Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

runkonumerosta

Aloittaja jaska 1, 09 kesäkuu 09, 13:17:30

« edellinen - seuraava »

jaska 1

Tälläinen pikku ongelma tuli vastaan. Pyörä on -71 rautis papereiden mukaan ja inssi ei löydä runkonumeroa. Pitäisiköhän ton ikaisessä olla? Pyörä on tuotu -90 luvulla suomeen melko alkuperäis asussa ja rekisteröity silloin. Mielestäni runko vaikuttaa alkuperäiseltä kaikenlaisesta ruosteesta päätellen.

piese

Eipä siinä kuulukkaan olla runkonumeroa, joten ei sitä löydy ;D

Hemuli

Viime aikoina poliisilla/katsastusinsinööreillä on ollut kumma vimma vaatia meistämään runkonumero myös näihin vanhempiin joissa sitä ei tehtaalta lähtiessäänkään ole ollut - mielestäni tämä vaatimus ei ole mihinkään lakiin perustuen oikeutettu. Itse en ainakaan meistäisi yhtään numeroa ellei joku näytä lakia jossa näin vaaditaan menettelemään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

#3
Kaverilla kävi aikanaan luvulla rautiaisen kanssa niin että katsuri päätti pistää papruihin myös rungonnumeron. Sellainen löytyikin eräästä rungon valukappaleesta. Huonompi homma vain on se että kyseiset numerot löytyvät noin viidestä miljardista muustakin rautiksesta, katsuri kun oli kirjannut papereihin rungon valuosan varaosa(tms)numeron... Tuo "rungonnumero" on papruissa tänäkin päivänä, voin vain kuvitella millaisen shown sillä saisi aikaan kun eksyisi tuolla pyörällä toisen orgisrunkoisen rautiksen kanssa samaan ratsiaan ja poliisi keksisi että"jumalauta näillähän on sama rungonnumero..."

Edit ja OT... Espanjassa muuten pyörän identiteettiin riittää puolestaan rungonnumero, siellä ei välttämättä ole otteessa moottorinnumeroa merkitty(en tiedä onko näin aina?)...Tämän sain kuulla kun ihmettelin eräällä pajalla Titaniin 96" sössön tilalle vaihdettua vakioevoa(S&S oli kuulemma liian raju pata ko. pyörän ostajakunnalle...), pajan omistaja totesi että vaihdossa ei mitään ongelmaa paprujen suhteen kun koneennumeroa ei papruista löydy. Kannattaa siis olla tarkkana jos aikoo spanskeista pyörän ostaa...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

reiska

Moro vaan tällekin foorumille!

Kertokaahan mistä vuodesta lähtien runkoihin tuli numerot,
etten turhaan rupea meistämään niitä.

Työnalla -74 rautis "orkkisrungolla".

Hemuli

Ainakin bigtwineissä runkonumero on ollut käytössä jo vuodesta 1970 - mites rautapäissä?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JP

Tervehdys,

kiinnostava juttu. Itselläni on Wla joka on käynyt prossa tarkastuksessa edellisen omistajan käyttämänä joskus vuonna miekka ja kypärä , silloin inssi laittanut lappuun " runkonumero puuttuu, selvitys..." . Pyörä on tosiaan seissyt aika kauan ja mielenkiinnolla odotan aikaa kun sinne konttorille menen. Onko nyt niin ettei sinne runkoon tarvitse mitään meistää? Koneessahan se numero on.

Hemuli

Kyllä selvitykseksi riittää että ei sitä numeroa ole ollut tehtaalta lähtiessä. Ei pidä mennä meistämään mitään ylimääräisiä numeroita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Sepixlh

Kyllä tuossa täytyisi numero olla jos se oikeasti on -71, rungostahan on aika vaikea sanoa minkäinen se on ovat varmaan ihan piruuttaan pitäneet sitä samanlaisena vuosikausia. Jo 79 tuli "kokonaan" uudistunut runko, 1972 ja vanhemmat ovat pahempi rasti tunnistaa (ainakin minulle). 1973 näytti tältä




Beginning in 1970, Harley started stamping VIN numbers on both the frame and engine case.The only legal VIN number for Harley's produced after 1970 is on the frame.
Rautiksessa numero kuuluisi olla emäputken valukappaleessa pyörän oikealla puolella.
Siis mitä nyt taas..

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Sepixlh - 22 kesäkuu 09, 14:12:28...1973 näytti tältä...

Menee jo vähän sivuun aiheesta mutta onko tuossa kuvassa nyt ne lattaraudan pätkät joita diilerit hitsaili jälkikäteen uusiin pyöriin kun takarunko ei oikein meinannut muuten kestää?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Kannattaa huomata, että tehtaallakin muutokset on otettu liukuvasti käyttöön. Vanhaa osavarastoa on käytetty monesti ylivuotisesti, joten pyöriä saattaa olla liikenteessä vanhemmalla kokoonpanolla mitä pelkkävuosimalli osoittaa, esimerkkeinä vaikka wishbone rungon muutos straight malliin. Myös tuossa 70 luvun taitteessa vuoden parin "jousto" on hyvin mahdollinen. Shoveleita löytyy Evon rungolla, jolloin koneita lienee vielä ollut, mutta rungot jo Evon.
Toinen huomionarvoinen seikka on ensirekisteröintimaan käytäntö, kun katsotaan mikä vuosimalli on papereihin merkattu. Vuosimalliksi saatetaan olla kirjattu ensirekisteröinti vuosi, valmistusvuoden ollessa jotain muuta. Esim Saksassa tämä käytäntö on yhä voimassa. Jos pyörä seisoo myyjän tai ostajan varastossa, sitä käytetään johonkin muuhun tarkoitukseen kuin kadulla ajamiseen (mainostus, kilpailu yms...) saattaa ensireisteröinti siirtyä jopa useilla vuosilla ja seikka voi tuottaa harmaita hiuksia tietyissä tilanteissa kun verrataan papereita ja ajoneuvoa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Sepixlh

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 kesäkuu 09, 14:38:03
[

Menee jo vähän sivuun aiheesta mutta onko tuossa kuvassa nyt ne lattaraudan pätkät joita diilerit hitsaili jälkikäteen uusiin pyöriin kun takarunko ei oikein meinannut muuten kestää?
Tuossahan nuo ovat dealereiden hitsaamat palikat, yleensä miten sattuu, miten sattui hitsaustaitoisia remonttimiehiä olemaan. -73:ssa nuo sulakkeen kiinnikeet tulivat (ilmesesti) eka vuotena tuohon paikkaan..
Siis mitä nyt taas..

hdkaide

itselläni -64 ja -74 rautis. -64:ssa ei ole runko numeroa -74:ssa on. aikoinaan prossatarkastuksessakaan, itäväylällä -64:seen ei hakattu numeroita. kaveri oli omalla -64 pannulla samaan aikaan tarkastuksessa ja sille vaati numeron runkoon . että tälleen. minulla on tehtaan korjauskirja ja siitä löytyy mitta kuvasta ne rumat lattaraudat rungon takaosasta.

börje

LainaaVuosimalliksi saatetaan olla kirjattu ensirekisteröinti vuosi, valmistusvuoden ollessa jotain muuta. Esim Saksassa tämä käytäntö on yhä voimassa. Jos pyörä seisoo myyjän tai ostajan varastossa, sitä käytetään johonkin muuhun tarkoitukseen kuin kadulla ajamiseen (mainostus

Meikällä on "suomi rautis" vm-79(jossa sama runko kuin Cafe Racerissa), joka on silloin Haminassa olleen Itako Importin maahantuoma. Se on ensirekisteröity vasta -81 ja Korhoselle, joka oli 80-luvulla mm. HDCF pressana. HD:t oli siihen aikaan kalliita eikä niitä ilmeisesti montaa myyty Itakon toimesta. Se on ollut perheessä jo lähes 15 v. Jos Korhonen satut näkee tämän jutun, niin olisi kiva nähdä valokuvia 80-luvun kuosista.

Ekan pannupään rekisteröin -88 ja katsatusheppu vaati numerot runkoon, joten paukutin ne samantien konttorin meisteillä. Sama tyyppi -95, kun toin Norton Commandon ja taas konttorin meisteillä numerot. 80-luvulla ne uskalti vielä varmentaa numerot ja siitä oli oikein otteessa maininta.

Springveli

Ja tuolta linkistä selviää mitä numerot ja kirjaimet tarkoittavat:

http://www.dlhill.com/frameID.html

Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.