Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vinkkejä sylinterin porauttajille.

Aloittaja Kiiski, 01 maaliskuu 12, 10:10:15

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Vein tossa kaksi paria sylintereitä porautettavaksi männillä, toiset oli tako ja toiset valu. Molemmille pytyille annoin välykset sadasosamillin tarkkuudella joihin toivoin pytyt porattavan.
1 vinkki: jos koneistamon setä ihmettelee miksi mäntä ei mahdu sylinteriin, vaihda paikkaa. Varsinkin jos olet viemässä sylintereitä poraukseen.
2 vinkki: jos firmassa on vähän töitä ja vielä vähemmän henkilökuntaa niin turha kuvitella että homma olisi nopeaa ja halpaa.

No mun tapauksessa mitat muuttu sen parin viikon aikana mitä niitä porattiin, koneistamossa oli oikea oppisella männänmittaus metodilla 0.09mm muuttunut 0,03mm eli mäntä on jostain kohtaa 9 satkun välyksellä ja tiukimmasta kohtaa kolmensatkun välyksellä. Toisia pyttyjä en ole vielä kyennyt mittaamaan, marmelaadi kiehuu siihen malliin että päälaki aaltoilee. Niin joo ja kaikki tämä kilpailukykyiseen 200â,¬ hintaan.
3 vinkki: aivan turha viedä takas, jos ei osaa niin ei osaa.

eeko

Autoissa tuo 0,03 mm välys on ihan yleinen,
oisko siitä repäisty? Motskarissa se leipoo
kiinni aika pian.
-eeko

Kiiski

No stroker takomännässä toi melko pian on kyllä aika yltiö positiivisesti sanottu. Kyllä se laipoo heti kun pytty lämpeää tai pitäiskö sanoa mäntä lämpeää. No alta 5 min joka tapauksessa.
On tää vaan niin vitun surkeaa kun koko ajan pitää opettaa isää naimaan ja ihan kädestä pitäen, vaikka itsekkään ei ole varsinaisesti mikään John Holmes!

Jack

Pyysikkö hinnanalennusta paskasti tehdystä duunista?

Vähin mitä voit vaatia. tosin....muistan mitä juteltiin viimeks...
Flatheads!!!

eeko

Täällä yksi jääspeedwaykuski vei aikoja sitten pyttyjä
porautukseen ennen kisakauden alkua. Nehän oli
hemmetti ihan porkkanan mallisia. Onneksi tsekkasi
ennen ajoja. Olisi voinut käydä pahasti. Koneistamo
ei ottanut mitään kantaa asiaan, sinne ei kyllä
kukaan enää mennyt. Ei taida olla koko mestaa enää.
-eeko

tyg

4 vinkki:
Älä vie osiasi koneistamoon/korjaamoon keskikesällä. Arvokkaat palikkasi voivat joutua kesäpojan työharjoittelukohteeksi.... Tai onhan niitä edukkaita kisällejä kait ympäri vuoden.


erakko

Sattuipa tää topicci ajallisesti oikein ku nyrkki pärseeseen.

Mun pitäis viedä yhdet pytyt porattavaksi ihan lähiaikoina. Funtsannu vaan et minne nykyää uskaltaa edes viedä ettei tule sutta ja sekundaa.. Kun tuokin sellainen työ et hyvää ja halpaa ei oo ni mielummi veis sit sellaiseen paikkaa et sais ne niin porattuna ku pitääkin.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

jyrggä

Nothing beats cubic inches...  except turbo!

minna

joo Velille vaan ja vaikka vähän kauempaakin

Kiiski

No tilanne eteni niin että toiset pytyt oli sen pari satkua väljemmät kuin tilattu. Eli yhet väljät ja yhet tiukat = sopivat, vai miten se lasketaan. Lyytinen, väännäs tähän joku kaava et mäkin tajuun.
No toi pari satkua väljä ei mitään merkkaa ompahan race välykset FLH Super Sportissa niinku kuuluukin, no toi väljäkin on vähän liiottelua se on close ja loose fitin välissä eli empijän välyksessä.
Toiset pytyt on sitten uudelleen porauksessa vai pitäiskö sanoa hoonauksessa, toisessa koneistamossa.

Jos ei yritä, ei koskaan voi epäonnistua.
-Homer Simpson-

Lyytinen

Tuohan onkin semmoinen paikka, että ei taida ihan heti löytyä kaavaa. Laskin näet kerran ihan kuriositeetin vuoksi, että jos 3-1/2" alumiininen mäntä ja saman kokoinen sylinteri lämpenevät 120 astetta, välyksen pitäisi olla kylmänä melkein 0.1 mm. Ja enemmän jos mäntä lämpenee enemmän kuin sylinteri. Vähän turhan suuri lukema? Jospa ne on tuolla kaavalla porannut ne toiset pytyt?

Jack

eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.... :P
Flatheads!!!

makkepuu

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 01 maaliskuu 12, 12:46:41
^vie Alavuden herralle..

voin suositella. kaikki täälläpäin sanoo että vie Välimäjelle, noh tais olla mr Jokiaho joka mun pytyt kairas mutta kyseisen pajan työnjälki on priimaa. meidänkin kylillä on yks vanhempi koneistaja. kansihommat siltä luonnistuu mutta se tekee kireitä pyttyjä. 2-tahtisten pyttyjä siellä käyttäny ja on se perkele jos 250cc Jawa leipoo kiinni 5% bensalla.

Lyytinen

Liian paksu bensa suuttimelle ja käy liian laihalla? ;)

Raimo-Raato

Onnistuu se lähempänäkin.  ;) Jari-Veikko tekee äärimmäisen tarkkaa työtä halkaisijan suhteen  ::)
A.K.A. Rambe