Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Järkevä puristuspaine

Aloittaja Lyytinen, 14 helmikuu 12, 02:13:40

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Mitä mieltä raati on, mikä on järkevä maksimi puristuspaine shoveliin? Olen miettinyt jotain 165 - 175 psi. Yhtälö on semmoinen, että 80" pata vakiokansilla, yksillä tulpilla. Lisäksi mielellään pitäisin kärkisytkän eli ei mitään alipainekelloja. Hakusessa on tosiaan tuo maksimipaine, että voisi ihan 2000 kiekasta suht huoletta vääntää hanaa ilman että rupeaa kilisemään.

Kokkonen

Asiasta mulla ei ole juurikaan laajempaa kokemusta, mutta noi kuulostaa mun korvaan vielä järkeviltä lukemilta.
Omassa 1340 Shovelissa 8,5 männillä ja Anteron nokalla kalkulaattorit antaa 154 psin arvon. Vakio nokilla olis takapytyssä 157 ja etummaisessa 150 psi.

J nokka 9,0 männillä nostaa paineet jo 166 psi:n.

Epämääräisestä lähteestä lainattu:
LainaaEach engine and combustion chamber design has a practical upper cranking pressure limit. The late Evo and Twin Cam Harley engines seem to start being difficult at more than 190 psi on the compression gauge. Mind you, this number is not absolute, merely practical. If you treat your well-built and tuned engine that runs on pump gasoline with respect, it can perform very well indeed at 190 psi. At 170 psi, that same engine probably won't stumble on 87 octane. A stock Harley's cranking pressure is typically about 160 psi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tomppa68

Clymeri antaa stanulle 78-84 shovelille puristuspaineen 100psi (or over). Aika vähänlaisesti.

Lyytinen

100 psi:hän on ihan hyvä löysälle vakiokoneelle. Tuossa kun ennen purkamista poljin apinan raivolla niin 3 kiloa tuli molemmista pytyistä eli about 40 psi. Olihan siinä melkoiset sepät olleet taas asialla. Takapytyn mäntä oli helmastakin öljypien peitossa. Mutta sentään alimmainen puristusrengas ei ollut juuttunut uraansa vaikka muut olivatkin. Välyskään ei ollut kun 0.17 mm molemmissa sylintereissä. Mutta ihmeen hyvin se silti toimi.

Tosiaan joo nuo 190 psi, arveleisin, että ne tosiaan on noille evoille joissa on sytkässä myöhästys alipainekellolla ja palotila vähän modernimpi. Melkein järkiään nokkavalmistajat suosittelee semmoisia osakombinaatioita, joilla tulisi about 170 psi.

Tähänhän on tulossa Wisecon 9.5:1 männät ja Comp Camsin V-Thunder SHV-4020 nokka ja siitä tulisikin tuon verran. Tosin säätämiseksi menee kuitenkin kun nuo kannen insertit ei ole pysyneet aloillaan niin tiedä minkälaiseksi se puristus menee noitten upotuksen ja kansien oikaisun jälkeen.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tomppa68 - 14 helmikuu 12, 21:55:38
Clymeri antaa stanulle 78-84 shovelille puristuspaineen 100psi (or over). Aika vähänlaisesti.

Jossain manuskassa on alarajaksi sanottu 90 psi.

Noihin aiemmin ilmoittamiinii laskennalisiin arvoihin en ole omissa mittauksissa yltänyt. Ne pitänee ottaa ehdottomina maksimiarvoina, joihin laskennassa käytettävillä kombinaatoilla voidaan päästä. Väittäisin että mittaustilanteessa saadaan sitten tuollaiset 20% matalampi arvo, jos kaikki on mennyt nappiin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 helmikuu 12, 16:11:54
Lainaus käyttäjältä: Tomppa68 - 14 helmikuu 12, 21:55:38
Clymeri antaa stanulle 78-84 shovelille puristuspaineen 100psi (or over). Aika vähänlaisesti.

Jossain manuskassa on alarajaksi sanottu 90 psi.

Joo,  66 -> early78 on 90 psi.

Rautahauli

Mun -81 Shovelissa oli kesällä puristuksia 10.2 bar~147psi, eroa sylintereillä tais olla viisarin vahvuuden verran. (Motonetin mittari) Ei tietoa onko vakio, voiko olla?
FXEF-81

Kiiski

Tää puristuspaineiden mittailu on mulle vähän outoa hommaa tässä yhteydessä. Mun mielestä se on kätevä tapa, kun miettii koneen kuntoa ja vertaa pyttyjä toisiinsa. Heti jos on vähän nokkaa tai venttiilin säädöt poskellaan niin mittari herjaa hälyttäviä eroja per pytty ja varsinkin jos jäykät nostajat. Se että pyörittelee konetta kiksistä tai startilla ja saa kovat paineet aikaseksi on oire vakio nokasta eikä mistään huippuunsa viritetytystä kisamotista, niin ja tietty siitä että mitään hälyttäviä ohivuotoja / vääntyneitä venttiilinvarsia ei ole.
Tää on vähän samaa hommaa , kuin toi dynaamisen puristuksen kanssa puuhastelu, sillä erotuksella että vähän tosi elämän realiteetteja mukana eikä pelkkää matikkaa.

Lyytinen

Tämä juttu nyt vähän lähti lapasesta. Siis alun pitäen piti korjata kannentiivisteen vuoto, mutta sitten osoittautui, että viisaampi tehdä koko remontti. Pähkäilin aikani ja tulin siihen tulokseen, että kun minulla on tuo sportsteri sitä varten jos pitää reikä päässä ajaa niin tehdään tästä semmoinen, että saa kannot kiskottua juurineen. Kestää vetäistä vähän isommatkin makkaraperunat.

Valkkasin nokaksi noista V-Thundereista sen takia kun niissä on vähiten overlappia ja lyhyet ajoitukset, nostolla sitten kompensoidaan. Mutta samalla niissä tuo imuventtiili menee aika aikasessa vaiheessa kiinni ja siitä dynaamisesta puristuksesta tulee aika iso. BTW, se puristuspaine = (dynaaminen puristus)^1.1875 - 1 (baareissa ilmankehän päälle). Senpä takia just tuon aappailun heitin, että olisiko tuon 170 psi:n kieppeillä semmonen tolkullinen maksimi mitä ei kannata ylittää. Vastaa noin 8.5 dynaamista puristusta.

Itse asiassa prkl nokkakauppias teki oharit niin tilasinkin toisaalta SHV-4010:n, overlap asteita 28 kun taas esim. Andrews J:ssä 42, tuossa SHV-4020:ssa olisi ollut 34.

Sitten tuosta oikeasti mittaamisesta: normaalistihan pV = nRT, jossa p = paine, V = tilavuus, n = ainemäärä, R = kaasuvakio ja T = lämpötila. Jos esim. tilavuus vaihtuu, niin tuosta voidaan laskea uusi paine. Jos siis kaikki muut, kuten esim. lämpötila pysyy samana. Mutta puristustahdissahan se ei pysy vaan on kyse ns. adiabaattisesta reaktiosta. Siitä löytyy netistä, turha sitä on tähän kirjoittaa, siitä tulee tuo 1.1875 potenssi tuonne aiemmin. Elikkä kun kylmää konetta sotkee, niin se ei ole adiabaattinen se puristus niin kuin moottorin käydessä, koska ne sylinterin seinämät imee sen puristuslämmön. Mutta pitäisi siitä silti tulla lähelle sama baareja mitä se staattinen eli normaalisti ilmoitettu puristussuhde on.

Kiiski

Sori täähän olikin silkkaa matikkaa. ;D Ja voin rehellisesti myöntää että putosin kärryiltä tosi pahasti.
Jotenkin musta silti tuntuu että toi valitsemasi nokka ja 9,5 männät on vähän liiankin väännökkäät, juurikin jos ajattelee että vääntää surutta kaasua 2000:sta ilman detonointia. Mun veikkaus että 8 tai 8,5 männät olis tie halutunlaiseen menoon tolla nokalla. Tää nyt vaan on mun arvaus eikä perustu mihinkään laskukaavaan.
Mulle tuli kerran ihan ehtä Texas-strokeri isonlättiksen limpuilla ja veiveillä, varustettuna tonnisen Pannun nokalla. Lunttasin jostain asteet siihen nokkaan, muistaakseni vanhasta V-twinin kataloogista anto asteiksi 276 josta tein päätelmän että tonniset koneet on kierroskoneita ja kyllä entisajan virittäjät tietää ja tietenkään en mitannut mitään enkä juuri kelannut muutenkaan vaan lätkin vehkeen kasaan. No loppu tulos oli ihan tajuton alaalueen vääntö ei tarvinnut kaasuun koskea ollenkaan senkun rouhi pykälää sisään, haittapuolena oli että kaasukahvaa pysty kääntää sen 3mm , kun alko helistää ihan helvetisti ja tuli seinä vastaan. Mitä tästä opimme kait sen että älä luota kataloogiin, ennen tiedettiin ihan yhtä vähän ellei vähemmän ja että liika vääntö ei välttämättä ole hyvä juttu.
Ite just viritän FLH Super Spottia mulla ruttu 8.4:1, 4,5 isku ja nokkana S&S 510g ja vähän samanlaiset tavotteet kuin sulla.

Hessu

Tälläseen nokkakeskusteluun osallistuminen on aina vähän arveluttavaa.
Kun kaikki (minä mukaanlukien) on omasta mielestään asiantuntijoita.
Mutta katoin ton nokan lukemia ja veikkaan että jos pystyt vältää ton Kiiskin pelotteleman detonoinnin, mitä kyllä epäilen noilla männillä, saat motin joka ei väännä kantoja irti maasta. Työntää kyllä alhaalta hyvin, eli pystyy ajaa tuhannella kiekalla rantabulevardilla, mutta on ihan tehoton vähänkään korkeammilla kiekoilla. Motarilla kun yrittää ohittaa, alkaa vituttaa. Eikä jeesaa vaikka heittää pientä sisään. Kun ei ehdi hengitää. Mietojen asteiden lisäksi profiili taitaa olla melko mieto, kun toi TDC nosto on noin vähän.

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 16 helmikuu 12, 09:57:10
Mitä tästä opimme kait sen että älä luota kataloogiin, ennen tiedettiin ihan yhtä vähän ellei vähemmän ja että liika vääntö ei välttämättä ole hyvä juttu.
Tää on hyvä lause.

Raimo-Raato

Tähän onkin hyvä jakaa muillekin huutavan kotkan kataloogista bongatut "faktat" kun semmosiin just satuin törmää.
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Itse asiassa tuollaisia kommentteja halusinkin kuulla, kiitos niistä. Ymmärrän kyllä, jos matematiikka tässä tuntuu väkisin väännetylle, mutta joku selitys sille pitää olla jos numerot ja todellisuus ei vastaa toisiaan. Tällä kertaa selitys voineekin olla se, että enpä tullut ottaneeksi huomioon, että noissa nokkien brosyyreissä taidetaan monesti olettaa just, että on sytkässä alipaineella myöhästys ja muutenkin kieli keskellä suuta kasattu.

Nyt kuitenkin sain peruttua nuo kaupat männistä ja nokasta vaikka älyttömästi hävettääkin moinen vekslaus. Pitänee noudattaa tuota Kokkosen reseptiä niin ei voi mennä pahasti pieleen. On niin paljon tekemistä tuossa lossissa, että ihan viimeisimmäksi minä tähän lisäproblematiikkaa tarvitsen.

Tuohon Hessun kommenttiin kuitenkin pitää sanoa sen verran, että ei se ehkä edes paha olisi jos olisi sisäänrakennettu rajoitin. Tuolla sportsterilla kun ei vaan voi ajaa nätisti, aina menee semmoiseksi perseilyksi ja slalomiksi sillä ajaminen.


-Teme-

Uitin itselleni uudelta mantereelta 80cid shovelin vm -83. Ajamaan en ole laitteella vielä päässyt, kun lumi oli tontissa aparaatin saapuessa. Käyntiin sain vaikka startti osin kirraa eikä jaksa pyörittää, mutta onneksi kiksi pelastaa :)
Pyörään laitettu S&S lohkot, pytyistä ei ole tietoa, mutta kannet on STD tuplatulpalliset. Nostajista ja nokista ei ole mitään tietoa.
Nyt talven kuluessa on tullut hieman ulkoisesti vekottimeen tutustuttua ja tarkoituksena hieman fixailla sieltä-täältä ongelmakohtia. Ensi talvena olisi tarkoitus mahdollisesti lähteä enemmän operoimaan laitteen kanssa.

Löysin tallista puristuspainemittarin ja hetken mielijohteesta päätin tsekata puristukset, nyt tuntuu ettei olisi pitänyt lähteä kokeilemaan. Takapytyssä 60psi ja etummaisesta tuskin viisari liikahti  :o
Edellisestä käynnistyksestä on kyllä kulunut n.3kk ja öljyt ei ole koneessa kieräneet sen jälkeen, joten kannattaisko odottaa että saan kamat läjään, polkaistua motin käyntiin ja testailla sen jälkeen uusiksi? Jos hydraulit ovat tyhjät, niin oireileeko se tuolleen että kaikki puristuspaineet voivat olla kateissa?