Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pimp my Satan's Curse to Darwin's Plane

Aloittaja frosteus, 15 toukokuu 12, 20:00:42

« edellinen - seuraava »

-Teme-

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 26 helmikuu 14, 22:26:36
Eikun siis kun tuo paksumpi eli yläosa on 25,5mm ulkokuoreltaan ja alaosa, jonka päälle tuo 25,5mm menee on 22mm ulkokuoreltaan (22mm putki siis menee 25,5mm putken sisään), niin paksumman putken on oltava 3,5mm sisäpinnaltaan. Vai? Mun mielestä joo.

Havainnointikuvat:

Sisäänmenevä putki, 22mm



Päälläoleva putki. Työntömitta huonosti, oikeasti 25,5mm vaikka tuossa näyttää enemmän.


Eli ihan silleen kuin Das Fette Sau sanoi

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 26 helmikuu 14, 21:43:40


En oo varma ymmärsinkö mie nyt oikein tuon edellisen, mutta onko putken ulkomitta 25,5 mm ja sisämitta 22 mm? Jos noin on, nii sillon seinämävahvuus on 3,5 mm / 2 = 1,75 mm, vai?

Seinämäpaksuus on se 1,75mm koska sen putken seinämä on sekä mauserin ylä- että alaleuan puolella, jolloin 1,75+1,75 = 3,5 mm

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 26 helmikuu 14, 22:26:36
Eikun siis kun tuo paksumpi eli yläosa on 25,5mm ulkokuoreltaan ja alaosa, jonka päälle tuo 25,5mm menee on 22mm ulkokuoreltaan (22mm putki siis menee 25,5mm putken sisään), niin paksumman putken on oltava 3,5mm sisäpinnaltaan. Vai? Mun mielestä joo....

Ei. Vaan jos halkaisijoiden välinen erotus on 3,5 mm, on silloin putken seinämävahvuus puolet tuosta erotuksesta. Eli 1,75 mm.

Pointtina ei ole oikeastaan se että kestääkö se nyt. Vaan kestääkö se myös kymmenen vuoden kuluttua kun pyörä on vaihtanut omistajaa X kertaa ja tieto käytetyistä materiaaleista on kadonnut vuosien varrella. Kaikki kestää aikansa mutta heikoin lenkki murtuu aina.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Tuossa keulassa on joko jousihaarukka (siis tuo kierretankohaarukka) tai takahaarukka vino. Toivottavasti vinous on jousihaarukassa. Se että pyörä puoltaa ajossa, viittais kyllä enempi vinoon takahaarukkaan.

Ennen kuin rälläköit jousihaarukkaa mihinkään suuntaan, selvitä onko takahaarukka suora.

Takahaarukassa tärkeintä on että alateekappale (ja sitä kautta emäputki) on suorassa keulan putkiin nähden. Mittaa suorakulmalla onko keulan putket tasan 90 asteen kulmassa alateekappaleeseen. Tuo heitto on niin iso, että sen näkee kohtuudella timpurin suorakulmalla.  

Toki voit yrittää mitata samalla tavalla jousihaarukkaa, mutta voipi olla että kierretanko tekee mittaamisesta mahdotonta. Ehkä ristimittaus rullamitalla rockerien rei'istä yläpalikan nurkkiin onnistuu.

Mittaa myös rullamitalla onko alateekappale ja keskimmäinen "jousilevy" suorassa toisiinsa nähden. Jousilevylllä tarkoitan jousten välissä olevaa palikka, johon kuvissa jousihaarukkaa vertailet.  

Kerro mitä mittaukset kertoo.

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 helmikuu 14, 22:47:43

Ei. Vaan jos halkaisijoiden välinen erotus on 3,5 mm, on silloin putken seinämävahvuus puolet tuosta erotuksesta. Eli 1,75 mm.

Pointtina ei ole oikeastaan se että kestääkö se nyt. Vaan kestääkö se myös kymmenen vuoden kuluttua kun pyörä on vaihtanut omistajaa X kertaa ja tieto käytetyistä materiaaleista on kadonnut vuosien varrella. Kaikki kestää aikansa mutta heikoin lenkki murtuu aina.

Ok. Nyt sen tajuan, kun tarpeeksi moni selittää. Näin se varmaan on tuon seinämän kanssa. Ei tietty mikään puolustus, mutta se tehtaalta tullut putki taisi olla 2mm, ellen väärin muista. Jotain vahvikettahan tuohon voisi laittaa ja on tarkoituskin, kun vaan keksisi minne. Uskon myös, että rautalokari joka kiinni myös takapäästään alas auttaa tuon kestävyyttä. Tiedä sitten. Näillä mä nyt koetan selvitä, kun en varmaankaan (tai mistä sitä tietää) jaksa kokonaan uutta perää tehdä.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 26 helmikuu 14, 22:48:33
Tuossa keulassa on joko jousihaarukka (siis tuo kierretankohaarukka) tai takahaarukka vino. Toivottavasti vinous on jousihaarukassa. Se että pyörä puoltaa ajossa, viittais kyllä enempi vinoon takahaarukkaan.

Ennen kuin rälläköit jousihaarukkaa mihinkään suuntaan, selvitä onko takahaarukka suora.

Takahaarukassa tärkeintä on että alateekappale (ja sitä kautta emäputki) on suorassa keulan putkiin nähden. Mittaa suorakulmalla onko keulan putket tasan 90 asteen kulmassa alateekappaleeseen. Tuo heitto on niin iso, että sen näkee kohtuudella timpurin suorakulmalla.  

Toki voit yrittää mitata samalla tavalla jousihaarukkaa, mutta voipi olla että kierretanko tekee mittaamisesta mahdotonta. Ehkä ristimittaus rullamitalla rockerien rei'istä yläpalikan nurkkiin onnistuu.

Mittaa myös rullamitalla onko alateekappale ja keskimmäinen "jousilevy" suorassa toisiinsa nähden. Jousilevylllä tarkoitan jousten välissä olevaa palikka, johon kuvissa jousihaarukkaa vertailet.  

Kerro mitä mittaukset kertoo.


Tuon jousihaarukan kierouden näkee kyllä jo silmin, kun katsoo ylhäältä ja vertaa sitä siihen kappaleeseen, jossa ne on kiinni. Tosin kuten sanoit, niin tuo kierteisyys tekee tepposia. Jousilevyn ja alakiinnikkeiden välin mittasin aiemmin ja se oli sama koko matkalta, eli vika ei ole siinä. Mä ajattelen, että tottakai se menee vinoon, kun tuo kierretangot vetää rokkereita etupäästään oikealle. Takahaarukan suoruudestakaan en tietysti ole varma. Tätä mittausmetodia en oikein tajunnut:

"Takahaarukassa tärkeintä on että alateekappale (ja sitä kautta emäputki) on suorassa keulan putkiin nähden. Mittaa suorakulmalla onko keulan putket tasan 90 asteen kulmassa alateekappaleeseen. Tuo heitto on niin iso, että sen näkee kohtuudella timpurin suorakulmalla."

Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Rezi

Kokeile tämmöstä helppoa:

Jousihaarukan vinouden voi varmistaa niin, että käännät sen välillä ylösalaisin. Senhän pitäis olla silloin toiseen suuntaan vino, jos takahaarukka on suora. Jos takahaarukka on vino, niin sillon jousihaarukan kääntö ei vaikuta vinuoden suuntaan.

frosteus

#141
Nyt on huono kokeilla ajossa, kun laitos täysin paloina, mutta siis vaikka paikallaan kääntää tuon, niin kyllä ne  silloin menee vasemmalle ne kierretangot. Nyt kun siis menevät oikealle. Tässä wanha kuva (kun emäputkea asenneltiin), jossa keula kiinni, niin mistä välistä pitäisi suorakulmalla mitata sitä haarukan vinoutta? Pystytkö jollain kuvankäsittelyohjelmalla merkkaamaan, että ymmärtäisin?

Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Niin ja sori kaikille, jotka paremmin tajuavat mm. mittayksikköjä, mutta silti heitä vastaan vääryydellä väitin! Vieläkin vähän ihmettelen sitä putkiasiaa...MUTTA. Nyt uskon.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

"Takahaarukassa tärkeintä on että alateekappale (ja sitä kautta emäputki) on suorassa keulan putkiin nähden. Mittaa suorakulmalla onko keulan putket tasan 90 asteen kulmassa alateekappaleeseen. Tuo heitto on niin iso, että sen näkee kohtuudella timpurin suorakulmalla."

Olen lukenut tän ehkä 40 kertaa. Nyt ehkä tajuan mitä meinasit. Mulla keula toisaalla, mutta mittaan kun saan sen käsiini. Mä luulin, että puhut, siis takarenkaan haarukasta!! Siis takahaarukasta. Mutta varmaankin tarkoitit niitä putkia, jotka eivät liiku springerissä? Etuhaarukan takahaarukka.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

#144
Olen muuten tajunnut täysin tuon seinämänpaksuusjutunkin!! Ei mennyt kauaa. Kukahan sen mulle ekaksi kertoi, ehkä noin 5-6 tuntia sitten. Huvittaa vähän kuinka dille mä osaan olla. Noooh. Tää on tätä. Nyt mä olen alkanut tuumimaan perän kokonaan uudelleen tekoa, kun rungon alakiinnikkeet pitäisi tehdä uusiksi, aavistuksen muuttuneen perän kulman takia. Samalla voisi koettaa tehdä kokonaan uuden perän. Eipä tuo ole kuin hitsattu ylhäältä toistaiseksi kiinni, niin saa tämän säästettyä, jos ei uusi onnistukkaan...Ööö. Meinasin jo alkaa leikkaamaan. Ehkä nyt mietin aamuun asti...
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 27 helmikuu 14, 02:06:20
Nyt mä olen alkanut tuumimaan perän kokonaan uudelleen tekoa...

Hyvä idea.
Long John Stroker

Jack

Kyllä Darwin hoitaa omansa....
Flatheads!!!

frosteus

Ellei Darwin mun kaltaista idioottia syö parin päivän sisällä ja alan tekemään takarunkoa uudelleen (sori, Jack, että olen vähän tyhmempi kuin sinä), niin mikä olisi sopiva seinämäpaksuus? Mitään ulkomitoiltaan kaamean paksua en haluaisi laittaa. Tuo 22mm olisi varmaan aika optimaali. Ehkä 24mm max. Tai toisin sanoen; mistä te yleensä jäykän perän teette?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Hemuli

Täytyy nyt pitää mielessä että puhutaan brittivehkeestä joka on aika paljon kevyempirakenteinen kuin HD - siinä todennäköisesti riittää hennompikin materiaali. Itse olen tavannut tehdä rungot joko 25 tai 28 mm saumattomasta hydrauliputkesta kolmen millin seinämällä mutta tuossa voi riittää ohuempikin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 26 helmikuu 14, 23:56:47
"Takahaarukassa tärkeintä on että alateekappale (ja sitä kautta emäputki) on suorassa keulan putkiin nähden. Mittaa suorakulmalla onko keulan putket tasan 90 asteen kulmassa alateekappaleeseen. Tuo heitto on niin iso, että sen näkee kohtuudella timpurin suorakulmalla."

Olen lukenut tän ehkä 40 kertaa. Nyt ehkä tajuan mitä meinasit. Mulla keula toisaalla, mutta mittaan kun saan sen käsiini. Mä luulin, että puhut, siis takarenkaan haarukasta!! Siis takahaarukasta. Mutta varmaankin tarkoitit niitä putkia, jotka eivät liiku springerissä? Etuhaarukan takahaarukka.
Just sitä sprinkun joustamatonta osaa tarkotin. En sille muuta nimeä keksinyt kuin takahaarukka.
Jos ymmärsin oikein jousihaarukan kääntö ylösalaisin aiheuttaa sen, että vinous on eri suuntaan, eli jousihaarukka lienee vino ja voinet unohtaa takahaarukan mittaukset. Nyt vaan rälläkällä ja hitsaamalla jousihaarukka suoraksi  ja keula nippuun.