Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pinnojen mittaongelma - apuva!

Aloittaja seppo, 02 maaliskuu 12, 12:12:44

« edellinen - seuraava »

seppo

No niin, tilasin central wheeliltä eteen ja taakse vannekehät ja pinnat. Takakehä ja pinnojen mitta on kuulemma ok mutta nyt he eivät tiedä kuinka pitkät pinnat pitäisi tehdä tuolle etunavalle (kts liitetiedosto jossa on tuon navan mitat). Dokumentti oli kuulemma ihan täysin selvä ja oli heille helppo nakki - siispä nakkasin tilauksen sisään.

Tilaus on ollut sisällä nyt 6 viikkoa ja kehät on kuulemma porattu ja ovat tekemässä rst pinnoja. Mistähän ihmeestä nyt saan selvitettyä kuinka pitkät pinnat pitää olla tuolle etunavalle kun käytetään 18" x 3.5 vannetta? Tuota etunapaa olen nähnyt täällä mm. Hemulin käyttävän, se on ebay:stä tilattu. Valmistajaakaan tuolle navalle en tiedä.

Suurella kiitollisuudella otetaan vinkkejä vastaan! Tuossa liitetiedostossa on tuo dokumentti jonka sinne central wheelille lähetin ennenkuin tein tilauksen.

eeko

rodchop

Yritä vaikka tälleen. Laita niille mitat sportyn vakio tiimalasi navasta, vertailun vuoksi, noissahan ei pitäisi olla muuta eroa kuin nuo pinnalaippojen etäisyydet toisistaan, jos se sitten niille jotenkin aukenisi.
Jos sulla vanha 18" vannekehä & sportyn 19" pinnat niin kokoa niillä,niin että napa keskellä, sitten mittaat minkä mittaset pinnat ois tohon ok & lähetät mitat noille.

Edit: Eeko ehtikin jo linkitellä ;D
HOG Forever Forever HOG

seppo

Lainaus käyttäjältä: eeko - 02 maaliskuu 12, 12:20:52
Oisko tästä apua?
http://www.bikeschool.com/tools/spoke-length-calculator
-eeko

Juu, tuo voisi auttaa. Ongelma vaan on etten tiedä tuota "effective rim diameter" arvoa kun tuo vannekehä on englannissa.... Mutta tuonhan voi kysyä sieltä.

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 02 maaliskuu 12, 12:27:33
Yritä vaikka tälleen. Laita niille mitat sportyn vakio tiimalasi navasta, vertailun vuoksi, noissahan ei pitäisi olla muuta eroa kuin nuo pinnalaippojen etäisyydet toisistaan, jos se sitten niille jotenkin aukenisi.
Jos sulla vanha 18" vannekehä & sportyn 19" pinnat niin kokoa niillä,niin että napa keskellä, sitten mittaat minkä mittaset pinnat ois tohon ok & lähetät mitat noille.

Edit: Eeko ehtikin jo linkitellä ;D

Hyvä neuvo tämäkin, ongelma on ettei ole tuommosta 18" vannekehää saatavilla.

Make

Mulla on rautiksen tuplalevynapa ja kapea 18" kehä. Tekeekö niillä mitoilla tässä tapauksessa mitään? Siis pinnan mitalla.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

seppo

Lainaus käyttäjältä: Make - 02 maaliskuu 12, 13:54:16
Mulla on rautiksen tuplalevynapa ja kapea 18" kehä. Tekeekö niillä mitoilla tässä tapauksessa mitään? Siis pinnan mitalla.

No tuohan auttaisi älyttömästi! Tarttisin tietää mikä on navassa noiden pinnojen kiinnitysreikien etäisyys akselin keskeltä mitattuna. Olikohan tuo nyt selvästi selitetty.... Lisäksi tietty vielä noiden pinnojen mitta. Jos saat mitattua niin olen kyllä virkistävät janojuomat pystössä!

Make

Navan leveys laippojen sisäpuolelta 71mm, halkaisija pinnojen tasalla 120mm , pinnanpituus n. 205mm. Sportin alunapa siis kyseessä.

Edit:typo

seppo

Lainaus käyttäjältä: Make - 04 maaliskuu 12, 00:04:47
Navan leveys laippojen sisäpuolelta 71mm, halkaisija pinnojen tasalla 120mm , pinnanpituus n. 205mm. Sportin alunapa siis kyseessä.

Kiitokset! Jos vertaan tuohon omatekemään liitetiedostoon niin onko tuo mittaamasi 120mm vastaava kuin tuo oman dokumentin 110.5mm ekalla sivulla? Onko tuo pinnan pituus 205 ihan tuolta navan päästä ja ihan pinnan kierreosan päähän (ikäänkuin tuo liitetiedoston sivulla 4 otettu pinnan mitta n. 175mm)? Auttaahan tämäkin tieto mutta mitähän tuo tarkoittaa pinnan mittana tälle navalle... Mulla pitää olla vissiin vähän lyhyemmät?

Hemulihan on käyttänyt tuota samaa napaa kuin minulla nyt - onkohan sitä pinnattu 18" vanteelle? Hemuli, pelastapas epätoivoinen henkilö ratsastamalla valkoisella hevosella paikalle?

Make

Lainaus käyttäjältä: seppo - 04 maaliskuu 12, 16:36:40
Lainaus käyttäjältä: Make - 04 maaliskuu 12, 00:04:47

Kiitokset! Jos vertaan tuohon omatekemään liitetiedostoon niin onko tuo mittaamasi 120mm vastaava kuin tuo oman dokumentin 110.5mm ekalla sivulla? Onko tuo pinnan pituus 205 ihan tuolta navan päästä ja ihan pinnan kierreosan päähän (ikäänkuin tuo liitetiedoston sivulla 4 otettu pinnan mitta n. 175mm)? Auttaahan tämäkin tieto mutta mitähän tuo tarkoittaa pinnan mittana tälle navalle

Mä en nyt laiteteknisistä ongelmista johtuen saa tota liitettä auki. Mutta tuo n.120mm jaettuna kahdella on tuo pinnan etäisyys navan keskiosasta. Ja vanne on jo pinnattu ja gummi päällä, joten tuo 205 mm on myös öbaut-mitta. Tuolla mun projektialbumissa on kuva siitä minkä näkönen on vanne ja napa.

Tai tässä:

Hemuli

Toi etunapa on Landmarkin valmistama. Jos pilkkua nussitaan niin se pitäisi pinnata niin että joka toinen pinna tulee sisä- ja joka toinen ulkopuolelta napaan. Tällöin kaikkien pinnojen koukut on yhtä pitkiä mutta joka toisessa huomattavasti jyrkemmässä kulmassa että pinna taipuu navan ulkopuolelta kehän keskelle. Mutta sen voi ihan yhtä hyvin pinnata Sportster-tyyppisesti jokainen pinna sisäpuolella, silloin tietysti joka toisessa pinnassa pitää olla pitkä koukku.

Morad on matala kehä, todennäköisesti tavallisen 19" drop-center kehän pinnat on hyvin lähellä totuutta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Kiitos Makelle ja Hemulille!

Tuo Central Wheel vaatii vaan toimittamaan joko navan paikan päälle tai antamaan täsmällisen pinnan mitan. Pistin vielä meiliä Landmarkille ja kysyin tuota pinnan mittaa, toivottavasti sieltä tulee oikea mitta tai pitää harkita tuota navan lähetystä englantiin... Jos joku meinaa tosissaan tilailla muuten tuolta Central Wheeliltä niin kehotan varautumaan todella pitkään toimitusaikaan. Lupauksia tippuu joka kerta "... it will take 3-5 working days..." kun kyselee. Pari kuukautta näyttäisi olevan toimitusaika tällä hetkellä (tilaus tehty tammikuussa)  :o. Nyt kun lähemmäs 7 viikkoa tilauksen jälkeen sitten sanotaan ettei onnistukaan niin alkaa pinna olla melko soivassa asennossa  >:( >:(.

rodchop

Mulla olisi yhdet 19" vakio pinnat halvalla, voin mitata ne myös.
Yks vaihtoehto on että unohdat noi ja otat hilujen saavuttua Rst pinnat Symotic ,ilta suomesta.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Miks ihmeessä tehdä helposta asiasta vaikeaa ja sotkea vielä turkulaisiakin tähän? Eikö noissa hörökovissa ole jo tarpeeksi :D...

Kuten sanottua, tohon napaan käy ihan hyvin sportin vakio etupinnat ja 18" matalaprofiiliselle kehälle 19" dropcenter-kehän pinnat on hyvin lähellä totuutta. Korkeintaan sen verran pitkät että joutuu vähän siistimään kehän sisäpuolelta. Kävin tossa äsken tallissa mittaamassa kun sattuu noita pinnoja olemaan niin 19" dc-kehän pinnat on 205 mm pitkät koukun juuresta. Siihen kun ottaa huomioon vielä sportin ja Landmarkin napojen pinnakehän halkaisijan 10 mm eron niin ei kovin kaukana olla.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Ja Hemulille suuret kiitokset!

Laitan Central Wheelille tietoa että otan nuo Sportin dc napaan passelit pinnat jotka ovat 19" vanteelle ja 205mm mitattuna koukun juuresta.

Ja ettei tulisi mitään väärinkäsityksiä niin laitoin yhden kuvatuksen tuohon liitteeseen 16" vanteen pinnasta jossa koukun juuresta pinnan päähän on 170mm. Tarkoitathan Hemuli tuolla mitalla 205 juuri tätä mittaa?

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 06 maaliskuu 12, 12:13:59
Mulla olisi yhdet 19" vakio pinnat halvalla, voin mitata ne myös.
Yks vaihtoehto on että unohdat noi ja otat hilujen saavuttua Rst pinnat Symotic ,ilta suomesta.

Onko nuo pinnat rosteria? Jos on ja ovat passelin mittaiset niin tehdään niistä kaupat. Nyt on niin nirso mode päällä ettei kelpaa kuin rst - ajattelin satsata ihan eka kerran kunnon laatuun ja ulkonäköön noissa vanteissa.

rodchop

Eipä oo rosteria ei. Mä voin yrittää tänään ottaa kuvan noista 19" pinnoista, siis molemmista lyhyestä & pitkästä koukusta mitan kanssa, niin voit lähettää sen.
HOG Forever Forever HOG