Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

sportster vm95 öljynkierto

Aloittaja sirmain, 11 maaliskuu 12, 14:27:47

« edellinen - seuraava »

sirmain

ostin tässä talvella hieman rakennetun sporan vm95 johon uusittu rosterinen öljysäiliö.. mieleen juolahti että katsonpa kiertääkö öljy.. pitäisikö öljyn palata takaisin ylimmästä putkesta säiliöön?? sieltä ei ainakaan tullut tipan tippaa!! mutta kierroksia nostettaessa säiliössä näkyi hieman "virtausta" keskellä? olisiko mahdollista että paluu tapahtuisi kuitenkin toisesta alaputkesta? alaputket menee koneen alle ja yläputki "kylkeen" 
???

filtteri

öljypumpulta koneen alta meno/paluu jakopään kyljestä tuleva on huohotus

Make

Kyllä sen paluuputken kuten myös huohotuksen pitäisi oleman öljypinnan yläpuolella.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

sirmain

no nyt kuitenkin näyttää meno ja paluuputki olevan säiliön alapuolella eli öljypinnan alapuolella.. ja huohotus yläpuolella... onko tästä jotain haittaa?

Hemuli

No ei siitä hyötyäkään ole kun palaava öljy joutuu taistelemaan säiliössä olevaa öljyä vastaan. Lähtökohtaisesti sekä paluu että tankin huohotus pitäisi olla öljypinnan yläpuolella, näistä kuitenkin huohotus on tärkeämpi saada ilmatilaan. Oletko kurkannut sinne tankin sisään ettei paluuputki nouse tankin sisällä ylemmäs?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Valuu öljyt kampikammioon, ja se aiheuttaa vajetta öljysäiliõön, ja tämä taas pistää kaatamaan lisää öljyä sinne, jonka jälkeen kone puskee jokaisesta reiästä ylimääräiset pois. Sotkua siis tiedossa, ei mitään vakavampaa. Ja onhan se öljyn kierto helpompi todeta, kun näkee, että sitä sieltä tulee.


Edit: Hemuli oli nopeampi
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

filtteri

tuo maken mainitsema öljyjen "häviäminen" voi olla todella hämäävää jos asiaa ei tiedosta.itsellä viime viikonloppuna xr:ää startatessa huomasin et öljysäiliö on aivan tyhjä ja aattelin et kohta on komiaa kun kansien huohotukset oli/on vielä keskeneräset mutta kyä se nätisti ja nopeesti pumppas karkulaiset takas öljysäiliöön.sinne kun olis litran varmuuden vuoksi lisänny ni :-\

sirmain

tulisko paluu tuota pilliä pitkin? ei vaan näkyny mitään "pulppuamista" kun kone oli käynnis mutta öljy varmaan valui seinämää pitkin? toivottavasti  ???

filtteri

joku pillihän sieltä kurkistaa,ota se letku irti sieltä pillin alapäästä ja starttaa jos letkusta tulee öljyä ni homma ok.se pillihän on öljypinnan yläpuolella joten se ei lorota syliin kun nyppäät letkun irti.öljy paluuletkusta voi tulla ainakin aluks sykkeenä ei tasasena virtana sitä ei kannata säikähtää.

Make

Lainaus käyttäjältä: filtteri - 11 maaliskuu 12, 17:21:26
pillihän sieltä kurkistaa

Sitähän sää kysyit. Pirkistää minkä pirkistää.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

sirmain

sitähän mää kysyin  ;D öljyä pulputtaa pillin alapuolella olevasta letkusta eli kaikki ok..  kiitti neuvoista

NiLo

Hiukan OT mutta aluperäinen aihe tuli vissiin valmiiksi.

Lainaahuohotuksen pitäisi oleman öljypinnan yläpuolella.
Mun -89 sportissa huohotinletku kurvaa öljytankin edestä ja laskeutuu alas takahaarukan tasolle.
Kandeiskos mun nostaa putkea ylemmäs?

Letku menee vissii alunperin ilmanputsariin? sikäli olen ymmärtäny oikein?
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

Hemuli

Siis mistä huohotinletkusta nyt on kyse? Siitäkö joka lähtee jakopään kopan etuosasta ja alun perin menee ilmanputsarille? Sillä ei ole mitään tekemistä öljytankin kanssa vaan se on moottorin huohotus. Jos et halua sitä ilmanputsarille laittaa niin vedä se jonnekin missä se ei ole tiellä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

NiLo

Lainaase on moottorin huohotus

tota letkuu mä tarkotin. peljästyin vaan kun luin aamu unisena (krapulassa) tätä huohotusta..
ja hyvin mopo on toiminut, suotta avasin suuni.
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

mr.bobber

mun 89 sportsterissa öljysäiliön letkut menee siten että ylin on tulpattu runkoon akun alle, keskimmäinen (säiliön kyljessä oleva) on paluu ja alin meno öljypumpulle, mutta mikäs letku on siinä motikassa, jonka toisessa päässä on öljynsuodatin? eli etusylinterin alakulmassa (pyörän oikea puoli) nimittäin tämä letku oli irti ja syytää öljyä käynnissä ollessa...kuuluisi olla kiinni missä? korjausoppaassa näyttäis menevän ilmanputsarille...vaikea selkoinen kuva kun on käsin piirretty
se minkä voit tehdä huomenna, tee ylihuomenna