Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkentaivutin/prässi-yhdistelmä

Aloittaja Motomatti, 04 huhtikuu 12, 20:34:41

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Vein tänään putkentaivuttimeni kaverin tallille. Aamusella oli pikku pakkasta ja kaverilla kylmä talli.
Taivuttatmisesta ei tullut mitään. Putkeen tuli välittömästi klommahdus ja vekki vain yhteen kohtaan eikä taipumaa nimeksikään. Prässi oli sama, työtapa sama, materiaali sama ja sama tekijä. Eroja oli eri paikkakunta ja eri lämpötila.

Mauni

Motomatilla kun näyttää olevan tuo tekeminen hanskassa niin suosittelisin alkaa hieromaan tämän tyylistä taivutinta :

eli avainsana tuo vastalesti niin ei rypytä..

itse taivutellut työmaalla vastaavanlaisella mutta siinä sähkömoottori pyörittää lestiä niin ei rypyty rosteri eikä mikään muukaan putki. Mutta se hinta..  :P

Motomatti

Aloitin jo pari päivää sitten tuon pyörivällä lestillä pelaavan putkentaivuttimen teon. Tuo kuvassa oleva on horisontaaliasennossa. Ainoat erot mun versioon nähden on että asento mulla on vertikaali ja lesti pyörii ja pyöriessään vetää putken mutkalle. Käytän voimantuottoon samaa hydraulisylinteriä ja samaa runkoa. Tämä toinen taivutin tulee saman prässin takasivulle.

Kaksi erilaista taivutinta siksi että yhdellä taivuttimella ei voi tehdä kaikenlaisis mutkia ja mutkayhdistelmiä. Tuossa jälkimmäisessä versiossa voi myös käyttää putken sisään laitettavaa tuurnaa taivutuksen aikana pitämään putkea pyöreänä taivutettaessa. Selkäpuolelta kaarrettahan putki pyrkii joka tapauksessa litistymään vaikka muutoin tulisi "pyöreää".

Aikanaan tuli taivutettua hydrauliikkaputkia metsäkonefirmassa mutta se oli varsin helppoa hommaa ja 90 astetta oli yleisin ja maksimikulma suhteellisen loivalla säteellä. Muiden putkien kuin taivutteeluun tarkoitettujen vääntely vaikuttaa olevan hankalampaa...

JK1

Ajattelin rakennella runkoputkien taivutukseen sopivaa masiinaa, ja netistä löytyi pari vaihtoehtoa:

tai

Tuohon jäkimmäiseen pitäisi hommata hydrauliikat..

Kumpikohan (vai joku muu) olisi "parempi"?  Big Bend löytyis, mutta tekeekö sillä mitään, en ole raaskinut edes kokeilla.

J

edit:
Tuossa vielä Eastwoodin malli:
http://youtu.be/H4e7WIXhVbw

Hemuli

Bigbend on hyvä jos vaan on oikean kokoiset lestit. Sellaisella olen itse taitellut monen rungon mutkat. Hydrauliputki on niin pehmoista tavaraa että menee hyvin tuollaisella vääntimellä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JK1

Oho, tätähän on tullut itse kyseltyä MMAF:n palstalla 5 vuotta sitten :D :D
Ja Hemulin mukaan Big Bendillä pitäsi onnistua.. Jos sitä nyt sitten aloittais sen runkoprojektin  :P

J

Motomatti

Mulla vähän laantu tuo putkentaivutinkehitystyö kun seinän taakse tuli hydrauliikkaliike. Niillä on vähän joka koolle taivutin. Ja putkea. Kaukaa viisaana kehitin kahvikimpan heidän kanssaan: minä tuon lounasreissulta pullat ja he vastaavasti tarjoavat kahvit ja sitten ikään kuin siinä ohessa vähän taivuttelen....