Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keulakulmalaskuri ja rungon mitoista yleisesti

Aloittaja mikjus, 26 tammikuu 12, 22:45:04

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Jos akseliväli on ainoa mitta mikä ei täsmää, todennäköisesti runko on eripituinen. Senkin mitan saa laskuriin kyllä syöttää itse. Jos haluaa.
Long John Stroker

mikjus

Olen pyöritellyt tätä mainiota laskuria aika paljon mutta ongelmia on enkä ymmärrä miksi.

Liitteenä olevassa kuvassa on arvot jotka lähiten vastaa todellisuutta kun syötetään keulan pituus ja asteet. Olen mitannut arvot ja ne vastaavat tärkeimmiltä osiltaan laskuria eli kulmat ja jättö. Jätöksi mitattu 10 cm kun laskuri antaa 10,2 joten hyvin on kohdallaan.

Ohjausakselin yläpään etäisyys maasta laskurin mukaan 105,6 mutta todellisuudessa vain 100,5cm.

Emäputken yläpään pystylinjan ja taka-akselin etäisyyden jos laittaa kohdalleen niin pyörän akseliväli menee 20cm yli mitatusta. Oikeassa elämässä mitta on 141cm mutta laskurin saa näyttämään oikeaa akseliväliä kun arvoksi asettaa 124cm? Mitattu akseliväli on 217,5. Ketjujen säätö vaikuttaa 0-2cm akseliväliin.

Runko keulii noin 1cm rungon "alaputken" takapäästä verrattuna etupäähän.

Kirjoittelin tämän koska Hillymanillakin samankaltaisia ongelmia akselivälin kanssa. Olen vaihtamassa pidempää keulaa ja laskuria on tullut pyöriteltyä tiuhaan tahtiin.

Kiwi

#17
Siis emäputken yläpään pystylinja tarkottaa maata myöten taka-akselista emäputkeen, ei suoraa linjaa. Pythagoraan lauseella tuo saattas ratketa, mut ei taida olla tarpeen.

Ootko keulakulmassa huomioinu tuon keulimisen? Saattas siitä johtua tuo korkeusero.

https://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html

Tuohon ku lyöt nykyset mitat ja tulevan keulan pituuden nii saat jotain osviittaa.

mikjus

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 25 marraskuu 15, 12:34:54
Siis emäputken yläpään pystylinja tarkottaa maata myöten taka-akselista emäputkeen, ei suoraa linjaa. Pythagoraan lauseella tuo saattas ratketa, mut ei taida olla tarpeen.

Nimenomaan näin mutta akseliväli heittää 20cm jos käytän mitattua arvoa. Kuvassa miten mitattu.

HillyMan

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 25 marraskuu 15, 12:34:54
Siis emäputken yläpään pystylinja tarkottaa maata myöten taka-akselista emäputkeen, ei suoraa linjaa. 

Kiitos, nyt tuokin tuli kohdalleen.

Tilanne mulla siis se että mulle on kerrottu että rakea on käännetty 4 astetta hitsaamalla jo ameriikan maalla. Tiedä sitten mutta mittaamalla saan 33 astetta ja jätöksi saan 15,5 astetta.
Nyt olisi tarkoitus muuttaa jättöä vähän mukavammaksi vaikka onhan tohonkin toki jo tottunut.  ;D

Mietinnässä on parikin vaihtoehtoa. Maltillisempi olisi laittaa 3 asteen laakeripesät ja joko 2 tai 4 tuumaa jatkoa keulaputkiin niin saisi runkoa hiukan keulimaan, nyt se on ihan vaaterissa. Jättöä tulisi tällä operaatiolla laskurin mukaan 10,6cm.
Toinen ja huomattavasti kalliimpi tapa olisi säädettävät T-palat joilla sitten saisikin jo enempi mahdollisuuksia. 6 asteella jättö on jo 5,1 asteeseen (aika vähän?) ja todellisuudessa enempi kun keula painuu kasaan, tässä ei ole huomioitu sitä.

Jotenkin itse alan kallistumaan 3 asteen muutoksen kannalle. Toki viisaampien mielipiteitä kuunnellaan erittäin mielellään.

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: HillyMan - 25 marraskuu 15, 16:46:32
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 25 marraskuu 15, 12:34:54
Siis emäputken yläpään pystylinja tarkottaa maata myöten taka-akselista emäputkeen, ei suoraa linjaa. 

Kiitos, nyt tuokin tuli kohdalleen.

Tilanne mulla siis se että mulle on kerrottu että rakea on käännetty 4 astetta hitsaamalla jo ameriikan maalla. Tiedä sitten mutta mittaamalla saan 33 astetta ja jätöksi saan 15,5 astetta.
Nyt olisi tarkoitus muuttaa jättöä vähän mukavammaksi vaikka onhan tohonkin toki jo tottunut.  ;D

Mietinnässä on parikin vaihtoehtoa. Maltillisempi olisi laittaa 3 asteen laakeripesät ja joko 2 tai 4 tuumaa jatkoa keulaputkiin niin saisi runkoa hiukan keulimaan, nyt se on ihan vaaterissa. Jättöä tulisi tällä operaatiolla laskurin mukaan 10,6cm.
Toinen ja huomattavasti kalliimpi tapa olisi säädettävät T-palat joilla sitten saisikin jo enempi mahdollisuuksia. 6 asteella jättö on jo 5,1 asteeseen (aika vähän?) ja todellisuudessa enempi kun keula painuu kasaan, tässä ei ole huomioitu sitä.

Jotenkin itse alan kallistumaan 3 asteen muutoksen kannalle. Toki viisaampien mielipiteitä kuunnellaan erittäin mielellään.

Saisitko tehtyä tuolla keulakulmalaskurilla kuvan tänne että sais hahmotettua tilanteen. Onko t-paloissa nyt jo jonkunlaisia asteita? Noi 3 asteen laakerikupit on ihan käteviä joskus mutta ei niitä aina tarvita. Asteelliset t-kappaleet sensijaan on paljon oleellisemmat, koska jos haluaisit jättöä pienemmäks vakio t-paloilla ja 3 asteen kupeilla pitäs ne laittaa väärinpäin jolloin rake olis 30 astetta.

Tai näin käsitin tuon tilanteen, laita kuvaa nii selkiää. Joskus riittää myös pelkät pidemmät putket ilman muita muutoksia.

Ja aina huomioida tuosta laskurista muutkin arvot, eli renkaiden koot, t-kappaleiden offset ja se ohjausakselin yläpään etäisyys maasta.

HillyMan

T-palat näyttäs olevan nolla asteilla ja laskurin mukaan kolmen asteen T-paloilla jättö pienenee tuohon 10,5cm. Laskurilahan ei jättökulma muutu putkia pidentämällä, pitäis tietää paljonko rake muuttuu kun putket pitenee?  Ja laakerikupit väärinpäin jättökulmasta tulee pikkusen päälle 20cm  ;)

Kuvassa on aika tarkkaan tämänhetkinen tilanne

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/12279210_953613278009428_5242609129084008822_n.jpg?oh=6c1b79e987b634d30c568bf526b51974&oe=56B0165E

Make

Laakerikupit muuttavat ohjausakselin kulmaa, eli "väärinpäin" asennettuna jättö pienenee.
Edit: Ts. kupit muuttavat rakea.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kiwi

Mää vähän arvasin tämän, eli hommaat 3 asteen t-palat ja laitat ne tiedot tohon mun aikasemmin laittamaan linkkiin, et saa kuvaa mutta kuitenki jätöt ym.

HillyMan

Lainaus käyttäjältä: Make - 25 marraskuu 15, 21:24:28
Laakerikupit muuttavat ohjausakselin kulmaa, eli "väärinpäin" asennettuna jättö pienenee.
Edit: Ts. kupit muuttavat rakea.

No hemmetti. Tottakai näin.  Sitä kun ei vaan välillä oikeen leikkaa tuolla yläpäässä :D

Kapteeni sika

Eikös Hillyman se sun pyörän keula roiku aika syvällä, muistelen vaan että oli joskus puhetta. Eli jousilla ei ole esijännitystä ollenkaan. Muuttuuko kulmat jos keulan ryhtiä korjaa?

Spöke

Akseliväliin vaikuttaa myös taka-akselin ja keulan yläpusteen väli eli rungon pituus. Vertaappa näitä keskenään. Mäkin yleensä pätkäsen persausta sen verran, että av ei pidä paikkaansa tuohon mainioon laskuriin verrattuna. Mut beibi, mä en välitä...
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

HillyMan

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 26 marraskuu 15, 12:11:29
Eikös Hillyman se sun pyörän keula roiku aika syvällä, muistelen vaan että oli joskus puhetta. Eli jousilla ei ole esijännitystä ollenkaan. Muuttuuko kulmat jos keulan ryhtiä korjaa?

Asia otettu huomioon nyt mittailuissa eli tunkilla nostettu keulaa ylös. Yksi ongelmahan toki on että ei ole hajuakaan mihin se keula asettuu kun sen saa toimimaan kuten sen pitääkin. Ei oo heleppoo kun ei ole kokemusta aikasemmin tästäkään. Voi nääs olla että nostin liikaa. Pitää tutkailla miten se vaikuttaa kun laskee alemmas. Erittäin hyvä huomio kuitenkin.

HillyMan

Joo en mä kyllä huomaa juurikaan eroa jos nostan tai lasken keulaa. Pohdin tossa että otan lauantaina projektiksi kattoa laserilla ja astemitalla rake kunhan saan lehmänpään pois edestä. Pitänee tarkastaa laserilla myös nostopöydän (lattian) suoruus. Jospa se olis riittävän tarkka metodi.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: mikjus - 25 marraskuu 15, 09:39:56
Ohjausakselin yläpään etäisyys maasta laskurin mukaan 105,6 mutta todellisuudessa vain 100,5cm.

Sulla on mittavirhe, keulaputkien todellinen pituus tai rake. Tai molemmat.
Long John Stroker