Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään lataus ?

Aloittaja Leksa, 25 huhtikuu 12, 20:41:17

« edellinen - seuraava »

Leksa

Eli laturissa on jotain häikkää . Mitä mittarin pitäisi näyttää kun mittaa akulta pyörän ollessa käynnissä? Mulla se näyttää tällä hetkellä 11V ... ei taida olla tarpeeksi . Yritin myös polarisoida laturin mutta jostain syystä multa hävis sen jälkeen kaikki sähköt ? Ei mitään eloa .
Kyseessä om vm -80 rautapää .

ma^ko

Jokatapauksessa yli 13V... kierroksist riippuen 13-14,5(15)V, mieluusti ei hirveesti sen ylikään, mut ehdottomasti ei käydessä alle 13V, koska jo täyden akun jännite on 12,7/12,8V.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Et kai antanut polarisoidessasi sähköä laturille nopeaa räpsyä enempää? Ettei olis pääsulake kärvähtänyt. Onko elektroninen vai mekaaninen jännitteen säädin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Leksa

Elektroninen jännitteensäädin kyseessä ja polarisoidessa tuli annettua vain pieni räpsy . Sähköt hävisi tämän jälkeen täysin . Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään joten voisiko starttilukko kärvähtää tuon pääsulakkeen lisäksi ?

Hemuli

Ilmeisesti noudatit Jarpin ohjetta polarisointia tehdessäsi: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=277.msg1143#msg1143

Jos sähköt totaalisesti hävisi niin silloin syytä kannattaa etsiä akun ja virtalukon suunnalta. Toisaalta jos akku näyttää 11 volttia niin se on kyllä jo aika kuollut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mistä otit virran polarisointiräpsylle?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Leksa

Jarpin ohjeiden mukaan tein polarisoinnin ja siinä neuvottiin ottamaan virta akun +navalta . Pitää vähän mittailla huomenna ja palata asiaan .

Tomppa68

#7
Oisko siitä sit jänntteensäätäjä kärvähtäny?

Akku pitää jokatapauksessa ladata erillisellä laturilla niin, että napajännite on reilusti yli 12V silloin kun alat polarisoimaan laturii.

Jos se akku on hiton huonossa kunnossa, niin se latausräpsy saatto syödä akun viimeisenkin hengenpihahduksen jolloin mopo jää sähköittä.

Niin oliko se pääsulake ehjä?

ma^ko

Joop, jos leikin aluksi oli vain se 11V niin hyvinkin potentiaalista et sähkö vain loppui. +napa on ihan oikea lähde polarisointisähkölle kyllä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

SOHVELI-76

 H-D akun mukana ollut lappunen kertoo;

12.8 V =100%
12,6 V =75%
12,3 V =50%
12,0 V =25%
11,8 V =0%
0405691644

Tomppa68

Joo. Saattaa olla että se akku ei tosta enää ulkopuolisella laturilla lataamallakaan virkisty tai sit saattaa virkistyä. Pyörän lataus ei kyl varmaan lähe toimimaan kun ei saa "herätettä" noin tyhjältä akulta.

Leksa

Akku näyttää tällä hetkellä 12.8V , eli sen pitäis olla ihan ok . Vaihdoin sulakkeet sekä startin mutta edelleen ei mitään eloa ? Mitäs jos olen vahingossa polarisoinut laturin F navalta  :-\

Tomppa68

F napa on field eli kenttäkäämi. Ja A on armature eli ankkuri eli roottorikäämi. Mittaa onko F käämi ehjä ettei oo palanut siinä polarisoinnissa. Tuskin paloi. Pitäis näyttää ohmimittarilla runkoa vasten pienehköä vastusta.. muutamia ohmeja. Ei kuitenkaan satoja eikä tuhansia.
Ja tee se polarisointi sit uudestaan siihen  armatureen.

Hemuli

Onko sulla edelleen kaikki sähköt kateissa? Vai meinaatko vaan että ei vieläkään lataa? Jos kaikki sähköt on vielä häviksissä niin mittaa akun napajännite kun pistät virrat päälle - ei sais juuri pudota.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Leksa

Kaikki sähköt edelleen kateissa . Kun käännän virran päälle niin akku antaa tuon 12.8V . Suoritan Tompan mainitsemat mittaukset ja palan asiaan .