Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pimp my Satan's Curse to Darwin's Plane

Aloittaja frosteus, 15 toukokuu 12, 20:00:42

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 27 helmikuu 14, 08:41:03
Kyllä Darwin hoitaa omansa....

Koitetaan säilyttää asialinja ja jätetään turhat, aiheeseen mitään tuomattomat kommentit pois. On erittäin tärkeää että projektialbumiosastolle kirjoittamisen kynnys on mahdollisimman matala - silloin voidaan yhdessä pohtia jos jokin rakenneratkaisu ei ehkä olekaan se paras mahdollinen. Ketään on kuitenkaan aivan turha nälviä tehdyistä ratkaisuista, varsinkin jos rakentaja itsekin ymmärtää että hommassa on parantamisen varaa.

Jos täällä aletaan viljellä enemmänkin yllä olevan lainauksen kaltaisia kommentteja, lopputulos on että kohta ei kukaan enää uskalla julkaista omia projektejaan täällä. Ja ihan turha vetää sitä perinteistä "pitää kestää arvostelua jos tänne postaa" -korttia esiin - arvostelulla ja rakentavalla kritiikillä kun on selkeä ero. Ensin mainittu keskittyy lähinnä pönkittämään kirjoittajan omaa egoa, jälkimmäisellä taas pyritään kehittämään asioita parempaan suuntaan.

Eli jos mielestäsi joku tekee selkeästi jotain väärin, kommentoi ihmeessä ja kerro millä tavalla asia ratkaistaisiin parhain päin. Mutta nälvimiset jättäkää näppiksen sille puolelle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

#151
http://www.polarputki.fi/fi/hydrauliikkatuotteet/hpl-putki/hpl-putki-en10305-4-e235-n-sinkitty-kromi-vi-vapaa-13


Tollasta on tuolla. Kuuden metrin kangen tuota joutuu ostamaan, mutta paksummalla seinällä ei taida ihan heti 22 millistä saada.


Edit: Paksuus varmaan riittää, mutta eikös tollasen voi vahvistaa sisäputkella, jos joku rohkenee epäillä kestävyyttä?
Se mitä aikasemmin Frosteus sanoin taiwan/usa tuotannosta, niin kyllä vinkuintiassa osataan tehä tuuman ulkohalkaisijalla putkea, mutta sisäreikä jää vähän liian isoksi.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 helmikuu 14, 15:33:40

...On erittäin tärkeää että projektialbumiosastolle kirjoittamisen kynnys on mahdollisimman matala - silloin voidaan yhdessä pohtia jos jokin rakenneratkaisu ei ehkä olekaan se paras mahdollinen.


Tuossa lauseessa piilee muuten suuri viisaus.

Mutta yleisesti ottaen tää foorumi on kyllä miusta poikkeuksellisen lempeä :)


Mutta aiheeseen, onko "liian" paksuseinämäisen putken käytössä mitään huonoa puolta? Kun verrattaen pieni pätkähän esim. tässä tapauksessa tuota putkea tulee, niin onko sillä väliä jos painoa kertyy pari kiloa enemmän, kun ei kisapyörää tee eikä tuhansien kappaleiden sarjaa jossa valmistuskulut nousisivat tarpeettomasti liian raudan käytöllä...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

tyg

Brittirungoista puheenollen,
Mittasin tossa tallissa yhden 50-l ariel rungonpalojen putkia.

Tuosta taka-akselista kohti satulaa lähtevä putki päältä tuuma ja seinämävahvuus n.1.6mm
Taka-akselista vaidelaatikon alle lähtevä putki kanssa päältä tuuma, mutta seinämä n. 2.25mm.

60- luvun 500cc triumphin rungossa koneen alla putki päältä 22mm n. 2mm seinämällä.

Kevyttä tavaraa ovat.

Vasta HD runkojen kanssa säheltäessä alkoi selkävaivat.

frosteus

#154
Jatkan edelleen olemassaolevan työstöä, enkä tee uutta. Mutta kiitti putkilinkistä. Ajattelin, niin, että jos HD (tuplasti, ehkä triplasti, painavampi vekotin) luottaa 2,41 mm putkeen, niin Kuninkaalliselle varmaan saattaa riittää tuo 1,75mm. Ylläoleva todistaa teoriani, kiitos tygille. Tuota materiaaliahan ei siis ole koko perä, vaan osa siitä. Ja juuri tuo osa mitä myös tyg kuvaili. Tai oikeastaa osa siitä! Ja tarkastin juuri, niin koko loppuosa on 2mm paksuisesta tehty ja se on ainakin kestänyt. Voi tietysti joskus olla kestämättäkin. Näillä mennään. Kovasti muuten täällä ja muutenki palstoilla näyttää herättävän keskustelua nuo kestävyydet ja kestämättömyydet. Tiedä sitten miksi.

Rezille. Ja toki muillekkin. Pyysin keulan suoristuksen tekijää ilmoittamaan vielä, että jos kääntää kierteiset tangot toisipäin, niin meneekö vasemmalle ja jos menee, niin tekee sovitulla tavalla. Meni! Ja ilmoituksessa oli myös, että kierteiset tangot ovat nyt suorat!!!! WUHUUUUUU!
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Make

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 27 helmikuu 14, 22:50:06
Kovasti muuten täällä ja muutenki palstoilla näyttää herättävän keskustelua nuo kestävyydet ja kestämättömyydet. Tiedä sitten miksi.

Arvaus: Jos joku ikinä pääsee hengestään, tai edes joutuu sairaalaan sen takia kun runkomuutokset pettää, niin rakentelutouhut loppuu täällä kekkoslovakiassa siihen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Make - 28 helmikuu 14, 05:24:16
Lainaus käyttäjältä: frosteus - 27 helmikuu 14, 22:50:06
Kovasti muuten täällä ja muutenki palstoilla näyttää herättävän keskustelua nuo kestävyydet ja kestämättömyydet. Tiedä sitten miksi.

Arvaus: Jos joku ikinä pääsee hengestään, tai edes joutuu sairaalaan sen takia kun runkomuutokset pettää, niin rakentelutouhut loppuu täällä kekkoslovakiassa siihen.

Aamen tälle. On huomattavasti parempi että tehdään kaikki rakenneratkaisut överiksi kuin että haetaan sitä köykäisintä vaihtoehtoa joka vielä kestää. Se on vähän kuin veteen piirretty viiva, jossain kohtaa mennään väärälle puolelle ilman että sitä edes huomaa. Ja lopputulos voi olla juuri niin synkkä kuin Make yllä maalailee. ONNEKSI ei liene yhtään tilastoitua kuolemaan johtanutta onnettomuutta jossa syyllinen olisi ollut moottoripyörään tehty rakennemuutos. Pidetään tilastot siltä osalta puhtaan, eikös joo?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Materiaalivahvuus on vain kolikon yksi puoli. Kolikon toinen puoli on materiaalin laatu. Joka tässä tapauksessa on tuntematon.

On hienoa, että ideoita syntyy. Pelkästään idean syntyminen ei kuitenkaan merkitse, että syntynyt idea on hyvä. Vaikka usein niin ajatellaankin.

Tässä jos jossain kriittisyys on paikallaan silläkin uhalla että idean isä kritiikin seurauksena väärinkäyttää palkokasvillisuutta. Rakenteellisissa kysymyksissä ei ole kovin järkevää ottaa tarpeettomia riskejä, koska hyvälaatuinen putki ei ole edes kustannuskysymys.
Long John Stroker

Hemuli

Kriittisyys on hyvä asia. Varsinkin silloin kuin kritiikki on perusteltua. T-Bone puhuu asiaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jensen

Japseissa kuten VN Kawa ja esim Honda Shadow 1100 runkoputket on hävyttömän ohutta.. Minun VN runko oli melkein poikki kun purin sen maalattavaksi.. Hiusmurtumia ja kova jarrutus niin se ois pamahdus ja poikki.

            Kannattaa runkoakin aina seurata ja hakea halkeamia.. Olen japseista paikannut rungon ruostevaurioita.. Mätinyt reikiä.. Ohut vähän reilu 1mm rautaputki ja ei sisäpuolella maalia tai ruostesuojausta.. Kosteus möhii reijän. 70 luvun vehkeitä.. Jytä jammussa lahoreikiä ja Honda CB 350 kans..

             

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 28 helmikuu 14, 10:36:32...Mätinyt reikiä...

Tää on ihan totta. Vaikka nyt vähän sivuun aiheesta niin tuli aikoinaan törmättyä tähän tosiasiaan kun porukka kilvan haukkui ns. "puolanspringereitä" ja samaan hengenvetoon kehuivat kuinka alkuperäiset H-D:n vanhat risukeulat on NIIN paljon parempia. Yks kaveri sitten kerran vinkkas tallinsa nurkkaan päin, siellä nojasi seinään tuollainen orkkis wanha keula josta oli takajalka poikki - putki oli niin pahasti syöpynyt sisältäpäin että käytännössä vahva maalikerros oli ainoa mikä enää piti keulaa kasassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 helmikuu 14, 10:10:15
On hienoa, että ideoita syntyy. Pelkästään idean syntyminen ei kuitenkaan merkitse, että syntynyt idea on hyvä. Vaikka usein niin ajatellaankin.

Idea voi olla hyvä, toteutus ei välttämättä aina.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 28 helmikuu 14, 11:34:48
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 helmikuu 14, 10:10:15
On hienoa, että ideoita syntyy. Pelkästään idean syntyminen ei kuitenkaan merkitse, että syntynyt idea on hyvä. Vaikka usein niin ajatellaankin.

Idea voi olla hyvä, toteutus ei välttämättä aina.

No mutta mehän voitais seuraavaksi keskustella nelkyt sivua siitä, mikä on "idea" ja miten "idea" eroaa "toteutuksesta"... ;D

Japsikikottimien runkojen mätänemisestä eräs koiramainen jäsen voisi ehkä kertoa meille jotain... ;D ;D

Wanhat H-D:n orggisspringerit on ollu aikakautensa mittapuulla hyvää gamista, mutta aika ja korroosio ovat usein tehneet tehtävänsä. Kantsii kuitenkin muistaa, että niitä ei oo juuri tehty vuoden 1948 jälkeen. Jos ne olis ollu japskifilosofian mukaan tehtyjä, ne olis kaikki jo romukopassa... ;D ;D ;D
Long John Stroker

frosteus

#163
Allekirjoitan kaikki turvallisuusasiat. Koetan nyt kuitenkin vahvistella tuota sieltä täältä ja oma olettamukseni on, että en päädy tilastoihin rakennemuutoksen takia. Kaikki ideat eivät todellakaan ole hyviä (ainakaan suurin osa omistani), en osaa sanoa oliko tämä idea huono vai hyvä. Ehkä kuitenkaan kenenkään ei kannata tätä kopioda...
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

#164
Miten muuten noin yleensä, että eikö luulisi, että jos tankomateriaali (tai siis mikä hyvänsä rauta) on huonoa/liian ohutta, niin ei se mun käsittääkseni ainakaan napsahda poikki? Vääntyy ainakin ensiksi. Murtumistahan voisi tapahtua, jos vaikka ohkonen putki olisi vaikka yhden senttimetrin paksumman sisällä ja siihen sitten kohdistuisi rasitus. Tässä tapauksessa niin ei ole. Mä nyt koeta puolustella tätä mun asiaa, vaikka saatan, en tosi usko, että olen väärässä. Kiinnostaa tuo ylläoleva joka tapauksessa.

EDIT: Ja en missään tapauksessa ole laittanut palkokasveja vääriin paikkoihin. Otan erittäin mielelläni vastaan ohjeita ja vinkkejä. Ihan kaikkia en välttämättä noudata, mutta toivon, että vinkkien tajoajatkaan eivät tästä pahastu. Myönnän, että välillä ajan ehkä turhankin vakaasti (muita uskomatta) asiaa, johon uskon, joskus se kannattaa, joskus ei, mutta se kannattaako se tässä asiassa, selviää joskus. Tai ei selviä koskaan.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/