Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pako-ohjuri finito 3000 kilsassa

Aloittaja Raimo-Raato, 21 huhtikuu 12, 13:23:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Ohjureista monta muutakin threadia täällä mut laitetaan nyt taas uus.

Mittasin puristuspaineet pannusta ja etupytyssä oli enää kolmannes jäljellä verrattuna takaseen. Ohivuotomittaus kertoi paineiden suhisevan pakoputkeen ja nyt kun kansi pöydällä niin näemmä paon pronssinen valurautainen ohjuri kulunut venalautasen puolelta ihan holoksi. Toki eniten holo suhteessa keinuvivun liikkeeseen mutta myös toiseen suuntaan välystä. Venajousen päästä ohjuri on vielä ihan timmissään. Eli siis ihan normi juttu toki kun ohjuri kulunut mutta kerkesin ajaa maankuulua kovaa rääkkäystä  "vain" 3000-4000 kilsaa ennen tätä. Nokkana Anteron J ja vakiopaineiset jouset.

Sama tilanne oli rautapään kansissa kun ne tuossa talvella kunnostin. Suunnilleen samat kilsat mutta valurautaohjurit. Kysymys kuuluu että johtuiko molemmat nyt vaan siitä kun tuli molemmissa tapauksissa laitettua venavarrenkumit myös pakopuolelle? Muita teorioita? 95 bensalla mä noilla oon myrkyttänyt mut tokkopa alkoholi tähän liittyy.
A.K.A. Rambe

seppo

Mielenkiinnolla odottelen kommentteja kun itsellä vähän sama homma mietityttänyt sovelissa. Nyt tosin mulla osasyynä takapytyssä varren karstoittuminen ja sitä myöten ohjarin kuluminen. Etupytyssä tosin tuota ei ollut mutta menee sekin jo taas vaihtoon. Mulla kilsoja 9000 viime rempan jälkeen ja käytössä myös ohjarinkumit + ampco 45 ohjarit. Imuohjarit oli kuulemma hyvässä kunnossa mutta venttiilivarret sen verran kuluneet että venttiilit menee uusiksi. Nyt pakopuolelle menee valurautaohjarit. Niin ja käytössä Andrewsin AB nokka.

Oma veikkaus on että noilla rullavipoilla pitäisi päästä pitempään kansiremppaväliin. Nyt haiskahtaa sille että kansiremppaan pääsee aina noin 20 tonnin välein jos muuten kunnossa. Taidan ensi talvena siirtyä viimeinkin rullavippoihin, nyt siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Tuo ohjarinkumikysymys on hyvä - kuluukohan kumeilla varustetuissa ohjarit nopeammin? Itse kyllä meinaan edelleen ne laittaa.

Raimo-Raato

Nappasin ohjurin veke ja otin silmät käteeni. Se olikin valurautaa.
A.K.A. Rambe

seppo

Oliskohan sulla mahdollista että kone on käynyt rikkaalla ja/tai öljyä palotilassa -> pakopuolen venttiilinvarsi karstoittunut ja sitten väljistänyt pako-ohjurin?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: seppo - 21 huhtikuu 12, 16:37:52
Oliskohan sulla mahdollista että kone on käynyt rikkaalla ja/tai öljyä palotilassa -> pakopuolen venttiilinvarsi karstoittunut ja sitten väljistänyt pako-ohjurin?

Hmmm rikkaalla. Mietitäänpäs: Pannussa Linkert ja rautiksessa ahdin. Kyllä se taitas olla hyvinkin mahdollista.  ;D No itseasiassa Pannu menee sitä laihemmalle mitä kovempaa ajaa ja muistaakseni jonkun 120 km/h rajapyykin jälkeen ollaan jo aavistuksen turhan laihalla tommoselle vanhukselle. Pintakaasulla käy rikkaalla. Tosin suurin osa kilsoista taitettu noissa yli 120:n nopeuksissa ja ei noissa palotiloissa & kanavassa mitenkään normaalia enemmän karstaa ollut. Kevyt kerros kuten näissä kuuluu ollakin.

Itseasiassa kun ohjuria irrottamisen jälkeen mittatapeilalla tutki niin ei se nyt järkyttävän holo ollutkaan. Venajousen päästä itseasiassa liian tiukkakin. Uuden ohjurin kanssa ei kyllä sit seetipinta ollut ainakaan enää ollenkaan suorassa. Jos oli aiemminkaan. Läppäsin pikkasen niin otti vaan toiselta puolelta. Miralla joutuu ajelemaan... Ettei ois vaan istukkarengas päässyt liikahtamaan ja siks niin paljon tullut ohivuotoa yms.
A.K.A. Rambe

Spöke

Veikkaisin tota seetipinnan kallistumista. Syö tollasen ohjurin pikapikaa soikeaksi.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

No mutta mikäs sen vinoon kuluttaa, muu kuin horo ohjuri. Taitaa Raimolla alkaa olee se vanha ongelma joka pahenee pikkuhiljaa. Tieto lisää tuskaa.
Ennen kun sulla ei ollu painemittaria, olisit tyytyväisenä vedelly kohti auringonlaskua ja motissa ei olisi ollu mitään vikaa.
En kanssa usko että tolla brenkkubensalla ainakaan on mitään tekemistä asian kanssa.
Samoin vähän epäilyttää voiko istukkarengas irrota "vähän". Ehkä sillälailla jos on jäänyt asentaessa vähän irti pohjasta ja sit asettunut. Tai sama ohjurin kanssa. Ei oo ollu botnessa kun on tehty seeti.

Joo kakskyt tonnia on jo ihan hyvät kilsat kansirempan väliksi. Ainakin kun on vaihdettu joku muu kuin vakionokka.
Eli joka talvinen huoltohomma.

rampo63

Jep juuri näin,,,näillä mun ajoilla ja paskoolla orkkiskansilla se on ollu kans joka talvi kannet pöydällä.Yhtenä talvena jätin ottamatta auki ja pääsinki sit puoli kesää ku alako taas vittuilu,,,ja mikäs mukavaahan tuo on käpälöidä vanhoja rautoja,,,

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 23 huhtikuu 12, 07:56:06
Ennen kun sulla ei ollu painemittaria, olisit tyytyväisenä vedelly kohti auringonlaskua ja motissa ei olisi ollu mitään vikaa.

No kö ei se meinannut lähtee enää käyntiin ja kiksistä sai polkasta monesti ennen kuin tuli puristukset kohdalle. Oishan tuo seetipinta toki saattanut asettua paremmaksi kun ois ajanut vaan mut toisaalta ehkäpä ei sittenkään. Ei se seeti kyllä näytä että se ois minnekkään nitkahtanut siitä missä se oli asennettaessa ja Manfred tiesi kokemuksesta että ohjurin vaihdon jälkeen se seetipinta on aina vinossa.

Kun kansi pöydällä ja vena ilman jousia niin ei saanut seetin tiiviydestä kertovalla alipaineimurilla kuin 10 % tiiviyden vaikka kuinka käänteli ja paineli venaa eri asentoon eli kyl se aikasta kehnona oli.
A.K.A. Rambe

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 23 huhtikuu 12, 19:47:23
että ohjurin vaihdon jälkeen se seetipinta on aina vinossa.
Normihommaa, eli mä en tajuu taas mitään.
Siis olet vaihtanut ohjurit, mutta et tehny sen jälkeen seetien kairaamista? Jos näin, oot päässy yllättävän pitkälle.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 24 huhtikuu 12, 07:12:18
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 23 huhtikuu 12, 19:47:23
että ohjurin vaihdon jälkeen se seetipinta on aina vinossa.
Normihommaa, eli mä en tajuu taas mitään.
Siis olet vaihtanut ohjurit, mutta et tehny sen jälkeen seetien kairaamista? Jos näin, oot päässy yllättävän pitkälle.

Ulosantini tökkii, kuten normaalia.  ::) Eekäkö tuolloin 3000 kilsaa sitten kannet rempattiin täysin eli uudet ohjurit, pronssiseetit, venttiilit ja venajousetkin. Ja tietty kairattiin seetipinnat Miralla. Nyt mä vaan pienessä päässäni eka funtsin että ei se ohjurin vaihto nyt noin paljoa voi linjaa muuttaa mut Manne sit valisti että kyllähän se.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Nyt taas pannu läjässä ja ero on selkeä. Alavääntö ihan eri luokkaa ja joka polkasulla puristukset vastassa. Ennen puristuksia löyty ehkä se joka kolmas kerta. Saa nähdä kauanko tätä lystiä nyt sit tällä erää kestää. Niin ja miks ihmeessä mä en käynyt takakanttakin tässä samalla läpi...
A.K.A. Rambe

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 24 huhtikuu 12, 22:41:30
Niin ja miks ihmeessä mä en käynyt takakanttakin tässä samalla läpi...

Koska säästeliäänä henkilönä halusit jättää jotain seuraavaan kertaan...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 24 huhtikuu 12, 22:41:30
Niin ja miks ihmeessä mä en käynyt takakanttakin tässä samalla läpi...

Ens viikolla sitte. Se on hyvää mainosta, kun on panheadi purettuna kadunvarressa! ;D
Long John Stroker

Markus76

Mulla katos puristukset kans n.5000 kilsaa ajetuista kansista..ohjurit jotai nyky materiaalia ei valurautaa,ja väljiksi oli menny.. seeti pinnat kans piloilla.. oli uudet seetit ja venat ja ohjurit.. liekkö tuo nyky bensa syyllinen vai mikälie? :o vakio nokkalla ja venajousilla varustettu..
-Panheads mc-