Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

männäntapin lukitus jousirinkula

Aloittaja mielikuva, 18 maaliskuu 12, 19:50:32

« edellinen - seuraava »

mielikuva

Moi.

Tällainen hauskuus tällä kertaa. Kone piti kyllä ylimääräistä ääntä, ei vaan osattu paikallistaa mistä. Amatöörejä. Lopulta takapyty savutti aika lailla joten avaamaan. Männäntapin lukitusrinkula on lähtenyt tiehensä ja tuollainen jälki on sylinterissä... Sylinteri on entinen. Siltä puolelta jolta rinkula on lähtenyt, männässä on vain rinkulan jäljet, toiselta puolelta mäntä on kärsinyt enemmän, ks. kuva. Vaikuttaa onneksi siltä että alakerta on ehjä. Purettiin savutuksen takia. Onneksi kaasutin ei toiminut koko kesänä kunnolla joten kone ei kiertänytkään. Kyllä tuo lukitusrengas laitettiin ajatuksella, mutta näin vain kävi. Olikos noihin olemassa jotain muita varmistuksia, jotain teflontulppia?

No, laite on rautis -73, ebayn mukaan tuohonkin saa uusia sylintereitä, 160$ kpl. Hassulta tuntuu ajatus että vain toisen vaihtaisi, elikkä molemmat vaihdetaan.

Koneennumero ja runkonumero on samat, niin eiköhän silloin uskalla ostaa vuosimallin mukaan uudet sylinterit? Sylintereistä en löytänyt stanssattua/valettua varaosanumeroa. 

Näillä mennään, tästä eteenpäin. Mitä te tekisitte varmistusmielessä?


ma^ko

Onko toi ura niin syvä ettei mene poraamalla ja uusilla männillä? Mä käyttäisin olemassaolevia sylintereitä mielummin kuin uusia Taiwaallisia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mielikuva

Tässä mallissa suurin ylikoko on 30 nyt poraus on 20. Ei ole porausvaraa. Kuinka huonoja noi taiwaalliset osat on?

Lyytinen

Kai siihen nyt joku syy on miksi se sokka irtosi? Tarkoitan sitä, että parempi selvittää syy nyt kuin uudetkin osat paskaksi? Sanon tämän siksi koska itse tappelin vuosikausia vähän samanlaisen ongelman kanssa.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 18 maaliskuu 12, 20:22:45
Kai siihen nyt joku syy on miksi se sokka irtosi? Tarkoitan sitä, että parempi selvittää syy nyt kuin uudetkin osat paskaksi? Sanon tämän siksi koska itse tappelin vuosikausia vähän samanlaisen ongelman kanssa.

Kyllä tuota on mietitty. Ainoa vastaus johon on tultu: tohelointi. Tuo jousimallinen lukitusrinkula ei ole hirveän kiva laittaa muutekaan, ilmeisesti se ei vaan ole asettunut kunnolla. Ensin venytin sitä pariin sentttin, sen jälkeen tungin sen paikalleen. En haluis laittaa samanlaista enää uudestaan. Tarkoitus on seuraavaksi tarkistaa, vielä kerran, kiertokangen suoruus. Muuta ei nyt tule mieleen.
Tolla mentiin 1500km. Männässä ei ole sellaista kulumaa että vinossa olis ollut.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 18 maaliskuu 12, 20:07:01
Tässä mallissa suurin ylikoko on 30 nyt poraus on 20. Ei ole porausvaraa. Kuinka huonoja noi taiwaalliset osat on?

Ootko varma? Eikös Taiwanialaiset tee jopa 60 ylikokoja? Joskin sitäkin mieltä on oltu ettei tuon 30 yli kannattaisi porailla.

mielikuva

En mä ole varma. Manuaali ei ole tässä vieressä juuri nyt, mutta siellä muistaakseni luki että juuri tässä ekassa tonnisessa porausvara olis vain tuo 30. Vuodesta -74? lähtien porausvaraa olis ollut 60. Silti olen aika varma että urat on tässä tapauksessa liian syvät. Toivottavasti mä olen ihan väärässä..

Kuinka huonoja nuo taiwaalliset ovat olleet?

Lyytinen

Saattaa helposti näyttää syvemmälle kuin onkaan ne urat. Ota männästä rengas ja työnnä se tuonne uran kohdalle, sitten erilaisilla langan pätkillä kokeilemaan mitenkä syvä se ura oikeasti onkaan.

mielikuva

Seuraavaksi mittaillaan niinkuin Lyytinen ehdotti. Selvitän myös tuon porausvaran, tarkalleen.

Tällaiset asiat mietityttää..
-halpismännät vai wisecot, ei ajeta crossia?
-Jos tilaan uudet sylinterit, luotanko vuosimalliin että -73 pyörään käy 1973-1984 sylinterit? Ettei pyörä ole kuitenkin 1972 malli? Moottorin numerolla pitäis olla -73.

Hemuli

Noita alkupään tonnisia tehtiin -72 lisäksi myös alkuvuodesta -73. Eli pitää tarkistaa kansien pulttijako. Alapää niissä on sama.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Kävin tänään mittailemassa. Ura pytyssä on reilu puoli milliä. Kone on toisessa ylikoossa joten poraaminen ei enää onnistu. Ja varmistettu on myös että kyseessä on -72 vuoden pytyt.

Aion tilata huomenna uuden takapytyn, taiwaan lahjan, kun niitä saa.

Uudemman mallin kannentiivistetta katselemalla vaikuttais myös siltä että vanhemman mallin kannen pultinreikiä pystyisi hätätilassa muuttamaan uusille pytyille sopiviksi. Öljykanavien ero saattaa olla hankalempi, uudemman mallin kantta kun ei ole ollut näpeissä että voisi verrata.

Kiiski

Asiasta kolmanteen J W Boonilla osanumero 16465-72 takapytty + mäntä 250â,¬ Nos eli orgis uusi. Jos ping pong kiinalainen ei nappaa?

Hemuli

Mistä saa -72 - early -73 rautapäähän taiwaallisia sylintereitä :o?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 maaliskuu 12, 22:53:27
Mistä saa -72 - early -73 rautapäähän taiwaallisia sylintereitä :o?

Tuskin mistään jos sä et tiedä niit saatavan, mut ainakin '74-'85 malleihin on ainakin saanut Taiwaallisia sylinteriaihioita.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.