Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Punaniskan Punainen Shoveli

Aloittaja issakka, 13 toukokuu 09, 18:46:47

« edellinen - seuraava »

issakka

Se on moro...

Kaikemaailman rakennusrojektien, polkupyörärojektien sun työkiireiden joukossa ehdin purkamaan shovelin.  Keväällä 2008 tekemäni ensimmäinen hd-koneremontti tuntui menneen pieleen koska takapytty savutti n. 15min ajon jälkeen.  Samalla oli tarkoitus pienentää vaihdelaatikon nyyhkyttämistä. Työpaikallakin nauroivat että hd vuotaa kaiken öljyn alleen. Minä totesin siihen että "Ettekö te taiteilijaa tunne, sehän piirtää USA:n kuvaa asfaltiin".  Ja kuinka ollakkaan, siinä shovelin alla oli öljyinen pohjoisamerikan kuva... ;D

No. Konetta aukaistessa kävi ilmi, että osa öljykylvystä oli tullut kansipahvin välistä. Sitten sylinterin öljykanavasta löytyi semmoisen jousirikan palanen. Se olisi varmaan mennyt alakertaan asti, mutta koska kyseessä oli stroukattu kone ja öljykanavaa oli muotoiltu, oli pala onnekkaasti jäänyt "putkituksen"  yläpuolelle.  Laitatin Koneistamolla imuventtiileihin varren tiivisteet, jotka ne olivat kaikessa tietäväisyydessään jättäneet pois. Muuta ihmeellistä en koneesta löytänyt. Ai niin... Shimmasin rockerboxin akselin ja heitin mäkeen ne jousirikat. Maalasin pytyt miranolilla.

Vaihdelaatikon vuoto. Koska laitteessa on 3" beltti ja Primo:n kytkin, jouduin tekemään ulosvetäjän. Vaihdoin tukilaakerin ja vaihdelaatikon stefan. Niitäkin on näköjään kunnollisia ja vähemmän kunnollisia. Suurin ero lienee stefojen huulloksissa. Siinä tukilaakeria asentaessa katselin outoa kulumajälkea tukikehikossa. Syy selvisi, ketjulukko oli hävittänyt lukkorikkansa ja oli lähes auennut.  Lähes auennut ketjulukko oli hangannut oivan jäljen kehikkoon.Matkassa oli siis onneakin.

Olin jo 2008 ajatellut että maalaan pyörän punaiseksi, mutta sitten tuli jälleen kiire. Maalasin ennen Norrtäljeen lähtöä pyörän muutaman euron lakkapullolla ja sillä samalla pinnalla vetelin koko kesän. Lakka muutti värinsä enemmän tai vähemmän ruskeaksi. Hion lakan pois.

Katselin luetteloista 2-1 pakoputkistoa, mutta hinnasto oli punaniskalle liikaa. Tein itte...

Naapurissa asustelee kaveri, joka tuunailee kyykkypyöriä. Ostin kaverilta punaista candyä. Lakat sain lähes lahjoituksena paikalliselta maalarilta. Kaveri oli kiitollinen kun olin saksan ebaysta löytänyt sille veteraanimotskarin.

Sitten yhtenä viikonloppuna vetäisin candyt ja lakat pintaan vanhassa pihasaunassa.  Siinä hämähäkkien, hiirien ja villakoirien seassa sain vedettyä suhkot hyvän pinnan.  Maalausoppaana oli se hyvin tunnettu "Musta tuntuu".... tuli 50e maalaus..
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Mauni

onko tuo maali vedetty suoraan kirkkaan pellin päälle? komian näköinen!
harkitsemisen arvoinen idea omaankin härveliin kun alkaa tuntumaan tylsältä tuo wd-40 pinta  8)

Hemuli

Hienoa että sinäkin löysit tiesi tänne, yritin muistaa kaikille tutuille laittaa viestiä tästä mutta hatara pää ei voi muistaa jokaista...

Maalaus on hyvinkin erikoisen näköinen, tekisi mieli nähdä se luonnossa - harmi että jää tänäkin vuonna Norrtälje väliin. Tuotahan voisi jatkojalostaa niin että tekisi hiomalla jonkinlaisen yhtenevän tekstuurin peltiin ennen maalausta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

issakka

Kokeilin tehdä säännöllistä kuviointia, mutta siitä tuppasi tulemaan kornin näköinen. Pointtina on että rälläkkä/paineilmavinku ei ole niitä tarkimpia työkaluja. Meinaan kokeilla samaa systeemiä seuraavan talven projektiin, joka on valitettavasti auto...Tarkoituksena on tehdä vm. 1952 mallisesta piikkinokka-Mossesta GAZ-ROD.

Pinta on etenkin auringossa veikeän näköinen.  Nyt vaan silmä "sairastaa" kaikessa muussa mitä shovelissa on kiinni.

Nähtäisiköhään Hemulin kanssa Joutsan Chopperissa??
Hemulilta haluaisin nähdä kuvia siitä rankasti modatusta Sportsteri -projektista viime vuodelta. Vai onko siitä kuvia jossakin???
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Raimo-Raato

Loistava idea tuo maalaus. Tuostahan tulee välittömästi mieleen lukuisia keinoja pohjapellin kuvioimiseksi ennen maalausta. Esim. eri karheuksiset hionnat, kaasupillillä pellin sinertäminen, pinstraippaus jollain hapottavalla aineella jne.

Itseä tuo nyt ei sinällään koske kun mattamustaa candyä ei oo taidettu vielä keksiä. Toisaalta jos sekottaisi pieniä määriä mustaa mattalakan sekaan ja viimeistelisi pinnan vielä pelkällä mattalakalla niin saattaisi auringon valossa jotain jänniä efektejä pohjista syntyäkin...
A.K.A. Rambe

issakka

Non niin.. projekti on kasassa.

Mutta peijooni... tänään lähdin aamulla aikaisin töihin. 3km:n päässä hävisi shovelista veto toisesta pytystä ja sitten toisesta. V...tti niin roimasti että työnsin pyörän kotiin.
Kävin eilen ajelemassa kymmenkunta kilometria ja silloin se toimi moitteettomasti.

Puristukset tuntuvat olevan tallella, Käynnistäessä pyörähtää muutaman kerran ja lyö lieskoja s&s:stä. Kipinä näytti tulevan ja testasin homman vielä uusilla tulpilla, eikä se lähtenyt käyntiin. Mietin tuossa että olisiko tuo Dynan kärjetön sytty rikkoontunut?? Tänään kotiin päästyä pitää tutkia tarkemmin homma. Olisko jollakulla tarjota hyviä vinkkejä??.

Aion hakea puristuspainemittarin Biltemasta. Eiköhän se pikkusen rajaa noita vianaiheuttajia.




Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Smokie

Hyvän näköistä tuo maalipinta!

Ongelman aiheuttajasta mulla ei kyllä oo kovin vahvoja veikkauksia, puristuspaineet ja kipinän ajoituksen kattoisin ekana.

issakka

#7
joo ja vielä torstain  ja perjantain välisenä yönä tein tarakan Kuusankosken romuläjästä löytyneistä rosteririnkuloista.



Sitten töihin perjantaina (työmatka 130km).
0.070 poraus ja stroker ei kuulema kestä...

http://nakkitartsani.1g.fi/kuvat/videos/harleydavidson.avi

Keep it going... onneksi olin hamstrannut pytyt ja männät aikasemmin... tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin.


Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Kokkonen

Kehno tuuri...:(...mutta yllättävän rauhallinen mies istuskeli siellä kaiteella pakua odottamassa. 8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 30 toukokuu 09, 09:00:48
Kehno tuuri...:(...mutta yllättävän rauhallinen mies istuskeli siellä kaiteella pakua odottamassa. 8)

Wanhan raudan kanssa oppii ottamaan asiat sellaisena kuin ne ovat. Tunnelma videolla ois varmaan ollu erilainen jos ton tempun ois tehny omakotitalon hintanen osamaksubilletkaruselli.  ;)

Hieno tarakka, pienellä jatkojalostuksella tohon saa sikspäkin näppärästi kyytiin  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

issakka

Kiitokset myötätunnosta, heräsin kuudelta aamulla ja seitsemältä oli jo sylinterit pois. Vielä pitäisi löytää s&s:n stroker-männän #92-2804:n renkaat. Oisko vinkkiä missä olisi nopea ja asian osaava s&s:n dealeri?

No. Ei sitä ihan helposti hermostuta. Muutama päivä sitten ajoautostani, Ford Transit -86, kosahti vaihdelaatikko tuohon pihaan. Milläs sitä nyt crossipyörää kuljetetaan. Nyt olen sitten puukottamassa emännän Audi 100:sta oudon Keuhkovian vuoksi.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

No niin... jessuksen monen moottorin avaamisen jälkeen vihdoin pääsen tien päälle Shovelilla. Vieläkin siinä on vikaa, joka joko poikii tai sitten ei, mutta jos se nyt edes tämän kesän kestäisi kasassa.  Talvella taas auki. Noh. Oppipahan moottoritekniikkaa....

Alkukesän ajot olen pyyhkinyt Rautapäällä, joka valitettavasti on ollut huomattavasti varmempi ajopeli kuin Shoveli. Kiksin lipsumisen korjaamisen jälkeen ei Rautis ole tarvinnut kuin bensaa. Harvinaista herkkua on että molemmat amerikkaisvalmisteet ovat ajokunnossa.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Kevättä 2011.

muutaman tunnin potkimisen jälkeen ymmärsin että jotakin on vialla.. Shorty E oli tukossa.

Siinä sitten putsauksen jälkeen oli viimeisen potkun pyörä. Otimpa videon.

Tuo Primon kytkin pitää aikamoisen kalkatuksen... vaan on kuulemma ominaisuus.

Viteosta näkyy myös meikäläisen motskareiden säilytyspaikka... Vanha 30-luvun omakotitalo, jonka ostin halavalla...
VIDEO0076
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Tämä hieno Shovel -vuosi.

1. Norrtäljen matkalla 5km ennen Eckeröä Shoveli hyytyi. diagnoosina oli, että Dyna -kärjettömän induktiokela oli palanut. Syy: Hot Bikesta ostamani laakeroitu keskipakosäädin oli taiwanilaista laatua. Yksi keskipakosäätimen akseleista oli lähtenyt irti ja hangannut pohjalevyyn. Levy oli kuumentunut ja polttanut induktiokelan. Taiwan -paskaa Motorcycle Storehousesta!!!!, eikä ollut ensimmäinen kerta.

Onneksi Jussi's Motorista löytyi Single Fire -sytkä, jonka avulla pääsin sitten Norrtäljeen.

2. Savuttaminen. Norrtäljessä kaveri epäili, että Shovelin savuttamisen syy oli venttiilin ohjurin vierestä haljennut kansi... no sehän se oli.

3. Kiksin akseli... eipä tuohon enempää.

4. Kansien vaihdon jälkeen alkoi kilinä, yhtäkkiä. Epäilin että etummaisen kannen venttiileissä on jotakin vikaa. Aloitin remontin kuitenkin tutkimalla nostajapesät ja nostajat.. ja kuinka ollakkaan.. jenkkipoika oli laittanut nostajaan hiukan ylimääräistä??? Olimpa ajellut hyvällä tuurilla pari vuotta.... kts. punainen osa.

Mitä tästä opimme emme mitään. Kesän ajot olen ajannut Rautapäällä, jota sanotaan paskimmaksi harrikaksi. Sen motti on avattu joskus vuonna N. Kone ei vuoda öljyä, ei kilise tai kalise ja toimii...
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Tony

Kylläpä näyttää shovelin putket tutulta.. saisko molempia putkia samaan kuvaan, tai mistä päin löysit nuo?