Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
18 Lokakuu 2018, 18:44:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vaihtovirtalatausjärjestelmän testaus  (Luettu 25380 kertaa)
mikjus
Jr. Member
*
  • Lahti
  • Viestejä: 99



    WWW
    « Vastaus #15 : 11 Elokuu 2016, 08:15:21 »

    Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.
    tallennettu
    JKKo
    Full Member
    ***
    Viestejä: 383



    « Vastaus #16 : 16 Elokuu 2016, 15:12:53 »

    Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.


    Tämmösen testin löysin googlella. http://blog.jpcycles.com/step-by-step-instructions-for-testing-your-harleys-charging-system/ Kohdassa 11 on noita mittauksia regulaattorin tulojen ja lähtöjen välillä. Mutta ei noissa 8:ssa ole maan ja akun latauspiuhan välille mittausta. Siellähän on elektroniikkaa sisällä ja tuossa välissä tarvitsee ollakin joku mittauspiiri, minkä perusteella se regulaattori päättää ohjata virtaa akkuun tai oikosulkuun. Varmaankin ihan kunnossa se sun regu.
    tallennettu

    1991 883/1200/turbo "kromitankki"
    2009 Street Bob
    1972 CB750 odottaa vuoroaan
    mikjus
    Jr. Member
    *
  • Lahti
  • Viestejä: 99



    WWW
    « Vastaus #17 : 17 Elokuu 2016, 14:55:48 »

    Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.


    Tämmösen testin löysin googlella. http://blog.jpcycles.com/step-by-step-instructions-for-testing-your-harleys-charging-system/ Kohdassa 11 on noita mittauksia regulaattorin tulojen ja lähtöjen välillä. Mutta ei noissa 8:ssa ole maan ja akun latauspiuhan välille mittausta. Siellähän on elektroniikkaa sisällä ja tuossa välissä tarvitsee ollakin joku mittauspiiri, minkä perusteella se regulaattori päättää ohjata virtaa akkuun tai oikosulkuun. Varmaankin ihan kunnossa se sun regu.


    Näin se varmasti on koska toisenkin regun piuhasta löytyi 500 kilo-ohmia vastusta. Toisessa yleismittarissa asteikko loppuu 20 kilo-ohmiin niin näyttää ettei ole mitään yhtettä.
    tallennettu
    HillyMan
    Jr. Member
    *
    Viestejä: 157


    « Vastaus #18 : 20 Toukokuu 2018, 18:08:46 »

    Kiitos selkeistä ohjeista. Staattorihan se vaihtoon meni. Oli johto poikki ja muutennin kärsineen näköinen. Ainoo mikä jäi mietityttään että mittasin shovelin jännitteensäätimen pistokkeesta molemmista nastoista 0.03V tolla mun halpis mittarilla, liekö sekin kovta vaihtokunnossa?
    tallennettu
    RMikko
    Newbie

  • Raahe
  • Viestejä: 5


    « Vastaus #19 : 24 Elokuu 2018, 14:38:03 »

    -71 shovelin latauksesta pohdintaa. Shoveli herkesi lataamasta jokunen viikko takaperin. Sain kuitenkin reissussa ladattua akun, että pääsin kotia. Heti pihaan päästyäni mittasin akun navoilta jännitettä ja näytti tasaisen tappavasti 11V, eli ei lataa. Muutaman päivän keräsin intoa ja käytin säätimen irti ja mittailin säädintä ja staattoria. Mittausten jälkeen pistin kamat nippuun ja pyörä tulille, kas kummaa akun navoilta mitattuna tyhjäkäynnillä 14V ja kierroksilla 15,5V.
    Liitteenä kuvaa mittauksista. (en oo ihan varma tuommosen 4-napaisen/3-johtoisen oikeasta mittaamisesta)
    Staattorin napojen ja maan välillä vastus -> ääretön (OK?)
    Staattorin napojen keskinäinen vastus 0,4...0,5ohm (OK?)
    Staattori näyttäisi olevan ok.

    Loput mittailut kuvasta, jos sen saan näkymään.

    Säädin taitaa olla mennyttä? (ensin ei lataa, sitten lataa reilusti yli 15,5V, lisäksi minun mielestä tuolta säätimen pistokkeesta ei pitäisi tulla jännitettä)
    tallennettu
    Pietari
    Jr. Member
    *
    Viestejä: 149

    Shovelhead-80


    « Vastaus #20 : 24 Elokuu 2018, 15:44:01 »

    Kyllä se säädin on sökö jos akusta tulee jännite läpi.
    Vaihda se ensin , sitten mittailet uudelleen. Ei noi staattorin mittaamiset oo aina ihan takuuvarmoja.
    tallennettu
    RMikko
    Newbie

  • Raahe
  • Viestejä: 5


    « Vastaus #21 : 24 Elokuu 2018, 16:09:54 »

    Säätimen minäkin tuomaroin vialliseksi. Onko jotain erityistä, joka rikkoo säätimen? Osaisi tarkastella tarkemmin. Kaapelit katselin jo läpi ja niissä ei silmämääräisesti mitään ihmeellistä ollu. Onko jotain tiettyä merkkiä säätimissä, joka kannattaa hankkia ja olla hankkimatta?
    tallennettu
    Kiwi
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1161

    Custom Farm Motorcycles


    WWW
    « Vastaus #22 : 24 Elokuu 2018, 18:31:27 »

    Huono akku voi särkeä säätimen. Mulla meni viimekesänä akku oikosulkuun ja säädin ylikuumeni. Otin myyjän suosituksesta halvimman säätimen, nekun voi olla kulutustavaraa.
    tallennettu
    Karvanaama
    Jr. Member
    *
    Viestejä: 121



    « Vastaus #23 : 24 Elokuu 2018, 19:00:13 »

    Myöskin säätimen rungon huono maadoitus pyörän runkoon särkee säätimen.
    Rungon maali, hapettuma, tai muu shaiba huonontaa kontaktin.
    tallennettu
    JKKo
    Full Member
    ***
    Viestejä: 383



    « Vastaus #24 : 26 Elokuu 2018, 08:27:01 »

    Sporsterissa tankin ylivuotoletkun alapää oli säätimen takana. Riittävän monta bensahuuhtelua murensi säätimen täytteeksi laitetun valumuovin. Loppuhan sille säätimelle tuli kun sai vielä vettä päällensä.
    tallennettu

    1991 883/1200/turbo "kromitankki"
    2009 Street Bob
    1972 CB750 odottaa vuoroaan
    Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook