Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kessun kesäpäristin

Aloittaja kessu, 29 tammikuu 12, 23:28:01

« edellinen - seuraava »

atco

Entäs jos tuon kannan hioo niin kapeaksi että mahtuu runkoputken ohi ja hitsaa pultinpätkän jatkoksi ruuviuran sijaan?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

rodchop

Itse ehkä tekisin näin ???
Eli hitsaisin paksusenäisen putken
(jonne mahtuu oikeen kokonen hylsy sisään tuota proppua varten)
Pystyyn tuohon putkeen kunnolla
+ lisäisin sen puuttuvan väli tuen, esim. Ton pysty putken kohdalle jos vain muuten sopii.
HOG Forever Forever HOG

kessu

Ohhoh, neuvoja alkoi tippumaan enemmänkin päivän mittaan, kiitokset.

Mua alkoi tuo kärkevämpi kritiikki niin kovasti korpeamaan, että päätin ottaa lakin päästä ja käydä kysymässä viisaampia avuksi, huomenna selvinnee miten tästä jatketaan. Ja pistän ammattimiehen sit hitsaamaan ton rungon niin voin myydä tän pyydyksen sit ens syksynä Jackille.  ;D

flhx: tilaa taitaa olla 90 asteen letkulähdölle vielä huonommin kuin tuolle propulle, vaikka käyttäjäystävällisempi tuo ehkä oliskin.

jude: otetaan harkintaan.

hapi & atco: on käynyt mielessä, mutta eikös tuo kanta paina samalla sen tiivisterenkaan sitä reiän huulta vasten? Ja toisekseen, tila ei silti riitä pystysuunnassa.  :-\

rodchop: ei hassumpi idea, pitää hieman sulatella.



kessu

Noniin, nyt on muokattu runkoa kestävämmäksi. Luovuin lyhennetystä propusta kun riittävän moni varoitti kierteiden lähtevän pohjasta, ja laitoin originaalin takaisin. Tilaa piti saada ja rungosta riittävän tukeva, joten runko mukaan ja hitsarin luokse, mars.

Ensin koloa suurennettiin viistoamalla sivuista, sekä otettiin myös alhaalta pala pois, tässä vaiheessa runkoputkea oli puolet jäljellä. Sen jälkeen rungon sisälle laitettiin vierekkäin rosteriset harjateräksen pätkät tueksi, ja hitsattiin runko umpeen. Myös viistoamisen aikana alkuperäisestä tukitangosta lähtenyt kolmionmallinen pala löysi paikkansa harjaterästen ja runkoputken välistä, naputettuna paikalleen lisätueksi.

Lopuksi takapuolelle hitsattiin 5mm seinämävahvuudella olevaa putkea 120mm pätkä tueksi. Kuvia työvaiheista ei ole, kun työtahti oli miehellä sen verran reipas ettei väliin uskaltanut mennä kameran kanssa heilumaan.


Nyt pitäisi kestää, ainakin hitsari vannoi ettei tuosta räpsähdä poikki, vielä kun tekee poikittaistuen tuolle kohtaa niin luulisi kestävän.

Tähän väliin pitää muuten mainostaa Chopperparkia, sain eilen huolestuneen kuuloisen soiton Peetulta kun hän oli nähnyt ensimmäisen viritelmäni propun väistöstä, varoittaen että runko tulee napsahtamaan poikki tuosta kohtaa ja tarjoten apuaan mikäli en saisi itse tehtyä. On jälkimarkkinointi kohdillaan, tuollaista palvelua kun saisi useammastakin paikasta niin vot!

Rungon ollessa työstettävänä kikkailin itse uuden ilmanputsarin kanssa. Loppuviikosta tein Sulo Vilénit ja ostin tuollaisen reikämallin putsarin, bendix-keihiniin sopivan. Joku keihin kait se mullakin on ja bendix taitaa löytyä tuosta yamahan startista. Yllätys olikin täten suuri kun taustalevyn reiät eivät osuneet kohdalleen, joten tein köyhän miehen sorvin porakoneesta ja rälläkästä ja leikkelin tällaisia sopivia tulppia reikien peitoksi.


Tulpat reikiin ja sisäpuolelta saumaa perään:


sitten tasoittelin tiivistepuolen, ja vingulla pyörittelin keskireiän oikean kokoiseksi sekä porasin uudet reiät kiinnitystä varten. Ei lainkaan hassumpi näillä käsillä tehdyksi, vielä pitää keksiä noiden kansien huohotukselle jotakin.

kessu

Nyt taas tympii niin tuelta ettei viitsi edes sytyttää valoa talliin. Takarengas-takajarru-ketjulinja-akselin uudet holkit-uusi akseli-yhdistelmän pähkäily pistää v*tuttamaan niin et lähtee maku koko harrastuksesta.

Ketjulinja kuulemma on se ensimmäinen mikä pitää saada suoraan, ja se määrittää sit loppukilkkeiden paikan. No hyvä. Rautaviivoitinta apuna käyttäen sain väkästeltyä linjan suoraan, mut sit alkaakin se ahdistus.
Kun tuo *!&%^*#leen työmiesaskin kanteen piirretty tarvikerunko on takaakin leveämpi kuin alkuperäinen, pitää taakse tehdä uudet holkit renkaalle. Sit pitäis kait osata miettiä et miten takajarrun kiinnityksen toteuttaa. Sit pitää varmaan hitsata mutterit akselireiän etupuolelle ketjunkiristinpultteja varten, ja todeta lopuksi et aluperäinen akseli jää liian lyhyeksi tähän kokoonpanoon.

Järkiparka loppuu kesken noiden mittausten kanssa, periaate on selvä mutta käytäntö ei. Jos joku osais auttaa oikean työjärjestyksen kanssa niin kiva. Kertokaa myös voinko käydä koneistamolla tilaamassa jostain randomtangosta pidemmän taka-akselin, vai pitääkö sen olla jotain erityisen kovaa?

makkepuu

takapyörän linjaus onkin mieltä ylentävää puuhaa. itse olen aloittanut laittamalla takapyörän akselille ja navan sisään menevät holkit paikoilleen. sit vaan mittanauhaa apuna käyttäen töks töks tökitään rengas keskelle haarukka. sit jos on vetopuolelta leveämpi haarukka niinku mulla vielä viimetalvena, on tuo mittominen erittäin ärsyttävää puuhaa. nykyisen projektin kanssa jouduin aloittamaan tyhjästä. oli runko, akseli ja takapyörä. ensiks vanne keskelle. mulla oli valmiiksi sellaiset holkit jotka meni stefoista läpi mutta jäivät niiden ulkopinnan tasalle. vetopuolella ihan vaan tönärillä mittasin akselinreiästä sinne holkille ja vähensin mittaustuloksesta sen akselilevyn paksuuden. jarrupuolella sama homma, mutta silloin mulla keikku siellä se satula seassa. ensin koko holkin tarvittava pituus josta miinus satulan paksuus akselin kohdalta, sit satula sopivalle kohdalle ja mittaa satulan ja rungon väliin. jos koko holkin mitta oli vaikka 50mm, satula 20mm ja satulan ja rungon väliin jäi 10mm niin holkit on silloin 10mm ja 20mm. kun sorvari pyöräyttää sulle holkit ja saat takapään puristettua kasaan niin pääset tsiigailemaan jarrulevyä ja ratasta. jos sulle tulee vakio takavanne vakiogummilla ja vakiojarruilla niin lienee helpointa pultata jarrulevy ja ratas napaan kiinni ja tunkee satulankin vielä paikalleen ja sit heittää koko paketin sinne haarukkaan ja mittailee vaan paljonko tarvii spaceria kumpaankin päähän että koko hoito on keskellä.

sit jos runko on mallia "kyhäelmä" niin niissä voipi olla vaikka mitä heittoja. näin kävi itselle http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4410.msg39169#msg39169

kessu

No jotakuinkin näinhän se meni. Kuvia en muistanut viikonlopulta ottaa, aika meni sorvin opettelussa. Mutta lopussa kiitos seisoo, sunnuntaina sain holkit tehtyä ja renkaan keskelle.
Pään rapsutusta aiheutti ihmeellinen heitto ketjulinjaa mitattaessa, ja syykin löytyi: Takahammasratas on kiero. Tai sitten se napa on kiero. Heittoa on max n. 2mm jommalle kummalle puolelle mitattavasta kohdasta riippuen, eli keskiarvoltaanhan se onkin sit suorassa, vai mitä?  ;D

Mut niin, meneekö tuo holkkumiin vai pitääkö toi vaihtaa? Ja minkä takia etuhammasratas on 9mm leveä ja takaratas 8mm? Loputtomia kysymyksiä...

kessu

Päivitykset ovat jääneet viime aikoina tekemättä, ei oo oikein ollut mitään kehuttavaa, ja pääsääntöisesti vapaat menee tallissa haistessa. Tässä kuitenkin jotain:

Aikaisemmissa kuvissa nähty king&queen- penkki ei tietenkään sopinut paikalleen, kuskin penkki meni väärässä kulmassa eikä istunut runkoon. Nahan ja pehmusteen poiston jälkeen näytti pannu kieltämättä oldskoolilta:


Hiekkapuhalluksen jälkeen pientä muokkausta:


eikä se tietenkään riittänyt, tunteja meni tuohonkin perkeleeseen varmaan toistakymmentä kuskin penkin lyhentämiseen, kaariosan jatkamiseen, selkänojan jatkamiseen, suoristeluun yms. Nyt se alkaa kuitenkin olemaan pehmustetta vailla, jos ensi viikolla saisi vietyä viimeisteltäväksi.


Ryyppyvaijerille tein uuden pidikkeen härskisti Hemulin kuvista plagioiden, ja tänään pyörittelin sorvissa alsasta uuden ryyppyvaijerin hantaakin, alkuperäisen mittoja mukaillen, vähän pidempi varsi tuohon tuli.


alkuperäinen muovitutti olikin sitten veemäinen irrotettava, piti rälläköidä ja sulattaa ennen kuin suostui lähtemään. Tän kiinnitys on hoidettu tollasella 5mm kannattomalla pultilla, tein tuohon vivun varteen pienen kolon sille pultille, kierteytin uuden vetimen ja varmistin kiinnityksen vihreällä loctitellä, toivottavasti pysyy.


Ei, se vaijerin kiinnike ei ole vielä viimeisessä asussaan. Ja kun sen kanssa aikanaan tusasin, sain rikottua ton muovisen pyöreän lirpakkeen joka tulee tuon vetimen alapuolelle. On koitettu 2k-liimaa ja kuumaliimaa, eivät pidä kun kohdistuu vetoa. Pitänee keksiä tuohonkin jokin MacGyver-viritys..

Seuraavaksi pitäis taivutella sissy 16mm rosteritangosta, onko vapaaehtoisia kaveriksi?  ;D

mista

Hienoa jälkeä.. Ja tuo Amazon <3
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: kessu - 08 huhtikuu 12, 19:48:31Ja kun sen kanssa aikanaan tusasin, sain rikottua ton muovisen pyöreän lirpakkeen joka tulee tuon vetimen alapuolelle. On koitettu 2k-liimaa ja kuumaliimaa, eivät pidä kun kohdistuu vetoa. Pitänee keksiä tuohonkin jokin MacGyver-viritys..

Vähin vaiva olisi kyllä hommata uusi ja muistaa ensi kerralla... mutta sen vaan halusin sanoa, että tuon särkeminenhän on ihan must jokaiselle joka tuon mehumaijan kanssa on tekemisissä. On kahdenlaista väkeä: semmoisia jotka on hajottanut tuon lärvän ja semmoisia jotka tulevat hajottamaan sen. Oletko muuten vielä rikkonut sitä bensaliitintä siitä kaasarin kyljestä? Se on toinen pakollinen mänööveri. Kannattaa ehkä rikkoa suosiolla jo valmiiksi.

kessu

Lyytinen: Bensaliittimen vaihdoin viikko sitten, oli pieni halkeama kyljessä niin sitten jumppasin sen irti ja tilalle messinkisen. Vaihtaisin mä tän vaijerinkin, mut mä en tiedä miten ton vanhan saa irti, ei löydy Haynesin manuaalista apua.
Koitin sitä muovista mutteria pyöritellä mut jossain vaiheessa ilmeisesti jousi ottaa vastaan ja pyöräyttää saman verran takaisin mitä saa pyöritettyä auki. En uskaltanut ruveta repimään kun en kaasareista paljoa tiedä, enkä just nyt ehdi opettelemaan kun pitää tusata kaikkea muuta, ja toimii vielä jotenkin.

Liimaus piti vielä kun sain tuon uuden nupin paikalleen ja ruuvin liimattua, mut kun seuraavan kerran vetäisin sitä niin tuo lärväke lähti taas mukaan. Alkoi jälkeenpäin taas potuttamaan oma laho pää kun en tajunnut repiä tuota lärvää irti yläkautta kun alkuperäinen vetonuppi oli irti, ja korvata sitä normi mutterilla. Ehkä ensi kerralla sitten.

Mista: tattista

Lyytinen

Se vaijerin kuori tms. kanittaa ja sen takia tuntuu kuin se imaiseisi takaisin. Kyllä se sen mutterin aukaisemalla lähtee.

Hemuli

Eipä tuo vaijerinpidike meikäläisen tekijänoikeuksia riko - itsekin kopioin idean kaupallisesta tuotteesta ;).

Omaan vaijeriin tein myös tuollaisen alumiininupin - vanhan muovivetimen otin pois ihan reippaasti sivuleikkureilla, rikoin sen pieniksi palasiksi. Kun tein uutta nuppia oli taas "vähän kiire", oltiin lähdössä viemään pyörää kevään American Car Showhun ja odottelin kuskia saapuvaksi kun viime tingassa päätin pyöräyttää uuden nupin. Tottakai reikä sitten lipsahti hiukan isoksi niin että se ei pitänyt yhtään ryyppyvaijerin päällä. Aikaa ei ollut kun näyttelyssä piti olla puolen tunnin kuluttua joten otin äkkiä hyllystä laakerilukitetta joka täyttää jopa kahden kympin välyksen ja lutrasin nupin reiän täyteen sitä. Siinä se on vieläkin reilun parin tuhannen kilsan ja usean kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ilman mitään lukkoruuveja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kessu

Tänään alkoi tallilla tuo edellämainittu kaasarin muoviläppä tympimään tarpeeksi, niin ähräsin sitten tuon uuden nupin irti, poistin rikkinäisen osan, ja aloin tuumimaan. Alkuperäinen kiristysmutteri joka tossa varressa on, on jollain mulle oudolla kierteellä joten viila käteen ja varresta kierteet pois, ja M10 pakka käyttöön:


pari uutta mutteria ja hop, call me Mr. Fixit:


Tietty, olishan tuohon voinut hifistellä vaikka messinkisen kupukantamutterin johon reikä keskelle mutku ei ollut. Sitten ensi kerralla...

Tulevat etuvalot ovat tankin ohella mun mielestä kauneimpia prätkän osia mitä oon hetkeen nähnyt, joten pitihän niillekin kiinnike tehdä. Siitä tuli sen verran ruma etten kuvaa ottanut, mut asennetuista valoista kylläkin.


Lisäksi sain porattua runkoon reiät 15mm muhveille jotka kierteytin ja hitsasin paikoilleen ja kas, tankkikin on viimein kiinni:


Öljytankiksi tulee wanha brittitankki jonka poistin edullisesti Teivosta syksyllä. Hetki meni tuonkin letkulähtöjä ihmetellessä, kunnes rällä puhui ja leikkasin pohjapalan irti, tein uuden latasta ja virittelin siihen alkuperäisen öljytankin lähdöt. Muistelin lukeneeni täältä Hemulin kertomana et noiden lähtöjen halkasijan kans on tarkkaa ettei ne rajoita öljynkiertoa.


En mä olis tuota muuten pilkkonut mutkun kromi oli jo valmiiksi yläreunasta revennyt, joten korjata se piti joka tapauksessa.

Satulan selkänojaan hitsailin myös mutterit odottamaan sissyyn kiinnitystä, nyt se odottaa paukkumaalattuna verhoilijalle menoa.

kessu

Ja niin, etujarruna on ilmeisesti vanhan Shovelin jarru.


Jarrun rakentaja meinasi, että tuo sportin alkuperäinen pääsylkky (5/8) toimisi ihan ok tuon kanssa. Noh, nälkä kasvaa syödessä ja mieli tekee uusia kahvoja, niin kertokaapa viisaammat et minkä kokoisella pääsylinterillä mä ostan uudet kahvat? Sama 5/8 vai toimiiko joku muu paremmin?