Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

"Sportster-i"

Aloittaja rieska, 30 toukokuu 09, 22:20:50

« edellinen - seuraava »

rieska

"Nittuileva kaasari pois ja ruiskua tilalle" projekti alkoi keväällä -08

Osalistaa:
- Buellista imusarja, läppärunko ja suuttimet
- Microsquirtin valmis boksi ja johtosarja
- välitankki, jonne bensapumppu
- bensapaineen säädin, säädettävä
- lämmitettävä lambda etuputkeen
- lämpösensori imusarjaan
- lämpösensori takapytyn kupeeseen + alumininen sovite
- 2kpl releitä
- sulakkeita + sulake"taulu"
- MAP-anturi imusarjaan
- reilusti tupakkia, puheaikaa sekä asiantunteva kaveri (kiitos Jasu)

Ja kaikki tuo, poislukien bensapalikat, piti saada mahtumaan jo ennestään ahtaan satulan ja öljytankin väliseen tilaan...



Ylimääräiset piuhat jätettiin kiepille,  kun ei ole päätetty mitä lisäoptioita otetaan käyttöön, sytkä, mahdollinen toinen kartta jne...



Tuollainen ratkaisu pyörii välitankin sisällä, ihan mukavasti tuntuu tuottavan paineita ainakin tähän tarpeeseen...

Harley Davidson 883 1999 injection
Eka testi, esiohjelmoitu ruiskukartta, vielä säätämistä jäljellä.

Muutama huomio:
-Välitankille tehtävä huohotus että ilma pääsee pois
-Välitankki ja muut bensalinjassa olevat käikäleet saatava riittävän kauas koneesta/pakoputkesta koska bensa kiehuu/höyrystyy herkästi ja pumppu vetää pystyyn kiehumisen alkaessa.



Tällaisiin paikkoihin niitä palikoita tuli laitettua, bensa ei keitä ihan heti vaikka paikallaan tovin konetta luukuttaa.

Dynopenkitys tuli tehtyä vielä ilman MAP-anturia jolloin tuli todettua että ei se perkele saa soppaa niinkö pitäis: Harley Davidson 1999 Sportster 883i Microsquirt tuning may 2009

Eli microsquirtin prossa/koodi ei tykkää pelkästä TPS-säätöisestä koodista vaan suuttimien aukeaminen jumii tietyillä kierrosalueilla, tuon huomaa tuosta Dynotusvideosta.

Ongelman ratkaisuna oli MAP-anturin asennus, onneks tuli nuo piuhat jätettyä kiepille.
MAP:in alipaineletkulle keksittiin metka ratkaisu, tuo läppärunko kun on imusarjassa pultilla kiinni, eli uusi osakierteinen pultti johon läpireikä ja letku päähän kiinni.

Sormet ja varpaat ristiin...

TADAA! Kone saa soppaa niin kuin pitääkin, tuli parit testilenkit heitettyä, nyt on enää vuorossa Dynossa hienosäätö ja Sportster-i in valmis baanalle.

Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!

Smokie

Heps. Dynossa (ainakaan inertiadynossa) ei voi tehdä mitään hienosäätöjä, niitä pitää tehdä tien päällä. Dynossa voi kyllä säätää koko roskan niin rikkaalle että varmasti käy ja tietty täyskaasuvedon voi optimoida.

Ei se väärin oo siirrellä bensalinjoja kuumuuden tieltä mutta se on kumminkin vain ongelmien kiertelyä. Jos kiehuu niin sulla on ongelmia pumpun imupuolen ja tankin välissä, alipainetta ei saisi tulla. Tuota kiehumista voi kokeilla näppärästi vaikka lääkeruiskulla ja hanavedellä, 30 asteinenkin vesi kiehuu ihan iloisesti eikä siinä ees polta käsiään ???

Eipä kait siinä kummempia, vinkkaisin laittamaan bensakartan reilusti rikkaalle ja tulla sieltä alaspäin jos on tarvetta. Ja Bosch osaa tehdä bensavehkeitä, niitä saa kustannusedullisesti vaikka autopurkaamolta. Mulla ei oo tästä faktaa mutta jos pitää valita niin mieluummin MAP kuin TPS. Moottorille on kumminkin aika vittumaista opettaa miten sen pitäis toimia, siihen vaikuttaa liian moni muuttuja. MAP on siitä kätevä että saa ees jotain palautetta.. Mutta saahan sen toimimaan, aattelin vaan ettet polttelisi keuhkojas paskaksi siinä rakennellessa ;D

rieska

Heh, kyllä tuo välitankin sijainti on sellanen että ajossa pysyy viileenä ihan ok, paikallaan kun on säädelly niin ei ole viimaa viilentämässä.

Minen tiedä millanen tuo inertia-dyno on mutta jarruvastus on tuossa tutun penkissä, kyllä sillä pitäs saada systeemit ihan säätöihin.

Tarkkaavainen lukija huomannee että MAP on kehissä ja laite käy ja kukkuu, isosti rikkaalla tosin  ;)
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!

Smokie

Ahaa no joo, no kun luen ja kirjoitan nopemmin kuin ymmärrän niin tälläistä sattuu ::) Inertia tarkoittaa hitausmassaa, suomeksi se on lähinnä että joku laittaa vastaan kun yrittää saada takapyörää pyörimään. Ihmiset vaan yleensä puhuu jarrupenkeistä... Ja mullakin on inertiadynossa iso levyjarru millä saa kuormaa moottorille mutta maailma on kuitenkin aika hassu paikka, vaikka moottori pelais hienosti siinä penkissä niin se saattaa olla oikeassa elämässä aika paska.

Siellä maailmassa tulee vastaan kaikkea typerää mm. ruuhkia ja liikennevaloja, ei sitä viimaa aina saa. Kyllä vehkeet pitää pelata ja aika hyvä sääntö rakennellessa on se että ne pitää pelata vielä silloinkin kun niitä käyttää mahdollisimman väärin. Mutta pitäähän tietty vähän kokeilla välillä.

En mä vittuillakseni.. Arvostettava projektihan tuo on.

Jasu

Osallistutaas sit vähän...

Syy tuohon säätöalgoritmin käyttöön on sellainen että jos olisi käytetty pelkästään MAP-anturia kyttäävää systeemiä, niin säätämisestä olisi tullut aika p*rullista... Hieman kun kaasua avaa, niin imusarjassa on jo ulkoilmaa vastaava ilmanpaine, joten kartalla olisi "hypätty" välittömästi "yläreunaan"...

Tästä syystä otettiin käyttöön heti alusta asti tuo TPS-pohjainen säätö, niin saatiin kartta "paremmin haltuun". Koodi ei vain tätä tukenut, jostain syystä Microsquirtissa oleva MS-II prossulle tehty koodi ei osannut tätä hanskata siten kuin MS-I jollainen on ollut itselläni ajossa Rättisitikan moottorissa jo toista vuotta ilman ongelmia. Alkuun yritin kyllä sitäkin saada säätöihin MAPin avulla, mutta sama ongelma siinäkin tuli, pienellä kaasun avauksella oli heti imuilman paineet tapissa joten siinäkin tuli siirryttyä varsin varhain TPS:n kyttäämiseen...

Tämä "imusarjan paineettomuus" korostuu vielä tässä Sportsterissa kun käytössä on varsin vapaasti virtaava ilmansuodatin, joka on lähinnä oravia suodattava malli.

Smokie

Jeps, piti oikein vähän miettiä asiaa ;D

Eiköhän kyse ole aika pitkälti kartan säätöpisteiden määritelmistä? Ja jos imusarjan paine on lähellä ilmanpainetta niin luulisi menohalujen olevan aika hyvät oli TPS arvo miten pieni hyvänsä? Miten ei voisi olla?

Tätä en nyt käsitä vaikka miten mietin ???

Jasu

Niin. Virtaus ja paine, kaksi eri asiaa. Pienelläkin virtauksella paine on jo käytännössä sama kuin ulkoinen ilmanpaine, säätäminen menee kovin vaikeaksi ellei jopa mahdottomaksi.

Säätöpisteiden määrittely menee kovin hankalaksi, eikä säädöstä saa tarkkaa ruiskunkaan kannalta, jos tyhjäkäynnin MAP-arvo on luokkaa 40-60kPa ja sitten kaasun asennosta riippuen (siis pienestä raotuksestä lähtien) MAP-arvo huitelee lukemassa 97-99kPa ilmanpaineella 99kPa. Säädä siinä sitten tarkasti...

TPS-pohjaisella säädöllä kuiteski laitteet saatiin helposti hallintaan, ilman ongelmia, kun tuo "koodibugi" paikallistettiin..!

Smokie

OK no nyt alkaa selkiämään. Ajattelin ettei MAP arvo voi liiemmin nousta ilman virtausta. Oppia ikä kaikki!

rieska

Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!

Jasu

Joku s..tanan pitkätukka taas säätämässä...  8)

Lopulta tuli varsin miellyttävä tuosta, uuden koodin hakemisen jälkeen. Ja sitten täysin puhtaalta pöydältä uusiksi koko homma..!

Tuosta sitten vielä viiden tunnin säätämisen jälkeen kiihdytysrikastukset ja pientä kartan korjausta, nyt se taitaa ollakin "valmis"..? Ainakaan ei kommenttia tullut enää mistään ettei millään alueella toimisi...

Vielä kun saadaan teholappu otettua, sattuneesta syystä jäi tuolla säätökerralla sitten ottamatta (kiitos kännisen lähiasukkaan)...

Smokie

Hyvinhän se pörisee! Odotin loppuhuipennusta missä joku verkkopaitainen pöhö tulee raivoamaan metelistä ;D

Onko lämmityskäytön kanssa ollut ongelmia? Mulla on jäähdytysripojen välissä lämpöanturi (Ei HD kylläkään) ja Megasta loppuu säätöalue kesken >:( 160-200F on täyttä tuskaa, kylmänä ja kuumana pelaa hyvin ja anturi näyttää oikein.

Jasu

Ei ole lämmityskäytössä ongelmia, ilmeisen hyvin on osattu "arvioida" säädöt...

Saattaa vissiin olla jotain hyötyä siitäkin että on tullut tapeltua Rättärin kanssa kyseisiä arvoja, talven yli, ja sen oon saanu pelaamaan enemmän kuin kivasti... Rättärissä lämpöanturi on ruuvattu kannessa olevaan kierrereikään, tässä pyörässä kanteen kiinnitettyyn alumiinikappaleeseen...

Äkkiä tuo lämpiää paikallaan käyttäessä yli 60 C-asteiseksi, niillä tienoilla on rikastusta enää 2-3% ellen ihan muista väärin. Kokonaan lämmityskäytön rikastus poistuu 72 C-asteessa...

Millä tavalla "loppuu säätöalue kesken"..?

Smokie

Megassa lämpötilat on kiinteät niinkuin tiedät. Tarvis vielä 200F asti rikastusta, muuten nykii tuolla 160-200F alueella. Jos rikastaa 160F arvoa niin menee paksulla kunnes ykskaks muuttuu laihaksi ja jos rikastaa bensakarttaa niin sitten kuumana käy paksulla. Samaten vesisateessa oli ongelmia kun vettä lensi koneen päälle ja kone ilmeisesti jäähtyi tuolle hankalalle alueelle. Pitäis vissiin koittaa siirtää anturi eri paikkaan mutta ei huvittaisi kun sitten kanteen jää ruma reikä :( Tai vaihtaa anturi "huijaavaksi" ja säätää sen mukaan. Pännii vaan kun noin pienestä on kiinni ja kone tuntuu olevan tosi kranttu bensamäärän suhteen.

rieska

Tuore kuva ruiskusportsterista
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!

rieska

Seuraavaks vois koskee nokkiin/kuutioihin...
...38.9hp@6483rpm / 48.2nm@4842rpm
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!