Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evosportin etujarru jumiutuu satunnaisesti

Aloittaja Mauri H., 18 toukokuu 09, 13:39:58

« edellinen - seuraava »

Mauri H.

Kaverin sportissa outo vika. Etujarru jää joskus "itsekseen" jumiin.

Eli kuulemma lähinnä lämpimillä keleillä saattaa etujarru olla kireänä. Kahva on jäykkä ja jarru kahnaa voimakkaasti. Edellisen ajon aikana on toiminut mainiosti, ja kaveri jättänyt pyörän katokseen. Sitten aamulla pyörää ulos työntäessä on jarru taas jumissa.

Normaalisti kahva painuu 2-3 senttiä, silloin kun jarru jumittaa, joitain millejä. Letku ei ole näkyvästi lytyssä, palat ja levy vaihdettiin juuri ja satula (softin 1-mäntäinen) toimii normaalisti, tiivisteet juuri vaihdettu.

Onko ideoita, kuulostaa kuin jarrulinjaan jäisi painetta, mutta miten ihmeessä jos jarrut ovat edellisellä ajolla toimineet normaalisti.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Hemuli

Jos letku on kunnossa eikä jää missään kohtaa puristuksiin niin ei siinä paljon muuta vaihtoehtoa jää kuin että kahvasylinterissä on jotain sinne kuulumatonta joka tukkii nesteen paluureiän.

Täytyy kuitenkin kysäistä että EIHÄN VAAN ole käytetty jotain muuta kuin DOT5 jarrunestettä? Ja DOT5.1 ei sitten ole yhteensopivaa DOT5:n kanssa... Väärä sekoitus voisi aiheuttaa eriskummallisia oireita kun tiivisteet turpoaa ja lopulta hajoaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

DOT 5:sta itse käytän aina. Pyörän edellisen omistajan käyttämästä kamasta ei ole tietoa, mutta luotettiin siihen että harrikkamies osaa lukea tekstit nestesäiliön päältä  ;D

Eli en usko että vika löytyy nesteestä, koska jarru pääosin toimii normaalisti.

Eipä siis auta kuin valuttaa säiliö tyhjäksi, ja koittaa puhdistella sylinteriä. Jotain mössöä säiliön pohjalla kuulemma on.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 18 toukokuu 09, 14:49:55...Jotain mössöä säiliön pohjalla kuulemma on.

En halua maalata piruja seinille mutta tuo kuulostaa juuri siltä että tiivisteet on morjens väärien nesteiden takia. Vaikka harrikkamies osaisikin lukea niin jos hän menee autotarvikeliikkeeseen ja pyytää "dotvitosta" niin käteen tulee satavarmasti pullo viispisteykköstä. Joka ei siis ole yhteensopivaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

Valitettavasti olet oikeasssa, olen kahteen paikalliseen autotarvikeliikkeeseen antanut tiukkaa palautetta kun on koitettua 5.1:stä myydä vitosena, ja jopa liikkeen omistaja / johtaja on ihan pihalla, ottaa kynän esiin ja pyytää toistamaan mitä eroja viitosella ja 5.1:sellä olikaan  :D

Katsotaan tilannetta, ongelmat alkoivat jo ennen kuin vaihdettiin nesteitä.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Kare

#5
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 toukokuu 09, 14:41:53
Jos letku on kunnossa eikä jää missään kohtaa puristuksiin niin ei siinä paljon muuta vaihtoehtoa jää kuin että kahvasylinterissä on jotain sinne kuulumatonta joka tukkii nesteen paluureiän.

Täytyy kuitenkin kysäistä että EIHÄN VAAN ole käytetty jotain muuta kuin DOT5 jarrunestettä? Ja DOT5.1 ei sitten ole yhteensopivaa DOT5:n kanssa... Väärä sekoitus voisi aiheuttaa eriskummallisia oireita kun tiivisteet turpoaa ja lopulta hajoaa.

Terve!

Tulipahan tossa perjantaina pohjoseen mennessä opittua, ettei varmaan olisi haitaksi vaikka jarrunesteet vaihtaisi ja paikat putsais vuosittain. Alko nimittäin Kauhajoen nurkilla tökkimään etujarrua jumille asti omia aikojaan. Paineet pois ilmaruvista ja Seinäjoelle sateessa ilman etujarruja. Moto-Seinäjoella kahvasäiliö auki ja pohjalla oli kuin sokeria (semmosta pehmeetä ryyniä) ja paluureikä aivan tukossa. Nesteet olin vaihtanut n.3v sitten . Silloin original dot 5 nestettä. Kokkolassa käytiinkin sitten ongelmitta.

edit: sevverran meni ohi, että mun pyörä on -87 electra. Taitaa niissä kuitenkin periaate olla sama.