Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Trike-projektikin etenee

Aloittaja Motomatti, 04 helmikuu 12, 19:39:02

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Aivan.
Tässä tosin haettiin sopivaa hydraulista välityssuhdetta että saadaan sopivat jarrumäntien halkaisijat että alkuperäisessä poljinsylinterissä riittää työvara.  Jarrupalan pinta-ala tuli kompastuskohteeksi. Ts jarrupaloilla on liikaa pinta-alaa verrattuna jarrusylinterin halkaisijaan. Siksi jouduimme vaihtamaan jarrupalat kalliimpiin ja isompikitkaisiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut pienentää jarrupalojen kitkapinnan pinta-alaa. Siitä seuraisi kuitenkin nopea kuluminen ja huono lämmönsiirtyminen rakenteisiin  eli jarrujen häipymistä saattaisi ilmetä.

Kyse on siis jarrupaineen suhteesta jarrupalan pinta-alaan ja kitkakertoimeen kun välityssuhde on pidetty ennallaan. (Tosin jarrumäntien yhteenlaskettu pinta-ala on hieman isompi kuin kahden alkuperäisen männän yhteenlaskettu pinta-ala. Se mielestäni kompensoi kätevästi sitä että alkuperäinen jarrulevy oli 20 mm isompi halkaisijaltaan kuin nykyiset kaksi levyä.)

Alunperin soolopyöräversiossa jarrupalojakin oli vain kaksi. Nythän niitä on neljä eli voidaan päätellä että helposti jarrutusteho puolittuu kun pinta-ala kaksinkertaistuu. Sama paine jakaantuu kahden sijasta neljälle palalle.

Asia tuli kuitenkin ratkaistua kun löytyi sellaiset jarrupalat joiden kitkakerroin on kaksinkertainen edellisiin nähden. Jarrutusteho palautui siis alkuperäiselle tasolleen.

Se mitä kyseisten jarrujen historiassa sitten tapahtui on puhtaasti rakentajien omaa syytä. Nyt on kuitenkin uusi sylinteri hankittu ja kohta asennettukin niin päästään testaamaan jarrut virallisesti.

Meitä testistä "pudokkaita" lohdutti jonkin verran se että kaikki testatut pyörät eivät läpäiseet testiä vaikka sitä ei tietenkään kenellekään toivo mutta se antaa uskottavuutta testaustoiminnalle ettei sitä läpäise ihan millä vain virityksellä.

Trikessä alipainetehostin on mahdollista asentaa tilan puolesta mutta toistaiseksi pysymme lihasvoima- ja kitkapohjalla jos vain sillä tavoin testin läpäisee.




shoveltimppa

Jarrupalojen pinta-ala vaikuttaa levyn ja palan väliseen pintapaineeseen mutta ei levyn ja palan väliseen kitkavoimaan. Kitkavoima tulee siitä, miten suurella voimalla paloja painetaan levyä vasten ja mikä on palojen ja levyn välinen kitkakerroin. Jarrupaloja painavan voiman taas määrää jarrumäntien pinta-ala ja jarrunesteen paine.

Kuten sanoit, niin palojen koko vaikuttaa lämmönsiirtymiseen ja kulumiseen.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 16 kesäkuu 12, 12:15:31
Meitä testistä "pudokkaita" lohdutti jonkin verran se että kaikki testatut pyörät eivät läpäiseet testiä vaikka sitä ei tietenkään kenellekään toivo mutta se antaa uskottavuutta testaustoiminnalle ettei sitä läpäise ihan millä vain virityksellä.

Joo, kyllä noista hylkytuomiotakin joutuu välillä antamaan. Tuo teiän triken ongelma ei ole suinkaan ainoa laatuaan. Yleisin hylkyperuste on kuitenkin keulan toimimattomuus.
Long John Stroker

Motomatti


Santtu


shoveltimppa

Hyvä että jarruongelmat tuli kuntoon!

Tuusulan T-Bone

Naamakirja on maailmanlopun alkua.
Long John Stroker

Make

Greatest enemy of freedom is satisfied slave

flhx

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 21 kesäkuu 12, 19:36:04
Naamakirja on maailmanlopun alkua.

+1, vai miten se nyt pitääkään täällä internaattorissa ilmasta. Sillee et on samaa mieltä, tajuutteks te?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Miikka

No en tajuu netistä, saatikka naamakirjasta yhtään mitään... ;D

Hemuli

En mäkään mutta miten musta näyttää että T-Bonen posket on vielä vähän turvoksissa edellisen viikonlopun bakkanaalien jäljiltä? ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Se on toi kalansilmäopjektiivi.
Long John Stroker

Motomatti

Byrokratian kaikkien koukeroiden täyttämiseksi piti hankkia ja tehdä lausuntoja valmistamistani rakenteista pyörän muuttamiseksi ajoneuvoluokasta L3 luokkaan L5.

Käytimme paperit katsastuskonttorilla ja esittelimme pyörän myös. Toimenpide maksoi 115â,¬.
Jarrutesti suoritutettiin aiemmin ja se paperi kustansi rapiat 500â,¬.

Lisää aiheesta blogin puolella.

http://www.motomatti.fi/2012/07/california-trike-katsastus.html

_Juha_

..oletan että hylsyistä ei tule laskua..? jarru ja kättelytestistä puhun  ???

ps. minä vierailin rekisteröinti katsastuksen merkeissä taannoin konttorilla ja aikaa vierähti mukavat  4tuntia.
too fast to live    too young to die

Motomatti

Niin ymmärsin että epäonnistunut jarrutesti ei tule kalliiksi.

Sitä en sitten tiedä varmaksi pitääkö keskeytetystä muutoskatsastuksesta maksaa sama raha kuin onnelliseen päätökseen saatetulta. Kun siltä suunnalta ei ole tullut hylkyä. Oletan että menee.