Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kessun kesäpäristin

Aloittaja kessu, 29 tammikuu 12, 23:28:01

« edellinen - seuraava »

kessu

Selväpä tämä, kiitos taas avusta. On tää hyvä pyörä kun se opettaa mulle kaikenlaista, kaasareistakaan mä en tahdo ymmärtää mitään mut enköhän mä iltaan mennessä opi tästäkin jotain.

kessu

Kaasarin putsaus auttoi tuohon ongelmaan, en mä silmällä mitään töhnää erottanut mut väliäkö tuolla kun kerran toimii.

Vaihtelin eilen öljytkin pyörään ja pistin isomman suodattimen, vanhaa öljyä tuli kaikkiaan 2,5 litraa ulos niin eipähän huolestuta enää senkään puolesta. Pistin motulin tilalle Redlinen 20w50, kun sitä tunnuttiin kehuvan.

Lisäksi yritin asentaa sellaisia puristuskiinnityksellä kiinnittyviä takajalkatappeja missä on sellaiset "pyramidin" malliset prikat välissä, mut ei. Pulverimaalit ne hinkkasi kyllä iloisesti pois mut pyörivät ihan kädellä painamalla. Ihan helvetin hyvät jalkatapit.

Mut on niitä muitakin ongelmia. Huomenna pitäis lähteä Ouluun prätkällä mut toi kone kolistelee edelleen. Mä ajattelin et jos siitä ois selvinnyt ihan öljynvaihdolla mut eipä auttanut. Varmaan mä oon taas väärässä, mut kun toi kolina mun mielestä ei kuulu vaihteistosta vaan jostain ylempää. Tähän mennessä ainoastaan 4 ja 5-vaihteilla, ~85-105 km/h vauhdeissa. Eikä koko aikaa, vaan vedätettäessä, eikä aina silloinkaan. Selvää, eikö?

Ääni on vähän samanlainen kuin jos kopistelisi esim. ensiökopan reunoja meisselillä, mut vaan kovempi. Kolina nyt kuitenkin. En ole onnistunut vielä tallissa saamaan tuota melua esiin et vois paremmin kuunnella, stetoskooppia on niin pirun hankala koittaa noissa vauhdeissa sovittaa koneen kylkeen.

Asuuko täällä Tampereen alueella ketään joka tästä loukusta osaisi mulle jotain kertoa? Voin tuoda pärrän koeajolle niin raavitaan sitten päätä yhdessä.

Mun muistaakseni toi kolahteli noin jo viime kesänä, ja myyjä kuitenkin toi sen Kemistä ajamalla tänne, et "ei se varmaan" mitään perkeleellisen kriittistä voi olla...   ::)

kessu

Noni, 516km ja 9 tuntia taukoineen meni kun päästelin Ouluun. Korjasin sen ajoittaisen kolinan sillä et laitoin Kossin earplugit korviin ja kuuntelin CCR:ää koko matkan, hyvin toimi enkä kuullut mitään kolinaa..  ;D

Kävin kaupassa ennen kotiin menoa ja ajelin sit sen pari kilsaa ilman tulppia ja voi saatana mitä ääniä alkoi kuulumaan, jotain selkeetä rahinaakin se alkoi pitämään. Enskaketjun kireyden tarkastin kun pääsin kotipihaan, ja oli siinä pientä holkkumaa--> ohjearvot ~6,5mm-9,5mm, mulla ~15mm. Kiristin ketjun, tutkimukset jatkuu tänään.

Toki tossa saattoi käydä se klassinen et kun ajaa useamman tunnin tulpat päässä ja ottaa ne sit pois niin kone kuin kone kuulostaa siltä et se kilahtaa just.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: kessu - 05 heinäkuu 12, 09:23:46...Toki tossa saattoi käydä se klassinen et kun ajaa useamman tunnin tulpat päässä ja ottaa ne sit pois niin kone kuin kone kuulostaa siltä et se kilahtaa just.

No ihan varmasti kävi. Arvaa vaan kuinka monta kertaa olen säikähtänyt kun pitkän reissun jälkeen jätän tulpat pois ja käyn lähihuoltiksella tankkaamassa pyörän. Sehän pitää ihan järjetöntä meteliä, varsinkin kun tyhjä tankki vielä toimii kaikupohjana.

Tosin toi sun enskaketjus on ollut ihan liian löysä varsinkin kun olet sen lämpimänä mitannut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kessu

On juu ollut, hämmästyin itekin. Onko tohon mitään sen tarkempaa tapaa mitata tuota kuin koittaa viivoitinta tai tönäriä mallailla pystyyn enskakoppaa vasten ja siitä sihdata?

Ainiin, prätkä starttas kuumana muuten ihan pirun hyvin, just ehti nappia painaa niin se paukahti tulille mut kerran se paukautti ilmanputsarin kautta savut pihalle, mut lähti sen jälkeen normisti käyntiin. Sytkä?

Hemuli

Mä työnnän aina oikean kokoisen kiintoavaimen siitä reiästä sisään ja ruuvarilla nostan ketjua ylös verraten liikettä kiintarin leukaväliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kessu

No niin tietysti, saa sitä olla daiju kun ei tajua tollasia. Hyvä vinkki, kiitos. Kävin koeajolla äsken, toimii moitteettomasti. Kainuu, here I come!

kessu

Mysteerisen kolinan arvoitus selvisi.
Kaikki merkithän viittasivat vaihteistoon, kolisee vain tietyillä vaihteilla ja muilla ei vaikka kuinka revittelisi. Kylänmiehet ja muut Komsomolit vahvistivat pahimmat pelkoni kun luettelin oireita, ja aloin jo katselemaan 6-vaihteista laatikkoakin valmiiksi talvea varten.

Takaraivossa kolkutti silti epäilys vaihteiston porsimista kohtaan, kun ääntä ei kuulunut koko aikaa niin tuskin se silloin vaihteisto on, epäilin itsekseni, mutta nuo arat epäilyt sortuivat kovaäänisen vakuuttelun alle: "Pakko sen on vaihteistosta tulla, ei siinä ole vaihtoehtoja". Tarpeeksi monesti tuon kuultuani aloin itsekin uskomaan siihen, ja mikä pahinta, alistumaan kohtalooni vaihdevikaisen pyörän omistajana.

Tänään sitten otin ja rälläköin etuhammasrattaan koppaa sen verran ettei ketju enää hankaa siihen pomppiessaan. Saatana. Problem solved.  ;D

Muoks: Video unohtui.
Spede - Pronominirock

kessu

Shoutboxiin ehdin jo huudella apua kun etujarrua ilmatessa painoin jarrun pohjaan ja liikutin rengasta kädellä, ja huomasin levyn pysyvän paikallaan mutta renkaan tekevän sentin-parin klappia. Aloin purkamaan jarrulevyä pois tieltä ja onnistuin rikkomaan yhden torxiavaimenkin puuhastelun aikana, eli ainakin jarrulevy oli tukevasti kiinni.

Pyörässä oli ostohetkellä ZELin leveä keula paikoillaan ja luonnollisesti vanteessa oli levityspala jarrulevyä varten, mitä en tietenkään tajunnut itse:


Kun jarrulevyn sai viimein irti, pääsi viimein käsiksi levityspalan kiinnitykseen. Viisi kuusiokoloruuvia, kaikki löysästi paikoillaan ja kierteetkin vaikuttavat ehjältä. Tutkimukset jatkuvat. On muuten paskainen toi napa. (Toim. Huom.)





Tuusulan T-Bone

Toi ilmiö johtuu tosta sun keulasta, tarkemmin sanottuna jarrusatulan tuennasta. Navassa saati jarrulaikan kiinnityksissä tuskin on mitään vikaa.
Long John Stroker

Hemuli

No kyllä ne löysällä olevat jarrulevyn spacerin pultit saattaa hiukan vaikuttaa klappiin ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kessu

 ;D Vai meinasitko T-bone että jarrusatulan jalka itsessään konstruktionsa vuoksi pääsee jotenkin vääntämään tuota levityskappaletta mikä sitten lösyttää ne pultit?
Satula kyllä on kelluvana jalan varassa, mut siinä holkissa mihin se jalka on hitsattu kiinni on kieltämättä vähän klappia, mut kyllä se on aina ajoon lähtiessä hakenut heti oman paikkansa.

Tuusulan T-Bone

En meinannu... Mutta asiahan on nyt helppo tutkia: tarkasta napa ja pinnojen kireys, kiinnitä spacerin ja levyn pultit kunnolla ja koklaa uudestaan.
Long John Stroker

kessu

Tallissa on tullut puuhailtua säännöllisen epäsäännöllisesti ja lienee paikallaan taas päivittää ketjua. Ostin massipäissäni wanhan tigin joululomilla ja oon koittanut opiskella sen käyttöä. Viime kesän ajan vitutti kun jätin tekemättä takajalkatapeille tukevat kiinnikkeet ennen rungon pulverointia, koska luulin sellaisten puristusliitoksella kiristyvien tappien oikeasti toimivan. No eihän ne toimi. Monta korttelia ehti vettä virrata aurajoessa ennen kuin keksin edes yhden järkevän keinon saada kyytiläisen tapit tukevasti kiinni maalia irroittamatta.
Aloitin vääntämällä 16mm rosteritankoa mutkalle ja sorvaamalla sopivat holkit:


Tarkanomaisen kohdistelun jälkeen liimasin osat toisiinsa:


Tuolta näyttää puolivalmis tuote kiinnitettynä, kuvasin suosiolla aiemmin tekemäni värkin ettei näpit pala kuuman palikan kanssa. Kiinnittyy siis vaihteiston/koneen takakiinnityspulttien alle, tapit tulee noihin kiinni ja taittuvat öljytankin taakse yläasennossa.


Vielä noita pitää hifistellä mut onpahan alku kuitenkin. Lisäksi tein hermojaraastavan projektin bigtwinin sivutuen siirtämiseksi ylemmäs, aiempi kötöstys oli aivan liian alhaalla ja perkeleen ruma. Niin on kyllä tämäkin ruma mutta sentään sopivammassa paikassa.
Piirtelin pahville useamman sapluunan ja tein tuen kiinnitysraudan siten, että se kiinnittyy kolmella neljästä koneen etukiinnityspultista, ja tähän sitten toi sivutuki tulee kiinni neljällä M8 pultilla:


Ja tossa vielä yläasennossaan, pari milliä jää tilaa tohon enskakopan pulttiin ja enskan kiristyspulttiin:


Sit tuolla vielä kummittelee noi J-mutkat putkistoa varten. Suattaapi muutama v**tup**kele kuulua kun niitä alkaa väsäämään.

kessu

Tapit valmistui:


Nyt kärsii astua päälle isommallakin jalalla, tai vaikka nostaa pyörän ilmaan. Ei tullut nätti mut parempaan ei mielikuvitus pystynyt.

Penkki aiheutti kans päänvaivaa viime kesänä, toi kyytiläisen patti ei oo tarpeeks korkea et se tukis kuskin selkää ilman et selkänojaan sitoo täyteen pakatun merimiessäkin tueksi. Hyllyssä oli toisen penkin kyytiläisen istuin ja mallasin sitä kokeeksi paikalleen:


Jotenkin mä en osaa enää käyttää edes paintia, tänkin teossa meni ~10 minuuttia eikä parempaa tullut mut jos siitä nyt se idea tulis esille. Näyttäiskö toi penkki ihan tyhmältä jos ton kyytiläisen jakkaran korkeutta kasvattais ton verran? Sit se tukis selkääkin jotenkin, kun ei tossa yleensä tyttöjä ole kyydissä kun omalla naisellakin on pyörä.

Toki, täällähän tais olla niitä photoshopin taitajia, jos huvittaa niin saa muokata sopivamman näköisen, mä en osaa.


Lopuksi haluan esitellä kapistuksen, jonka valmistin tossa syksyllä parin viikon aikana kiloalumiinista pääsääntöisesti käsiviiloilla ja santapaperilla. Silloin myös laitoin sen näkyviin etusivun huutolaatikkoon jossa se välittömästi tuomittiin turhakkeeksi, mikä ei pahastikaan turhauttanut kun siihen oli käyttänyt vain ~15-20 työtuntia ja kaiken taiteellisen lahjakkuutensa.  ;D


Eli varatulppateline, joka tulee tuolta päistään kiinni runkoputkeen klemmareilla, pohja luonnollisesti on muotoiltu koveraksi jotta istuu paremmin. Mukana kulkee myös itse väkästelty tulppa-avain, joka on kiinni tuolla 4mm pultilla. Tulppien elektrodit (tai ne kynnet, mitä ovatkaan) ottaa näppärästi kiinni siihen pulttiin vastapäivään pyöritettäessä mikä estää omapäisen ulosrullailun, eikä tarvi sitä tulpan prikkaakaan ehkä vääntää pasaksi, saati telineen kierteitä.

Idean tuohon sain joskus vuosi sitten GKM:n takakannesta missä oli joku rähjäinen brittipyörä, minkä takahaarukkaan oli tuollainen ilmeisesti alkuperäismallinen kiinnitetty, netistä löytyi jopa kuvakin tuotteesta.


Ja joo, onhan se turha kun ei evosportti polta tulppia niinkuin joku wanha britti. Tulpatkin vois laittaa taskuun tai työkalurullaan tai tehdä stashin berberiin tai vetää sieraimiin herneiden puutteessa, mut on toi silti ihan vitun hieno. Haters gonna hate.  ;D