvit löysälle, ennakon limput myötäpäivään niin paljon kuin menee ja sitten oon kiertäny jakajaa vastapäivään niin että ykköspytylle pamahtaa kipinä.

EDIT: niin ja kun konetta pyörittelee kiksillä niin kärkien välissä pientä kipinöinti, normaalia?

vaan ei lähde käyntiin. prlk.

Spöke

Konkka paksana. Ja jos oot potkinut väärillä ennakoilla ja on saanut soppaa, mahdollisesti myös kynttilä (t) paksana.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tommihki

moroo...

tota konkkaa mäkin rupesin miettimään. ottaako se oikeesti itteensä jos potkii väärillä ennakoilla? No, uudet kynttilät ja konkka ei oo iso sijoitus.
Ilmeisesti kipinöinti (muualla kuin tulpissa) ei ole tarpeen?

/Tommi

ma^ko

Kärkikipinöinti kärkisytytyksessä on aina merkki kondensaattorin huonokuntoisuudesta/riittämättömyydestä. muualla sytytyksessä kipinöinti(paitsi siis tulpissa) on merkki läpilyönnistä, ei toivottavaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tommihki

Nonniin ja morjensta kaikille. Spökelle ja Hemulille kiitokset myös lisäohjeista joita sain.

Elikkä, sytkä säädöissä yllämainituilla ohjeilla. Ongelmana oli ettei kone tahtonut silti lähteä käyntiin. Jostain syystä ei tykännyt ilmanputsarista. Mutta tyhjäynnin seoksensäädöllä ja tyhjäkäynnin kierrostensäädöllä homma lähti pelittään. ja tulihan tuohon varmuudenvuoksi vaihdettua vielä se konkka ja tulpat.

nyt on taas laakin peli. toistaiseksi.

Eli kiitokset avuista.

-Tommi-

Leksa

Olen säätänyt sytytyksen yllämainittujen ohjeiden mukaisesti kolmisen viikkoa sitten . Lähti käyntiin ilman mitään ongelmia ja toimi hyvin kunnes eilen rupesi käynnistäessä potkimaan takaisin .
Avasin jakajan tarkistaakseni onko limpuista jousi poikki tai jotain muuta , jouset oli kunnossa mutta limmpujen yiläosassa oli kulumaa ?
Pitäsikö jakajan sisällä olla jotain voiteluainetta ?

Tuukka

Ei näytä ihan normaalilta toi "kuluma". Mihkäköhän ovat hanganneet? Melkoinen viiste on syntynyt. Itse olen joskus suihkauttanut noihin tappeihin kevyesti wd40:stä.
C.O.G.

Leksa

#14
Eli vanhaan manuaali jakajaan oli kötöstelty limput sisään ja muutamista huonosti hitsatuista muttereista johtui tuo limppujenn kuluminen .
Hommasin uuden jakajan ja säädöt olen tehnyt yllä mainittujen ohjeiden mukaisesti mutta edelleen käynnistäessä potkii takaisin heti kun lyö virrat päälle?
Missäköhän menee vikaan ?

-Leksa