Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ohjurin koneistus

Aloittaja Spöke, 17 huhtikuu 12, 12:14:50

« edellinen - seuraava »

Spöke

Persaus! STS pannupipot ovat olleet koneistamossa puolitoista kuukautta. >:( Puuttui kuulemma kalvain toisiin ohjureihin, ei nyt muistanut kummat ohjurit on kyseessä. Protsi on kuitenkin tilattu, vaan ei ole tullut. Muut hommat kuten seetit ja toiset ohjurit ovat valmiina.  Tarvittava protsi on 0,378" (muistaakseni), firmasta löytyy tuhannesosan pienempi tai tuhannesosan suurempi. Molemmat menee tavoitealueen yli tai alle. Ampcoillahan tuo välys on tuhannesosan isompi, kuin valuraudalla. Kylän toisestakaan koneistamosta ei lödy sopivaa kalvainta. Mitekäs nyt, ois kiva kasta toi pyörä vihdoinkin? Any ideas?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Lyytinen

Paha kyllä neuvoa kun en asiasta about mitään tiedä, mutta ihmettelen sitä, etteikö siitä sitten tule hyvä jos hoonaamalla sen viimeisen .001"?

eeko

No mä kyllä laittaisin sen tuhannesosa suuremman.
Nimim. joskus naputellut irti kiinnihirttänyttä pakoventtiilin
ohjuria kaverin pyörästä, jonka kannen oli koneistamo
kasannut.
-eeko

Raimo-Raato

Juu eikös ne niiku kuuluiskin hoonata lopuksi sopivaan välykseen...
A.K.A. Rambe

Spöke

Tappihoonia mäkin ehdotin, mutta sanoi, ettei tuu hyvä, kun tulee tynnyrimäinen. Ohjuriprotsilla kuulemma tulee hyvä.
-Spöke-

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 17 huhtikuu 12, 13:01:08
Tappihoonia mäkin ehdotin, mutta sanoi, ettei tuu hyvä, kun tulee tynnyrimäinen. Ohjuriprotsilla kuulemma tulee hyvä.

Täh?
Long John Stroker

eeko

Se on niin pieni se reikä, että helposti
menee tynnyriksi ja leikkaa sit kiinni
jommasta kummasta päästä. Siis
jos muualta sopiva.
-eeko

Tuusulan T-Bone

Mä oon aina luullu että noin pienet siivut otetaan Sunnenilla... ::)
Long John Stroker

Lyytinen

Jos sen testitapeilla (menee/ei mene) mittaa, niin ei siitä voi liian tiukka tulla vaikka tynnyrimäinen tulisikin.

Spöke

Kylän molemmat koneistamot olivat sitä mieltä, että protsilla noi tehdään. Muistakaapas nyt, että toi tuhannesosa on tuhannesosa tuumaa eli kaksjapualsatkua. Meinasin ensin, että pyydän ajamaan sillä tuhanneksen isommalla protsilla. Sitten muistu mieleen, että ampcothan on jo valmiiksi sen tuhannesosan valurautaa isompia, niin ajattelin, että meneeväljäksi...??? Emmäkään koneistajana ottais helposti vastuuta tehdä valmiiksi vääränkokosta. Valurautaohjureillehan heillä olisi protsit ollut, kummassakin lafkassa.
-Spöke-

eeko

Jaa, että tuumia, aika väljäksi menee.
Jos aattelis, että normivälys ois 0,03,
niin tuohan olisi jo tuplat.
-eeko

Hessu

Mulla on aina molemmat ohjurireiät ollu 9,6mm eli just toi .378. Materiaalista riippumatta. Tarvittava ero imun ja paon välillä hoituu sillä että venojen varret on erikokoisia. Laitoin tänä kesänä ekan kerran Ampcot. En edes ajatellut, että pitäisi olla enää tosta isompia reikiä. Kyllä kovasti ihmettelen jos nyt narahtaa kiinni. No kesä näyttää.
Ei kai sille valuraudallekaan voi imun reikää tehdä 9,575, kun venan varsi on 9,56.
Tuntuis että puolitoista hunttia on liian vähän. Sori mun on pakko puhuu milleistä, kun oon vasta kakskytviis vuotta ollu töissä lafkoissa, missä kaikki tuotanto on tuumamitoituksella.

En ole ikinä hoonannut noin pieniä reikiä, niin kuin varmaan aika harva muukin. Varmaan onnaa, mutta kyllä kalvain on tie menoon noissa hommissa.

Se idea: Tilaisin  Pertikiltä 9,6mm protsin ja veisin sen koneistamoon. Maksaa muutaman kympin ja tulee postissa päivässä. http://www.pertik.fi/index.php?p=kalvaimet.
Sithän sellanen on ja sillä voi tulevaisuudessa tehdä kaikki tulevat ohjurireiät valmiiksi seetien tekoa varten.

Spöke

Kiitos Hessu,
Kalvaimia löytyi hyllystä 2kpl, lupasivat huomiseksi Jyväskylään. Homma buenos maximus ja tsoronoo.
Ny jää itelle kalvain ;D
-Spöke-

Raimo-Raato

Evolaisen tehtaan korjauopas sanoo muuten notta ohjurit kalvataan 1,3-2,5 satkun päähän tavoitteesta ja hoonataan lopuksi mittaansa.

Toi pronssiohjureille vaadittava isompi välys on lie enemmän rautakansien juttuja ja johtuu erilaisten lämpölaajenemiskertointen aiheuttamista pysyvistä muodonmuutoksista ohjureihin. Asiaa käsitelty esim. täältä
A.K.A. Rambe

Spöke

Ehkä näin, luotan tässäkin kuitennii valmistajan ilmoittamaan välykseen. No, nythän mulla on protsi, niin noi ohjurirempat voi tehdä kotona. Tarvii vielä hankkia joku mirka taivast. seetien koneistusta varten.
-Spöke-