Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihtovirtalatausjärjestelmän testaus

Aloittaja Hemuli, 08 toukokuu 12, 15:12:19

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Kirjoitetaanpa tästäkin selkokieliset ohjeet kun niitä aina silloin tällöin kysellään. Lähteenä käytetty omia kokemuksia sekä tätä englanninkielistä artikkelia. Linkitin tämän saman tien myös tämän sähköosion ylälaidassa olevaan koontiketjuun.

Vaihtovirtavehkeet on sen verran huolettomia että latausta ei tule tarkistettua ennen kuin se menee rikki. Tämä siis erona tasavirtalaturilla varustettuihin pyöriin joissa tarkastus on normihuttua vähintään talviseisonnan jälkeen. Vaihtovirtajärjestelmä voidaan jakaa kolmeen osaan joista kaikkia tässä tarkastellaan - akku, jännitteensäädin ja itse laturi.

Ennen testauksiin ryhtymistä tarkista kuitenkin akulle menevien kaapeleiden kunto ja kiinnitys - näiden puutteista johtuu 99% pyörien sähkövioista.

HUOM! Älä ikinä irrota säätimen ja laturin välistä liitintä pyörän käydessä - syntyvä jännitepiikki saattaa tappaa säätimen.

1. Akku

Ensimmäiseksi tarkista napajännite ennen kuin käynnistät moottorin. Sen pitäisi kunnossa olevassa akussa olla noin 12,6-12,9V. Tämän alittavat lukemat kertovat joko puutteellisesta latauksesta tai viallisesta akusta. Alta 12,5V lepojännitteellä voi olla jo vaikeaa saada sähköstartillinen pyörä käyntiin. Kiksipelit kärkisytkällä käynnistyy vielä alta kymmenenkin voltin jännitteillä.

Jos lepojännite on ok, käännä virrat päälle ja mittaa napajännite uudestaan. Jos se tippuu nopeasti - joissain tapauksissa suoraan nollaan - on akku kaputt, joku sen kennoista saattaa olla irti tai oikosulussa.

Mitataan napajännite vielä kerran, tällä kertaa pyörä käynnissä. Lukeman pitäisi olla kierroksista riippuen 13,5-14,8V. Ei kuitenkaan yli 15V, silloin on säätimessä vikaa. Jos lukema ei nouse, siirrytään tutkimaan latausjärjestelmää.

2. Jännitteensäädin

Tarkista että jännitteensäädin on maadoitettu kunnolla. Mittaa yleismittarin piippariasennolla säätimen rungosta hyvään maapisteeseen - pyörän runko tai moottorin lohko kelpaa. Normaalisti säädin maadoittuu suoraan kiinnitysruuvinsa kautta, ruuvin kannan alla on yleensä tähtiprikka joka pureutuu säätimen pinnassa olevan maalin läpi.

Seuraavaksi irrota säätimen ja laturin välinen pistoke ja mittaa vuoron perään yleismittarin tasajänniteasennolla kummankin navan ja maan välillä (virrat pois päältä). Mittari ei saisi näyttää pienintäkään jännitettä - jos lukemia tulee, tarkoittaa se että säätimen diodit ovat vialliset ja päästävät sähkön kulkemaan väärään suuntaan.

3. Laturi

Irrota laturin ja säätimen välinen liitin ja käynnistä pyörä. Aseta yleismittari vaihtojännitealueelle ja työnnä mittajohdon päät liittimen molempiin nastoihin. Tyhjäkäynnillä lukeman pitäisi olla noin 30V josta se kierroksia lisäämällä nousee aina yli 60V lukemiin. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä osoittamaan laturin olevan kunnossa vaan on tehtävä vastusmittaukset. Laturi voi hyvin näyttää yleismittarilla normaalijännitteet mutta olla silti oikosulussa jolloin se ei kuormitettaessa annakaan enää yhtään mitään.

Testaa ensin yleismittarisi, kytke mittari alimpaan ohmimittausasentoon - yleensä 20 ohm - ja liitä koejohtojen päätä toisiinsa. Halpismittarit harvoin menevät täysin nollaan, merkitse näytöllä oleva lukema ylös ja mitatessasi laturin vastuksia muista vähentää se lopputuloksesta.

Mittaa ensin vuoron perään kummankin laturilta tulevan nastan ja maan välinen vastus. Mittari ei saisi näyttää muuta lukemaa kuin "1" tai "I" (I=infinity, ääretön) sen merkiksi että nastan ja maan välillä ei ole yhteyttä. Jos näytölle tulee mitä tahansa vastuslukemia, tarkoittaa se että laturi on oikosulussa eikä tuota täyttä latausta kun laturin perään lisätään akku. Suoraan laturilta mitattaessa saattaa se erehdyttävästi näyttää normaali jännitelukemia.

Viimeiseksi mitataan laturilta tulevien nastojen välinen vastus, sen pitäisi olla 0,2-0,4 ohmia - kuitenkin alle 1 ohm. Muista vähentää tuloksesta aikaisemmin testaamasi koejohtojen vastus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JukkaP

Mun Pannun lataus oikuttelee taas hiukan ihmeellisellä tavalla. Vaihdoin säätimen ja lataus nousi tyhjäkäynnillä hiukan yli 14 V ja valojen kanssa noin 13,7-13,8. Kävin ajaan ja lataus aukulle oli vain 13.4-13,5 valojen kanssa. Kun teen laturin F navasta luupi (siis johdolla) runkoon niin laturi näyttää työntävän noin 19 V pienillä kierroksilla ja akulle yöi 16 V. Kun otin luuppi-johdon irti akulle tuli ilman valoja taas hiukan yli 14 V ja valojen kanssa 13,7. Sen pitäis olla riittävää mutta, mikä tekee sen että lataus "oikuttelee" ja väliin lataa ja väliin ei. Säädin on elektroninen.

Ja sitten tarkennusta ohjeistukseen säätimen ja tasavirtalaturin tarkistukseen ja sorry jos esitän aivan typeriä kysymyksiä mut sähköt ei ole mun alaa lainkaan.

........Mittaa yleismittarin piippariasennolla säätimen rungosta hyvään maapisteeseen - pyörän runko tai moottorin lohko kelpaa. Normaalisti säädin maadoittuu suoraan kiinnitysruuvinsa kautta, ruuvin kannan alla on yleensä tähtiprikka joka pureutuu säätimen pinnassa olevan maalin läpi.......

Pitäiskö piipparin silloin piipata vai ei?

.....irrota säätimen ja laturin välinen pistoke...... 

Mitä tarkoitata "pistokkeella"?

.......Irrota laturin ja säätimen välinen liitin.........

Siis laturin ja säätimen välillä olevat johdot ja kun/jos pyörä käynnistyy niin laturista pitäis sulla se 30-60 V????

Kiitollinen vastauksista!

Jukka P

JukkaP

No voi perhana.......innoissani luin vain latauksesta mut nyt vasta huomasin että ei olekaan kyseessä tasavirtalataus ja sen osien tarkistus. Voisko joku avittaa hiukan?

JP

Miska

-Just another guy on the lost highway-

JukkaP

Kiitti linkeistä, se viimeinen oli uusi mulle ja muut olen jo katsonut. Jostakin kumman syystä laturi lataa nyt 14,4 ilman valoja ja valojen kans noin 13,8. Mikä hemmetti on että tolleen tekee vaikka itse en ole tehnyt vielä oikeestaan mitään. Oiskohan laturin sisällä jotain hämminkiä? Taidan mennä Pirkkalaan autosähköön jossa on yks vanhempi mies, joka osaa tasavirta juttuja ja mittauttaa koko hommaan hänellä.

ma^ko

Tilannehan on normaali ja lataus toimii, miksi ihmeessä ehjää pitäisi korjata? Tasavirtalaturin tuotto on niin pientä, ettei jännite nouse valojen sitä syödessä yli tuon 13,8V ja ilman kuormaa nostaa jännitteen 14,4V lukemaan. Ihan normaali tilanne, don't fix, it ain't broken.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JukkaP

Ihan OK se nyt sitten on mutta se kumma juttu onkin se että laturi latas vain 13,4-13,5 ilman valoja mut yhtäkkiä alkoi lataan normaalisti. Jotakin häiskää on jossakin mutta missä. Käytän siis Pirkkalassa mitattavana.


ma^ko

Akussa jos on huomattavaa vajetta, jää jännite alhaisemmaksi, sitten kun akku rupeaa täyttymään, nousee jännite. Vajaa akku syö jo pienemmällä jännitteellä sen laturin tuoton, varsinkin mitä jää valojen jälkeen "tähteelle", jolloin jännite jää matalaksi. Lisäksi tyhjäkäynnillä on tasavirtalaturin jännitemittaus muutoinkin aika hömppää, koska tasalaturin tuotto tyhjäkäyntikierroksilla on hyvinkin marginaalista.

Sun lataus toimii.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Tuskin se Syrjäläkään siitä vikaa löytää. ;)

JukkaP

Pitäis perjantina lähtee kohti Nordkapia ja sieltä Poronpurijaisiin joten pitää nyt kuiteskin koettaa hiukan ratkoa tätäkin mahdollista ongelmaa, vaikka lataus nyt vaikuttaa olevan kunnossa. Katsotaan sit kuinka pitkälle päästään ja jos ootte vastaajat Rovaniemellä niin törmäillään. Ja kiitti kommenteista!


Jartza

Hyvät on ohjeet täällä.
-81 Shovelissa harmittava latausvika.
-Staattori mitattu 0,3 ohm, nastan ja maan välinen yhteys on toisessa nastassa 1 toisessa nolla.
-Akun lepojännite 12,8. Latausäädin saa maata rungosta.
-En ole saanut mitattua suoraan nastoista tällä mittarilla.
-Akku uusi.
-Säätäjältä testasin johdolla suoraan akun plus napaan ja ei muutosta.

Kun moottori kaynnissä (tyhjäkäynti ja ilman valoja) niin akun navoista mitattu 12,8- 13v. Kierroksilla 13,2.-13,4.
Toisella jännitteen säätäjällä melkein samat arvot.
Ajoin 50 km lenkin ilman valoja  :-\  jolloin tilanne pysyy samana, valojen kanssa kun tulee taajamaan niin jännite luultavasti tippuu ja rupee pätkimään hetkeksi, muuten rokkaa hyvin...

Staattoriko väsynyt?

koiruus

Staattori moro! Molemmista nastoista maahan tulee olla ääretön, muutoin saa maita jostain.
Helppo muutaman tunnin jopi.

Ja mistäkö tiedän.....
Sohvi FLHTCUI -06

issakka

Lataus hävisi.. Mittasin  sitten  staattorin.. reippaalla tyhjäkäynnillä vaihtovirtaa 30v..

mutta sitten säätimestä sain liittemen johdoista molemmista tasavirralla 0,11 volttia. Kävin hakemassa tallilta toisen säätimen ja siinäkin näytti arvot samalta. Ja tiedän että ovat kunnossa.

Minulta löytyi kaksi erillaista säädintä, toisessa sellaiset ohuemmat johdot, ja tässä mikä minulla on paikallaan, on paksummat johdot... samoin liitäntä on erillainen... liittimet ovat ohuempijohtoisessa ohuemmat...

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

koiruus

Lainaus käyttäjältä: issakka - 28 heinäkuu 14, 18:59:14
Lataus hävisi.. Mittasin  sitten  staattorin.. reippaalla tyhjäkäynnillä vaihtovirtaa 30v..

mutta sitten säätimestä sain liittemen johdoista molemmista tasavirralla 0,11 volttia. Kävin hakemassa tallilta toisen säätimen ja siinäkin näytti arvot samalta. Ja tiedän että ovat kunnossa.

Minulta löytyi kaksi erillaista säädintä, toisessa sellaiset ohuemmat johdot, ja tässä mikä minulla on paikallaan, on paksummat johdot... samoin liitäntä on erillainen... liittimet ovat ohuempijohtoisessa ohuemmat...



Mittasitko staattorin navoista vastuksen? Jos jotain muuta kuin ääretön, niin staattori on valmis.
Omassa antoi hienot 40V staattorilta käydessä mutta kun laittoi säätimen perään, staattori kyykkäsi.
Oli sitten yhdestä kelasta valuneet eristeet ulos joten se siitä. Hienosti kyllä huijasi olevansa ehjä...
Sohvi FLHTCUI -06

issakka

Koiruukselle taputuksia.. näinhän siinä kävi... löin requlaattorin kiinni, niin jännite putosi... Staattori pimeä... tälle foorumille taputuksia kans!!
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri