Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Stroukkaus vakioporauksella

Aloittaja Lyytinen, 20 helmikuu 12, 03:24:39

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Tossa s&s skannatussa sivussa on varmaan virhe, 2011 luettelossa männille ja noille iskun pituuksille annetaan samat arvot juurikin noi ylemmän taulukon 8.4, 9.4 ja 10.8. S&S nokkien hionnat ja idea on kopsattu evo ja twin cam maailmasta eli niissä on suht vähän asteita ja paljon nostoa, mikä aiheuttaa sen että ne vääntää ja on vahvan tuntuisia pienillä kierroksilla sanotaan nyt vaikka alta 4000 kierroksen. Siitä ylöspäin niiltä meinaa loppua happi näissä hemi palotilallisissa koneissa juurikin puuttuvien asteiden vuoksi. Tämä on vain sitten mun henkilökohtaista pohdintaa ja kaikkia s&s:n kärsiä en ole testannut lähellekkään. Eli ne ei mun mielestä kovin hyvin sovellu viritys käyttöön siis viritykseen sanan varsinaisessa merkityksessä. 585 nokka josta eniten kokemusta on loistava matka-ajossa 93" koneessa laillisilla nopeuksilla, mutta ylä-alue puuttuu kokonaan pelkkää tärinää,meteliä ja vähäistä vauhdin kasvua. Mikä on todella hassua suorastaan uskomatonta kun 100-120 vauhdit on todella tasaista ja mukavaa menoa. Eli siinäkin on terkoitus meillä vaihtaa nokka 600:seen jossa asteita 10 enemmän per puoli jos se siirtäis sitä seinää vähän eteenpäin. Niin toi 585 ja 600:nen on noita evomallisia nokkia oikeesti ei vain idealtaan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 22 helmikuu 12, 02:15:58
Täytyy sanoa, että en ymmärrä näitä S&S kataloogin jorinoita mitkä T-bone pisti tässä. Miten tuossa alemmassa taulukossa männän tyyppi voi vaihtua vaikka sama mäntä olevinaan kaikissa? Mitä ihmettä nämä puristussuhteet tässä tarkoittaa?

Voi olla ymmärryksen puutetta, mutta mun mielestä tossa sössön katalookissa on enemmänkin vähän kummalliselta tai epäjohdonmukaiselta tuntuvaa.

Hyvä esimerkki matikan hyödyllisyydestä muuten tuokin Lyytisen laskelma. Ei se totuutta kerro, koskei palotilan toteutuva koko ole tiedossa ennen kuin se on mitattu kansitöiden jälkeen, mutta se auttaa haarukoimaan asiaa etukäteen ikään kuin "alueelle". Mä oon vähän kade, kun en osaa matikkaa... :)
Long John Stroker

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 22 helmikuu 12, 09:22:53Koitin jakaa parhaan kykyni mukaan toivotun teoreettisen osuuden omaksi aiheekseen.

Näyttää oikein hyvältä, kiitos!

Kunnia sille jolle kunnia kuuluu eli tietokoneohjelmalle. Siitä kirjoitin sinne teoriahaahuilusäikeeseen.

Mutta jos vielä vatvotaan tuota puristusta, niin siinä alunperin mainitsemassani Wiseco 7:1 1340 cc mäntien käytön ideassa jos iskuksi laitetaan 4-5/8" ja alle 1/8" stroker levyt, staattinen kantti olisi 8.2, mutta ehkä S&S stroker mäntiin verrattuna etuna on se, että tässä mäntä nappaa kanteen kiinni tai ainakin lähes, tulee 1/16" ylemmäs kuin normaalisti. Tarkoittaa sitä, että on vara tehdä kunnollinen paljealue. Toinen etu on siinä, että tuossa Wisecossa taitaa olla pienempi patti kuin niissä oikeissa stroker-männissä. Sen sijaan ainakin tuossa minun FXS:ssä ei onnistu 4-3/4" isku tuolla konstilla kun tilaa on nippanappa just 1/8" (että kannen saa irti koneen ollessa rungossa) ja pitäisi sen vähän paksumpi olla sen stroker levyn. Sittenhän siinä on sekin, että jos tekee moottorin jostain muusta kuin valmiista setistä niin ei voi syyttää kuin ihteään jos ei toimi ;D

Ja sitten tuosta Kiisken mainitsemasta nokka-asiasta, voi hyvänen aika... Nostajat olisi about toleransseissaan, viisi satasta kaikista välys, pesät on vaan jonkun ihme kupan syömät. Rullat ainakin pitää vaihtaa, mutta tietty en ole vielä sen tarkemmin tutkinut niitä. Ja sitten herää kysymys, että köhelöidäkö evosta nokkarojut. Pikkuisen alkaa ns. ahdistaa kun tämä hommahan on ihan kun täysiä huutavilla moottorisahoilla jonglööraisi.

Edit: siis jos nyt lähden tätä rakentamaan niin tod. näk. käytän noita valmiita osia. Mietityttää vain, että eikö kukaan ole pähkinyt tuota, että josko se paljealue auttaisi hieman nakutuskestävyydessä? Vai onko tuo riesa tullut nyt kun S&S lopetti sen kattavan stroker mäntä valikoimansa?

Soikkeli

Eikös olisi helpompaa ostaa 4.5" kampiakseli, 8,75:1 männät ja vaikka 514 nokka?
Noi on jo valmistajan puolesta testattu ja laskettu kaikki valmiiksi.

86" kulkee ihan riitävästi ettei tarvitse iskua hivuttaa 5" lähelle.
C.O.G. 
Lifemember

Lyytinen

Joo, monetkin on suositelleet tuota nimenomaista kombinaatiota. Ehkä en kuitenkaan siihen päädy seuraavista syistä:

1) limppujen paino. Kuten alkuun kirjoitin, minulla on sportsterikin jolla ajaminen ei oikein tunnu miltään ilman alituista räppäilyä. Vaikka siinä on melko varmasti enemmän vääntöä kolmen tonnin yläpuolella kuin tuossa shovelissa, ei siinä silti ole semmoista "ison moottorin auktoriteettia".

2) hinta. Kasattuna tuo S&S:n akseli on ehdottomasti "best bang for buck" jos laskee oman ajan vielä siihen. Kuitenkin itse kun teen about kaiken muun paitsi hoonaukset, niin irto-osista (T&O limput, S&S veivit, Jims sivuakselit) itse kasaamalla vielä 10 % halvempi tulee vaikka rahdit, tullit ja sen semmoiset laskee. Jos ei itse tee niin asetelma kääntyy toisinpäin.

3) sekavuus. Jotenkin tuntuu, että edes S&S:llä näistä nettikaupoista puhumattakaan ei oikein ole selvillä mille männille (TRW/Wiseco, stock bore/big bore) ne valmiiksi kasatut akselit on tasapainotettu. Samoin jossain puhutaan valumännistäkin, vaikka niitä ei ole edes pariin vuoteen valmistettu. Itse tekemällä saa justiinsa sen tasapainotuskertoimen kohdilleen. Tuntuisi hölmöltä purkaa valmiiksi kasattu akseli tuota varten.

Tuosta iskunpituudestahan olikin juttua (tällä foorumilla?) joskus aiemmin. Muistaakseni Hessu oli sitä mieltä, että ei se kestävyys nyt niin radikaalisti heikkenisi 4-3/4" iskulla mitä yleensä sanotaan. Tuo 4-1/2" on kyllä vähän turhan pieni hyppy jos tekemään ruvetaan, 4-5/8" tai 4-3/4" se olla pitää. 4-5/8" puolesta puhuisi, ettei tarvitseisi niin hirveitä stroker levyjä ja hyvässä lykyssä jopa vakio imusarja kävisi. Plus että hieman pidemmälle sillä kuitenkin pääsee mitä 4-3/4":lla, olipa se nyt miten suhteellista tahansa.

Kiiski

Tossa s&s sivu jota on tullut tavattua viime vuosikymmenet pyytäisin keskittymään käyttötarkoitukseen ja kestävyyteen ja ruttuihin. Luettelon sivu on vuodelta 1990.

Jack

Sillon joskus kun mun pannun kone kasattiin uusiks, toi sivu oli just se mitä tihrustettiin.

Tuli 84" 4½ iskulla. Ruttuja en muista mutta Anteron A tais olla nenuna. Oli hitsin hauska kombo lyhkäsillä kaupunkivälityksillä ja sillä kerkes ihan hyvin matkaakin tekemään.

no, tää oli vaan tällästä sunnuntaaamun muistelua jostain parinkymmenen vuoden takaa...

edit: vai oliko 86" mistäs mä muistan....kuitenkin muistuu mieleen noi Street/trips occasional strips kohdat, ja koneen elinikä pitkä...
Flatheads!!!

Lyytinen

Onhan noissa teidän jutuissa vähän ajan patinaa, tosin kyllähän nuo samat jutut pätee tänäkin päivänä ja tuo vanhempi S&S brosyyri vahvistaa sitä käsitystä mikä minulla olikin. Nykyisin vaan ei se ole viritys eikä mikään jos ei kaikkea vedetä viimeisen päälle ja osatarjonta sen mukainen.

Ajattelin, että jospa se ajatus selviää kun rupeaa tekemään. Dremelillä kokeeksi hioin tuota railoa, näytti rupeavan pienenemään niin vetäisin jyrsimellä siitä kiertokankien kolosta varmaan jotain 1 - 1.5 mm pois, sen halkeaman ja muut valuröpelöt pois. Samalla levitin sitä koloa sentin tai puolitoista suuntaansa kun ajattelin laittaa S&S kanget joka tapauksessa kävi miten kävi. Seuraavaksi hion kiiltäväksi tuon pinnan jonka jälkeen uunissa lämmittämällä pitäisi näkyä jos siellä mitään halkeamaa enää on.

Hessu

Viime viikolla tallin naapuripöydälle purkaantu kappaleiksi shovelinmotti jonka strategisetmitat on 4 3/4 x 3 13/16. Red Wolfin kansien, ynnä muiden "perusjuttujen" lisäksi maininnan arvoista on suuressa itänaapurissa valmistuneet titaani veivit.  Motti kasattu joskus 90-luvun alussa. Moni vanhempi harrastaja muistaa matalan harmaa mustan pyörän. Tarinan mukaan sillon ajettu paljonkin, mm. muutamat välimeren reissut.  Viime vuosina erittäin vähän. Kilsoista ei tietoa.
Yläpäänhelat on pyörineet ja oikeastaan sen tähden purettiin myös kampura, joka kylläkin tuntuin kasassa ollessa veivejä heiluttamalla erittäin hyvältä.
Mittaus kertoi, että ihan helvetin hyvä se keskitappi onkin. Ei olisi tarvinnut purkaa.
Jimsin tappi, ryssäläiset veivit, Nelesläiset ulkoskoolit hiiletyskarkaisuteräksestä. (Koska titaaniveiveihin tartti tehdä ulkoskooleille myös sivut jotka toimii poskilaakereina).

Tiedä sitten kuinka pitkäikäisiä ne lyhyempi iskuiset ovat, mutta 4,75 näyttää kestävän ihan riittävästi.

Tuusulan T-Bone

Oho, noilla spekseillä on pysyny hyvin kondiksessa. Kaipa tuo riippuu pitkälti ajotavasta. Stripillä Kiisken kanssa joka viikonloppu, niin ei kestä noin kauaa... ;D
Long John Stroker

Rautahauli

Onkohan tuo edes halkeama tuossa Lyytisen limpussa, mun mielestä se näyttää siltä että joku "langanpätkä" on jäänyt valussa muottiin tai joku muu valuvika. Kyljessä on aika leveä railo pelkäksi halkeamaksi. Jos se näkyy sorvatussa pinnassa siksi koska siinä on ollut samanlainen railo joka on lähtenyt lähes kokonaan pois sorvaamalla mutta "railon" pohja on jäänyt näkyviin.

Vai hajooko limpput yleensäkin noin?

Kunhan ajattelin ääneen.
FXEF-81

Hemuli

Ai katos, toi Hessun kuvailema shovelikin on vielä hengissä. Fillari missä se oli kiinni oli kyllä aikanaan yksi hienoimmista sen ajan choppereista. Muistaakseni omistaja ei käyttänyt edes ilmanputsaria vaan kaasarissa oli pelkkä imutötterö.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Tarkoitus ei ollut pelotella tolla S&S:n kataloogi sivulla eikä muutenkaan masentaa ketään. Toi Hessun esimerkki moottori vaan ei mielestäni ole mikään malliesimerkki stroker-moottorin ylivertaisesta kestävyydestä. Käsittääkseni kyseinen vehje on majaillut autotallin perällä viimeiset 15v ellei kauemminkin ja näki auringonvaloa kerran kesässä jonkin näköisen käynnistys session muodossa eikä muuta. Kaiken lisäksi silloin kun oli rakentajansa omistuksessa ei se niin kauhean kivutonta ollut. Ja tietty nyt kun sillä on ajettu muutama sata kilometriä niin yllätys yllätys kampura on levällään pöydällä, eli ihan vakio settiä. Kaiken lisäksi muistelisin että oli kaikennäköstä käyntiinlähtö ja detonointi tyyppistä murhetta. Silti yksi hienoimmista moottoreista mitä suomessa rakennettu.


Lyytinen

Kyllä minä sen ymmärrän, että kestävyys on suhteellinen käsite. Itselläni parhaimmillaan 40 km ja paskaksi ihan kaikki ;D Siinä se onkin dilemma kun mukava olisi räplätä mutta ei oikein meinaisi olla aikaa tehdä asioita oikein... vielä vähemmän monta kertaa väärin.

Rautahauli - voi hyvinkin olla, kohtahan se selviää. En ajatellut jättää arvailujen varaan.

Kiiski

Ai niin vielä! Mullakin on keskitappi aina tosi hyvässä hapessa mutta veivien alapäät on soikeet, ihan joka kerta kun puretaan. Tohon Red Wolf juttuun vielä palatakseni.