Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Stroukkaus vakioporauksella

Aloittaja Lyytinen, 20 helmikuu 12, 03:24:39

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Purin tuossa tuon koneen kampiakselia myöten. Siinä niitä osia katsellessa huomioni kiinnitti jakopään puoleisessa limpussa lähellä keskitappia oleva valuröpelö. Pitää katsella tarkemmassa valossa, onko se hiusmurtuma vai ei. Joka tapauksessa mietin, että kun tässä koneessa pitää lähes kaikki pistää uusiksi ja ihan helvetin kalliiksi tulee niin ei siinä enää tuntune jos vaikka tuota niin...

Jos sille tielle tulee lähdettyä niin kaksi asiaa on varmaa. Ensiksikin, porauksena tulee säilymään tuo 3-1/2". Ei tuo vakiolohko niin paksu ole ja sylinteritkin maksaa. Toiseksi, limput tulisi olemaan T&O:n torque monsterit 4-5/8" iskulla. Pitää olla limpuissa massaa niin kuin maamoottorissa, 4-1/2" on vähän turhan vaatimaton lisäys ja 4-3/4" jo epärealistinen ainakin jos käyttää stroker levyjä (alempana mainituista syistä) runkoa muokkaamatta.

Mäntätarjonta on hieman kehno kun S&S, jolla oli vielä pari vuotta sitten paljon eri vaihtoehtoja, tekee nykyisin vain yhdenlaista stock bore stroker mäntää. Ei siinä sinänsä mitään, mutta jostain netistä löytyi, että sillä tulisi 4-5/8" iskulla staattiseksi puristukseksi 9.4:1 joka taas on liikaa kun meinasin sen Andrews J:n laittaa, 9.0:1 vielä olisi OK kai. Ei kai tuon J:n käytölle ole muuten periaatteellista estettä, pähkäilin, että stroukkauksen myötä ja miedon nokan takia shovelin liian suurissa kanavissa syntyisi jotain eloa? Tuo 9.4:1 puolestaan vaatisi luokkaa 50 astetta alakuolokohdan jälkeen sulkeutuvaa imua ja eikös semmoiset ole yleensä enempi noita jotka alkaa kunnolla herätä vasta kahdessa ja puolessa tonnissa.

Sitten pähkäilin tämmöistä reseptiä. Otetaan Wisecon 1340 cc 7:1 takomännät ja muokataan niitä niin, että eivät osu limppuihin tai toisiinsa. Normaalistihan pitäisi laittaa 3/16" eli 4.8 mm paksut stroker levyt. Toisaalta taas jos ikäänkuin sylinteriä lyhentäisi 1/8" eli 3.2 mm, staattinen puristus nousisi juurikin yhdeksään. Mutta nytpä se sylinterin lyhennys hoidettaisiinkin ohuemmilla stroker levyillä. Mikäli laittaisi kahdet Jameksen 0.020" tiivisteet, itse stroker levyt pitäisi olla 0.6 mm paksuja. Sekin askarruttaa, että onko fiksua laittaa kahdet tiivisteet vai pitäisikö tehdä tuon paksuiset stroker levyt ja tiivisteliimalla äpöstää.

Sylinterit siis nousisi tässä vain 1.6 mm. Siinä kyllä ei takapytyn päällä ole turhaa tilaa, mutta pitää huomenna kasata rojut ja katsoa riittäisikö tila. Voi olla vähän liian optimistista toivoa, että onnistuisi niin hyvin, että yläkerran saisi purettua ja kasattua koneen ollessa kiinni. Imusarja periaatteessa olisi 1 mm "väljä" vaakasuunnassa, menisiköhän tuo siltään, eihän se ole kuin 0.5 mm puolelleen lisää.

Tässä olisi ehkä sekin positiivinen puoli, että sylintereitten öljyreikää ei tarvitseisi modifioida. S&S:n strokerin kasausohjeessa oli maininta, että vasta 4-1/2" iskulla tarvitseisi turata ne reijät. No tuo 1.6 mm pytyn nosto tässä on sama asia kuin isku olisi 4-3/8". Männät tulisi sen verran ylös sylintereissä, että paljealue olisi lähes varmasti sorvattava uusiksi. Venttiilitaskuja ei kovin paljon varmaan tarvitseisi syventää kun on nostoa suhteellisen vähän ja Wisecoissa jo valmiiksi syvennetyt poterot. Tällä reseptillä muuten 4-1/2" iskulla ilman stroker levyjä puristukseksi tulisi noin 8.7:1.

Mitäpä raati sanoo? Aiheuttaako tämäkin kämmenen hakeutumista naamaan ja tuskan parahduksia  ;D

Edit: yhden virheenhän löysin jo itsekin, nimittäin kyllä se öljyreikäsavotta olisi tuossa mahdollisesti edessä, koska tuo resepti olisi sama kuin iskunpituus olisi 4-9/16".

Edit 2: tarkemmin kun ajattelee, niin kun suoraan sopivia mäntiä ei ole, niin helpointa olisi sittenkin nuo S&S:n männät joista joko ottaa ihan pikkuisen pois tai sitten kikkailee tiivisteillä.

rodchop

Mulla on tuollainen S&S,n 4.3/4 stroukki sarja, tosin sössön omilla stroukki männillä.
Pyttyjen alla on 0,5-1mm stroukki platet, mahtuu vakio runkoon.
Saksan ebayssa oli ainakin s&s,n 4.1/2 kittejä.

http://www.ebay.de/itm/Harley-Shovelhead-Motor-4-5-zoll-Stroker-Kurbelwelle-/260686158860?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cb21b1c0c#ht_644wt_1113
HOG Forever Forever HOG

Spöke

Mikäs ihmeen pervous on käyttää J-nenua? On niitä stroukkereihin pikkasen parempiakin tehty. Emmä ymmärrä mitä järkeä on tehdä konetta joka vääntää alta 2000:sta, kun ei konetta niillä kierroksilla kannata käyttää. Suosiolla sössön 2900-sarjan männät ja puristuksille sopiva nenä.  Ja iskua sen, minkä tahdot. Musta stroukkeria (tai vakiokonetta) ei kandee paljoa vedättää alta 2500 1/min, keskitappi ei tykkää, eikä oikeestaan mikään muukaan liikkuva osa. IMO
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Mä en myöskään ymmärrä tota J-nokkafetissiä. Strokeri pystyy hyödyntämään huomattavasti enemmän asteita kuin vakioiskuinen kone alakierrosten siitä kärsimättä. Mietipä asiaa kampuran kannalta - pitkällä iskulla keskitappi viihtyy ylä- ja alakuolokohtien lähellä huomattavasti pidempään kuin vakio-osilla. Niinpä mäntä onkin alempana sylinterissä siinä vaiheessa kun imuventtiili sulkeutuu mutta kun se lähtee nousemaan ylöspäin, tekee se sen huomattavasti vauhdikkaammin kuin vakiokampuralla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Siis TÄH! Eikö S&S enää tee niitä mäntiä jotka on tarkotettu vakiohalkaisijaiselle  4,75  iskuiselle limpulle ja vakioporaukselle?
Mulla on motissa, josta eilen otin ensi savut, sellaiset männät. Niillä valmistaja sanoo, että tulee 9,5:1 kantti. Millin strokerplatet ja kantti on alle ysissä. Mahtuu ainakin 83 ylöspäin runkoon.  Oon kokeillu Andrews J:tä. Mun mielestä kaikki yli kasin kantit on liikaa. Vakiomotissakin.

Tohon puristussuhteeseen vaikuttaa venttiilien syvyys niin paljon, että kaikenlainen laskenta on ihan turhaa ennen kuin oot tehny venatyöt ja mitannu oikeasti tilavuudet.

Tähän mun uuteen mottiin tuli T&O mörkövääntölimput 4,75 iskulla vakioporaus, just noi edellä mainitut S&S:n männät ja S.T.D käytetyt kannet. Mielestäni venat ei ollu mitenkään erikoisen syvällä seetiduunien jälkeen, mutta silti vakiomittasella pytyllä kantiksi ilman tiivareita tuli 8,75:1. Itse asiassa ihan sillä alueella mihin sen halusinkin.

Sama pata ennen keskikesän kajahdusta viime vuonna, oli samoilla männilla, vakiokansilla ja millin strokerplateilla kanteissa n. 8,2:1. Nokkana se Woodin shovelversio.  Jo siinä ilmeni pientä detonaatiota vakiokeskipakoisjousilla. Kun vaihdoin toisen jousen jäykemmäksi homma korjaantu. Eli liian mieto tolle iskulle.

Olikohan tää ollenkaan vastaus kysymykseen. Lähinnä kai vaan mielipide

erakko

Jos Hessu meinaa niitä 2900-sarjan mäntiä ni niitä ei oo tehty vähään aikaan enää,niillä on tuotannos nykyään vastaava uudella numerolla. Tosin eipä firman sivuilta näe mitä ne lupaa ruttua mut ei tuo kovin hankalaa ole selvittää.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hessu

Muistaakseni just niitä. Noi nykyiset ostin pari vuotta sitten.

rodchop

Tuossa mun vanhassa S&S 4.3/4 männässä lukee S&S 2700
tuossa kuva tuosta verrattuna vakioon.
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

Tuossapa tuo Sössön tämän päivän tarjonta.

Long John Stroker

Raimo-Raato

PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä
A.K.A. Rambe

Tuusulan T-Bone

Kyllä noita stockborestroker-settejä saa Sössöltä edelleen. Mäntämatskua on vissiin jotenki uudistettu, kun takomäntiä voi ohjeiden mukaan asentaa aika pienellä välyksellä. Edith: Rambella olikin jo tästä parempaa tietoa.

Jos stroukkilinjalle lähtee, ei mun mielestä kannata ujostella sen iskun kanssa. Kuten ei myöskään nokan asteiden kanssa. Esimerkiksi narunkutojalta saa ihan hyviä nokkia. Joku L31, esimerkiksi. Tai Sössön 514, mulla on nyt semmonen ja jotenki ryhdikkäästi tuntuu kone käyvän vaikka kanttia ei oo paljon mitään. En tiiä miten noi Siftonit nykyään? Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 20 helmikuu 12, 11:55:53
Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Eiköhän se johdu vaan siitä kun niitä saa helposti, kun ovat saaneet diilin näille tukkureille.
Jokaisen tosissaan virittävän pitää saada mahdollisimman eksoottinen nokka.

Jos Leineweriä myytäis kymmenen vuotta W&W kataloogista, kukaan hc-virittäjä ei käyttäis niitä. ;D

Tälläsiä http://www.sscycle.com/product/Vintage/1936-1984-Big-Twin-Models/Top-End/Forged-Stock-Bore-Stroker-Pistons-For-1936-84-OHV-Engines-p24054.html

Lyytinen

Tuohon Hessun piikittelyyn vastaan, että luulin ennen kampiakselin purkamista, että vakioksi rakentaminen olisi suitsait juttu ja olen ennättänyt hieroa kauppoja J:stä. Eräänlaista hyperaktiivisuutta siis. Tähän liittyen ja Spökenkin kommenttiin, jos se strokeri ei kestä ajaa vähän päälle 2000 kiekalla niin minun varmaan pitää sitten stokki iskulla kasata ;D. Voin myöntää auliisti, että minulla ei ole juurikaan hajua noitten osavalintojen suhteen mitä olen tekemässä, sen sijaan tiedän aika tarkalleen mitä haluan. Eli semmoista mottia, millä olisi hyvä jammailla ihan nopeusrajoitusten puitteissa. Vakionkin tehot ja väännöt on siihen ihan tarpeeksi, nyt vaan olisi tilaisuus petrata. Periaatteessa siis ei ole äkäisempääkään moottoria mitään vastaan, kunhan alavääntö ei missään vaiheessa tipahda vakion alapuolelle. Kovin ärjyä ei kehtaisi tehdä kun sitten pitäisi jo mielenrauhan takia kangetkin vaihtaa vaikka S&S:ään. Siinä sitten onkin se problematiikka, että se mikä on toiselle ärjy on toiselle löysä paska.

Mutta kaiken kaikkiaan, kaikki hyviä kommentteja, jos ei muuta niin ainakin sekavammaksi meni ;D

erakko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 20 helmikuu 12, 11:52:43
PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä

Onko asiasta sen parempaa tietoa et ovatko männät ihan vaan wisecot s&s:n laatikossa vai tekeekö wiseco ne sössön specsien mukaan?  ???
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: erakko - 20 helmikuu 12, 12:44:26
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 20 helmikuu 12, 11:52:43
PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä

Onko asiasta sen parempaa tietoa et ovatko männät ihan vaan wisecot s&s:n laatikossa vai tekeekö wiseco ne sössön specsien mukaan?  ???
Ne on stroukki männät ja tod.näk juurikin s&s:n specsien mukaan tehdyt ja tohon niiden tiukempiin asennus välyksiin ne ilmottaa 9-10 satkua joka on tiukan välyksen ylä ja alaraja. Wisecoa niissä ei lue kuin männäntapin lukko pussissa.

Lyytinen unohda se perkeleen J, se ei toimi edes vakiokoneessa jos puristukset lähelläkään 9 saati sitten isommassa motissa. Tai laitat puristukset jonnekin 7:1:n kieppeille niin ehkä sitten, mutta epäilen. Ja unohda jo valmiiks se next logical step A, maailma on täynnä parempia nokkia.