Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

seppo

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 02 toukokuu 12, 09:50:32
Lainaus käyttäjältä: seppo - 02 toukokuu 12, 09:46:12
Noita on tarjolla seitsemää eri kokoa, isompi koko on aina 1.2 satasta edellistä suurempi.... Aika tarkka homma.

Eikös tässä olla sorvaamassa vaan sorvin jotain rattaita vaikka näyttääkin erehdyttävästi BT:n pinionin rattaalta?

Joo, kerkesit kuittaamaan kun olin editoimassa tuota viestiä..... Menee tuo lukupuoli vähän epäselväksi tässä vapun tienoolla. Sorvin rattaastahan tuossa on kysymys.....

Lyytinen

Niinpäs näemmä on hämmästyttävän samanlainen, ilmankos minä pinion rattaan ulosvetimellä sitä ensiksi yritinkin irrottaa. Tuo sisäpuolinen urahan tehty ihan sorvilla kihnuttamalla, hampaat sen sijaan tällä setupilla:



Tuossa vielä oikein elävää kuvaa siitä. Mutta niinpä vaan nyt on uusi ratas:



Vielä ehkä pitää neulaviilalla hienostella tai sitten ei. Joskohan tuota muistaisi (tai pikemminkin uskoisi) ensi kerralla että ei mene koheltamaan jos pää on ihan sekasin :D


ay20

Miten sä teit ton kiilauran?

Lyytinen

Tuossa ekassa särkyneen rattaan sisältävässä kuvassa näkyy tuo HSS-tangon toinen pää joka on just kiilan levyiseksi hiottu. Se vaan teräpitimeen kiinni ja teräkelkkaa edes takaisin nitkutetaan. Messingille muuten tuo rintakulma olisi voinut olla "hieman" pienempi...

Lyytinen

Tämä nyt ei oikein meinaa edetä kun on noita kolme miljoona muutakin asiata tehtävänä... Tuota Hessun konstia ihan suoraan ei voinut soveltaa kun tuon kulmahyllyn kanssa tuo hökötys ei olisi mahtunut uuniin ja ilman esilämmitystä koko hommasta ei tule mitään. Niinpä oma aikansa meni jigejä tehdessä. No nytpähän on helppo turata noita enemmänkin. Kovasti olen miettinyt, että tointaiskohan tuota tehdä tuplatulpille paikat samalla kun nyt olisi nämä rojut tässä levällään.



Kulmahylly siis jää jyrsimeen kiinni ja siinä oleva käikäle on se joka irrotetaan. Kuvassa myös näitä improvisoituja työkaluja, katkenneesta poranterästä tehty terä jolla tiivisteen viiste tuohon aukon reunaan.



Alkaa olla hieman parsitun näköisiä kannet ;D



Kun olisi älynnyt aikanaan niin olisi pitänyt vähän kasvattaa ulkopuolellekin tuota pakoaukkoa. No, se nyt on joka tapauksessa just siinä kohti missä se tehtaalta lähtiessään oli ja kyllä kai tuo suht hyvin piti vaikka oli pari milliä väljäkin. Nyt on kyllä niin tiukka, että ei mitään rajaa.

Samalla hitsasin kanavaa sen verran pienemmäksi, että sain sen jouhevasti liittymään alkukäyrään. Tuota D-muotoa tein tuohon pakoaukkoon ihan fiiliksen mukaan, ei mitään hajua onko hyötyä. Kyllä on ihan helvetin vaikeeta tuonne yhtään syvemmälle hitsaus, migin vetävällä pistoolilla varmaan olisi kertaluokkaa helpompi.  Onneksi imukanava on puolta lyhyempi.


Hessu

Kerrankin näkee kun korjataan oikein.  Hyvä homma. Tästä selviää hyvin työmäärä. Tollasta korjausta kun yrittäis teetättää tuntityönä,  tulis halvemmaksi ostaa uudet.

Lyytinen

Tämän kyllä pitänee olla yksi hitaimmin eteneviä projekteja tällä foorumilla. On vähän tai aika paljonkin ollut töitten kanssa kiirettä ja muutenkaan ole oikein inspiroinut. Yhtäkkiä tuli pari päivää sitten fiilis, että nyt lähtee. Saapa sitten nähdä, viime keväänä aloitin niitä imukanavia hitsaamaan, nyt aloitetaan kuitenkin tällä. Elikkä veiveiksi en enää taiwanin ja japanin paskoja laita, joten S&S veiveille hieman tilaa. Otetaan sitten enemmän niin ei tarvii arpoo riittääkö.



Osaltaan pois otettu tavara vähentää tarvetta porata reikiä painavempien veivien takia. Nyt mahtuu pyörimään.


Lyytinen

Tämän foorumin innoittamana pistin sitten 56 % kertoimella. Mikähän helvetti se on kun melkein mikään ei tuolla pajalla mene niin kuin Strömsössä. Tuossa pinionpuolen limpussa oli alunperin nuo kolme reikää tuolla lähellä keskitappia, kahtelin sitten, että jaahas alapuolella lähemmäs parisataa grammaa liikaa painoa. Räknäsin päässäni, että ainakin 7.7 reikää saisin porata vaikka ne kaikki olisi presiis 180 astetta keskitapista ja enemmän jos ne on tuolleesti ympäriinsä. No tein sitten niin ja rupesin kahtomaan niin voi v.... Unohtui se, että ne reijät on 90 mm säteellä eikä suinkaan 2-1/8" tuuman säteellä... Piti tulpata kaksi omaa reikää ja kaksi tehtaan reikää sitten kun en viittinyt enää porailla. Tarinan opetus kai on se, että pitäisi aina jaksaa tehhä kaikki varman päälle eikä yrittää oikoa liian isoilla harppauksilla.


Lyytinen

Kiertokanget siis on uudet S&S:n, mutta arvelinpahan tsekata niitten suoruuden varmuuden varalta. Eli plaanasin alumiinipalkin ja POM-muovista sorvasin täsmälleen 1-5/8" kokoisen pökäleen niin, että pää on varmasti 90 asteen kulmassa pituusakseliin nähden. Sitten evon männäntappi kiertokangen silmään on just passeli kun se on tuuman tuhanneksen isompi. Ei muuta kuin valoa vasten tirkistelemään näkyykö valo männäntapin ja alumiinipalkin välistä. Ei näkynyt. Sama luonnollisesti myös takakangelle.


Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Lyytinen

No eipäs, jos olisin niin tuonkin jälkeen epäilisin, etten vaan kattonut riittävän tarkasti. Nyt voi olla levollisillin mielin. Tai hmmmm.... ei, en minä tähän lähe alkuunkaan ;D

masa

Voe helevetti mikä projekti,kypärän noston arvoinen juttu,pitää vaan laittaa kiittimet ristiin et ei osuis moiset ongelmat oman Lapion kohalle,sorvi ym.juttuja itekin tehny sillä mielellä et ensin katotaan ja korjataan sitten, tilataan osat jos meni vituiks. ;)

Lyytinen

Oheisen jatkovarren avulla saan 2.7 kertaistettua momentin ja niinpä vedettyä vetoakselin mutterin suurinpiirtein ohjearvoonsa. Sitä jos rupeaa vääntämään apinan raivolla ilman mittalaitteita niin saattaa tulla 1500 Nm kun piti olla 500 Nm. Sitten hokasin, että uuden pinionakselin mukana ei tullut mutteria eikä kiilaa ja meni puolitoista tuntia etsiessä vanhoja, löytyi kuitenkin.



Sitten akselia kasatessa jotenkin tuntui, että jokin ei ole ihan niin kuin pitäisi. Sivuttaisvälys oli vähän yli ohjearvon, 0.8 mm, mutta ajattelin, että olkoonsa. Siinä vaiheessa viimeistään kun mätkäisin ekaa kertaa niin limput rupesi harittamaan puoli senttiä niin arvelin, että löysä jalka, vetelä selkä, taitaa tulla muurari. Ei tule kesää, vaikka olin läpännyt joka välin ja puhdistanut kaiken asetonilla. Kun rupesin purkamaan ihmetelläkseni mikä mättää niin huomasin, että molemmat mutterit olin laittanut väärinpäin ja vetopuolella mutteri pohjasi tappiin ennen kuin kartio otti kunnolla kiinni. Uusiksi kasaus niin sivuttaisvälykseksi tuli 0.5 mm ja on niin helvetin tiukka paketti, että jäi rihtaus kesken kun rupesi lapaan koskemaan se mätkiminen.


Lyytinen

Tänään tuli lekottua 0.02 mm - 0.025 mm suoruuteen aksila. Lohkot kävikin jo viime keväänä laakeroitavana. Silloin myös enimpiä paskoja soodalla yritin puhallella.


Lyytinen

#44
Tässä välissä jos kasaisi vaihdelaatikon, niin yksi pahviloota vähemmän olisi pajalla. Pääakseli meni vaihtoon kun ensiövedon stefan kohta oli niin kulunut. Pääakselin rattaan pusla oli tasan 0.2 mm väljä, 0.1 mm mukamas hylkyraja.



Uusi pusla lukitteen kanssa prässätty paikalleen. Ensiksi yritin rattaan sivusta kellottaa, mutta lopulta piti uskoa ettei tuo rattaan kylki ole 90 asteen kulmassa laakeripinnan kanssa. Kun laakeripinta on alle 0.01 mm heitottomaksi saatu, kyljestä ratas heittää 0.1 mm. Jos laakeripinta ei olisi ollut sorvin karan suuntainen, siirtämällä vipuindikaattori laakeripinnan toiseen laitaan heittoa olisi pitänyt tulla, mutta ei. Siispä rattaan sivu ei ole tasainen. Pitää muistaa lisätä tuo 0.1 mm minimipäittäisvälykseen kasatessa.



Nyt uudelle akselille välys on melko tarkalleen 0.05 mm, kirja sanoo uuden olevan 0.046 mm - 0.081 mm.