Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

Tuukka

mä oon jättänyt koko orkkis tiivarin pois ja pistänyt sen vanhanmallin evon tiivisteen kokonaisena. Toimii. Myös moottori silikooni ja orkkis tiivari yhdistelmä on todettu toimivaksi.
C.O.G.

Hemuli

Jos joskus erehtyisin Shovelin ostamaan ja tulis eteen toi pakoputken kiinnityksen korjaaminen niin varmaan koneistaisin alumiinista evotyyppisen kiinnityslaipan jossa potero tiivisteelle ja paikat kahdelle pinnapultille. Sen kun hitsaa kiinni kanteen niin jo on putkien tiiveys taattu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Tässä säikeessähän ihan aluksi on puitu, että kannattaisi se kiinnitys hoitaa muualta kuin kannesta. Tuossa on jotkin drag pipet joiden kannatin on about 8 millistä pyörötankoa, toistakymmentä senttiä rungon ja pakoputken kiinnikkeen välillä. Sain itse asiassa kaupanpäällisiksi uuden kun "se vanha menee kuitenkin kohta poikki". No sitten se hajosi toisesta kohti. Olisi kyllä FXS:n alkuperäinen torvistokin, josta pitäisi lutussa oleva alkukäyrä fiksata. Siinä ehket olisi paremmat kiinnikkeet, mutta se toisaalta kuulostaa ja näyttää vähän liian futuristiselle.

Minulla on ollut pitemmän aikaa semmoinen "projekti", että pääsisi juhannusyönä heittämään pitemmän lenkin. Viime vuonna se jo melkein onnisti, 100 km ajon jälkeen rupesi jokin ihme rahina kuulumaan. Siinä kun eestaas työntelin sitä niin kuulosti, että nytkö vetoakselin laakerin antautui. Sitten huomasin, että toisen savutorven äänenvaimennin raapii asfalttia kun taas oli kiinnike murtunut. Se evon 2-pulttinen kiinnitys ei tässä suhteessa auttanut mitään, tosin ei sen ole tarviskaan.

Tuosta laipasta tuli mieleeni, että miksi aina puhutaan, että tehdään laippa ja hitsataan se kanteen? Äkkinäinen luulisi, että tässä tapauksessa helpompi kasvattaa materiaalia kanteen ja koneistaa sitten kuin hitsata toinen kappale kiinni siihen. Valmiiksi koneistetun jos hitsaa, niin ei välttämättä enää mitat pidäkään paikkaansa.

Hemuli

Emmä tarkoittanutkaan että putket pelkästään kansista roikkuis, tottakai tuenta pitää tehdä kunnolla runkoon/moottoriin, mielellään vielä kahdesta kohtaa per putki. Lähinnä ajattelin putkenlähdön tiiviyttä ja asennuksen helppoutta kun ei ole ihan millin sadasosasta kiinni että putket tulee just oikeassa kulmassa kansiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Leikkautin tuommoiset kolmiolaipat 10mm alumiinista jotka kaveri sitten pisti tigillä kiinni pakoaukon sisäpuolelta hitsaamalla sekä tietysti ulkopuolelta. Nuo kolmiolaipat noudattelee samoja mittoja kuin tuossa erakko pisti linkkiä. Tuommoiset kolmiolaipat passa ihan orkkisputkillekin, tosin silloin pitää säätää se korko samaksi ettei laippa tule liian ulos. Omat laipat on hitsattu suoraan vanhan pakoaukon päälle ja putket on tehty sen mukaan. Tosin nyt ahdettuna putket pitääkin tietysti olla omatekemät. Minusta tuossa laipan hitsaamisessa tulee kanteen vähemmän lämpörasitusta kuin jos ne kasvattaa hitsaamalla ja sitten koneistaa. Mitä vähemmän noihin kansiin tulee tuota lämpörasitusta niin riski että pakoseeti ja / tai ohjarit löystyy. Paras on tietysti jos vaihtaa ohjarit ja seetit tuon homman jälkeen sekä plaanaa kansitason tasaiseksi.

Tekotapoja on tietysti monia, tässä nyt vaan yksi.

Lyytinen

Hemuli - joo niin arvelinkin. Kumma kyllä ei nämä tosiaan vielä juurikaan vuotaneet.

seppo - no tuommoiset nyt pikkujuttuja tässä konkurssissa kuten alla olevat kuvat kertonevat :D

Takakansihan se oli se problemaattisempi, nyt kun katoin tarkemmin niin pakoaukko ihan viturallaan, 2.5 milliä soikea:



Tuossa taas periaatteessa on ainakin ollut 12 millinen kierre, reikäkin oli hienosti porattu vinoon:



Eikös tämä vielä menis jos pistäisi paksun kannentiivisteen :D



Ylläoleva kuva siis kannesta jota en ole hitsannut. Ongelma on tässä:



En tullut ottaneeksi kannen sisältä päin kuvaa, mutta tuosta on joskus puhaltanut lieska uran ja se on näemmä hitsattu. Huomaa hyvin, kun ei ole raaskittu tarpeeksi lisäainetta sulattaa, palotilasta päin katsottuna näkee hyvin, että joskus on hitsattu. Samoin insertti on pikkuisen sulanut.

Tuo on kyllä plaanattu sen hitsauksen jälkeen mutta nyt tuo insertti on noussut aivan selvästi, tuo ylemmän kuvan kierous johtuu juuri tuosta. Tietäisikö kukaan noitten inserttien anatomiasta, että onko niillä edes mahdollisuutta pysyä enää kunnolla kiinni?

Nyt on hyvä sauma hitsata just kaikki kohdilleen kun ohjurit on just siinä kunnossa että jos ei jousia olisi, niin ne venttiilit pääsisi pyörähtämään ympäri lautanen keinuvipua vasten. Selvisi muuten sekin, miksi STD:llä on tuommonen "90 asteen" jako. Jos tekee asiallisen oloiset mestat pinnapultille 120 asteen virityksellä, ei takapytty mene modifioimatta paikalleen. Tuo aiemmin linkittämäni 120 asteen virityshän siinä ei ole se alkuperäinenkään pinnapultti entisellä paikallaan, siksi se voi toimia. Eli pitää noudattaa sitten sitä STD-jakoa jos tekee kolmipulttisen... Toki löysin netistä tuon kuvan aiemminkin, mutta olisi kellään tietoa mitoituksesta? Näyttäisi aika lähellä 90 astetta alkuperäisestä pinnapultista olevan nuo kaksi muuta, mutta onko ne sitten samalla 1-3/16" säteellä pakoaukon keskeltä?

Ärsyttää kyllä tavattomasti sekin, kun joku on vähän "parannellut" noita virtauksia eli kanavia avarrettu sen verran, että parhaimmillaan pari milliä isommat mitä seetit. Ainut konsti olisi ottaa seetit pois ja hitsata lisää materiaalia kanaviin. Vähän vaan arveluttaa ruveta semmoiseen hommaan kun alumiiniin olen valokaarta polttanut alle tunnin ja suoraan sanoen en nyt ihan satavarma ole koneistustaidoistanikaan tuossa kohti.

Joku fiksumpi varmaan kaivaisi kuvetta ja ostaisi uudet kannet kalustettuna. Mutta toisaalta mitäs hauskaa siinä olisi? ;D

Karvanaama

Tuossa kuva omastani, amerikoissa itse kai värkätty pakoputken kiinnitys, parempaa kuvaa ei just löytynyt.
Voin käydä mittailemassa tai ottamassa lisäkuvia jos on tarvetta?

Lyytinen

Kiitti mutta eikös tuo ole 120 asteen jaolla? Ilmeisestikin tuossa tarvii olla itse tehdyt putket kun tulee noin etäs nuo laipat? Tai eihän siinä tarvitse kuin lyhentää vähän + uusi laippa, mutta ajattelin jos ei tarvitseisi edes putkea pilkkoa.

Ihan aiheesta toiseen, onkos tuo kattila 78 -> up, voisi olla kun 9 ripaa pytyissä? Onko originaalikannet noin muuten? Näet askarruttaa tuo o-rengas systeemi imussa. Näissä loppupään vehkeissähän ei pitäisi olla sitä. Minulla kansien osanumero loppuu -79 ja silti on o-rengas urat kansissa ja imusarjassa. Vai liekkö ollut isompikin trendi tehdä paikat o-renkaalle?

Aiheesta kolmanteen, tuossa haahuilin pajalla ja kahtelin, että tuo jyrsimen 50 millinen avarruspää mahtuisi hyvinkin pyörimään kannessa kun kansi on kallistettu ohjurin suuntaisesti. Ohjuriin käypäiseksi hiotulla tangolla saisi mallattua jyrsimen karan saman suuntaiseksi eli periaatteessa ne seetin paikat olisi mahdollista turata "kotioloissa" kun jonkin verran ne vituralleen vetää kuitenkin tuossa hitsauksessa. Saisin hiottua täysin portaattomaksi sen kanavan uusien seetien kanssa, sen jälkeen vaan lähettäisi ammattimiehelle seetin kulmien tekoa ja ohjurien viimeistelyä varten.

Sitten sörköttelin tig-poltinta imuaukkoon ja pähkäilin, että eihän tuo ainakaan pitemmällä kaasuhylsyllä aivan ylitsepääsemättömän hankalaa olisi... mietin vaan, että pitäisiköhän sitä kanavan lattiaa koittaa nostaa niitten nightrider-sivuilla olevien ohjeitten mukaan. Sitten olisi hyvä sillä körö körö kirkkoon tyylillä vetää seittemääkymppiä.

On se kumma mikä piru se yrittää ajaa ylittämään omat kykynsä vielä kun kaikki olisi hyvin ;D

Karvanaama

#23
Juu jako on ainakin liki 120ast. (Ei tullut mitattua).
Putket on tehty joistain soveliin tarkoitetuista, mutta laipat turattu rumasti.

Ainakin lohkot on -72, pytyistä en o varma, (mutta alunperin 1200 taitaa olla 9 ripaa. VIRHE!)
Muokkaus: 1200 on tietenkin 10 ripaa niinkuin tässä onkin.
Ja tämä on 1200 (+0,06 ylikoko).

Kannet taisi olla -80?
Venttiilit vissiin rosteria ja taisi olla jotenkin erikoiset jousilautaset kun oli koputellut lautasen jäljet kopan sisäpuolelle. Joutui vähän jyrsimään tilaa.

Hessu

Kyllä on melkosen paskat kannet. Työmäärään nähden ei mitään järkeä.

Mulle tuli tänä talvena std:n kannet. En viittiny alkaa tekee pakareihin kolmen pultin kiinnitystä, kun hyvin ne tuntuu yhdelläkin pysyvän. Keskimmäinen pultti on samassa kohdassa kuin orgis ja näyttäis siltä, että samalla säteellä ne kaks muutakin on. Kulmasta ei oo tietoa.

Toi kannenpultin insertti kandeis poraa kokonaan veks ja laittaa kokonaan uusi. Vaikka itetehty, jos kaupasta ei löydy.

Nyt kun sanoit ostanees kulmahyllyn jyrsimeen, onnaa toi pakoaukokin korjaus kääntämällä pystypää 90 asteeseen ja kellottamalla kansi kulmahyllyssä oikeeseen asentoon. Sit kohdistuspalat pöytään kiinni hyllyn koneistettuja kylkiä vasten. Sit koko kulmahylly+ kansi yhdistelmä hitsauspöydälle. Hitsaten. Ja takas kohdistuspaloja vasten. Sit vaan lastua...


Lyytinen

Itse asiassa itsekin ajattelin aluksi, että ei mitään järkeä, mutta sitten hokasin, että uusien kansien hinnan kuitatakseni minun pitäisi tehdä enemmän työtunteja kuin mitä tod. näk. menee näitten korjaamisessa. Eipä tarvitse kahdesti arvella kummanko valitsen.

Ei meinaa millään keretä tekemään yhtään mitään. Tein ensiksi kolmesenttisestä levystä jigin jolla saan kannen kummalta puolen tahansa jyrsimen pöytään tai lisäpulikan kanssa sorviin kiinni. Rupesin köhelöimään tuota inserttiä uusiksi. Voisi kuvitella, että muutkin on miettineet minkälaiset ne sinne valun sisään on pistetty. Turautin ensiksi 14 mm ja 16 mm tapeilla reikää avarammaksi ja tämän näköinen siitä tuli:




Hieman huonohkoa valujälkeä... Tässä vaiheessa rupeaa miettimään mitenkä isot nuo jäljelle jääneet teräsosat on.



Tässä puolestaan reikä on 20 milliseksi koko matkalta aukaistu ja ensimmäiseen teräsosaan asti 26 milliseksi. Näyttää olevan vielä kantikas molkero.



Loppujen lopuksi piti avarruspäällä porata nuo rojut pois kun 20 ja 26 millin välistä minulla ei ollut jyrsintappeja ja isommalla olisi ehkä kyljestä puhjennut. Vielä tuon kuvan oton jälkeen kaivelin alimmaisen teräsrinkulan pois.

Nyt sitten pitää vielä vingulla kaivella kaikki paska tuolta pois ja ruveta hitsaamaan reikää umpeen. Hyvin näyttäisi mahtuvan pitempi vaikkapa kuutoskoon kaasuhylsy tuonne. Ajattelin, että jos AlMg langalla hitsaisi niin vähän kovemmat kierteet saisi omatekoiselle insertille. Mietityttää vaan minkä kierteen siihen laittaisi. M16 olisi isoin tappi mitä minulta löytyy, ei viitsisi kallista tappia tuon takia ostaa. Onhan se sekin mahdollisuus, että tekee tapin, yhden reiän se kestää alumiiniin vääntää.

Jossain vaiheessa rupesin miettimään, että olikos tässä insertin porauksessa nyt mitään järkeä, mutta sitten järkeilin, että pakkohan sen on ollut liikkua kerta alumiinikin on kohonnut.

Lyytinen

Olipahan hitsaaminen. Hieman enemmän olisi saanut olla potkua koneessa ihan tuolta pohjalta hitsattaessa, mutta menihän tuo silti. 16 ampeerin automaattisulake ei meinannut millään pysyä pohjassa, piti erittäin lyhyellä kaarella hitsata. Jostain tuli kärpäsiä pörisemään hitsausmaskin sisälle ja raivostuin niistä ja tempasin maskin ylös, meni noin 0.3 sekuntia kun tajusin että olen vielä toisella kädellä 200 A taulussa hitsaamassa. No eipä onneksi sentään ruvennut silmiin sattumaan.



Insertin tein M16 kierteellä jostain akselista, en tiedä tarkalleen mistä. Rupesin vaan miettimään, että olisikohan se sittenkin pitänyt tehdä nuorrutusteräksestä. Nurkassa on jokin pötkö MOC 210, jossain piti olla 410 pötkyläkin. Jälkimmäisessä olisi lujuudet about kaksinkertaiset verrattuna normi Fe52:een. Mutta toisaalta, voinhan minä nyt tuon jigin avulla koeponnistaa kestääkö tuo sen 90 Nm. Lukituspinnin lisäsin, ettei varmasti lähde väärästä paikasta pyörimään.

Lyytinen

Tein tuosta samasta materiaalista koekappaleen ja hyvin tuntui kestävän kierteet. Mutta sittenpä tässä pari päivää sitten tuli energiajuomia kallisteltua liikaa ja pärinöissä menin tekemään kaiken näköisiä jigejä noita kansihommia varten. Oli semmoinen sorvattava kohta joka ei kovin tukeva ollut, niinpä siinä miniminopeudella pienimmällä syötöllä kun katselin kappaleen kieppumissa ilmankin sekavissa oloissa niin en huomannut, että poikittaissyötöstä loppui liikerata. Ihmettelin mikä helvetti se napsaa. No sitten kun hokasin sen niin seuraava huomio oli, että ei toimi poikittaissyöttö. Eipä kyllä pitkittäissyöttökään.

Pähkäilin, että vetokaran matopyörä on pakko olla korkannut ja seuraavana päivänä purin teräkelkan ja niinhän se oli. Varaosan saanti Kiinasta olisi varmaan "seuraavassa kontissa" eli kuukausi tai pari, mutta tarvitsen tätä värkkiä nyt. Niinpä ajattelin kun tuo matopyörä on hieman kulunutkin niin pitää tehdä uusi. Kasasin sorvia sen verran, että sain tehtyä aihion ja siihen tehtyä kiilauran.



Smirgelillä ja minivingulla sitten hioin pikaterästangon päähän tuon hampaan muodon.


seppo

Wappusima laittoi täälläkin lukihäiriön päälle - luulin tuota pikaluvulla pinionin rattaaksi..... Noooohhhh, sattuuhan sitä.

Jyrsimelläkö tuota 'vuollaan' jotta nuo urat saa aikaiseksi?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: seppo - 02 toukokuu 12, 09:46:12
Noita on tarjolla seitsemää eri kokoa, isompi koko on aina 1.2 satasta edellistä suurempi.... Aika tarkka homma.

Eikös tässä olla sorvaamassa vaan sorvin jotain rattaita vaikka näyttääkin erehdyttävästi BT:n pinionin rattaalta?
A.K.A. Rambe