Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

takajarru jää päälle ?

Aloittaja Vette427, 06 toukokuu 12, 22:09:53

« edellinen - seuraava »

Vette427

loppuu ymmärrys.. taas kerran  ::)
takajarrun pääsylinteristä hajos painekumi jo uutena n 1500km jälkeen. pistin tilalle valametin kumin jonka huuli n2.5mm pitempi ja se sulki täyttökanavan säiliön ja sylinterin väliltä lähes kokonaan. sen kans menty toissa ja viime kesä mut aina iso työ ilimata ku "takaperin" pitää tehä.  :( no ei palat kovin nopeaa kulu et pari kertaa kesällä riitti.
no nyt vihdoin sain aikaseks pistää uudet alkuperäiset osat paikoilleen. jarru ottaa hyvin, ehkä liiankin koska välillä jopa jarruvalo jää palamaan. eli pikkusen jää päälle.  ::)
ku joko työsylinterin ilmaruuvia tai pääsylinteristä lähtevää panjon pulttia löysää lähtee jarru heti pois päältä kuten pitää.
kansi pois paikoiltaan ku painaa jarrua lentää nestettä 20cm ilmaan ennen ku täyttöreikä sulkeutuu kuten asiaan kuuluu. mutta mihin ihmeeseen toi paine voi jäädä ku 2 kertaa oon purkanu sylinterin ja mitannu et varmasti toi reikä jää reilusti auki. (2mm on vapaata tilaa ku mäntä lepotilassa ja sen se saavuttaa heti ku polkimen löysää, lisäsin jousipainettakin varulta)
pistin juuri testin ja 23sek palo jarruvalo ku poloki 5-6 kertaa lujasti jarrua ja jäi odottaan. en tosin tien päällä noin ikinä käytä jarrua  :D

parempaa kuvaa en ko sylinteristä löytäny mut toi olis ko.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Lyytinen

Noissa pääsylintereissä monesti tulee matkassa semmonen venttiili mikä pitää rumpujarrujen kanssa vähän painetta, mutta joka pitää levyjarrukäytössä nakata niin etäs kun lentää. Ei kai tämmöisestä voine olla kysymys?

Hemuli

Eihän toi nyt sentään mikään vanha rumpujarrusylinteri ole, kyllä toi on levyille tarkoitettu.

Jos sinne tosiaan jää painetta niin syitä voi olla muutama.

- Pääsylinterin mäntä on aavistuksen liian pitkä ja peittää paineen purkautumiskanavan, mulle sattui kerran tällainen.

- Letku on lintassa jostain kohtaa. Neste menee kyllä paineella läpi mutta ei pääse takaisin kuin hissukseen valumalla.

- Paskaa letkussa joka tekee saman kuin edellä mainittu puristus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vette427

jep.
juuri nämä asiat on tiedossa n25v erinäisissä asentajan/yrittäjän hommissa ollessa ;)
se tässä juuri kaivelee ku ei mitään järjellistä syytä löydy enää.
noi Hemulin jutut on ekana tarkistetu kyllä. siitä panjopultista ei enää ole mitään muuta ku pääsylinteri jäljellä  ;)
se ed kumi nimittäin peitti sen kanavan säiliön ja sylinterin väliltä.
no, toisaalta, jarruthan on vauhdin pahin vihollinen  ;D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

sellainen mielessä että ku toi reikä säiliöstä sylinteriin on sellainen et juuri erottaa silmällä niin jos porais hiukan  isommaksi, mut millä sitten siistii sylinterin puolelta ettei kumi heti pilalla??
noin pientä hoonia ei taida olla?
hiomapaperia oon käyttäny pyöröteräksen ympärillä mutta se taas syö epätasaisesti jokapaikasta. no ei sitä kyllä paljon lähde.
vai onko parempia ideoita?
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Kiiski

Onko toi tilanne päällä heti vai vasta kun on ajettu hetki? Tsiikaa ettei se tappi mikä painaa pääsylinterin mäntää kanna/alakantaa, kun jarru lämpeää.

Hemuli

Toi oli hyvä pointti Kiiskeltä. Jarruvivustoa ei saa säätää ihan iholle vaan polkimeen pitää jäädä pieni välys, muuten voi tosiaan jäädä kantamaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vette427

kiitos vastauksista.
toi Kiisken tilanne oli päällä pari kesää tuolla väärällä kumilla. jos "sääti" iholle niin vähäkin pidemmän jarrutuksen jälkeen jäi rajusti päälle ku lämpes ja lämpö lisäsi vaan ongelmaa. no se pelas hyvin kun sen kaa pääs sinuiks.
nyt pistäysin kotona ja n.180km ajelin niin ei sitä taka jarrua voi käyttää ..tu!  >:(
sellainen "hento" jarrutus onnistuu ja ei jää päälle mutta jo normi risteykseen tulo jos pelkällä takasella pysäyttää jää päälle noin 20-30 sek ja lähtee inhottava ääni, ilmeisesti levystä. resonoi??
kyllä se pakko on kokeilla isontaa sitä pääreikää säiliöstä sylinteriin. kaverilla sama juttu oli ollu valametin kytkimessä ja oli korjautunut reijän isonnuksella.
ihmetyttää vaan ku se neste liikkuu reilusti ku jarrua painee niin lentää korkealle ennen ku reika sulkeutuu. n 2mm on se männän liike ennen ku työvaihe alkaa. luulen epäileväni (aika luotettava arvio?) et se työsylinteri ei vaan jaksa painaa nestettä takas pääsylinteriin tarpeeksi rivakasti? olipa taas diagnoosi  :D
no onneks ei ainoa ihmeellinen ongelma  ;D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

en tiiä olisko nolona vai ihan reilusti häpeissään  :-[ :-[
ku joskus -08 -09 kasasin mopon eka versiota muistan et ei ollu sopivaa panjon pulttia pääsylinteriin.
tein kuten monesti tehny et rälläkällä ura tavan pultin kylykeen nesteen virtausta varten.

su lähin oulun näyttelyyn ajeleen ku kaunis päivä. pulukkilassa ei minkäänlaisia jarruja takana. no uljuan kioskille lätty kahaville ja vitutuksen vähä laannuttua takas puuveelle pikku hilijaa. en juuri etujarrua ole käyttäny mut yllätys et sillä kyl pärjää ihan hyvin. 4mäntänen (sama ku takana)  ku vähä liianki tehokas ku lukkiutuu reilummin puristaessa. mutta sillä pysty tosi hyvin ajamaan vaikka takanen ei enää toiminu. ajellessa muistin alkuperäisen ongelman jostain -09 vuodelta  eli sylinterin täyttö reikä "söi" sen eka kumin rikki melko pian. nyt kesti ehkä noin 60-80 jarrutusta ku alkoi huonontuun ja lopulta katos kokonaan. (ultiman laatu tuote kuitenki.... >:() se "väärä" valametin kumi meni 2-3 kesää ku jakso värkätä nesteiden kans. ei kyl ollu iso homma.

no sitäpä en ole muistanu, tai ei sillä merkitystä, mutta kasatessa ei ole vissiin ollu kupari prikkaa panjopulttiin joten usittin olin pantu paikoilleen. no se pelannu ihan hyvin mutta viimeksi se asettunut hiukan ilmeisesti eri asentoon ja nyt ku avasin tutkin sitä tarkemmin niin usitin sisin huuli sulki nesteelle tekemäni uran ja paineella se on tietysti käyttäny työsylinterin mäntää oiken mutta paluu on vaatinut sen pienen hetken et jarru löysää. rälläkkä laulaan ja 2mm syvemmälle ura. nyt pelaa kuten kuuluu. helppoa ku heinän teko.  ;D
ne noi väliaikaiset ratkaisut joskus aiheuttaa pientä päänvivaa jos eivät toimikkaan ihan ku pitäs  :D

no tänään kärsämäellä kotoa työmaalle ajaessa kostausi sytytyksen sähköjohdon väärä paikka (liian pitkä tässä selittää se juttu) sillä et se oli hankautunu kytkin neste teräspunosletkuun kiini sillä seurauksella et tuli oikosulku ja pikku savut ja sulake palo. muuten pikku vika mut kytkin nesteet vähä vuoti ja ei pelannu oikein.
no nyt ne korjattu ja taas mennään leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä... vai miten se meni  ;D

onneksi taas saa syyttää samaa massen....asentajaa  ;D ;D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Terroristo

Kuinkas,kun olen ymmärtänyt ettei pitäis noita hydrauliikka hommeleista tuttuja usitteja käyttää jarrunesteen kanssa.
Kumilaatu taitaa olla sellaista,et kestää öljyä muttei j.nestettä.

Astroman

Jatkan tähän aiheeseen samalla. Vuoden -76 shovelhead siis kyseessä. Eli samanmoinen ongelma ja kävin läpi tuossa aiemmin mainitut asiat.

Ongelma alkoi ruuhka Espoon liikenteessä bussin hyökättyä eteen ja totesin takajarrupolkimen menevän aivan pohjaan mitään tapahtumatta... no etujarrua käyttäen, joka on myös todella tehokas väistelin tämän tilanteen. Tätä ennen jarrut oli pelanut sen verran kuin tarvitsi eli sai hieman vauhtia hiljennettyä.

Ajelin 6 km pihaan ja totesin rukkasen sulavan levyyn kiinni. Eli palat jäi puristukseen. Tosin ylimääräisiä ääniä ei kuulunut eikä vauhtikaan tuntunut yhtään sen laiskemmalle kuin aiemmin ajaessa. Auttelin palat irti ja tallia kohti ajellen mielessäni rukoillen ettei yhtään hysteeristä jarruttelijaa eteeni sattuisi.

Korjaussarjat pääsylinteriin ja takajarrulle. Kummatkin näytti siistille ja nestettä oli. Eli nesteitäkään ei ollut valutellut mistään. Jarrupalat olikin sitten aivan finaalissa. No ehkä 6 km jarrut kevyesti laahaten hioo pinnat hyvin pois.

Ilmattu on mutta edelleen tekee samaa että vetää palat kiinni ja polin menee pohjaan... Ka ei ymmärrä. Jarrupiirihän on sangen yksinkertainen. Liian vähän liikkuvia osia. Löytyskö jotain apuja?