Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

sportster vm95 öljynkierto

Aloittaja sirmain, 11 maaliskuu 12, 14:27:47

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Kannattaisikohan ajatuksella ja kera ohjekuvan käydä se koko öljylinjasto läpi?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mr.bobber

koko ajan sitä läpi käydään, mutta töissä käynti toisella paikkakunnalla haittaa harrastuksia  :P
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna

Hemuli

Jos tää sun ihmettelemäs letku lähtee siitä jakopään kopan etuosasta mihin tulee öljynsuodatin kiinni niin usko pois että se on huohotusletku ja alun perin se kuuluu ilmanputsarille.

Mutta noi sun öljytankin letkuliitokset kuulostaa nyt todella hurjilta. Onko siinä alkuperäistä tankkia ollenkaan? Tankkiin pitäisi tulla kolme letkua. Yksi mikä on säiliön pohjassa ja syöttää öljyä pumpulle, sitten paluuletku joka vakiosäiliössä tulee sen ylälaitaan kiinni. Kolmas tulee myös säiliön yläosaan kiinni ja menee sieltä jakopään kopan takareunaan, eturattaan eteen. Se on öljytankin huohotusletku ja sen pitää ehdottomasti olla tankissa öljypinnan yläpuolella.

Nelivaihteisessa sportissa on lisäksi pumpulta suodattimelle ja takaisin kulkevat kaksi letkua.

Jos noi kaikki on kunnossa niin sitten sun huohotussysteemissä on jotain pielessä. Siellä jakopään kopan sisällä on suuntaisventtiili jonka tehtävänä on päästää ilmaa vain ulospäin. Silloin mäntien noustessa ylöspäin kampikammioon pitäisi tulla alipaine joka estää öljyn ajautumisen huohottimeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lueskelin huvikseni toisella palstalla käymääsi keskustelua aiheesta. Aika hurjia neuvoja tulee...

Kuten äsken sanoin, siellä jakopään kopan sisällä on suuntaisventtiili jonka sisällä on nimenomaan tuollainen sateenvarjotiiviste. Mutta harvoin se vika siellä on. Jos sun öljyletkut on oikein kytketty niin silloin ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin että kampikammioon pääsee liikaa painetta.

Oliko kansirempan yhteydessä sylinterit pois paikoiltaan? Oliko männänrenkaat kunnossa ja päittäisvälys kohdllaan?

Ota kuva öljytankistasi ja letkuliitännöistä niin pohditaan niitä yhdessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mr.bobber

Oli sylinterit irti, ja kuten jossain viestissä kerroin niin ei ollut tarvetta koskea sylintereihin, ei edes hoonata kun olivat kuin uudet sisäpinnoiltaan, ei minkäänlaista kaulaa yläreunassa, männänrenkaita ei vaihdettu, ja sylintereiden asennus sujui helposti männänrengaspannan avulla, tuo pyörä on tuontipyörä, jonka ostin liikkeestä viime syksynä jolloin ehdin ajaa 260 kilsaa ja toimi moitteettomasti, öljysäiliö oli irti ja se pestiin eikä letkuja irroitettu moottorin puolelta, vain säiliön päästä ja ne merkattiin, liitännät on säiliössä kuten kerroinkin eli yksi päällä (tulpattu akun alle runkoon) takana keski vaiheella yksi joka on varmaanki se paluu kun pulppuaa käynnissä ollessa, alhaalla on varmaanki sitten se meno pumpulle...jokin tukos siellä täytyy olla ja tää tukos aiheuttaa sitten öljyn menon sinne minne se ei kuulu, avasin jopa öljynsuodattimen kiinnitys nipan ja tarkastin sieltä sen jousen ja kuulan, kaikki näytti olevan ok...vtwin cityn huollosta sanottiin ettei koneessa ole mitään muuta vikaa kuin se että on jokin tukos jossain, jompi kumpi pumpuista (meno tai paluu) voi olla roskaantunut talven seisonnan takia eikä huollossa vaihdettu muuta kuin öljyt eli olisi varmaan talven jäljiltä pitänyt saada pumputkin puhtaaksi....nyt on enää yksi vaihtoehto jäljellä (lue oljenkorsi) eli aukaista sivukopat ja irroittaa öljysäiliö, letkut ja pumput ja puhdistaa nämä kaikki, ja saada kaikki linjat oikeille paikoilleen, ja jos tämä ei auta, koneessa on sitten isompi vika...laitan kuvamateriaalia heti kun saan säiliön irti...alkaa ahdistaa kun pitäs pyörä olla kohta ajossa...
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna

Hemuli

Öljytankkiin pitää tulla kolme letkua - syöttö, paluu ja huohotus. Sä kerrot koko ajan vain kahdesta ja siitä yhdestä joka on tulpattu akun alle. Koska tää tulpattu tulee pöntön yläosasta on sen pakko olla tankin huohotusletku jonka kuuluu mennä jakopään kopan takaosaan eturattaan eteen.

Tuntuu kyllä niin sekavalta koko juttu että hohhoijaa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

ainakin '92 on tankin tyhjennysletku tulpattuna akun alla. kun ostin oman sportin niin se kans lykkäs öljyä vähän jokapaikasta. selkis sit että tankki oli aivan piripintaan täynnä ja siitä kakusta varmaan puolet bensaa. ei oikeen sytyttäny toisella pytyllä kun tulpanhattu umpiruosteessa. myyjän mielestä oli normaalia käytöstä...

Hemuli

Niinhän se on, mutta toinen pää tuskin lähtee tankin yläosasta ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mr.bobber

sehän tässä pointti  onki että sais sen öljykierron kuntoon ja faktoja kerron tässä, noin ne letkut siihen oli laitettu, kolme letkuu, ylin tulpattu akun alle ( ei mun toimesta)  keskimmäinen paluu ja alin menee minne menee, jos jotain on pielessä, neuvokaa irvailun sijaan  ;D , ja viikonlopun aikana tutkin sen öljykierron, minne mikäkin menee...
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna

Hemuli

Mitäs tässä on yritetty tehdä ellei neuvoa viimeiset pari sivua? Pirun hankala vaan korjata moottoripyörää etätyönä näppiksellä epämääräisen selostuksen perusteella. Kuva tai pari auttais jo paljon asiaa niin saataisiin ihan ensiksi noi sun letkut oikeaan järjestykseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Mä kokeilisin ekaks ottaa öljytankin korkin pois. Ja jos jakopäänkopasta lähtevästä huohotinletkusta loppuu tavaran tulo, ni sitte vaan se tulpattu letku antitulpataan ::). Musta nimittäin tuntuu että öljypinnan yläpuolella sijatsevat letkut voi olla vaan paluu tai tankin huohotus ja voisin vannoa että kummassakaan tapauksessa toinen pää ei kuulu olla tulpattu! Paljonko muuten öljyä masiinassa on?
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

mr.bobber

sen verran selvinny, että letkut pitäisi olla niinku olette neuvoneet mutta kysymys kuuluu miksi ne on laitettu niinko ovat, öljyä on säiliössä alle oletetun paluun eli sen keskimmäisen..eli nyt viikonlooun aikana käyn läpi kaikki öljynkiertoon liittyvät letkut sun muut, kokeilen mikä vaikutus on "oikeilla" liitoksilla..
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna

_Juha_


kokeilitko ilman korkkia käyttää?!

öljyn määrä oikea?!
too fast to live    too young to die

PK-67

 
Jos tarvetta voin tulla avuksi,ilmoittele vaikka yv:nä.

mr.bobber

Lainaus käyttäjältä: PK-67 - 27 huhtikuu 12, 23:52:47

Jos tarvetta voin tulla avuksi,ilmoittele vaikka yv:nä.


kyllähän se apu vois olla tarpeen, soittele tai tekstaa 044-3838044

kaks päätä varmaan keksii keinon nopeemmin, laitan sen jakokopan tänään paikoilleen
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna