Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pimp my Satan's Curse to Darwin's Plane

Aloittaja frosteus, 15 toukokuu 12, 20:00:42

« edellinen - seuraava »

bikerpig

Kokeileminen ja yrittäminen erittäin mukavaa hommaa, mutta älä vie niitä ensimmäisiä koekappaleita tien päälle. Jos et ymmärrä seinämävahvuuksista, materiaaleista tai hitsauslaitteista mitään niin selvitä ja opiskele asioita. Rakenna ensin se leija ja sitten vasta lentokone. Suosittelisin että menet vaikka hitsauskurssille, ne ei edes maksa paljoa ja itsellekin saat sen jälkeen varmemman olon. Mun mielestä noi hitsaus-saumat näyttää noissa vahvikkeissa siltä että kaivataan hieman harjoitusta ensin.(Voi tietysti kuvakin väärentää). Ei näistä suuttua kannata vaan ottaa opiksi ja kehittää itseään. Tosiaan sitä rosteriputkea ei tuohon välttämättä tarvita, ei se ainakaan vahvempaa ole.

frosteus

#181
No voi. Kohta mulla on lasti tuota rosteria. Ja siitä ei sitten tehdäkkään takaosaa? Kiillottelen sitä sitten huvinvuoksi.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

En ole väittänyt, että olisinkaan mikään metallurgi ja vahvikkeiden hitsit on omaa tuotatoa, juu. Ja paskat on, en kiistä. Muut saumat on tehnyt eräs muu. Hitsuukurssille menisin mieluusti, jos hyvä löytyisi. Myös materiaalien opiskelussa olisi perattavaa. Tai ei edes perattavaa, vaan kovasti opiskeltavaa. Mutta siis tuo 25*3 rosteriputki on ihan yhtä paskaa (ellei paskempaa), kuin tuntematonta ainetta oleva 25,5*1,75?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Sammy

Minäkään en mistään tiedä, mutta miksi sekoittamaan kahta eri materiaalia?
Mun mielestä runkomuutokset on viimeinen paikka jossa kokeillaan putken mutkaa ja käyrää jota nurkista löytyy. Enkä mitenkään halua kritisoida kenenkään tekemistä ja rakentamisen halua.
Joku on näistäkin oppirahat maksanut, ei kysyvä tieltä eksy.....

Sami

frosteus

Juu. Alan mä jo uskomaan, että tää oli huono idea. Vastaus on, että sattui sopiva osanen käteen ja ajattelin, että rauta, kuin rauta ja vieläpä valmiiksi väännetty. Nyt huvittaisi saada tietää, miksi rosteritakapää on huono?

EDIT: Lisätty vastaus.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Sori jos tukin tätä foorumia näillä mun jutuilla, mutta kiinnostaa tämä aihepiiri nyt kovasti, enkä oikein muutakaan paikkaa kysymyksilleni tiedä.

Tätä materiaalia (mun ymmärtääkseni) olisi siis tulossa. Mikä vika? Ei kestä? Huono hitsata (TIG:llä tapahtuu hitsaus, EI mun toimesta!!)? Joku muu syy?


Pipe stainless steel ASTM A269/A213 â€" AISI 316 L

Size
25 x 3.0

Working Pressure
362   1. DNV [bar]
417   2. DNV [bar]
273   3. DIN [bar]

Burst Pressure
1445 4. DNV [bar]

Weight [kg/m]
1.63
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

El Pee

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 01 maaliskuu 14, 01:02:04
Sori jos tukin tätä foorumia näillä mun jutuilla, mutta kiinnostaa tämä aihepiiri nyt kovasti, enkä oikein muutakaan paikkaa kysymyksilleni tiedä.

Tätä materiaalia (mun ymmärtääkseni) olisi siis tulossa. Mikä vika? Ei kestä? Huono hitsata (TIG:llä tapahtuu hitsaus, EI mun toimesta!!)? Joku muu syy?


Pipe stainless steel ASTM A269/A213 â€" AISI 316 L

Size
25 x 3.0

Working Pressure
362   1. DNV [bar]
417   2. DNV [bar]
273   3. DIN [bar]

Burst Pressure
1445 4. DNV [bar]

Weight [kg/m]
1.63

Aisi 316 on haponkestävä teräs. Elä siitä ny runkoa tee.
Urheilumallin Harley-Davidson valurautaisilla sylinterinkansilla

El Pee

Tässäpä kuva yhden oman projektin runkomuutoksesta, materiaali DN20 putki, ihan vesijohtokamaa, seinämä 2.65mm, ulkohalkaisija 26,9. Jatkot tottakai holkittamalla.
Omasta mielestä aivan turhaa kattella mitään huippulujia aineita, ei nämä vehkeet pääsääntöisesti mitään avaruusteknologiaa ole. Jos materiaali ei jousta, se murtuu. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
Urheilumallin Harley-Davidson valurautaisilla sylinterinkansilla

frosteus

Lainaus käyttäjältä: El Pee - 01 maaliskuu 14, 04:20:01

Aisi 316 on haponkestävä teräs. Elä siitä ny runkoa tee.

Miksi? Kuten on huomattu, niin en juuri näistä materiaaleista tajua. Mitä vikaa? Ei haittaisi ainakaan tulevat happosateet. Kaikkeen pitää varautua.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Lainaus käyttäjältä: El Pee - 01 maaliskuu 14, 04:36:31
Jos materiaali ei jousta, se murtuu. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.

Mun myös!
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

No nyt informaatio on vielä vajaampaa! Tai siis nyt sitä on osittain liikaa, kerta jos tuo putki ei käy, mutta toisaalta liian vähän, koska en tiedä miksi.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Kyllä rupee nyt muakin jo nyppimään, kun on liian ohutta, on liian tuntematonta tai hapokasta tai muuten vaan soveltumatonta. Mikään ei tunnu oikein kelpaavan. En kohdista tätä siis keneenkään. Alkanut tuntumaan, että tässä on nyt jonkunlaista joukkohysteriaa ilmassa. Varmaa olen jo maininnut, että kiinnostaisi tietää, miksi tuo rosteriputki on niin paskaa? Aika moni on jo käynyt täällä tuomitsemassa, sekä tutkimassa topikkia, mutta vastausta ei tule! Koska sitä ei yleensä käytetä vai onko joku muu (perusteltu) syy? Voi Hiipatin Hiipatti. On tää ny vaan taas. Taidan jättää springerin pois ja tehdä luudanvarsista etupään. Selkään kirjotan "Finnbikers made me do it!" ja ajan kallionseinämään. Pysty edes nukkumaan, kun pitää tuumia tätäkin asiaa nyt kokonaisvaltaisesti. Nyyh. Mutta ei se tuumimalla selviä. Tarvitsen Tietoa. Odotan.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Das Fette Sau

No nyt mösjöö Frosteus kalliot pois mielestä, jos ne ei liity sukellukseen.

Mie en tajua vittuakaan metalleista, olen aika puhtaasti kirjoituspöytämies, mutta miulla on metallimieskavereita ja jos yhtään muistan oikein kahvipöytäkeskusteluista heiän kanssaan, nii roster ei yleensä sovi tämmöseen ku se ei oo kovin sitkeetä. JOKU METALLIMIES TARKASTAKOON TÄN ETTEN PUHU PASKOA.

Jos oot ostamassa putkea ja minimimäärä hirvittää, nii tarjoudun ostamaan puolet kangesta (3 m), koska itselläni on myös runkomuutos edessä. Mutta mie haluan valita sen matskun.

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Pietari

En mäkään mikään metallurgi ole, mutta sen verran tuota metallia tullu toisiinsa liitettyä etten rsteestä kyllä runkoa tekis, tahtoo murtua aina siitä sauman vierestä, menee kovaksi tai jotain.useampi hoijakka tullut väännettyä ja korjattua, putki kyllä kestää ohjaustankoissa, se ei tietty juur millään rasituksella ole. Eikä tuo mustan ja rsteen liittäminen toisiinsakaan oikein hyvältä kuulosta, siinäkin taitaa olla joku heikentävä juttu, ainakin siihen on olemassa ihan omanlaisensa puikko, rajapuikoksi sitä muistaakseni kutsuttiin , ainakin laivahommissa.
Onhan noita tullut hitsattua ihan vesijohtoputkesta, pitää vaan ottaa ainevahvuus varman päälle...