Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Purkkimallin soodapuhallin.

Aloittaja ma^ko, 22 huhtikuu 12, 00:06:38

« edellinen - seuraava »

mielikuva

Mä haluaisin joskus päästä näkemään ja (ko..oimaan) sellaisen isomman härvelin kahvaosan. Tarkoitan isommalla painesäiliöllä olevaa, ei ejektorimallista härveliä.
Joskus messuilla näin härvelin missä säiliö oli arviolta 10-15 litrainen, myyjä kehui että voi säilyttää kotona vaikka vaatekaapissa, kun sooda vetää helposti kosteutta. Valmis laite oli muitaakseni turhan tyyris harrastuskäyttöön. Ja hommaa voi kuitenkin olla satunnaisesti joten vuokraaminenkaan ei ole vaihtoehto.

Edit: löysin tuon messu puhaltimen linkin:
http://www.pirkanmaansoodapuhallus.com/2011/05/14/pequena/?catid=19

Pääsisiköhän tutkimaan missäänpäin pääkaupunkiseudun ympäristössä tollaista laitetta? Mulla kun noi on kaikki muutkin puhallusvermeet on kompuraa lukuunottamatta omatekoisia ja toimii hyvin..

msp

Sellasen "isommanhärvelin kahvaosa" on vain ihan normaali venturisuutin
http://www.rtv.fi/kone-ja-pintakaesittelyosasto/norblast-tuotteet/hiekkapuhallus-tarvikkeet-ja-varusteet/suuttimet
Hintaa vaan on kiitettävästi noilla suuttimilla.
Ja tuosta kun lunttaa paljonko sitä ilmaa tarvii

Tärkeä osa soodapuhallinta on se ilmankuivain esim. vanhasta välijäähystä saa tehtyä. sekä pyttyyn paine-ero säädöt ja täristin.

mielikuva

Kiitos! Kunhan mulla on sopiva hetki niin aion tuollaisen värkkäillä. Täristimen saa varmaan jostain isommasta imurista.

Tuo paine-ero säädin hiukan mietityttää. Kun puhalluksessa hiekan kanssa paineet eivät pysy tasaisina, kompressorin pysähtyessä ja taas sammuessa. Joten tavallinen paineensäädin ei taida toimia tuossa.. Kokeilemaan varmaan pääsee semmoisellakin.

Ride-on

Kun siirytään noihin isompiin puhallus järjestelmiin imankuivaimet ja vedenerotin paineentasajat, täytyy olla teollisuus kokoa ja kompressorit järeitä (ruuvikompura).Ilman määrä suhteessa paineeseen (tuotto) astuu avain kysymykseen ja rupeee maksamaan.
Kyllä noita kelloja ja täristimiä kyhäilis kasaan mutta kunnon ilmamärää ei pitkälle pötkitä.
Olen kokeillut asian.

jsr85

Mä sain ainakin mielikuvan aiemmasta postauksesta sellaisen kuvan et kaikki muu pitäis olla kunnossa....

Koominen nuo nordblastin mainos ku ainakin tuossa alumiinivanteen puhalluksessa jopa amatööri huomaa että videota on nopeutettu huomattavasti, kai sillä yritetään saada mielikuva että tuo on nopeaa hommaa.

mielikuva

Kyllä mulla pitäisi kaikki muut olosuhteet olla kunnossa, isompi kompura joka toistaiseksi on pihassa tuottaa 4m2. käsivarren mitan päässä olevista saadaan yhteensä 1,2m3 ilmaa. Tuosta isommasta en tiedä kuinka kauan se on saatavilla. Harmittaa tämä kun ei oikein ole ollut aikaa tällekkään rojektille. Joka ei varmaan hirveästi aikaa vaatis kun vaan olis sitä aikaa. Täytyy toivoa että talvella ehtisi. Vaikkei noita rojekteja montaa ole, ja kaikki on harrastuksia, niin moni mene edelle tuon.

Sen verran tuli kokeiltua tuollaisen purkkimallin kanssa että rajansa sillä on, mutta varmasti erittäin hyvä pienien alumiiniosien puhdistamisessa. Kaljatölkistä lähtee kuviot kyljestä helposti. Käytin tota kesällä kun laiteltiin yhtä isompaa lasikuituvenettä maalauskuntoon. Tuolla sai todella kätevästi karhennettua kaikki ahtaissa nurkissa olevat pinnat. Se ei kuitenkaan rikkonut gelcoattia, vain karhensi. Purkkimallilla voi kuitenkin unohtaa kaikki veneen pohjan myrkkymaalien irrottamiset sun muut. En poistaisi sillä juuri paksumpaa maalia kuin mitä kaljatölkissä on. Soodaa kuluu, sitä kannattaa ostaa puhallusliikkeistä. Ja vielä yks juttu. Jos tuota puhallettua soodaa ei siivoa heti pois niin se jää kosteutta ssaatuaan todella kunnolla kiinni. Tuossa veneprojektissa sitä oli hankala erottaa vaaleaa pintaa vasten, ei auttanut kuin peseminen.

Kyllä mä tuon isomman joskus rakentelen, ehkä talvella. Ilmaa tarvitaan - paljon - ja sen on oltava kuivaa.

peacemakermichael

Mä ostin tuollaisen motonetin soodapuhalluskannun keväällä. Meinasin et en viitsi viedä pannun konetta ja laatikkoo puhallettavaks muualle vaan puhallan itse ja säästän, onhan noista värkeistä muutenkin hyötyä.. voi v...u et säästinkin vääräs kohdas  ;D Hienosti sain koneesta ja laatikosta mustat maalit pois, aikaa vaan meni noin koko pääsiäinen. Oli iso kompura mut siinähän se vieres huuti jatkuvasti, vedenerotin oli mut jatkuvasti sain olla putsaamas järjestelmää. Ehkä en vaan osaa, mut kyllä tolla pienempiä kappaleita oikein hyvin putsailee
'65 pan, '70 xlch

Spöke

Monet koneet ja lootat oon puhaltanut Puuilon kannulla, no problemos. Käytetyllä soodalla on valtava merkitys!
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

shoveltimppa

Väittäävät että puhallukseen tarkoitetun soodan raekoko on suurempi, kuin pullapuodin pojilla. Vaikuttaa varmasti puhallustehoon.

peacemakermichael

Mulla oli käytössä motonetin puhallukseen tarkoitettua soodaa, ei sen ainakaan luulis olevan liian karkeaa tuohon käyttöön kun kerran sitä myyvät. Ehkä se mun vetenerotin ei skulannu tarpeeks hyvin, tiedä tuota. Toi oli tosin vain yks koe soodapuhalluksen saralla, pitää jatkaa harjoituksia kun tulee taas putsattavaa
'65 pan, '70 xlch

Smokie

Ohuesti aiheeseen liittyen: ostin kaupasta karkeaa puhallushiekkaa ja sittemmin hienoa hiekkaa ja ei tuntunut mikään onnistuvan. Sittemmin vanhimman tyttären avustuksella seuloin kakaroitten hiekkalaatikolta hyttysverkolla lisää hiekkaa ja vot rupes onnistumaan. Sittemmin kyllä totesin että hiekka on ihan typerää ainetta ja soodallakin tuli vähän magnesium osia pilattua niin siirryin täysin lasikuuliin. Ei oo kaduttanut.

PS. sellaisesta pussista imevästä vehkeestä kannattaa porata ilmasuutin 3mm poralla läpi niin alkaa homma tapahtumaan. 5,5kw moottorilla (800-1000litraa?) kompura ei juuri lepäile. Mutta valmista tuppaa tulemaan.

Lyytinen

Smokie

Kuulina niitä mulle myytiin, aika hienoa hilua se on. Oon kyllä joskus raivostunut ja nostanut työpaineen neljästä kahdeksaan että kaiketi se on jo lasipölyä. Vieläkin silti todella paljon parempaa kuin hiekka. Mulla on vähän huono pölynpoisto kaapissa..

Motomatti

Itse suosin sekä alumiinisilikaattia että lasikuulaa. Olen pultannut kaksi kaappia päittäin. Väliseinän poistamalla mahtuu isotkin osat ja seinä paikoillaan on toisessa alumiinisilikaatti ja toisessa lasipallot.
http://www.motomatti.fi/2009/10/hiekka-ja-lasikuulapuhalluskaappi.html

Kaverilla on samanlainen (yksi kaappi) soodakaappina niin minun ei tarvitse itse hankkia sitä vaan suoritamme yhteistyötä ja vaihtotaloutta.

Lasipalloa puhallan noin 2,5 baarin paineella. Hiukan hidasta mutta jälki on mukavan kiiltävää kun pallot pysyvät ehyinä. Ensin hiekkapuhallus (al-silikaatti) ja heti perään sama lasikuulilla niin tulee siloista: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kampikammion-osien.html

Smokie

Joo tosta silikaatista oon kuullut kans kehuja. Mulla vaan on noita kuulia niin paljon että saan jättää niitä perinnöksikin. Jos joku kurvailee peräjoen suunnilla ja haluaa kokeeksi pussillisen niin saa tulla hakemaan.