Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilikoneistolle ei nouse öljy.

Aloittaja JamesHunt, 21 huhtikuu 12, 14:28:31

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 huhtikuu 12, 20:42:12
Mut jos se on käynyt ja paluusta ei tule mitään, niin koneen luulis olevan varsin öljypitoinen aika äkkiä, jos öljy kuitenkin kiertoon kulkee.

Tossa on vinha perä. Meikäläinenhän tappeli ton paluupumpun ongelmien kanssa omassa rautapäässä kun pistin siihen sen evolaisen pumpun. Aikansa kun konetta käytteli niin öljyt rupesivat puskemaan huohottimesta pihalle. Eli joko uskon puutetta tai sitten se syöttöpuolikaan ei nyt kuitenkaan toimi kunnolla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

013

mie pyöritin omaa startilla kasauksen jälkeen ilman tulppia niin kauan et lensi jakopäästäkin öljy :o
http://youtu.be/3Br168of0k4
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

JamesHunt

Purkamalla pumppu saatiin vastauksia.

Ensimmäiseksi kun löysäsin pumpun ruuvit alkoi välistä valua tummentunutta öljyä joka oli mielestäni positiivinen merkki siitä että tuoreet öljyt on käynyt kierroksella.

Sitten ronkin  käsillä lohkon sisään pumpun reiästä ja sieläkin tuntui varsin öljyiseltä.

Pumppu purkuun ja kun pääsin paluu puolen kimppuun huomasin että sisempi ratas pyörii vapaasti akselilla.  Vika oli siis katkennut tappi, siis se joka lukitsee rattaan akseliin.

Noh, selkee vika löyty ja hyvä niin ja konetta ei siis ole kiusattu ilman öljyä. Huh..

Tapin pätkä on sielä akselin reiässä sisällä, sitä tuskin saa sieltä kovin helposti irti. Pitää tutkailla voiko siihen porata uuden viereen, Että vaikuttaako mihinkään kun  ratas hieman eri asennossa.?

ma^ko

Ei rataspumpun ratas ole mitenkään ajoitettu, kunhan istuu pariinsa ja pesäänsä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Ja evosportin pumppu menee tonne sitten pikku pulaamisella, ja maksaa puolet rautiksen pumpusta.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 huhtikuu 12, 23:08:00
Ei rataspumpun ratas ole mitenkään ajoitettu, kunhan istuu pariinsa ja pesäänsä.

Ton ikäisessä sportissa on jo geroottoripumppu. Nyt on pää sen verran jumissa heti aamusta ettei oikein ajatus juokse mutta tuleeko siinä ongelmia jos ratas on ajoitettu väärin? Hommahan toimii niin että itse pyörittävä ratas kulkee ulkorattaan sisällä ja molemmat pyörii. Rattaiden väliin jää rako johon öljy pääsee aina määrätyssä kohdassa ja pumppautuu pumpun rungossa olevia uria pitkin eteenpäin. Mitä tapahtuu jos rattaan asento muuttuu? Muuttuuko raon paikka niin että öljy ei enää kuljekaan oikeaan suuntaan?

Pitäis ottaa yks tollanen pumppu käteen ja vähän pyöritellä sitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 huhtikuu 12, 08:25:36
Ton ikäisessä sportissa on jo geroottoripumppu. Nyt on pää sen verran jumissa heti aamusta ettei oikein ajatus juokse mutta tuleeko siinä ongelmia jos ratas on ajoitettu väärin? Hommahan toimii niin että itse pyörittävä ratas kulkee ulkorattaan sisällä ja molemmat pyörii. Rattaiden väliin jää rako johon öljy pääsee aina määrätyssä kohdassa ja pumppautuu pumpun rungossa olevia uria pitkin eteenpäin. Mitä tapahtuu jos rattaan asento muuttuu? Muuttuuko raon paikka niin että öljy ei enää kuljekaan oikeaan suuntaan?

Pitäis ottaa yks tollanen pumppu käteen ja vähän pyöritellä sitä.

Ahaa. Ei kai se sisempi ratas kuitenkaan ole epäkesko, eli ei ajoitettu sinällään. En ainakaan heti aamulla käsitä miten se vetoratas epäkeskona toimisi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Tossa hyvät kuvat aiheesta. Käyttöakseli itsessään on sivussa verrattuna pumpun pesään. Se saa aikaan pumppausliikkeen kun ulkoratas pyörii sisemmän mukana. Eli se tappi ei ole siellä kuin pitämässä ratasta paikoillaan. Uudemmissa - kuten kuvissa - ratas on varmistettu akselissa olevilla viisteillä.







Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JamesHunt

Hyvät kuvat hemulilta. Sain kuitenkin sen tapin sieltä akselin sisältä pois rikkomatta akselia. Nyt pitäis keksiä uus tappi, kaikki muu näyttää mun silmään priimalta.

Äkkiseltään löytyi tallista aihioiksi esim. poran terän varsi tai jonku pienen ruuvarin varsi kunhan löytyy saman kokonen, siis justiinsa eikä melkeen. Noissa edellä mainituissa kuitenkin jotain työkaluterästä metalli eikä mitään ihan tavallista shittiä.  Mun mörkö sorvilla ei noin tarkkoja hommia pysty tekemään.

Jos huono idea, Onko parempia?

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JamesHunt

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 huhtikuu 12, 17:58:37
Ei taida ihan varaosana löytyä?


Mannelta vois kysästä. Muualta ei viitti alkaa tilailemaan, Mun heikkous on se, Että pitää päästä hommissa eteenpäin aina kiireellä niin ei malta odotella osia. Siinä kun on useemman viikon venannu niin  alkaa puskee ressiä että tuleeko se vai ei,  Aurinkokin paistaa ja linnut laulaa.

Smokie

Sattuisko löytymään tappilaakerin tappia sopivan kokoisena? Luulis että se on aika sopivaa matskua.

JamesHunt

Duunasin uuden tapin ja kasasin pumpun. Ilmasin uudelleen ja sitten käyntiin, Hetkessä oli "karkkilaatikko" Pyörän alla puolillaan mustaa kultaa.   :D

Nyt siis näyttäis toimivan niin kuin pitääkin. Kiitos kaikille vinkeistä ja ajatuksista.
Toivottavasti tästä viestiketjusta on tulevaisuudessa jollekkin apua, Kun askaruttaa öljynkierto.

JamesHunt

Eilen vaihdoin CV kaasariksi ja sitä säädellesä ajelin 15kilsaa pyörä aivasteli kaasariin jonkin verran. Sitten syttyi ö-paine valo, Sammutin pyörän ja totesin tien sivussa ö-tankin olevan tyhjä. Arvasin heti että tappi poikki. Tallilla asia varmistui.

Nyt pitäis laittaa uutta ö-pumppua, Onko noi hemulin kuvat 86-90 Vuoden Sportsterin pumpusta?

En tiädä mikä ton tapin poikkasee mutta, halusin nyt duunata tonne saman tien tollasen uudemman viiste rattailla varustetun version. Toi tappi systeemi vaikuttaa surkeelta keksinnöltä tohon uuteen verrattuna.

Hemuli

Noi kuvat on viisvaihteisen pumpusta. Enpä oikein keksi mitään mikä sen tapin katkaisee paitsi pumpun rattaiden väliin joutuva vieras esine. Tappi on varsin luja eikä ihan helpolla mene poikki, tuossa juuri kaverilta poiki pumppu kun sinne pääsi jotain sinne kuulumatonta - tappi kyllä pysyi ehjänä mutta käyttöratas silppuuntui sileäksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957