Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Leineweber nokka ja jousipaine

Aloittaja seppo, 31 toukokuu 12, 09:19:41

« edellinen - seuraava »

seppo

Kun nyt tuo Norrtälje jäi haaveeksi johtuen venttiilien saatavuudesta niin on tässä aikaa tutkailla noita jousipaineita. Eli potilaana -77 soveli jossa nyt s&s:n alumiininen ylälautanen ja tuplajouset.

Mittailin eilen uudestaan jousipaineita ihan digi henkilövaakaa käyttäen ja näyttäisi että nyt paineet jää n. 5kg Leineweberin speksistä - sain mitattua n.72kg jousipaineen kun venttiili on kiinni. Hra Leineweberin speksi minimi jousipaineelle on 77kg. En usko että tuo 5 kg liian  pieni jousipaine mahottomia vaikuttaa. Huolettaa enemmäkin jos laittaisi mörköjouset ja liian suuri jousipaine, saattaa olla koneisto ja venttiilit tuolloin melkoisella rasituksella.

Mitäs jousisysteemeitä olette sovelissa käyttäneet jos koneessa on leineweberin nokka?

Katselin tuota tarjontaa ja mm. Manley myy settiä joka passaa kaikkiin soveleihin (myös -78 ja uudempiin). Tässä vaan on melko varmaa että pääsee koneistushommiin koska 78 ja uudemmissa alalautanen lepää kantta vasten, ei ohjuria. Vain s&s myy kittiä joka on vuosimallin mukaan rajattu eli alalautanen on aidosti oikea. Tuon kolmijousisen s&s:n sarjan jousipainetta ei tosin lue missään.

erakko

Mulla on just nuo triplajouset. Asennuspaine 158 lbf, .540" Nostolla 339 lbf.

Tiedot löytyy tuolta -> http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1022.pdf
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kiiski

Helpoimmalla pääsee kun käyttää noita S&S tripla jousia mitkä sallii .590 nostoa.  Tosin jos sulla S&S .550 jouset jo nyt ja nostoa ei lujasti yli .500 niin anna mennä vaan. Ainahan sä voit shimmata sen puuttuvan 5kg, jos se vaikuttaa yö uneen.

Hessu

Joo paina menee vaan. Ei se ihan noin tarkkaa oo. Joskus mittailin monia eri jousisettejä ja päätelmä oli noi s&s:n tuplajouset. Järjestään kaikissa muissa mitä kokeilin, paine nostolla oli järjettömän kova. Kiiskiä kompaten shimmaa jos hirvittää.

seppo

#4
Kiitokset Kiiskille ja Hessulle.

Joo kyseessä on tosiaan nuo .55" nostolle olevat jouset. Etupytyn imua pitää vähän simmata tiukemmalle, sorvaan tuonne simmin jolla paineet pitäisi olla hyvin lähelle oikeita.

Pistin eilen jousen ruuvipenkkiin ja tarkastin ettei jousi pohjaa. Tuon s&s manuaalin mukaan minimi etäisyys ylä- ja alalautasen välillä on 37.4mm. Ruuvipenkissä laitoin jousen puristuksiin siten että väliin jäi 36mm (eli ulkona s&s spekseistä). Sitten 0.5" lisäpuristusta eikä jousi tuossa kohdassa vielä pohjaa lähellekään. Kun en ole koskaan tämmösen coil bindingin kanssa touhunnut niin eikö tuo juuri tarkoita sitä että jousi on kerta kaikkiaan niin läjässä ettei se enää puristu yhtään ilman että jotain oikeasti hajoaa. Eli jos väleissä on ilmaa niin homma on ok. Kilautan tänään illalla sössölle ja mielenkiinnosta kysäisen tuota coil binding arvoa.

Mulla nokassa nostoa datalehden mukaan 0.48" mutta mittasin myös tuon sovelin vippasuhteen ja siten tuota nostoa tulee oikeasti lähelle 0.5". Vippasuhde ainakin näillä tarvikenostajilla on 1.5 eikä 1.43 jonka mukaan tuo nokka on speksattu.

Summa summarum - laitan etäisyyden ylä ja alalautasen väliksi noin 36mm:iin (ulos s&s spekseistä), tällöin jousipaine on hyvin lähelle oikea. Varmistan vielä tosiaan s&s:ltä tuon binding arvon. Niin ja ylälautanen ei pääse osumaan ohjarinkumiin, tämä on sata kertaa tarkastettu.

Pistää viimeviikkoinen venttiilien osuminen kummasti varpailleen vaikkei vika ollutkaan omassa naamassa...


seppo

Lainaus käyttäjältä: erakko - 31 toukokuu 12, 09:49:39
Mulla on just nuo triplajouset. Asennuspaine 158 lbf, .540" Nostolla 339 lbf.

Tiedot löytyy tuolta -> http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1022.pdf

Eilen illalla kattelin juuri tuota dokumenttia mutta en nähnyt noita paineita. Yritän mennä vielä näillä nykyisillä kamppeilla.... Parisataa euroa vissiin noista köyhtyy, eikö? Entä oliko sulla tuo vanhempi vuosimalli kyseessä jossa alalautanen lepää ohjurin leveämpää kohtaa vasten eikä kantta kuten uudemmissa?

erakko

Sivulla 2 alussa, ensimmäisellähän on ne sössön normaalit vastuu- & takuuehdot.

Joo, nimenomaan se vanhempiin tarkoitettu eli ei kantta vasten.

Noiden hinta oli muistaakseni aika tarkkaan 150$ ilman rahtia ja tullia+veroa,samassa tilauksessa tuli kyl paljon muutakin mikä tietty pienentää sitä rahdin osuutta.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

seppo

Tyly oli kohtelu s&s:llä, ensimmäistä kertaa. Ei tiennyt tuota coil binding arvoa ja sanoi että nuo alumiiniset ylälautaset ei ole hyvät. Ei saa simmailla vaan pitää ostaa Leineweberin omat jouset. Ei riitä edes nuo kolmijousiset kun niitäkään ei saa simmata. Komijousisten manuaalissa tuosta simmauksesta tosin mainitaan että voi toki tehdä mutta on race sovelluksiin. Ainoa tiedonjyvä herralla oli että jouset on 150lbs kuormalla kun venttiili on kiinni. Lautasten väli tällöin tuntematon.

No eikun sitten simmailemaan ja laittamaan jouset paikoilleen kunhan kannet vaan tulee kotiin. Tuossa jousessa jää keskimmäisen jousikiekuran väliin molemmin puolin ilmaa yli 1mm eli on vissiin ihan passeli. Molemmissa reunoissa kiekurat on kiinni toisissaan. Luin jostakin että tuo 'coil binding' ei välttämättä tarkoita että kaikki jousikiekurat on kiinni toisissaan vaan lähellä tuota bindingia jousivoima kasvaa suuremmaksi kuin mitä se on ollessaan vähemmän kiinni. Ja toisaalla taas mainittiin että binding nimenomaan tarkoittaa että kaikki jouset on kiinni toisissaan. Kunnon mittari tähän hommaan pitäisi olla. Kotivaaka ei ole se näppärin työkalu, sillä ei näe kuin 120 kiloon asti ja mittaaminen ei ole ihan kaikkein kätevintä. Käyn huomenna vielä mittaamassa paikallisessa koneistamossa, siellä on kuulemma jonkinlainen mittari.

Kaikesta sitä pitääkin ottaa ressiä.


seppo

Tää on nyt selvä juttu. Kävin moottorikoneistamolla mittaamassa jousipaineita ja 36mm jousen puristumalla jousipaineet on justiinsa 170lbs. Siihen 0.5" nostoa ja ollaan vielä selvillä vesillä. Kannetkin lähti tänään kotiin päin joten maanantaina kone ja fillari nippuun. Pitää ottaa punasia ja sinisiä tapletteja että sydän rauhoittuu ennen uudelleenkäynnistystä. Hitto, tämähän alkaa jo tuntua ihan hyvälle.

Kiiski

Ota rauhallisesti, jokainen venttiiliremppa tuo lisää praktiikkaa. Kohta vaihtelet niitä venoja samalla kuin öljyjäkin.

seppo

#10
Rauhallisena ollaan pysytty. Ainakin yritetty.

No nyt sain koneen käymään eikä venttilien rakastelua enää esiinny. Sen puoleen ihan kunnossa. Mutta nyt haiskahtaa pahasti sille ettei nuo Jimsin powerglidet pysy vauhdissa ja hydraulit "romahtaa" - venttiilikoneiston äänet on sitä luokkaa. Melkoista elämää pitää tuo motti ja äänet tulee nimenomaan venttiilikoneistosta. Nyt ekoissa käytöissä on käytössä motonetin huippuhalpa 15w50 mineraaliöljy mikä nyt kansien jälkikiristyksen jälkeen vaihtuu synteettiseen 10W60 öljyyn - ihan hitusen pieni toivonkipinä että hydraulit tuolla hiljenisi mutta olen melko varma ettei hiljene.

Pitää tarkastaa myös tuo hydraulien öljykanavan sihti ettei ole päässyt tukkeutumaan. En ole siihen koskenut viime syksyn jälkeen kun sen ajosta tuohon työmaalle sammutin eikä hydraulit tuolloin nakuttaneet pätkääkään. Eli tuokin mahd. syy on melkoisen ohuen ohut...

Öljynpaineita kyllä löytyy, 50psi:tä tyhjäkäynnillä venttiilikopan kannessa kun vähän on öljy lämmennyt. Kylmänä mittari on ihan tapissa. Hohhoijaa, virittäminen on kivaa  :-\.


seppo

Sihti ei tukossa ja nyt koneessa nuo 60W öljyt. Kyllä tuo kieltämättä vähän hiljeni mutta venttiilien kalkatus on selkeästi voimakkaampaa kuin anteron nokan aikaan. Vissiin se sitten on vaan niin että nämä nokan jyrkät nostot ja laskut vaan aiheuttaa enempi meteliä.

Naputelkoon, kyllä se nyt on vaan aika lähteä tien päälle.


Spöke

Narunkutojan nokat pauhaa aina vähän eri tavalla juurikin ramppien mallin vuoksi. Voiman ääntä semmonen pieni kilkatus... ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

seppo

Joo, taitaa olla ihan turhaa tärinää. Kävin vähän päräyttämässä eikä nuo äänet kuulosta yhtään isommalta kun päästelee menemään. Tyhjäkäynnissä vieressä kuulostellessa on tuota woiman ääntä. Tuntuu pelaavan soveli ihan ok, pitää nyt vetäistä nahkat päälle ja lähteä keräämään vähän kilometrejä.

Ja jottei vastoinkäymiset ihan loppuis niin innovaten mtx-l laajakaista pimeni ihan totaalisesti. Otin auki ja kattelin kärähtäneitä kompoja, ei löytynyt. Tuolle levylle tulee akun käyttöjännite mutta joku hakkuri siellä ilmeisesti on mennyt. Pitää skoopilla tutkailla tuota ennenkuin tilailee uutta.

Natking

Aika erikoinen vastaus S&Slta ettei jousia saisi shimmailla, mitenkahan ne siella meinais laittaa paineet kohdilleen jos vaikkapa on vahan seetia jouduttu koneistamaan?
Eika tiennyt heidan omien jousien coil bindia, mikahan siivooja siella on luuriin vastannut??
Just trying to be different (like everyone else)