Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportin painelaakeri

Aloittaja Tumppi, 29 huhtikuu 12, 21:42:25

« edellinen - seuraava »

Tumppi

Tossa männä suvena tuli säädettyä kytkin kun se ei tahtonut enää irroittaa. Nyt sitte tuli samoja ongelmia ja vaijerista loppui taas säätövara. Syyksi paljastui painelaakeri jonka sisäkooli oli jo ihan hilkulla ettei se irronnut ja kuulat tippunu koneeseen. Ihmetytti vaan tuo että siellähän oli millinen laakeri? Kuuluuko sen olla jo tommonen joen jäljiltä, vai olisiko joku sorvannut siihen pesään millisen täällä pohjolassa? Ja kummastuttaa vähän tuollaisen kuulalaakeri soveltuvuus painelaakeriksi, kun mun käsittääkseni toi ei oikeen ole suunniteltu kestämään tuon suuntaista rasitusta. Laakeri on Japanilainen NTN 6200, 30x10x9 mm. Kuuluuko tässä olla oikeasti jonkun muun tyyppinen laakeri vai onko tämä vaan ameriikan pojan näkemys painelaakerista?

Hemuli

Tuollainen kuulalaakeri tosta emännän sportista hajos edelliskesänä ja samanlaisen kaivoin varastossa olleesta X1 Buellin moottorista tilalle. En vaan prässännyt laakeria pois siitä pesästä joten en pääse varmistamaan numeroita. Mitat kyllä näyttäis täsmäävän. 
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tumppi

Täytyy käydä laakeriliikkeessä vähän kyselemässä jos tohon sais jotain vähän järkevämpää tehtyä. Musta vaan tuntuu että toi ei tollasenaan oo mikään kovin pitkäikänen systeemi. Tolla ku ois vähän aikaa vielä ajanu ni varmasti ois tärähtäny jossain liikennevaloissa jonku auton persiiseen. Tota pesäähän pystyy kyllä sorvaamaan vaikka mimmoselle laakerille. Laakerin paksuus on vaan se tärkein että ei tartte ruveta tota säätötappia tekemään uudestaan. Ja laakerihan lähtee tosta pesästä ilman prässiä kun vähän antaa kuumailmapuhallinta niin se tippuu itestään. Ja asennus tietysti myös samalla tavalla.

Hemuli

En ole ihan samaa mieltä ton osan huonoudesta, muijallakin se kesti melkein 50 tkm josta suurin osa kaupunkiajoa - paljon valoissa seisomista kytkin pohjassa.

Eihän tohon ole kummoinen homma vaihtaa tavallista painelaakeria - sellaista kolmiosaista "hampurilaista" jossa keskimmäisessä siivussa ohuet laakerineulat jotka pyörii vasten ulommaisten siivujen karkaistuja pintoja. Sellaisesta tein aikoinaan Electraan painelaakerin kun konversioin -87 laatikon uudemman evon hydraulikytkimelle. Plussana laakeri on kuulalaakeria ohuempi joten toi sportin säätösysteemikin toimii kun passaa tapin sopivilla prikoilla kohdalleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tumppi

Kyllähän tollainenki varmasti kestää sen 50 tkm, mutta aina jotenkin vaan tulee mieleen että jos jotakin fiksaa, niin täytyy aina keksiä jotain parannettavaa  ;D

Toisaalta taas tuo on niin yksinkertaisessa paikassa kun ei vaadi mitään purkamista niin ei taida maksaa vaivaa sitä lähteä muuttelemaan. Ja kun tuo on vielä millinen laakerikin niin nehän on halpaa ku saippua.