Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kessun kesäpäristin

Aloittaja kessu, 29 tammikuu 12, 23:28:01

« edellinen - seuraava »

kessu

Päätin aloittaa oman ketjun kun tuntuu että näitä päivityksiä alkaa tulemaan hieman tiuhempaan.

Päänvaivaa aiheuttanut vaihdelaatikon öljyproppu sai lisätilaa illan aikana:


Paikka mitattu ja asiallisesti merkattu..


palikka on irti, ja alta paljastui saumakohta ja tukitanko. Tässä vaiheessa kuului muutama v*ttusaa*ana.


Naputin meisselillä tangon pois tieltä, käänsin leikatun palan toisinpäin, hitsasin päihin tangosta rälläköidyt lätkät ja hitsasin reilulla saumalla palikan takaisin. Nyt mahtuu proppu paikalleen, muttei mahdu ulos. (Tän jälkeen tuli valaistus, enkä jatkossa aio hitsata saumaa kun sovittelen paloja kohdilleen, täppi saattaa riittää)

Pitäiskö leikata runko puoliksi halki että propun saa ulos, vai leikata proppu puoliksi, jotta mahtuu muljauttamaan ulos tuosta kolosta? Paljonko sillä magneettiominaisuudella on oikeasti väliä?

Kun tuntuis, että kahdesta pahasta pienempi on leikata se proppu, ja jättää 3/4 runkoputkesta, kuin leikata runkoputki puoliksi.

Make

Katsoppas tuolta Hemulin Dirty Bastard - albumista se öljypumpun väistöliike.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

kessu

Öljypumppu itse asiassa mahtuu olemaan siellä ihan hyvin, runko on sen verran leveä. Tuo vaihteistoöljyn proppu sen sijaan kettuili.

Onneksi avovaimo tartutti loppuviikosta flunssan joka kävi tänään tarpeeksi ärhäkäksi, torstaihin asti on aikaa parannella itseään (ja touhuta tallissa). Kessu kiittää - veronmaksajat maksaa.
Kotimatkalla kävin hakemassa lempäälästä tilatut ketjut ja tiivisteet, sekä uuden öljypropun. Proppu penkkiin, saha käteen ja -tadaa:


taas sai jumpata että sai koneen pois rungosta vanhan irroituksen ajaksi mutta vaivannäkö kannatti, nyt ton nysän saa pois paikoiltaan ja takaisin vain pienellä jumpalla. Seuraavaksi pitäisi varmaan hitsata tuo kolo umpeen ja vedellä jotain tukitankoa alapuolelle.

Oiskohan ollenkaan pöllömpi idea hitsata pari lattaa tonne alaputkien väliin poikittain, kun orkkisrungossakin näyttäis sellaset olevan?

Make

Niin no meinasin että se öljyproppu varmaan tottelee samalla tavalla  tehtyä mutkaa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

kessu

Kyllä kyllä, väistön periaate vain oli aika reippaanoloinen noin pienen jutun takia. Tollainen siitä nyt tuli.  ;D

tase

Vähän lyhkäsekshän toi kierre jää, noin niinku alsaan vedettäessä.

kessu

Onko sillä väliä?  ??? Kun mä en ymmärrä metallurgiasta mitään. Eihän tuohon nyt mitään kovin rajua vetoa kuitenkaan kohdistu, kun ei kait sitä tarvi hampaat irvessä kiinnikään vääntää?

Kyllä mua saa neuvoa jos mä meinaan tehdä jonkun mokan. Projekti on ensimmäinen laatuaan ja hitsiäkin on pidetty nyt kädessä jo yhteensä ainakin vartti.  ;D

Jack

Lainaus käyttäjältä: kessu - 30 tammikuu 12, 21:58:23
Onko sillä väliä?  ??? Kun mä en ymmärrä metallurgiasta mitään. Eihän tuohon nyt mitään kovin rajua vetoa kuitenkaan kohdistu, kun ei kait sitä tarvi hampaat irvessä kiinnikään vääntää?

Kyllä mua saa neuvoa jos mä meinaan tehdä jonkun mokan. Projekti on ensimmäinen laatuaan ja hitsiäkin on pidetty nyt kädessä jo yhteensä ainakin vartti.  ;D

Noin lyhkänen kierre korkkaa tosi helposti, eli varovasti kirimään.

Ja eka paikka johon sitten  harjottelit hitsaamista oli motskarin runko.

Laitakko rekisterinumeron näkyville, ettei tuu vahingossa koskaan tuota ostoajatuksissa katseltua.

Flatheads!!!

Hemuli

Älä oo Jack tollanen, kyllä ensikertalainenkin voi saada hyvää saumaa aikaiseksi jos vähän paneutuu hommaan. Eikä toi nyt mikään kriittinen kohta ole.

Samaa mieltä kyllä tosta propun kierteestä, en kyllä lyhentäisi yhtään. Toi on sen verta karkea kierre että sen joutuu vetämään varsin tiukkaan että saa laatikkoöljyt pysymään oikealla puolella.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

^ Mä en sano mitään kaikkeen edelliseen. Voi V...TTU!

kessu

No kylläpä tää nyt herättää voimakkaita tunteita.. On mulla lähipiirissä ihan osaaviakin metallimiehiä, mut ajattelin nyt koittaa ite rakentaa tän pyörän niiltä osin kun pystyn. Jos jotain menee vituiksi, niin sit voi pyytää apuun korjaamaan tuhoja.

Onko teillä sit parempia ideoita ton propun varalle? Tilaa sille piti joka tapauksessa tehdä, vaihtoehtoja on mun nähdäkseni kolme: 1) tuo jo toteutettu kuoppa 2) sahataan putki puoliksi halki pituussuunnassa niin mahtuu kokonainen proppu paikalleen 3) reilu väistö Hemulin Dirty bastardin öljypumpun tyyliin.

Mikä Kiiskeä harmittaa?


flhx

No jos oikeen näpräämään haluat ja vaihtoehtoja etit niin tyhjennystulpan tilalle/teet tulpasta letkulähdön, pala letkua johon päähän tulppa tai vaikka pieni hana ja niin sulla on sikahieno tyhjennyssysteemi eikä runkoa tarvis pilkkoa ollenkaan. Toimivuutta/viritelmän järkevyyttä en takaa mutta olihan yks vaihtoehto lisää...

Pannussa lootassa on kans aika lyhyt tyhjennysproppu(tosin reilusti pidempi kuin tuo sahaamasi versio..)eikä sitäkään viitti hampaat irvessä kiinni vääntää, siinä käyttäny Hot Biken Mannelta joskus aikoinaan saamaani vinkkiä ja pistäny hitusen tiivarisilikonia proppuun kierteeseen = liimaa kiinni ja tiivistääkin. Ei kuitenkaan kannata liiotella monjän kanssa ettei mee lootan puolelle.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

TEKE


Tossa propun yläpääs on myös magneetti joka kerää pikkulastuja pois.
en laittas tuota lyhennettyä vaan tekisin kunnolla tilaa ja suosittelen myös niitä poikittas tukien tekemistä .

Jude

Ihan vaan päähänpistona tuli ajatus että tekee siitä orkkis pultista ns.hylsyn johon pienemmälle ruuville jengat, kanta vois olla uppokantanen kuusiokolo johonka pääsis kuusiokolo avaimella käsiks ? Siihen kupari prikka tiivistykseksi ?

hapi

Perussääntönähän on, että kierrettä pitäis olla vähintään saman verran kuin pultin nimellispaksuus. Noista kuvista ei oikeen selviä kuinka paljon tuo runkoputki on pultin tiellä, mutta tuon kannanhan vois hioa pyöreäksi ja sahata hahlon päähän ruuvimeisselille. Itse poraisin vielä reiän sivusta lankavarmistusta varten, niin ei tarvi liimoja, eikä vetää alujenkoja sileäksi.
British MCC Vierumäki