Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Trike-projektikin etenee

Aloittaja Motomatti, 04 helmikuu 12, 19:39:02

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Samaa katsurin tietämättömyyden korvaavaa pätemisentarvetta on se "hitsausstandardin" tai "luokkien" kysely. Laissa ei puhuta mistään muusta kuin että PYYDETTÄESSÄ on toimitettava selvitys hitsaustavoista ja käytetyistä lisäaineista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Sellaiset asiat kuulin tämän nyt katsastustehtävissä olevan katsastajan suusta että ajoneuvoa muutoskatsastettaessa on omistajan tai haltijan oltava ehdottomasti paikalla, lokasuojat ovat juuri tässä vuosimallissa pakolliset ja sellaisia ajoneuvoja kuin L3e tai L5e ei katsasteta lainkaan vaan kyse on aina L3 tai L5.

Vielä pitää toimittaa tieto hitsausmenetelmästä ja -tavasta.

Tuusulan T-Bone

Koska karsastajan kyykyttäminen on kivaa, pengastin vielä vähän lisää... ;D

Ajoneuvoluokat määritellään ajoneuvolaissa. Vuodesta 2002 alkaen luokat ovat olleet L3e ja L5e. Samaa terminologiaa käytetään myös kopterilaissa, jota sovelletaan kaikenikäisiin ajoneuvoihin. Tällä nyt sinänsä ei ole mitään merkitystä, mutta väärässä se katsuri oli tässäkin kohtaa.

Lokasuojista Matti kirjoitti blogiinsa seuraavaa:

LainaaLokasuojat ovat, kuten kuvasta näkyy, viitteelliset, mutta kuitenkin, yllätyksekseni, pakolliset. Tässä tapauksessa, kuulemma, noudatetaan vanhempaa lakia.

Lokasuojat eivät edelleenkään ole pakolliset. Kopterilain 2 §:n mukaan

LainaaAjoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa... siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää... ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset.

Ajoneuvoluokan muutoksista (esim. L3e -> L5e) säädetään vielä erikseen kopterilain 26 §:ssä seuraavaa:

LainaaAjoneuvon on täytettävä muutoksen jälkeen ne uutta ajoneuvoluokkaa koskevat tekniset vaatimukset, jotka olivat voimassa alkuperäisen ajoneuvon ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana tai myöhäisemmät vaatimukset.

L5e-luokan ajoneuvoille ei missään voimassa olevassa lainkohdassa vaadita lokasuojia. Myöhäisempi vaatimus - eli ei vaatimusta ollenkaan - niinsanotusti rulettaa. Mitään "vanhaa" lakia ei sovelleta, ei tässä tapauksessa eikä missään muussakaan tapauksessa, kun kyse on motskarista.
Long John Stroker

Motomatti

Kiitos henkisestä tuesta!

Nämä asiathan oli tiedossa. Kun katsuri tekee vaativaa työtään ja on vielä epävarma niin tulee halu pelata varman päälle. Inhimillistä on se.
Kyseisessä tilanteessa on kuitenkin yksityishenkilön mennä sanomaan itsensä auktoriteetiksi tuntevalle katsastajalle vastaan ja ryhtyä kouluttamaan häntä. Todennäköisesti alkaisivat napit hiertää ja homma jäisi tekemättä. Mielelläänhän sitä antaa periksi asioissa jotka eivät välttämättä ole itselle tärkeitä tai jos ovat niin koittaa ainakin tinkiä, luvata leimasta tytär, mummo, vaimo tai bernhardinkoira, mikä nyt sattuu olemaan tarpeettomampi sillä hetkellä.

Pieni virhekin pääsi livahtamaan asiapaperiin.

Katsastumies vastasi tänpäiväiseen viestiini:
"Ajoneuvoryhmä oli jäänyt tosiaan korjaamatta
kun keskustelemisen ohessa suoritimme paperiasiat Trafin järjestelmään.
Jarrutestitulos hyväksytyn asiantuntijan osalta voidaan hyväksyä.
Hitsausasioihin mitä tulee niin uuden runkorakenteen (sisältäen päärungon ja uuden apurungon) osalta selvitys katsotaan riittävän.
Laitan korjatun teknisen osan postissa tulemaan."

Näin kiltti vastaus saa kyllä sympatiaa.

Nyt lähden Pyynikille katsomaan vuoden cooleinta kesäteatteriesitystä.

Motomatti

Melkein pääsin tekemään kunnon koeajon.
Laite toimi koko reissun mutta sää oli vastaan.
Paljon tuli mietittävää ja laitettavaa. Ns viimeistelyä...
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-juhannusajelulla.html

Motomatti

Kesärientojen kuten mökkeilyn ja muun matkustelun ja kulttuurinautintojen välissä tein hieman koneistustöitä ja rakensin laitteen jolla voin löytää optimaalisimman jätön triken ohjaukselle. Keulakulmalaskuria olen käyttänyt ohjaavana tekijänä mutta pelkästään sen perusteella en alkanut koneistaa alumiinin sisästä jollekin tietylle rakelle tarkoitettuja T-kappaleita. Tein siis portaattomasti säädettävät T-palat. Säätöalue -1 - 4,5 astetta.
Huomenna jos sää sallii niin koitan asentaa koekeulan paikoilleen.

Liitekuvassa osat koottu ex-keulaputkien kanssa malliksi.


Motomatti

Tuossa viimeksi esittelin Sääksjärvi Triken keulamuutosta jossa säädettävä keulakulma vaihtamalla akselia eri reikään/epäkeskohienosäätö. Sillä on ollut helppo etsiä juuri sitä parasta jätön pituuttaa painojakauman ja kuljettajan mieltymysten suhteen.

Tässä sitten toisenlainen ratkaisu aiempaan proggikseen Carillofornia Trikeen. Koska ylä- ja alakolmio kyseisessä laitteessa sisältää paljon "toimintoja" eli muunnososat niihin olisivat olleet mutkikkaat tehdä niin päädyimme omistajansa kanssa hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Koneistamista näissäkin oli mutta vain ns. perusjyrsintää.
Tukipalat ovat kevyemmät kuin miltä näyttää: ovat sisäsivuiltaan jyrsitty "ontoiksi". Jousittamattoman massan määrän kasvamista pyrittiin tietysti minimoimaan.

Motomatti

Viimeksi oli C. Triken keulan muutos, nyt Sääksjärvi Triken takakatteen muovausta.
Ajatus oli tehdä koko juttu lasikuitukankaasta ja polyesteristä mutta laskelmani osoittivat että riittävän rakenteen lujuuden saavuttaminen, tekotapa huomioiden, ei säästä painossa eikä myös materiaalissa joten päädyin sekarakenteeseen. Sitäpaitsi putki on halpaa kankaseen ja hartsiin verrattuna.

Katteelle tulee kantava runko ohutseinäisestä saumatusta 22 mm teräsputkesta. Putkella ei ole mitään erikoisia lujuusominaisuuksia mutta valinnan syynä oli sen keveys ja helppo liitettävyys mag-hitsauksella. Ennestään oli paksuseinäisellle 22 mm putkelle taivutuslestit koska oli tehnyt aiemmin ohjaustankoja ja muita käiväniä. Ohutseinäinen taipui lestillä asiallisesti vain noin 30 asteen mutkalle. Jyrkempiin mutkiin tuli vekki sisäkaarteeseen ja lontto ulkomutkaan mutta se kestää ja hitsillä saattoi sen vekin täyttää joten taivutuslujuus mutkan kohdalta säilyi riittävänä.

Kehikon päälle teen lasikuidusta ohuen kuoren ja sen alle tulee kolme melko isoa tavaratilaa. Samalla tietysti peittyy perän rakenteet jotka eivät niin kovin kauniita ole. Kuorirakenne on niin iso että en pysty tekemään sitä alipainesäkityksessa mutta alle tulevat rakenteet ovat pienempiä joten sen suhteen tulee mahdollisimman kevyttä rakennetta. Lasikuituosat tukeutuvat putkikehikkoon joten yhdessä niistä tulee jämäkkä kokonaisuus.

Takakatteeseen kiinnittyy myös äänenvaimentimet. Kate on jousitetun massan puolella joten sen paino ei vaikuta jousitukseen juurikaan. Pyörän kokonaispituus tulee olemaan kokolailla tasan 3 metriä. Eiköhän se erotu liikenteessäkin....

Liitteenä kuva putkikehikosta.

Motomatti

Takakatehommat loppusuoralla: vielä sähkötöitä ja katteen asennus. Muut osat kokolailla paikoillaan.

Kuvassa ei siis ole vielä itse katelevyä joka on 0,5 mm paksua kovitettua kangasta. Muut rakenteet ovat valmiita.

Motomatti


Motomatti

Kesän viimeisillä ajoilla ilmenevä California Adamantin vaihteiston häiritsevä kolkotus sai aikaan että teen varalaatikon ja vaihdan sen C.Adamantiin ennen kuin tapahtuu katastrofi. Vaihteisto kestää California-mallin Guzzissa noin 150.000 - 200.000 km maksimissaan ja sitten on remontoitava perusteellisesti.
Siksi olin jo ostanut Libanonin poliisilaitoksen entisen poliisipyörän. Melkoinen raato mutta olipa edullinenkin.

Kulkee mun blogissani nimillä Varaosahankinnat / Purkupyörä.

Ennen en olekaan vaihteiston akselia korjannut hitsaamalla. Mutta nyt sellainenkin prosessi on suoritettu. Tästä tulee vielä hyvä vaihteisto. Selviää lähinnä laakerivaihdoilla. http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinakselin-korjaus.html

Tuo tattimainen akselin pää hoitaa kytkinakselin keskityksen silloin kun varsinainen kytkinakselin laakeri pettää. Eräänlainen alkeellinen silmälaakerointi.

Motomatti

Päivitystä tähänkin.
Tässä talven aikana aiemmin ostamaani käytettyyn moottoriin olen tehnyt peruskunnostusta ja samoin käytettyyn vaihteistoon. Osiin meni yhteensä noin 500â,¬ mutta kapineet ovat nyt liki uutta vastaavia. Myös kytkin sai uudet sisäosat. Ensi kesänä on uudet hilkkeet käytössä trikessä.

Vaihteisto on lisäksi mallia johon saa suoraan asennettua käsivaihteen oikealle puolelle polvitaipeen alle (jos ei tee vivustoa tankin sivulle) Kun vaihdepolkimesta polkee ei käsivipu liiku mutta kun käsivivusta vaihtaa tekee toe-heel-poljin normaalin vaihdeliikkeen. Nyt pitää tehdä vain ulkoinen vivusto. Tosin omassa käytössä ei käsivaihdetta tarvita mutta onpa siinä valmiina jos vasemmalle jalalle sattuu jotain.

Tässä kytkimen niputusta: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html
Ja vaihteisto: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html

Motomatti

#73
Trike saanee uuden peruskunnostetun moottorin ja toinen vaihteistokin on tulollaan kuten vuosi sitten jo lupailin. Vaimo ei tullut toimeen tuon käsivaihdevaihteiston kanssa. Otan sen joskus auki ja ihmettelen.
http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-alkaa-olemaan-valmis.html
Liitteenä kuva jota Guzzin 1000 - 1100 -perinnekoneesta näkee harvoin.

Kokkonen

Siirtäisin tämänkin aiheen tuonne projektialbumiin. Sopiiko näin Moto-Matti?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W