Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkentaivutin/prässi-yhdistelmä

Aloittaja Motomatti, 04 huhtikuu 12, 20:34:41

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Tuli tarve mutkaputkelle ja illat mietin millainen sen pitää olla sekä että sen pitää olla yksinkertainen, halpa ja sen voi valmistaa itse.

Toistaiseksi ei ole lesti kuin 22 mm putkelle mutta äkkiäkös noita lestejä sorvailee. Ainakin pakoputken mutkia pyrin tekemään rosteriputkesta. Saa nähdä millaisia haasteita se asettaa tekijälleen.

Kuvassa putkentaivuttimen ykkösversio. Pyörivällä lestillä toteutettava malli on jo työn alla.

Hemuli

Mulla on vähän köykäisempi versio tosta, tein sen lähinnä tankojen taivutteluun mutta kyllä sillä hiekkatäytteinen putkikin taipuu. Mielessä on ollut myös tuollaisten rissojen teko alasimeen. Huomaa hiukan liian ison lestin sovitus putkeen alumiinipellillä ;D.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Sulla lienee enemmän tonneja takana. Toisaalta tunkkeja saa Honkkarista tms halpiskaupasta kohtuullisen hintaan joten ei tule arvokkaaksi lisätä voimaa.

Tunkkiin täytyy tehdä pari pikku muutosta sisälle että sen saa toimimaan nurin päin. Noita palautinvietereitä en vielä ole saanut aikaiseksi. Sovittelin sitä myös tunkin sisään mutta siellä ei käytännössä ole sille tilaa. Mietin erillisen paineilma/alipaine -toimisen palauttimen/pikaliikkeen asentamista tunkin säiliön täyttöreikään. (Siihen kumitulpan tilalle.)

Otin heti alkuun tavoitteeksi että kykenisin taivuttamaan, ainakin lähelle, 180 astetta.
Koitan välttää ohutseinämäisessä putkessa sekä litistymisen että muut muotovirheet niin että mutka tulee kertavedolla. Ilman täyttämättä putkea. Sain pätevän oloisia vinkkejä saumattoman putken muokkaamisesta vanhalta tekijältä. Samoin kavennusten ja avarrusten tekoon.

Putken muotoiluun voi kuulemma käyttää myös painepesurin nestepainetta täytön sijaan. Palaan asiaan kokeiltuani.




Hemuli

Suurin ongelma tavallisen pullotunkin käyttämisessä ylösalaisin on että saa öljyn kulkemaan pumpulle. Muutenhan sillä ei juuri ole väliä miten päin se on.

Toi oma on ihan tehdasvalmisteinen prässi, espanjalainen Mega merkiltään. Ei siinäkään ole kuin 15 tonnin sylinteri, toisaalta näissä hommissa isommasta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Plus sitten niihin pumpun kuuliin pitää laittaa pienet jouset ja vanha täyttöreikä tukkia ja tehdä uusi. Jos laittaa vanhasta öljyt sisään ja tiivisti sulkee koko roskan (ettei öljyt vuoda siitä ulos) niin ei toimi.

Motomatti - tarkoitatko tätä, että tehdään "kaksiulotteisena" se putki ja sitten pumpataan siihen vettä niin se paisuu muotoonsa?

Motomatti

Tiedän kyllä tavan tehdä esim äänenvaimentimia hitsaamalla kaksi peltiä reunoistaan yhteen ja sitten paineistaa. Mutta kertoivat eräät että suuri nestepaine putkessa pitää sen pyöreänä taivutuksen aikana.
Kuullostaa vaaralliselta.

Lexus

#6
Ei taida perus kotivehkeiden paineet riittää siihen.
Siihen tarvitaan  paineita hippasen enempi.

". I use pressure up to 60 bar and would use more if my crappy pump could handle it"

lainaus tuolta
http://users.sch.gr//rigas500/Hydroforming.htm
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Lexus

Lainaus käyttäjältä: Lexus - 05 huhtikuu 12, 06:49:06
Ei taida perus kotivehkeiden paineet riittää siihen.
Siihen tarvitaan  paineita hippasen enempi.

". I use pressure up to 60 bar and would use more if my crappy pump could handle it"

lainaus tuolta
http://users.sch.gr//rigas500/Hydroforming.htm
Googlettamalla "Hydroforming" löytyy lisää

V-Rodin runkohan tehdään ko. menetelmällä
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Mopopoika

Serkkupoika teki crossipyörän putkia pullauttamalla. Oli tenhyt vesipumpun hallitunkista. Ei oo vaarallista hommaa koska vesi ei painu kasaan niinkuin ilma eli jos tulee vuoto niin siitä tulee vaan vesisuihku jossa ei ole edes kova paine.
Tosta vähän kuvia:
http://akh71.kuvat.fi/kuvat/Two+Stroke+Pipe/

Smokie

Painepesurilla saa abaut 150 bar, tosin joissakin on säätö millä painetta voi tiputtaa. Satuin kattoo ohjelmaa missä valmistettiin pasuunoita, siinä taivutettavat putkenpalat täytettiin saippuavedellä ja jäädytettiin että putki pysyy pyöreänä taivutuksen aikana.

Itte yritin taivuttaa joskus 25mm aluputkea 180 astetta tiukalla säteellä hiekan kanssa ja vähältä piti ettei lähtenyt järki. Varmaan 2 viikkoa keksin mitä ihmeellisempiä menetelmiä tumpata hiekkaa putkeen ja välineitä joilla hiekkaa kiristetään taivutuksen edetessä. Lopuksi sainkin ihan OK käyriä mutta hirveän työn ne vaati.

Motomatti

Tuo jäädyttämisjuttu on joskus kokeiltava. Siihen tarvii pakastimen kesäaikaan...
Haittana siinä voi olla että teräskappaleet eivät ole parhaiten taipuvaisia kylmänä ja saattaa ilmetä haurautta. Tosin viime viikon uutisissa oli juttu jossa venäläiset olivat kehittäneet teräslaadun joka kestää ali 20 pakkasasteen lämpötiloja.

No, jäähän pysyy jäänä nollan tietämille asti että ehkäpä teräs kestää mutkaa jo siinä lämpötilassa.

Mulla on, sattumoisin, Kärcherin 200 baarin pesuri. Tai ainakin sen manuaali lupaa ko paineen ja siitä vielä 50 bar lisäyksen "pärinäsuuttimella" jolla aiheutetaan paineiskuja. Todellisuudessa se ei nosta painetta käsiteltävää tarkoitusta varten.

Vaikuttaa kyllä hankalalle tuo putken täyttäminen vain taivutuksen ajaksi yleensä millään. Putken päiden sulkeminen ja niiden pois leikkaaminen taivutuksen jälkeen on oma hommansa. Tietenkään harrastusmielessä ajatteleminen ei sulje pois tätä mahdollisuutta mutta esimerkiksi pakoputkenmutkien teko ohutseinämäisestä rosterista kiinnostaisi mutta päiden tulppaaminen ei.

Tässä kirjoittaessani pätkähti päähän käyttää kestotulppia jotka yhdistyvät vaijerilla toisiinsa. Toisessa päässä on kiristyskierre josta voi taivutuksen aikana kiristää/löysätä putken sisällä olevaa vaijeria. Putkessa voisi käyttää täytteenä hiekkaa. 

Omatekemällä putkentaivuttimella eka kerta: http://www.motomatti.fi/2012/03/putkentaivutinprassimuottipuristin_29.html

filtteri

vaihteeksi vähän offaria,mä oikasin 2t paisarista klommon pistämällä ihan vesikraanasta letkulla vettä/painetta pakoputken sisään ja hehkutin putkea paskalla nestekaasu tohottimella,tämä toho oli tarkotettu suksen voiteluun ja ei lämmittänyt rööriä riittävästi mutta oikeni se kumminkin aika kivasti.tällä metodilla on kuulemma oikastu klommoja varsin onnistuneesti mutta vaatii kunnon pillin,vesi röörin sisällä jäähdyttää melko tehokkaasti.

SOHVELI-76

 Tuohon offari 2t juttuun että paineilma putken sisässä oikasee äkäseen ihan sileäksi klommot kun kuumentaa siitä klommon kohdalta. Tulpat päihin ja toiseen venttiili. Vedestä en tiä..
0405691644

filtteri

joo toi oli tiedossa mut pelottelivat perkeleet mahdollisella pasahtamisella niin jäi paineilma kokeilematta.

SOHVELI-76

 Avainsana maltilla lämmitys, ei pamahda.
0405691644